do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016
KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||||
Kierunek | Ratownictwo Medyczne | |||||||||||
Profil kształcenia | □ ogólno akademicki X praktyczny □ inny jaki………………………………………. | |||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Klinika Ortopedii i Traumatologii UM w Białymstoku | |||||||||||
Kontakt (tel./email): | Tel. 857468282 | |||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Dr hab. n. med. Marek Bielecki | |||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Dr hab. n. med. Marek Bielecki, Dr. med. Marta Karpik, dr Krzysztof Koryszewski, dr Jakub Szklaruk, dr Saddam Sammoudi, dr Bernard Komarnicki, dr Jakub Szczesiul, dr D. Daniluk | |||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi |
| |||||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □
| |||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III X | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 X | |||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: |
| ECTS 3 | Kod modułu | Nie dotyczy | ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | |||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy nauki kliniczne X | |||||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy □ | |||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | Klinika Ortopedii i Traumatologii USK w Białymstoku | ||||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH |
| |||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin 50 | |||||||||||
Wykład | 20 | |||||||||||
Seminarium | 10 | |||||||||||
Ćwiczenia | - | |||||||||||
Samokształcenie | 10 | |||||||||||
Laboratorium | - | |||||||||||
E-learning | - | |||||||||||
Zajęcia praktyczne | 20 | |||||||||||
Praktyki zawodowe | - | |||||||||||
Inne …………………… | - | |||||||||||
RAZEM | 50 (bez uwzględnienia liczby godzin samokształcenia) | |||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
|
Student powinien nabyć wiedzę z zakresu rozpoznawania i sposobów leczenia urazów i schorzeń w zakresie narządu ruchu oraz poznać podstawy zaopatrzenia ortopedycznego. Student powinien umieć przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta w zakresie narządu ruchu, zaopatrzyć ranę, złamanie i zwichnięcie, zastosować podstawowe techniki ortopedyczne (unieruchomienie szyną na miejscu wypadku, umiejętność zakładania szyny gipsowej), postępować z chorymi nieprzytomnymi w wyniku doznanego urazu, podejmować decyzje co do form diagnostyki różnicowej obrażeń narządu ruchu, rozpoznawać i leczyć zakażenia tkanek miękkich i kości. Student w trakcie zajęć uczy się nawiązywać kontakt z chorym nacechowany szacunkiem i poszanowaniem tajemnicy lekarskiej oraz praw pacjenta. Winien również nabyć świadomość ograniczeń zarówno własnych, jak i wynikających z niedoskonałości technologii medycznych.
| ||||||||||
Metody dydaktyczne
| Zajęcia praktyczne z pacjentem oraz zajęcia teoretyczne (seminaria i wykłady). Samokształcenie.
| |||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Sala seminaryjna Kliniki Ortopedii i Traumatologii : rzutnik multimedialny na sali seminaryjnej, szkielet człowieka, narzędzia ortopedyczne; praca na gipsowni Kliniki Ortopedii (aparaty do repozycji złamań, sposoby repozycji złamań i zwichnięć narządu ruchu, sporządzenie i zakładanie szyn gipsowych i opatrunków gipsowych okrężnych, bezpieczne zdejmowanie opatrunków gipsowych, klamry do wyciągów bezpośrednich); materiały opatrunkowe. | |||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||||
WIEDZA
| ||||||||||||
W 01 |
zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności: a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, b) chorób klatki piersiowej, c) chorób kończyn i głowy, d) złamań kości i urazów narządów;
w tym w szczególności: a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, b) chorób klatki piersiowej, c) chorób kończyn i głowy, d) złamań kości i urazów narządów; |
|
Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń
|
Egzamin -test
|
W, S, ZP | |||||||
W 02 | zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii, traumatologii narządu ruchu, wady i choroby nabyte będące wskazaniem do leczenia operacyjnego |
| Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń
| Egzamin -test
| W, S, ZP | |||||||
W 03
| zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych |
| Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń
| Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku | W, S | |||||||
W 10 | Zna objawy i sposoby postępowania w stanach nagłych i urazowych narządu ruchu |
| Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń
| Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku | W, S, ZP | |||||||
|
|
|
|
|
| |||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||||
U 3 | Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;
|
| Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń | Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku |
W, ZP | |||||||
U 4 | zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny; |
| Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń | Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku | ZP | |||||||
U 7 | ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, złamań trzonów kości długich; złamań stawowych |
| Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń | Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku | W,S | |||||||
