Konsorcjum trzech największych białostockich uczelni: Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Politechniki Białostockiej oraz Uniwersytetu w Białymstoku, ponownie zdobyło finansowanie dla swojego projektu komercjalizacji osiągnięć naukowych
Pierwszy projekt nazywał się „Inkubator Innowacyjności+”, jego druga edycja to "Inkubator Innowacyjności 2.0". Płatnikiem jest Ministerstwo Nauki. UMB zyskało finansowanie w wysokości 370 tys. zł.
Zarówno w pierwszym projekcie jak i w drugim chodzi o wsparcie naukowców w takim przygotowaniu ich naukowych osiągnięć, by te znalazły się w zainteresowaniu przedsiębiorców. Docelowo chodzi o ich sprzedaż (komercjalizację).
Sęk w tym, że od kilku lat bardzo dużo mówi się o komercjalizacji, ale dużo mniej z tego wychodzi. Wszyscy widzą potrzebę tego, ale nikt nie wie jak to zrobić. Świat nauki i biznesu zwyczajnie się mijają. Wiele instytucji próbuje przeszczepić u nas model amerykański, posiłkując się przykładami z Doliny Krzemowej, czy tamtejszych uczelni wyższych. Przy czym robią to na skróty, zapominając, że nawet USA proces ten zajął kilkadziesiąt lat.
W styczniu, kiedy kończył się pierwszy projekt, o tym jak komercjalizować naukę zapytaliśmy Tomasza Stypułkowskiego, prezesa Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej oraz kierownik projektu: - My poszliśmy własną ścieżką. Przede wszystkim braliśmy pod uwagę tylko takie projekty, które mają potencjał rynkowy, i na które już teraz jest zapotrzebowanie. Okazało się, że mamy takie projekty, mamy chętnych przedsiębiorców skłonnych by w nie zainwestować, ale też mamy naukowców, którzy chcą zajmować komercjalizacją.
Jak dodał Tomasz Stypułkowski realia są takie, że większość osiągnięć naszych naukowców ląduje w szufladach ich biurek. By zainteresować nimi biznes, potrzeba dodatkowego wysiłku i pieniędzy na ich opracowanie pod kątem rynkowym. Zwykle oznacza to konieczność dopracowania danego projektu naukowego, tak by można było w nim dostrzec zarys produktu rynkowego (to są prace przedwdrożeniowe). Dopiero teraz można poszukać partnera biznesowego do rozmowy.
W ramach „Inkubatora Innowacyjności+” w dwa lata udało się zrobić 26 prac przedwdrożeniowych, zawiązać 4 spółki, opracować 14 patentów, sprzedać 3 licencje, 3 projekty są już tylko o krok od sprzedaży, a jeden produkt lada moment powinien wejść na rynek do sprzedaży. Na UMB 9 projektów przeszło procedurę przedwdrożeniową, a 17 technologii przygotowano do komercjalizacji,
bdc