KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | |||||||||||
Kierunek |
PIELĘGNIARSTWO | ||||||||||
Profil kształcenia | □ ogólnoakademicki X praktyczny □ inny jaki………………………………………. | ||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Zakład Diagnostyki Mikrobiologicznej i Immunologii Infekcyjnej Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji | ||||||||||
Kontakt (tel./email): | tel./fax: (85) 746 85 71; e-mail: zdmik@umb.edu.pl tel./fax: (85) 740 95 14 / (85) 740 95 15; e-mail: neuroin@umb.edu.pl | ||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Prof. dr hab. n. med. Elżbieta A. Tryniszewska Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz | ||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Mikrobiologia: Prof. dr hab. n. med. Elżbieta A. Tryniszewska, dr hab. n. med. Piotr Wieczorek, dr hab. n. med. Paweł Sacha, dr n. med. Dominika Ojdana, dr n. med. Piotr Majewski, dr n. med. Anna Sieńko Parazytologia: Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz, prof. dr hab. Joanna Zajkowska, dr hab. Maciej Kondrusik, dr hab. Sambor Grygorczuk, dr hab. Anna Moniuszko, dr n. med. Piotr Czupryna, dr n. med. Justyna Dunaj. | ||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi |
| ||||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □
| ||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne X niestacjonarne □ | ||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ | ||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Mikrobiologia i parazytologia | ECTS 1+1 | Kod modułu | - | |||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | ||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego □ podstawowy X kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□ | ||||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy □ | ||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | - | |||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH | - | ||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | ||||||||||
Wykład | 25 | ||||||||||
Seminarium | - | ||||||||||
Ćwiczenia | 20 | ||||||||||
Samokształcenie | 15 | ||||||||||
Laboratorium | - | ||||||||||
E-learning | - | ||||||||||
Zajęcia praktyczne | - | ||||||||||
Praktyki zawodowe | - | ||||||||||
Inne …………………… | - | ||||||||||
RAZEM | 60 | ||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Mikrobiologia: wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu biologii drobnoustrojów (bakterie, grzyby, wirusy, priony) chorobotwórczych dla człowieka, mikroflory człowieka, antybiotyków i chemioterapeutyków przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych, przeciwgrzybiczych stosowanych w leczeniu z uwzględnieniem mechanizmów działania na drobnoustroje, podstawowych sposobów diagnostyki i chemioterapii zakażeń, zasad pobierania i transportu materiałów do badań mikrobiologicznych, zasad dezynfekcji i sterylizacji, podstaw immunologii, epidemiologii i immunoprofilaktyki chorób zakaźnych. Parazytologia: przybliżenie studentom wiadomości o pasożytach człowieka, epidemiologii chorób pasożytniczych i zasadach ich diagnostyki oraz sposobach zapobiegania zarażeniom pasożytami. Zwrócenie uwagi na produkty żywnościowe jako możliwe źródło zakażenia chorobami pasożytniczymi człowieka. Parazytozy występujące w krajach tropikalnych. Zagrożenia zarażeniem pasożytami podczas wyjazdów do krajów tropikalnych. | |||||||||
Metody dydaktyczne
| Wykład, dyskusja, pokaz, obserwacja, ćwiczenia, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury
| ||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny, plansze, mikroskop świetlny, wyniki badań laboratoryjnych, preparaty mikroskopowe, sprzęt laboratoryjny do diagnostyki serologicznej i diagnostyki molekularnej PCR, podłoża mikrobiologiczne, materiały diagnostyczne, fantomy, komputer | ||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| |||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | |||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| ||||||
WIEDZA – MIKROBIOLOGIA
| |||||||||||
AW14 | Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii; | P6S_WG | wejściówka na ćwiczeniach | kolokwium | W, Ć | ||||||
AW15 | Różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania; | P6S_WG | wejściówka na ćwiczeniach | kolokwium | W | ||||||
AW16 | Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy działania, przemiany w ustroju i działania uboczne; | P6S_WG | wejściówka na ćwiczeniach | kolokwium | W | ||||||
WIEDZA – PARAZYTOLOGIA
| |||||||||||
AW04 | Charakteryzuje specyfikację i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo--zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju; | P6S_WG | Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, Ć | ||||||
AW14 | Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii; | P6S_WG | Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, Ć | ||||||
AW15 | Różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania; | P6S_WG | Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, Ć | ||||||
AW16 | Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy działania, przemiany w ustroju i działania uboczne; | P6S_WG | Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje odpowiedź | W, Ć | ||||||
AW21 | wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne. | P6S_WG | Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, Ć, | ||||||
UMIEJĘTNOŚCI - MIKROBIOLOGIA
| |||||||||||
AU14 | Klasyfikuje drobnoustroje, z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej; | P6S_UW P6S_UK | obserwacja pracy na ćwiczeniach | realizacja zleconego zadania | W, Ć | ||||||
UMIEJĘTNOŚCI - PARAZYTOLOGIA
| |||||||||||
AU05 | rozpoznaje najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy i cykli życiowych oraz objawów chorobowych; | P6S_UW P6S_UK | Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.
| projekt, prezentacja, sprawdzenie powierzonego zadania | W, Ć, | ||||||
AU06 | szacuje ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych; | P6S_UW P6S_UK | Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń. | projekt, prezentacja, sprawdzenie powierzonego zadania | W, Ć, | ||||||
AU12 | powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych; | P6S_UW P6S_UK | Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.
| projekt, prezentacja, sprawdzenie powierzonego zadania | W, Ć, | ||||||
AU14 | klasyfikuje drobnoustroje, z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej; | P6S_UW P6S_UK | Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń. | projekt, prezentacja, sprawdzenie powierzonego zadania | W, Ć, | ||||||
AU15 | wykorzystuje wiedzę na temat funkcjonowania układu pasożyt - żywiciel dla prawidłowej terapii chorób wywołanych przez pasożyty; | P6S_UW P6S_UK | Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń. | projekt, prezentacja, sprawdzenie powierzonego zadania | W, Ć, | ||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY - MIKROBIOLOGIA
| |||||||||||
DK06 | Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe | P6S_KK P6S_KR P6S_UO | obserwacja pracy na ćwiczeniach | realizacja zleconego zadania | Ć | ||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY - PARAZYTOLOGIA
| |||||||||||
DK06 | rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe | P6S_KK P6S_KR P6S_UO | DK06 |
|
| ||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
|