Nowe Centrum Symulacji Medycznej to bardzo efektowna inwestycja naszej uczelni. Kluczem do powodzenia przedsięwzięcia będą jednak szkolenia pracujących tam osób, które się właśnie rozpoczęły.
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku realizuje projekt „Wdrożenie programu rozwoju Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z wykorzystaniem Centrum Symulacji Medycznej”.
Ma to być miejsce, w którym studenci (kierunków lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, pielęgniarstwa i położnictwa), a z czasem cały personel medyczny, będą mogli do woli ćwiczyć różne procedury medyczne. W warunkach szpitalnych z udziałem prawdziwych chorych nie jest to zawsze możliwe.
Na wyposażenie centrum, ale też szkolenia, udało się UMB zdobyć ponad 21 mln zł. O ile zakup sprzętu wiąże się z rozstrzyganiem przetargów, to przygotowanie załogi ośrodka to seria szkoleń zarówno w kraju, jak i za granicą. Co istotne, chodzi tu o nabycie umiejętności do prowadzenia egzaminów OSCE. To bardzo popularny np. w Europie Zachodniej, USA czy Kanadzie sposób standardowej oceny postępowania danego studenta. Oceniający ma listę kontrolną (checklist) i zaznacza na niej poszczególne czynności, które powinien wykonać egzaminowany. Ten sposób oceniania stał się w USA i Kanadzie elementem egzaminu licencyjnego.
Prócz samych szkoleń projekt zakłada uczestnictwo naszych pracowników w szeregu spotkań i konferencji naukowych z innymi ośrodkami tworzącymi (lub już posiadającymi) centra symulacji. W okresie 2016-2021 będzie co najmniej 12 takich spotkań, a każda z uczelni medycznych zorganizuje jedno. Z jednej strony pomysłodawcy dążą do wymiany doświadczeń, z drugiej chodzi o ujednolicenie systemu kształcenia i stworzenie bazy scenariuszy symulacyjnych. Zaś od 2018 roku odbywać się będą także studenckie mistrzostwa w zawodach symulacyjnych.
Nowością ma być program mentoringowy dla studentów VI roku kierunku lekarskiego. Będą oni mieli możliwość skorzystania z pilotażowego działania polegającego na pomocy mentorów w ukierunkowaniu ścieżki specjalizacji. Funkcję mentorów będą pełnili pracownicy naukowo-dydaktyczni, przygotowani wcześniej poprzez udział w szkoleniach.
Zapleczem informacyjnym całego przedsięwzięcia będzie wortal szkoleniowo - informacyjny dotyczący symulacji medycznej. Będą tam zawarte wszelkie materiały szkoleniowe, tematyczne przewodniki dydaktyczne, kursy e-learningowe (dla studentów: pediatria, ginekologia i położnictwo, SOR/OIT + ambulans, chirurgia, stomatologia, radiologia, kardiologia, pielęgniarstwo, położnictwo, endoskopia, komunikacja kliniczna, OSCE). Każdy temat będzie składał się z części opisowej, materiału edukacyjnego, filmu edukacyjno-informacyjnego, testu. Osoba, która ukończy kurs e-learningowy, otrzyma dyplom.
Dodatkowo 37 pracowników - przedstawicieli nauczania głównych przedmiotów medycznych - przeszkolonych zostanie w zakresie udziału pacjenta symulowanego w edukacji medycznej. Szkolenia przejdą także osoby symulujące pacjentów. W sumie będzie ich 24.
Opr. bdc
Projekt realizowany będzie w okresie od 1 marca 2016 r. do 31 grudnia 2021 r., jednak zajęcia ze studentami będą prowadzone już od roku akademickiego 2017/2018. Łączna wartość projektu to 21 289 743,93 zł. (Projekt jest w 100 proc. dofinansowany). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.