PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU – 2024/2025
LABORATORYJNA DIAGNOSTYKA PEDIATRYCZNA
V rok Analityka Medyczna
Data | Godzina | Grupa | Temat | Prowadzący |
07.10.2024 14.10.2024 21.10.2024 28.10.2024 04.11.2024 18.11.2024 25.11.2024 02.12.2024 09.12.2024 16.12.2024 13.01.2025 20.01.2025 27.01.2025 03.02.2025 10.02.2025 | 09.45-11.15
| P4
| Diagnostyka płynu mózgowo-rdzeniowego. Mikroskopowa ocena preparatów płynu m-r barwionych metodą May-Grunwalda-Giemsy. Samodzielne określanie liczby komórek w 1 µl (cytoza, pleocytoza) przy pomocy komory Fuscha-Rosenthala. Diagnostyka nefrologiczna u dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Analityki Ogólnej i Parazytologii. Zapoznanie się z zasadą pracy analizatora do badania moczu. Samodzielne wykonywanie badania ogólnego moczu i mikroskopowa ocena osadu moczu. Badania biochemiczne i ich interpretacja w diagnostyce chorób nerek u dzieci. Klirens kreatyniny – wykonanie badania, wzory stosowane u dzieci, interpretacja wyników. Badania toksykologiczne u dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Toksykologii i Farmakokinetyki. Badania toksykologiczne wykonywane w Pracowni. Zapoznanie się z zasadą działania analizatorów immunochemicznych, przygotowanie aparatów do pracy, programowanie badań. Oznaczanie metodą chromatograficzną narkotyków w moczu (amfetamina, metamfetamina, kokaina, morfina, marihuana), leków (fencyklidyny – PCP, karbamazepiny, metotreksatu, tricyklicznych antydepresantów – TCA), barbituranów, benzodiazepin i ekstazy. Badania laboratoryjne w stanach nagłych u dzieci. Profile badań laboratoryjnych wykonywane w stanach nagłych. Zapoznanie się z zasadą działania i obsługą analizatorów równowagi kwasowo-zasadowej. Samodzielne wykonywanie oznaczeń równowagi kwasowo-zasadowej, gazometrii, oksymetrii i elektrolitów. Rozpoznawanie zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej. Zapoznanie się z systemem informatycznym Diagnostyka alergologiczna u dzieci. Badania alergologiczne wykonywane w Pracowni: 27-paramterowy (alergeny wziewne i pokarmowe) i 10-parametrowe panele pediatryczne. Zapoznanie się z aparaturą stosowaną do oznaczanie alergenów w surowicy krwi u dzieci. Interpretacja wyników badań. Morfologia krwi obwodowej u noworodków, wcześniaków i małych dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Hematologii i Hemostazy. Zapoznanie się z zasadą działania analizatora hematologicznego, koagulologicznego i do oznaczania OB. Samodzielne wykonywanie badań morfologii krwi obwodowej. Interpretacja wyników badań i sugerowanie rozpoznania. Wykonywanie preparatów oraz mikroskopowa ocena prawidłowych i patologicznych rozmazów krwi obwodowej noworodków. Diagnostyka białaczek u dzieci. Najczęstsze rodzaje białaczek u dzieci (ostra białaczka limfoblastyczna, ostra białaczka szpikowa) i ich diagnostyka (ocena morfologiczna, cytochemiczna, immunofenotypowanie). Trudności w rozpoznawaniu białaczek u dzieci. Samodzielne wykonywanie i ocena rozmazów krwi obwodowej oraz szpiku noworodków, wcześniaków i małych dzieci ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany w układzie białokrwinkowym. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej u dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Chemii Klinicznej. Zapoznanie się z zasadą działania analizatorów biochemicznych i programowanie badań. Pobieranie krwi włośniczkowej z opuszki palca i oznaczanie glukozy. Oznaczanie hemoglobiny glikowanej HbA1c na aparacie Hemocue. Wykonanie i interpretacja krzywych cukrowych. Kryteria rozpoznania cukrzycy u dzieci. Zapoznanie się z wewnątrz- i zewnątrzlaboratoryjną kontrolą jakości badań Morfologia krwi obwodowej w wybranych niedokrwistościach wieku rozwojowego. Podział i badania laboratoryjne przydatne w wykrywaniu niedokrwistości u dzieci. Ocena morfologii krwi obwodowej i sugerowanie rozpoznania. Proponowanie dalszej strategii diagnostycznej w kierunku rozpoznania/potwierdzenia niedokrwistości. Badania oceniające gospodarkę wapniowo-fosforanową u dzieci. Przygotowanie do pracy analizatorów biochemicznych. Programowanie badań. Laboratoryjna diagnostyka krzywicy: oznaczanie wapnia całkowitego, fosforanów, parathormonu, witaminy D. Interpretacja wyników badań. Zapoznanie się z systemem informatycznym działającym w laboratorium. Rodzaj i tryb wykonywania badań w laboratorium. Postępowanie z materiałem od chwili przyjęcia do laboratorium do wydania wyniku. Diagnostyka laboratoryjna wrodzonych zaburzeń hormonalnych. Zapoznanie się z zasadą działania analizatorów biochemicznych, programowanie badań. Oznaczanie metodą chemiluminescencyjną hormonów TSH, fT3, fT4, oraz przeciwciał przeciwtarczycowych (TPO, ATG, anty-TSH). Interpretacja wyników badań hormonu wzrostu GH po stymulacji insuliną, argininą, klonidyną. Oznaczanie kortyzolu i ACTH u dzieci z podejrzeniem pierwotnej niedoczynności nadnerczy. Poznanie dobowego rytmu wydzielania hormonów. Immunologiczna diagnostyka chorób tkanki łącznej. Oznaczanie przeciwciał przeciwjądrowych (ANA, dsDNA, SM/RNP. Scl-70, centromerom B, SS-B, SS-A, Ro-52, histonom, nukleosomom), wykonanie odczynu antystreptolizynowego. Elektroforeza białek surowicy. Elektroforeza kapilarna – zasada metody. Analizator do elektroforezy kapilarnej - zasada działania aparatu. Prawidłowy rozdział elektroforetyczny białek surowicy krwi. Przykłady patologicznych proteinogramów. Interpretacja wyników. | Asystenci pracowni diagnostycznych ZLDP
|
01.10.2024 08.10.2024 15.10.2024 22.10.2024 29.10.2024 05.11.2024 12.11.2024 19.11.2024 26.11.2024 03.12.2024 10.12.2024 17.12.2024 14.01.2025 21.01.2025 28.01.2025 | 11.30-13.00
Od 26.11: 08.00-09.30 | P1
| ||
02.10.2024 09.10.2024 16.10.2024 23.10.2024 30.10.2024 06.11.2024 13.11.2024 20.11.2024 27.11.2024 04.12.2024 11.12.2024 18.12.2024 08.01.2025 15.01.2025 22.01.2025 03.10.2024 10.10.2024 17.10.2024 24.10.2024 31.10.2024 07.11.2024 14.11.2024 21.12.2024 28.11.2024 05.12.2024 12.12.2024 19.12.2024 09.01.2025 16.01.2025 23.01.2024
| 09.45-11.15
10.15-11.45
Od 16.01: 08.00-09.30 | P2
P3 |
Ćwiczenia odbywają się w pracowniach ZLDP UDSK (p. VII)