Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulamin.
  • Ostatnia zmiana 23.05.2017 przez Centrum Medycyny Doświadczalnej

    Regulamin

     

    1. W Centrum Medycyny Doświadczalnej hodowane są gryzonie laboratoryjne (hodowla w standardzie higienicznym SPF):

    • myszy
    • szczury

     

    2. Pracownicy CMD pracują w godzinach 7.30-15.30 a w soboty, niedziele i święta pełnią dyżury

     

    3. Do obowiązków pracowników Zwierzętarni w ramach opieki nad zwierzętami w trakcie eksperymentu należy:

    • utrzymanie pomieszczeń dla zwierząt w nienagannym porządku (sprzątanie, mycie, dezynfekcja),
    • standardowe karmienie i pojenie zwierząt,
    • podawanie karmy standardowej lub określonej przez eksperymentatora, bez dodatkowych obciążeń (np. przyrządzanie karmy, ważenie, liczenie)
    • dostosowanie standardowej liczby wymian ściółki do wymagań eksperymentu
    • grupowanie w klatkach zwierząt zgodnie z życzeniami eksperymentatora,
    • meldowanie eksperymentatorowi o wszelkich zmianach dostrzeżonych w zachowaniu się zwierząt i ich stanie zdrowia.

     

    4. Zwierzętarnia nie ponosi odpowiedzialności za stan zdrowia i warunki sanitarne zwierząt przetrzymywanych w czasie eksperymentu w innych niż pomieszczeniach CMD.


    5. Centrum Medycyny Doświadczalnej udostępnia eksperymentatorom następujące pomieszczenia:
    a) Część laboratoryjna:

    • Laboratorium morfologiczne
    • Pracownia hodowli tkanek ludzkich
    • Pracownia hodowli tkanek zwierzęcych
    • Laboratorium biologii molekularnej
    • Laboratorium toksykologii
    • Laboratorium endokrynologii
    • Laboratorium pomocnicze
    • Pomieszczenia zamrażarek

     

    b) Strefa zamknięta- pomieszczenia utrzymania zwierząt w eksperymencie tzw. bariera eksperymentalna

    • pokoje zwierząt w eksperymencie
    • sala zabiegowa
    • pokój chłodnia +4 st. C.
    • pomieszczenie do badań behawioralnych

     

    c) Kwarantanna


    6. CMD umożliwia wykonywanie następujących typów badań:

    • Badania laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu należącego do CMD
    • Badania laboratoryjne z wykorzystaniem własnego sprzętu medycznego
    • Prowadzenie badań in vivo wraz z pracami na materiale biologicznym

     

    7. CMD zapewnia:

    • pomieszczenia laboratoryjne, sprzęt laboratoryjny (wirówki, pH-metry, spektrofotometr, mieszadła magnetyczne, cieplarki, kołyski laboratoryjne itp.)
    • pomieszczenia zwierząt w eksperymencie
    • zwierzęta laboratoryjne wg wytycznych zawartych w harmonogramie badania, utrzymanie zwierząt wraz z specjalistyczną opieką i obsługą
    • CMD oferuje również na specjalne zamówienie zwierzęta:
      • samice w określonym dniu ciąży,
      • oseski w określonym wieku,
      • zwierzęta po sterylizacji i innych przygotowawczych zabiegach
    • zwierzęta hodowane w CMD podlegają badaniom okresowym, ich wyniki są do wglądu dla eksperymentatorów
    • utrzymanie czystości pomieszczeń
    • jednorazowe kombinezony, rękawiczki, czepki tylko do pracy za barierą eksperymentalną

     

    8. CMD nie zapewnia:

    • odzieży ochronnej dla eksperymentatorów (obuwie, fartuch)
    • materiałów i sprzętu jednorazowego ( do prac laboratoryjnych)
    • odczynników chemicznych


