Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 10.03.2019 przez Klinika Ortopedii i Traumatologii

    Sylabus

                                                           SYLABUS

                                                                     rok akademicki 2018/2019

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Ortopedia i Traumatologia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Ortopedii i Traumatologii

    e-mail jednostki

    ortopamb@tlen.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne niestacjonarne

    Język przedmiotu

    polski angielski

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy fakultatywny

    Rok studiów/semestr

     

    I II III IV V VI

     

     

    1 2 3 4 5 6 7 8 10

    11 12

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Podstawy anatomii i fizjologii narządu ruchu. Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    20h – wykłady, 40h – ćwiczenia

    (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny)

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego narządu ruchu z elementami badania neurologicznego, wad wrodzonych i nabytych układu kostno-stawowego, zapaleń kości i stawów, nowotworów narządu ruchu, osteoporozy, urazów narządu ruchu, urazów wielonarządowych, poznać podstawy zaopatrzenia ortopedycznego.

    Student powinien umieć przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta w zakresie narządu ruchu, zaopatrzyć ranę, złamanie i zwichnięcie, zastosować podstawowe techniki ortopedyczne (unieruchomienie gipsowe, założyć wyciąg szkieletowy, zakładać szwy), postępować z chorymi nieprzytomnymi w wyniku doznanego urazu, podejmować decyzje co do form diagnostyki różnicowej obrażeń mózgu, narządów klatki piersiowej jamy brzusznej oraz narządu ruchu, rozpoznawać i leczyć miejscowe zakażenia chirurgiczne.

    Metody dydaktyczne

     

    Cykle wykładów zgodnie z tematyką załączoną na tablicy informacyjnej w Klinice Ortopedii i Traumatologii

    Ćwiczenia łączące elementy prezentacji przypadków z dyskusją

    Zajęcia praktyczne omawiające szczegóły badania ortopedycznego oraz podstawy zakładania opatrunków gipsowych i zaopatrzenia ortopedycznego i ortotycznego

    Konsultacje organizowane stosownie do indywidualnych potrzeb oraz w pierwszy poniedziałek miesiąca w godzinach 08:00-11:00

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ortopedii i Traumatologii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    dr Marta Karpik

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    F.W1.

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności:

    a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,

    b) chorób klatki klatki piersiowej,

    c) chorób kończyn i głowy,

    d) złamań kości i urazów narządów;

    W, Ć

    Metody podsumowujące :

    - egzamin pisemny testowy

    Metody formujące :

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    F.W3.

    zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych;

    W, Ć

    F.W4.

    zna najczęstsze powikłania wyżej wspomnianych zabiegów i procedur;

    W, Ć

    F.W5.

    zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji;

    W, Ć

    F.W6.

    zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym;

    W, Ć

    F.W8.

    zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu państwowego ratownictwa medycznego;

    W, Ć

    F.W10.

    posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności zna:

    1. symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,

    2. metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,

    3. wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących;

    W, Ć

    umiejętności

    F.U1.

    asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne
    i znieczulić miejscowo okolicę operowaną;

    W, Ć

    Metody podsumowujące :

    - egzamin pisemny testowy

    Metody formujące :

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    F.U2.

    posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi;

    W, Ć

    F.U3.

    stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;

    W, Ć

    F.U4.

    potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny;

    W, Ć

    F.U5.

    zakłada wkłucie obwodowe;

    W, Ć

    F.U7.

    ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich;

    W, Ć

    F.U8.

    wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego;

    W, Ć

    F.U9.

    potrafi zaopatrzyć krwawienie zewnętrzne;

    W, Ć

    F.U10.

    wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy;

    W, Ć

    F.U11.

    działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych;

    W, Ć

    F.U12.

    potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe;

    W, Ć

    E.U36

    postępuje właściwie w przypadku urazów , zakłada opatrunek lub unieruchomienie, zaopatruje lub zszywa ranę

    W, Ć

     

    kompetencje społeczne

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym

    W, Ć

    Metody podsumowujące.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K3

    kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

    W, Ć

    K4

    posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

    W, Ć

    K1

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    W, Ć

     

    Punkty ECTS

    4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    40

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem:62

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    18

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 38

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. F.W1. (zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności:

      1. ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,

      2. chorób klatki klatki piersiowej,

      3. chorób kończyn i głowy,

      4. złamań kości i urazów narządów;)

    2. F.W3. (zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych;)

    3. F.W4. (zna najczęstsze powikłania wyżej wspomnianych zabiegów i procedur;)

    1. F.W5. (zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji;)

    2. F.W6. (zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym;)

    3. F.W9. (zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu państwowego ratownictwa medycznego;)

    4. W11. (posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności zna:

      1. symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,

      2. metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,

      3. wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących;

     

    1. E.U36 postępuje właściwie w przypadku urazów , zakłada opatrunek lub unieruchomienie, zaopatruje lub zszywa ranę

    Zasady zaopatrywania uszkodzeń narządu ruchu – stłuczenie, skręcenie, zwichnięcie, złamanie (taktyka postępowania, priorytety i rozwiązania operacyjne, zakresy obowiązków i kompetencje zaopatrującego, niezbędne wiadomości lekarza pierwszego kontaktu i lekarza zaopatrującego

    Patofizjologia gojenia się uszkodzeń narządów ruchu (ścięgno, kość, pień nerwowy i naczynia) w aspekcie unieruchomienia, czasu i warunków do regeneracji (nerwy), możliwości usprawniania i rehabilitacji – przykłady lecznicze. Przyczyny niepowodzeń i powikłań.

    Deformacje i wady wrodzone kończyny górnej – etiologia, nazewnictwo, rozpoznanie, możliwości korekcji lub rekonstrukcji, problemy rehabilitacyjne.

    Deformacje i wady wrodzone kończyny dolnej – etiologia, nazewnictwo, patomechanika, możliwości korekcji lub rekonstrukcji, problemy rehabilitacyjne.

    Deformacje kręgosłupa i klatki piersiowej – diagnostyka, dokumentacja poradniano-kliniczna, granice leczenia bezoperacyjnego i profilaktyka, wskazania do leczenia operacyjnego, problemy rehabilitacyjne.

    Uszkodzenia kończyny górnej – obręcz barkowa i staw łokciowy (złamanie, zwichnięcie, „skręcenie”, problem ich interpretacji, diagnoza i leczenie, uszkodzenia radionegatywne)

    Uszkodzenia kończyny górnej c.d. – przedramię i ręka. Chirurgia ręki – problemy pierwotnego zaopatrzenia i możliwości rekonstrukcji. Mikrochirurgia – odmienność technik, możliwości i rezultaty lecznicze.

    Uszkodzenia kończyny dolnej – urazy i zwichnięcie biodra, złamanie trzonów, granice leczenia nieoperacyjnego, złamania śródstawowe kolana, uszkodzenia radionegatywne.

    Uszkodzenia kończyny dolnej c.d. – artroskopia stawów na przykładzie kolana, złamania kostek goleni, niestabilności stawu kolanowego i skokowego.

    Uszkodzenia urazowe kręgosłupa (bez i z uszkodzeniem rdzenia). Pierwsza pomoc, zaopatrzenie transport. Diagnoza a obraz kliniczny. Granice i możliwości leczenia operacyjnego. Rehabilitacja. Rehabilitacja socjalna i zawodowa.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Marciniak W., Szulc A.: Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja. PZWL, Warszawa, 2006.

    2. Gaździk T. (red.): Ortopedia i Traumatologia. PZWL, 2009.

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

     

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów.

    W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu asystentem odpowiedzialnym za dydaktykę bądź asystentem prowadzącym zajęcia

     

     

     

    ……………………………………………………………………………...

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

    …………………………………………………….. …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)