Uruchomiono nabór na tzw. wizyty przygotowawcze, organizowane w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego. Pracownicy UMB już wkrótce odwiedzą norweskie i islandzkie uniwersytety, szpitale i instytucje badawcze.
Współpraca, pieniądze, horyzont
- Tak dobrego okresu dla nauki, jaki nadejdzie w ciągu najbliższych siedmiu lat, ja nie pamiętam - powiedział o wdrażanym programie Horyzont 2020 dr Andrzej Siemaszko, dyrektor Krajowego Punktu Konsultacyjnego Programów Badawczych UE.
Nowe programy dla przedsiębiorczych
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło dwa konkursy skierowane do naukowców zainteresowanych komercjalizacją wyników swoich badań naukowych
Program TOP 500 to jeden z najbardziej prestiżowych projektów realizowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego celem jest przeszkolenie w najlepszych amerykańskich uniwersytetach 500 osób z Polski, które potem będą zmieniały naszą naukę. Z takiego stażu wrócił właśnie dr Andrzej Małkowski
Trzy projekty badawcze naukowców UMB, warte ponad milion złotych, sfinansuje Narodowe Centrum Nauki
Komercjalizacja nauki na UMB: komu, za co i ile
Od połowy listopada w UMB obowiązuje regulamin dotyczący zarządzania prawami autorskimi odkryć naukowców czy ich komercjalizacji. To bardzo ważny dokument, który jasno określa, do kogo należy wynalazek oraz kto i ile może na tym zarobić
Sezon polowań na granty rozpoczęty
Początek roku akademickiego to także start wielu konkursów, w których można ubiegać się o ekstraśrodki na badania naukowe. Co, gdzie, kiedy i jak załatwić - podpowiada nam dr hab. Karol Kamiński, prodziekan Wydziału Lekarskiego
Dwa patenty i około 25 zgłoszeń patentowych to dorobek innowacyjny naszej uczelni. Niewiele? Być może. Ale większość wniosków patentowych złożona została w ostatnich trzech latach, a ich liczba rośnie.
Chcę być jak GPS dla naukowców
Anna Daszuta-Zalewska dwa miesiące uczyła się w Stanach Zjednoczonych, jak zarabiać na nauce. Pojechała tam w ramach programu TOP 500 Innovators. Wróciła i mówi wprost: - Największe pieniądze przynosi komercjalizacja projektów medycznych i informatycznych
Sprawa dla „Medyka”: Pytajmy o patenty
Jeden dzień w historii ludzkości to nic. Jeden dzień w życiu człowieka to mgnienie. Ale dla ochrony naszych praw własności intelektualnej to właśnie ten jeden dzień ma niejednokrotnie decydujące znaczenie
Naukowcy będą mieli prawa majątkowe do swoich odkryć, a firmy będą mogły przekazywać 1 proc. CIT na rzecz jednostek naukowych - to niektóre propozycje Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które mają pobudzić współpracę przedsiębiorców z naukowcami
Nauka i biznes to podobno małżeństwo doskonałe. I na biedę nie narzeka. Tak twierdzi Unia Europejska, minister Barbara Kudrycka i cała rzesza ekspertów od komercjalizacji. Rzadko się zdarza, aby wszyscy byli w jakimś temacie aż tak zgodni.
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku chce założyć zewnętrzną spółkę, która będzie zajmować się komercjalizacją jego własnych osiągnięć naukowych. To wymóg czasów. Jeżeli tego nie zrobi, osiągnięcia komercjalizować - a więc też zarabiać na nich - będzie kto inny.
Naukę da się sprzedać - rozmowa z prof. M. Millerem
Nie warto robić badań dla samych badań, a swoich odkryć trzymać w szufladach. Warto szukać sposobu, żeby zainteresować tym innych. O tajnikach komercjalizacji rozmawiamy z prof. Mirosławem Millerem, twórcą i byłym prezesem Wrocławskiego Centrum Badań EIT+
Patentować czy nie patentować?
Kto postępuje godniej? Ten, kto publikuje wyniki swoich badań, żeby stały się dobrem wspólnym? Czy ten, kto zgłasza patent i zanim ogłosi końcowe wyniki, ma zastrzeżone prawa do zysku? Jak w „Hamlecie”.
Wiedza to biznes - rozmowa z dr hab. Karolem Kamińskim
Nauka to niezły biznes, na którym można świetnie zarobić. Trzeba jednak umieć sprzedać swoje osiągnięcia przemysłowi. O tym, jak się to robi, rozmawiamy z dr hab. Karolem Kamińskim, który niedawno wrócił z USA, gdzie uczestniczył w programie TOP 500 Innovators
Miliard w rozumie, czyli jak zarobić na nauce
Kilkaset milionów dolarów dostał Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco za wygraną w procesie o naruszenie praw patentowych, 450 mln zarobił Uniwersytet w Stanfordzie za sprzedaż akcji Google. Tyle na świecie kosztuje wiedza, którą potrafi się sprzedać lub obronić.