    9. Obowiązki kierownika badań dot. prac wykonywanych w części laboratoryjnej:
    a) przedstawienie harmonogramu eksperymentu odbywającej się w części laboratoryjnej kierownikowi bądź jego zastępcy z 2-3 tyg. wyprzedzeniem. Plan eksperymentu powinien zawierać następujące elementy:

    • data rozpoczęcia i zakończenia badania
    • temat badania oraz nazwisko osoby odpowiedzialnej za eksperyment wraz z danymi kontaktowymi (adres zakładu, kliniki, nr telefonu)
    • określenie materiału badanego (np. materiał biologiczny, hodowle tkankowe, materiał genetyczny)
    • tożsamość materiału badanego ( specjalny kod opisujący temat badania i/lub zakład wykonujący badania)
    • metody badawcze z wykorzystaniem sprzętu CMD
    • metody badawcze z wykorzystaniem własnego sprzętu ( spis sprzętu własnego z zaznaczeniem urządzeń „wielkogabarytowych”, np. sprzęt behawioralny)
    • określenie laboratorium, w którym będą wykonywane badania
    • dostarczenie listy osób wykonujących badania laboratoryjne na terenie CMD

     

    10. Obowiązki kierownika badań dot. prac wykonywanych za barierą eksperymentalną- badania in vivo:
    a) przedstawienie kierownikowi bądź jego zastępcy wstępnego harmonogramu eksperymentu in vivo z 2-3 miesięcznym wyprzedzeniem. Koszt zwierząt zamówionych a nie odebranych pokrywa zamawiający, jeśli zwierzęta nie znajdą innego nabywcy. Plan eksperymentu powinien zawierać:

    • charakterystyka systemu badawczego pochodzącego z hodowli CMD lub sprowadzonego na potrzeby eksperymentu:
      • gatunek zwierząt laboratoryjnych
      • szczep, podszczep, stado
      • liczba zwierząt w całym eksperymencie
      • liczba zwierząt w grupie eksperymentalnej
      • płeć
      • wiek w momencie rozpoczęcia doświadczenia
      • -i/lub zakres masy ciała zwierząt w momencie rozpoczęcia doświadczenia
      • prowadzenie codziennej obserwacji zwierząt będacych w eksperymencie
    • data rozpoczęcia i zakończenia badania
    • dostarczenie kopii indywidualnych zezwoleń na przeprowadzanie badań na zwierzętach oraz kopii pozwolenia Lokalnej Komisji Etycznej na wykonanie badań na zwierzętach
    • potrzeba zamówienia zwierząt z innych hodowli musi zostać zgłoszona kierownikowi a sprowadzenie zwierząt jest możliwe po ustaleniu terminu i przedstawieniu harmonogramu. Zwierzęta te odbywają kwarantannę, wykonywane są badania: bakteriologiczne, wirusologiczne oraz parazytologiczne. Jeżeli wyniki badań są niezadowalające to zwierzęta pozostają w kwarantannie i tam tez ewentualnie odbywają się doświadczenia

     

    b) przedstawienie kierownikowi bądź jego zastępcy szczegółowego harmonogramu eksperymentu w części laboratoryjnej z 2-3 tyg. wyprzedzeniem.

    • data rozpoczęcia i zakończenia badań
    • temat badania oraz nazwisko osoby odpowiedzialnej za eksperyment wraz z danymi kontaktowymi (adres zakładu, kliniki, nr telefonu)
    • określenie materiału badanego (np. materiał biologiczny, hodowle tkankowe, materiał genetyczny)
    • tożsamość materiału badanego (specjalny kod opisujący temat badania i/lub zakład wykonujący badania)
    • metody badawcze z wykorzystaniem sprzętu CMD
    • metody badawcze z wykorzystaniem własnego sprzętu (spis sprzętu własnego z zaznaczeniem urządzeń „wielkogabarytowych”, np. sprzęt behawioralny)

