Załącznik do Uchwały nr 1/2019
Regulamin Rady Uczelni
Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
Postanowienia ogólne
§ 1
- Niniejszy regulamin określa tryb funkcjonowania Rady Uczelni Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, w kwestiach nieuregulowanych przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (zwanej dalej „ustawą”) oraz postanowieniami Statutu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (zwanego dalej „Statutem UMB”).
- W razie sprzeczności postanowień niniejszego regulaminu z ustawą lub Statutem UMB, pierwszeństwo posiadają postanowienia ustawy lub Statutu UMB. W razie zmiany przepisów ustawy lub Statutu UMB odnoszących się do Rady Uczelni UMB, wywołują one skutek nawet w braku stosownej zmiany niniejszego regulaminu.
- Rada Uczelni UMB jest organem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
Przewodniczący i członkowie Rady Uczelni
§ 2
Przy wykonywaniu swoich obowiązków członek Rady Uczelni zobowiązany jest kierować się dobrem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku i działać na jego rzecz.
§ 3
- Członkowie Rady Uczelni wykonują swoje obowiązki w sposób kolegialny.
- Członkowie Rady Uczelni wykonują swoje obowiązki osobiście.
- Udział w posiedzeniu Rady Uczelni jest obowiązkiem Członka Rady. Członek Rady podaje przyczyny swojej nieobecności na piśmie.
Obowiązki Rady Uczelni oraz rola i obowiązki Przewodniczącego Rady Uczelni
§ 4
- Przewodniczący Rady Uczelni wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
- Przewodniczący Rady Uczelni organizuje i koordynuje prace Rady, a w szczególności:
1) zwołuje jej posiedzenia,
2) ustala porządek obrad oraz im przewodniczy,
3) utrzymuje stały kontakt z Przewodniczącym Senatu Uniwersytetu Medycznego
w Białymstoku.
Posiedzenia Rady Uczelni
§ 5
- Rada Uczelni odbywa posiedzenia co najmniej raz na kwartał, w terminie, miejscu
i godzinie rozpoczęcia wyznaczonym z góry na poprzednim posiedzeniu. - Każdy z członków Rady Uczelni ma prawo wnioskować do Przewodniczącego
o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Rady z podaniem terminu, miejsca, godziny rozpoczęcia jego odbycia oraz proponowanego porządku obrad. - Przewodniczący Rady Uczelni zwołuje posiedzenie Rady także na wniosek Przewodniczącego Senatu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, złożony w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady Uczelni. W takim wypadku, posiedzenie powinno się odbyć w terminie do 14 dni od chwili złożenia wniosku.
- Członkowie Rady powinni zostać zawiadomieni o posiedzeniu, o którym mowa
w ust. 2 i 3, wraz ze wskazaniem proponowanego porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, w dowolny sposób gwarantujący uzyskanie zawiadomienia przez adresata oraz potwierdzenie przez niego otrzymania zawiadomienia na adres podany wcześniej Przewodniczącemu Rady Uczelni. - Posiedzenie Rady może się odbyć również bez uprzedniego formalnego zwołania, jeżeli uczestniczą w nim wszyscy członkowie Rady i nikt nie zgłasza sprzeciwu zarówno co do odbycia posiedzenia, jak i do proponowanego porządku obrad.
Stosownie do bieżących potrzeb i doraźnych uzgodnień Rady Uczelni, w posiedzeniach Rady, za zgodą większości jej członków, mogą brać udział, bez prawa głosu osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
§ 7
- Posiedzenia Rady Uczelni są protokołowane.
- Protokół sporządza protokolant – pracownik Biura Rektora.
- Protokół powinien stwierdzać ważność zwołania posiedzenia Rady Uczelni, przyjęty porządek obrad, imiona i nazwiska obecnych członków Rady, treść podjętych uchwał, wyniki głosowań oraz zdania odrębne. Ponadto protokół powinien zawierać główne tezy sformułowane podczas dyskusji.
- Za zgodą Przewodniczącego Rady posiedzenie Rady Uczelni może odbyć się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, poprzez łącza wideo, telefoniczne, internetowe.
- Za zgodą wszystkich członków Rady obecnych na posiedzeniu jego przebieg może być rejestrowany przy użyciu urządzeń do zapisu dźwięku i/lub obrazu.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady obradom Rady przewodniczy członek Rady Uczelni wskazany przez Radę Uczelni.
Podejmowanie uchwał
§ 8
Do ważności uchwał Rady Uczelni wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jej członków, oraz zaproszenie wszystkich członków Rady w przewidzianym trybie,
z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
§ 9
- Uchwały Rady Uczelni zapadają zwykłą większością głosów.
- W przypadku równości głosów, zarządza się ponowne głosowanie na tym samym lub kolejnym posiedzeniu. Kolejne posiedzenie Rady wyznacza się na tym posiedzeniu.
W takim przypadku, nie obowiązuje termin 7 dni, o którym mowa w § 6 ust. 4. - Członek Rady, głosujący przeciw uchwale, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.
- Uchwały podpisywane są przez Przewodniczącego Rady Uczelni.
- Przy podejmowaniu uchwał członkowie Rady Uczelni głosują w sposób jawny, jednakże w sprawach osobowych należy zawsze przeprowadzić głosowanie tajne. Na wniosek choćby jednego członka Rady Uczelni zarządza się również głosowanie tajne.
- W sprawach nieobjętych porządkiem obrad, nie można podjąć uchwały, chyba że
w posiedzeniu uczestniczą wszyscy członkowie Rady i nikt nie zgłosił sprzeciwu co do podjęcia uchwały.
Finansowanie, funkcjonowanie, obsługa Rady Uczelni
§ 10
- Koszty działalności Rady Uczelni pokrywa Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
- Rada Uczelni korzysta z pomieszczeń biurowych, urządzeń i materiałów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
- Obsługę administracyjno-techniczną oraz prawną Rady Uczelni zapewnia Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Postanowienia końcowe
§ 11
- Regulamin Rady Uczelni wchodzi życie z dniem uchwalenia.
- Zmiana Regulaminu Rady Uczelni może zostać uchwalona bezwzględną większością głosów, na wniosek co najmniej dwóch członków Rady Uczelni.
Przewodnicząca Rady Uczelni
dr Jolanta Koszelew