SYLABUS
rok akademicki 2018/2019
Nazwa przedmiotu/modułu | Ortopedia i Traumatologia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Ortopedii i Traumatologii | |
e-mail jednostki | ortopamb@tlen.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne niestacjonarne | |
Język przedmiotu | polski angielski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy fakultatywny | |
Rok studiów/semestr |
I II III IV V VI □
|
1 2 3 4 5 6 7 ■ 8 ■ 10 11 12
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Podstawy anatomii i fizjologii narządu ruchu. Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 20h – wykłady, 40h – ćwiczenia (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego narządu ruchu z elementami badania neurologicznego, wad wrodzonych i nabytych układu kostno-stawowego, zapaleń kości i stawów, nowotworów narządu ruchu, osteoporozy, urazów narządu ruchu, urazów wielonarządowych, poznać podstawy zaopatrzenia ortopedycznego. Student powinien umieć przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta w zakresie narządu ruchu, zaopatrzyć ranę, złamanie i zwichnięcie, zastosować podstawowe techniki ortopedyczne (unieruchomienie gipsowe, założyć wyciąg szkieletowy, zakładać szwy), postępować z chorymi nieprzytomnymi w wyniku doznanego urazu, podejmować decyzje co do form diagnostyki różnicowej obrażeń mózgu, narządów klatki piersiowej jamy brzusznej oraz narządu ruchu, rozpoznawać i leczyć miejscowe zakażenia chirurgiczne. | |
Metody dydaktyczne
| Cykle wykładów zgodnie z tematyką załączoną na tablicy informacyjnej w Klinice Ortopedii i Traumatologii Ćwiczenia łączące elementy prezentacji przypadków z dyskusją Zajęcia praktyczne omawiające szczegóły badania ortopedycznego oraz podstawy zakładania opatrunków gipsowych i zaopatrzenia ortopedycznego i ortotycznego Konsultacje organizowane stosownie do indywidualnych potrzeb oraz w pierwszy poniedziałek miesiąca w godzinach 08:00-11:00 | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ortopedii i Traumatologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr Marta Karpik |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
F.W1. | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności: a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, b) chorób klatki klatki piersiowej, c) chorób kończyn i głowy, d) złamań kości i urazów narządów; | W, Ć | Metody podsumowujące : - egzamin pisemny testowy Metody formujące : - obserwacja pracy studenta - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
F.W3. | zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych; | W, Ć | |
F.W4. | zna najczęstsze powikłania wyżej wspomnianych zabiegów i procedur; | W, Ć | |
F.W5. | zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; | W, Ć | |
F.W6. | zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; | W, Ć | |
F.W8. | zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu państwowego ratownictwa medycznego; | W, Ć | |
F.W10. | posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności zna:
| W, Ć | |
umiejętności | |||
F.U1. | asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne | W, Ć | Metody podsumowujące : - egzamin pisemny testowy Metody formujące : - obserwacja pracy studenta - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
F.U2. | posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; | W, Ć | |
F.U3. | stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; | W, Ć | |
F.U4. | potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny; | W, Ć | |
F.U5. | zakłada wkłucie obwodowe; | W, Ć | |
F.U7. | ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich; | W, Ć | |
F.U8. | wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego; | W, Ć | |
F.U9. | potrafi zaopatrzyć krwawienie zewnętrzne; | W, Ć | |
F.U10. | wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy; | W, Ć | |
F.U11. | działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych; | W, Ć | |
F.U12. | potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe; | W, Ć | |
E.U36 | postępuje właściwie w przypadku urazów , zakłada opatrunek lub unieruchomienie, zaopatruje lub zszywa ranę | W, Ć |
|
kompetencje społeczne | |||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym | W, Ć | Metody podsumowujące.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące:. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów |
K3 | kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu | W, Ć | |
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się | W, Ć | |
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | W, Ć |
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 20 | |
| 40 | |
|
| |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem:62 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 18 | |
| 10 | |
| 10 | |
| godziny razem: 38 |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
| Zasady zaopatrywania uszkodzeń narządu ruchu – stłuczenie, skręcenie, zwichnięcie, złamanie (taktyka postępowania, priorytety i rozwiązania operacyjne, zakresy obowiązków i kompetencje zaopatrującego, niezbędne wiadomości lekarza pierwszego kontaktu i lekarza zaopatrującego Patofizjologia gojenia się uszkodzeń narządów ruchu (ścięgno, kość, pień nerwowy i naczynia) w aspekcie unieruchomienia, czasu i warunków do regeneracji (nerwy), możliwości usprawniania i rehabilitacji – przykłady lecznicze. Przyczyny niepowodzeń i powikłań. Deformacje i wady wrodzone kończyny górnej – etiologia, nazewnictwo, rozpoznanie, możliwości korekcji lub rekonstrukcji, problemy rehabilitacyjne. Deformacje i wady wrodzone kończyny dolnej – etiologia, nazewnictwo, patomechanika, możliwości korekcji lub rekonstrukcji, problemy rehabilitacyjne. Deformacje kręgosłupa i klatki piersiowej – diagnostyka, dokumentacja poradniano-kliniczna, granice leczenia bezoperacyjnego i profilaktyka, wskazania do leczenia operacyjnego, problemy rehabilitacyjne. Uszkodzenia kończyny górnej – obręcz barkowa i staw łokciowy (złamanie, zwichnięcie, „skręcenie”, problem ich interpretacji, diagnoza i leczenie, uszkodzenia radionegatywne) Uszkodzenia kończyny górnej c.d. – przedramię i ręka. Chirurgia ręki – problemy pierwotnego zaopatrzenia i możliwości rekonstrukcji. Mikrochirurgia – odmienność technik, możliwości i rezultaty lecznicze. Uszkodzenia kończyny dolnej – urazy i zwichnięcie biodra, złamanie trzonów, granice leczenia nieoperacyjnego, złamania śródstawowe kolana, uszkodzenia radionegatywne. Uszkodzenia kończyny dolnej c.d. – artroskopia stawów na przykładzie kolana, złamania kostek goleni, niestabilności stawu kolanowego i skokowego. Uszkodzenia urazowe kręgosłupa (bez i z uszkodzeniem rdzenia). Pierwsza pomoc, zaopatrzenie transport. Diagnoza a obraz kliniczny. Granice i możliwości leczenia operacyjnego. Rehabilitacja. Rehabilitacja socjalna i zawodowa. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1. Marciniak W., Szulc A.: Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja. PZWL, Warszawa, 2006. 2. Gaździk T. (red.): Ortopedia i Traumatologia. PZWL, 2009. |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu asystentem odpowiedzialnym za dydaktykę bądź asystentem prowadzącym zajęcia |
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
…………………………………………………….. …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)