     

    c) określenie laboratorium, w którym będą wykonywane badania
    d) dostarczenie imiennej listy osób wykonujących badania laboratoryjne na terenie CMD oraz osób, które w szczególnych przypadkach mogą wejść na teren bariery eksperymentalnej
    e) każdy harmonogram prac badawczych musi być podpisany przez kierownika bądź jego zastępcę a kopia archiwizowana w CMD.
    f) kierownik zobowiązany jest do zapoznania swoich pracowników z regulaminem CMD oraz pracownik musi potwierdzić znajomość wytycznych swoim podpisem- kopia archiwizowana w CMD.
    g) harmonogramy planowanych badań wraz z zamówieniem zwierząt laboratoryjnych należy dostarczyć osobiście kierownikowi/zastępcy, przesłać e-mailem na adres cmd@amb.edu.pl
    h) formularze zamówień na wyhodowanie/sprowadzenie zwierząt znajdują się na stronie internetowej CMD (www.cmd.amb.edu.pl)

     

    11. Wytyczne dot. przebywania na terenie bariery eksperymentalnej obejmującej pomieszczenia zwierząt w eksperymencie.
    a) na terenie bariery eksperymentalnej przebywać mogą tylko osoby wyznaczone przez kierowników laboratoriów, posiadające zezwolenia na przeprowadzanie eksperymentów na zwierzętach i przeszkolone w formie instruktażu stanowiskowego przez kierownika danego laboratorium i kierownika zwierzętarni (lista tych osób i kopie ich zezwoleń znajdują się u kierownika CMD).
    b) z uwagi na wysoki standard higieniczny zwierząt SPF wymagane jest przestrzeganie przez eksperymentatorów następujących zasad:

    • dostęp do pomieszczeń, w których przebywają zwierzęta możliwy jest jednie przez system śluz osobowych. Dostęp chroniony jest również kodem szyfrowym.
    • wymagane jest pozostawienie ubrań ochronnych, biżuterii, zegarków itp. w szatni zewnętrznej (I część śluzy), następnie założenie sterylnej odzieży ochronnej (bluzy i spodnie lub jednorazowe kombinezony, czepki, ochraniacze na obuwie lub obuwie ochronne, maski na nos i usta, rękawice) (II część śluzy).
    • drobny sprzęt potrzebny do wykonania doświadczeń należy dostarczyć wcześniej personelowi zwierzętarni w celu poddania go sterylizacji promieniami UV, dezynfekcji chemicznej lub w autoklawie (jeśli to możliwe).
    • wskazane jest takie organizowanie pracy (o ile pozwala na to specyfika przeprowadzanego eksperymentu), aby danego dnia wchodzić tylko jeden raz na teren bariery eksperymentalnej.
    • przeprowadzanie jakichkolwiek zabiegów na zwierzętach zabronione jest w pokojach utrzymania zwierząt. Wyznaczone są do tego celu 2 sale operacyjne lub sala zabiegowa na terenie bariery.
    • korzystanie z sali operacyjnej podlega zgłoszeniu kierownikowi CMD.
    • zwierzęta przeznaczone do skomplikowanych zabiegów przenoszone są przez okno podawcze do pomieszczenia przygotowawczego a następnie na salę operacyjną. Powrót tych zwierząt- jeżeli jest to przewidziane w doświadczeniu odbywa się tą samą drogą. Jest to jedyny przypadek ponownego powrotu zwierząt za barierę eksperymentalną
    • pozostawienie swoim zwierzętom wody i paszy po przeprowadzonych zabiegach
    • każdą zmianę w przebiegu eksperymentu, każdy upadek śmiertelny zwierząt lub pogorszenie stanu zdrowia należy zgłaszać kierownikowi lub obsłudze CMD.
    • jeżeli eksperyment przewiduje prace ze zwierzętami tylko w pomieszczeniach laboratoryjnych( poza barierą eksperymentalną i po zakończeniu badania nie powraca za barierę), to zwierzę oczekuje na eksperymentatora w korytarzu łączącym dwie sale operacyjne, przy drzwiach wejściowych
    • jeżeli istnieje potrzeba wymiany klatki przez eksperymentatora w trakcie badania, klatki zapasowe będą w pokoju behawioralnym. Wszystkie klatki ze zwierzętami musza być opisane ( kod doświadczenia, szczep, płeć, liczba, data urodzenia, nazwisko osoby odpowiedzialnej za doświadczenie, macierzysty zakład).Jeżeli doświadczenie prowadzone jest zgodnie z wytycznymi Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP), opis klatek reguluje odmienna procedura
    • brudne klatki należy wstawić do brudnej śluzy skąd będą zabierane przez personel.
    • na terenie bariery eksperymentalnej obowiązuje segregacja odpadów.
    • przed/w trakcie doświadczenia należy zgłosić kierownikowi wszelkie zmiany w pielęgnacji zwierząt
    • klatki ze zwierzętami przeznaczonymi do likwidacji należy zaznaczyć przekreślając tabliczkę opisową.
    • eksperymentator może przebywać tylko w pomieszczeniu, w którym odbywa się doświadczenie

