Wewnętrzne akty prawne związane z działaniami w celu zapewnienia dostępności w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku:
Koordynatorzy ds. zapewnienie dostępności w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku
Koordynator do spraw dostępności – Kierownik Działu Organizacji i Kontroli mgr Wiesława Kowieska-Czech, tel: 85 748 54 01, e-mail: rko@umb.edu.pl
Podkoordynator do spraw dostępności w zakresie architektonicznym – Kierownik Działu Konserwacji i Eksploatacji, mgr inż. Andrzej Janoszuk
Podkoordynator do spraw dostępności serwisów internetowych i aplikacji mobilnych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku:
Kierownik Biura Promocji i Rekrutacji, mgr Hanna Sarosiek,
Kierownik Działu Informatyki, mgr inż. Jarosław Ogonowski
Podkoordynator do spraw dostępności w zakresie informacji zamieszczanych na stronach internetowych: https://biblioteka.umb.edu.pl/ oraz https://ppm.umb.edu.pl/index.seam – Dyrektor Biblioteki, mgr Danuta Dąbrowska-Charytoniuk
Podkoordynator do spraw dostępności w zakresie informacji zamieszczanych na stronie internetowej http://zamowienia.umb.edu.pl/ - Kierownik Działu Zamówień Publicznych, mgr Jacek Domalewski.
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art. 18 ust.1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019r. poz. 848) każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Żądanie powinno zawierać:
dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo,
wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje żądanie z zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem z żądaniem. Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww. terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz o terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli będzie to mogło naruszyć integralność lub wiarygodność przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. –Kodeks postepowania administracyjnego (DZ.U. z 2021r. Poz.735).
Żądanie o zapewnienie dostępności cyfrowej należy złożyć:
osobiście w Kancelarii przy ul. Jan Kilińskiego 1 w Białymstoku,
wysłać pocztą na adres Uniwersytet Medyczny w Białymstoku ul. Jan Kilińskiego 1, 15-089 Białystok,
wysłać drogą elektroniczną na adres rko@umb.edu.pl.
Zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Każdy bez konieczności wskazania interesu wskazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Zgodnie z art. 30 ust.1 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020r. poz. 1062) osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wskazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej wnioskiem o zapewnienie dostępności.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
dane kontaktowe wnioskodawcy,
wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Wzór wniosku o zapewnienie dostępności do pobrania
Podmiot publiczny realizuje zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia założenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnieniu dostępności.
Gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej należy złożyć:
osobiście w Kancelarii przy ul. Jan Kilińskiego 1 w Białymstoku,
wysłać pocztą na adres Uniwersytet Medyczny w Białymstoku ul. Jan Kilińskiego 1, 15-089 Białystok,
wysłać drogą elektroniczną na adres rko@umb.edu.pl.
W przypadku niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PEFRON, w terminie 30 dni, zgodnie z art.32 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.