U 8 | wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego; |
| Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń | Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku | ZP | |||||||
|
|
|
|
|
| |||||||
|
|
|
|
|
| |||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||||
K 12 | Potrafi zachować się w sposób profesjonalny i zna zasady etyki zawodowej w odniesieniu do kolegów, pacjentów i ich rodzin |
| Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć | Samoocena | ZP | |||||||
K 14 | Rozumie jak należy traktować pacjentów i ich rodziny |
| Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć | Samoocena | ZP | |||||||
|
|
|
|
|
| |||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) |
| |||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | |||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) | 20 | |||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| |||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. |
| |||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie | 10 | |||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 50 (z pominięciem przygotowania do egzaminu końcowego) | |||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu |
| |||||||
TREŚCI PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||
| Liczba godzin
| |||||||
WYKŁADY | Rozpoznawanie i leczenie złamań miednicy. Urazy okolicy stawu biodrowego (zwichnięcia, złamania bliższego odcinka kości udowej), złamania kości udowej. | 2,5 | ||||||
Uszkodzenia kolana –złamania nasad kości tworzących staw kolanowy, złamania rzepki, uszkodzenia więzadłowe kolana. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne sposoby leczenia, powikłania. | 2,5 | |||||||
Złamania trzonu goleni. Uszkodzenia stawu skokowego i stopy. Rozpoznanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania. | 2,5 | |||||||
Rozpoznawanie i leczenie uszkodzeń kręgosłupa- złamań i zwichnięć. Postępowanie w uszkodzeniach rdzenia kręgowego. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania. | 2,5 | |||||||
Uszkodzenia tkanek miękkich (urazy mięśni i ścięgien, entezopatie, zespoły powięziowe). Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania). | 2,5 | |||||||
Amputacje i protezowanie kończyn górnych i dolnych. Ortezy kończyn górnych i dolnych. Rozpoznawanie, zapatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania. | 2,5 | |||||||
Zabiegi artroskopowe w ortopedii i traumatologii narządu ruchu. | 2,5 | |||||||
Powikłania po złamaniach kości i zwichnięciach stawów, zakażenia, złamania patologiczne, rozpoznawanie, zasady leczenia. | 2,5 | |||||||
|
| |||||||
ĆWICZENIA |
|
| ||||||
|
| |||||||
SEMINARIA | Uszkodzenia okolicy stawu ramiennego (złamania, zwichnięcia, uszkodzenia radionegatywne) - rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia. | 2,5 | ||||||
Złamanie trzonu i dalszego odcinka kości ramiennej. Uszkodzenia łokcia. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania. | 2,5 | |||||||
Złamania przedramienia, nadgarstka i ręki. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania. | 2,5 | |||||||
Uszkodzenia ścięgien i nerwów ręki. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.
| 2,5 | |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE | Sposoby zaopatrywania urazów kończyny górnej i dolnej na miejscu wypadku. Sale chorych-badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.
| 5 | ||||||
Sposoby nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia urazów kończyny górnej – obręcz barkowa, ramię, łokieć, przedramię, nadgarstek i ręka. Instrumentaria i techniki zespoleń. Sale chorych - badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.
| 5 | |||||||
Sposoby nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia urazów obręczy biodrowej, uda, stawu kolanowego, goleni i stawu skokowego i stopy. Instrumentaria i techniki zespoleń. Sale chorych-badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.
| 5 | |||||||
Sposoby nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia kręgosłupa instrumentarium i techniki zespoleń. Sale chorych-badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.
| 5 | |||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
|
| ||||||
SAMOKSZTAŁCENIE | Obecność na zabiegach operacyjnych, dobrowolna obecność na dyżurach ostrych w Klinice Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu, samokształcenie w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych w czasie zajęć praktycznych. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. | 10 | ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA | -Marciniak W., Szulc A.: Wiktora Degi Ortopedia i Rehabilitacja. PZWL, Warszawa, 2006. - Gaździk T. (red.): Ortopedia i Traumatologia. PZWL, 2009.
| ||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
| Wiktora Degi - Ortopedia i Rehabilitacja pod redakcją W. Marciniaka i A. Szulca, PZWL, W-wa 2003.
| ||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:
| ||||||||
|
|
|
|
|
| |||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
| ||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA X pozytywny wynik końcowego egzaminu testowego □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny □ zaliczenie | ||||||||
Data opracowania programu: 1.10.2018r.. |
Program opracował: Dr hab. n. med. Marek Bielecki | |||||||