     

    12. Ogólne wytyczne dotyczące pracy w laboratoriach i za barierą eksperymentalną CMD
    a) Każdy pracownik przed wejściem do pomieszczeń laboratoryjnych zobowiązany jest do:

    • założenia ubrania ochronnego oraz zmiany obuwia
    • dokonania wpisu na listę osób korzystających z laboratoriów- lista znajduje się w portierni.
      • Wykaz list ogólnych:
        • Laboratorium morfologiczne
        • Pracownia hodowli tkanek ludzkich
        • Pracownia hodowli tkanek zwierzęcych
        • Laboratorium biologii molekularnej
        • Laboratorium toksykologii
        • Laboratorium endokrynologii nr 1
        • Laboratorium pomocnicze
    • dokonania wpisu na listy szczegółowe- dot. korzystania ze sprzętu laboratoryjnego. Wykaz list szczegółowych:
      • zamrażarki nr 1,2
      • wirówka z chłodzeniem
      • mikroskop
      • spektrofotometr- NanoDrop
      • inkubator do hodowli tkanek

     

    b) pracowników obowiązuje znajomość instrukcji obsługi używanej w laboratoriach aparatury i urządzeń, potwierdzona na piśmie.
    c) obsługa aparatury i urządzeń za barierą eksperymentalną dozwolona jest wyłącznie przez osoby przeszkolone i upoważnione do tego.
    d) dodatkowy sprzęt laboratoryjny lub/i jednorazowy wprowadzany do CMD podlega zgłoszeniu w portierni
    e) osoby wykonujące badania otrzymują wydzieloną powierzchnie roboczą (stoły laboratoryjne, półki w lodówce, zamrażarkach, szafach). Każda zajęta powierzchnia robocza, własny sprzęt, przechowywane próbki muszą być oznaczone kodem badania lub nazwą zakładu/kliniki
    f) na terenie CMD obowiązuje segregacja odpadów:

    • biologiczne (ciała zwierząt, tkanki)- czerwone worki
    • medyczne (igły, strzykawki, jednorazowe skalpele itp.)- pojemniki plastikowe
    • chemiczne (żele poliakrylamidowe, agarozowe, zużyte odczynniki itp.)- czarne worki lub kanister na odpady płynne,
    • każdego dnia po zakończeniu pracy eksperymentatorzy zobowiązani są do przekazania wszystkich odpadów pracownikowi lub portierowi po godzinach pracy CMD w celu przechowania do utylizacji

    g) osoby chore/ z objawami przeziębienia- całkowity brak wstępu za barierę eksperymentalną
    h) w części laboratoryjnej oraz za barierą eksperymentalną obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, spożywania posiłków oraz napojów,
    i) pomieszczenia laboratoryjne oraz za barierą muszą być pozostawione w ładzie i porządku


    Prof. dr hab. Jacek Nikliński
      Rektor