SYLABUS
rok akademicki 2016/2017
Nazwa przedmiotu/modułu | Choroby błony śluzowej jamy ustnej | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB | |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 25, w tym: IV rok: seminaria - 5, ćwiczenia - 10, V rok: ćwiczenia – 10 | |
Założenia i cele przedmiotu | Promocja zdrowia. Profilaktyka chorób jamy ustnej z uwzględnieniem profilaktyki onkologicznej. Diagnostyka i leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - ćwiczenia - dyskusja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - konsultacje – raz w miesiącu, pierwszy wtorek miesiąca w godz. 9.00 – 12.00 | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Małgorzata Pietruska |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
F. W2 | Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do patologii narządowych i ustrojowych (w tym chorób infekcyjnych, inwazyjnych, autoimmunologicznych, z niedoboru odporności, metabolicznych i genetycznych) | wykłady ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe
| |
F. W3
| Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju | wykłady ćwiczenia | ||
F. W5
| Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych | wykłady ćwiczenia | ||
F. W11
| Posiada wiedzę na temat diagnostyki i leczenia chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej | wykłady ćwiczenia | ||
F. W13
| Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej | wykłady ćwiczenia | ||
F. W14
| Zna przyczyny i zasady postępowania w przypadku powikłań chorób układu stomatognatycznego | wykłady ćwiczenia | ||
F. W22 | Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia | wykłady ćwiczenia | ||
Umiejętności | ||||
F. U1 | Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną | wykłady ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin praktyczny (z pacjentem) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe
| |
F. U2 | Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta | wykłady ćwiczenia | ||
F. U3 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie | wykłady ćwiczenia | ||
F. U4 | Potrafi przekazywać złe informacje o stanie zdrowia pacjenta lub jego bliskich | wykłady ćwiczenia | ||
F. U6 | Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych | wykłady ćwiczenia | ||
F. U7 | Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego | wykłady ćwiczenia | ||
F. U8 | Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej | wykłady ćwiczenia | ||
F. U9 | Potrafi postępować w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk | wykłady ćwiczenia | ||
F. U10 | Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk | wykłady ćwiczenia | ||
F. U11 | Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych | wykłady ćwiczenia | ||
F. U13 | Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne | wykłady ćwiczenia | ||
F. U14 | Potrafi formułować problemy badawcze związane z dziedzina jego pracy | wykłady ćwiczenia | ||
F. U15 | Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców | wykłady ćwiczenia | ||
F. U18 | Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego | wykłady ćwiczenia | ||
F. U19 | Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku | wykłady ćwiczenia | ||
F. U20 | Umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby przyzębia | wykłady ćwiczenia | ||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną | wykłady
ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K2 | Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | wykłady
ćwiczenia | ||
K3 | Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | wykłady
ćwiczenia | ||
K4 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | wykłady
ćwiczenia |
| |
Punkty ECTS | 2+1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 0 | |
| 20 | |
| 5 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 25 | |
Samodzielna praca studenta:
| ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | ||
Efekty kształcenia (symbol i numer) | Tematyka |
|
F. W2. Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do patologii narządowych i ustrojowych (w tym chorób infekcyjnych, inwazyjnych, autoimmunologicznych, z niedoboru odporności, metabolicznych i genetycznych) F. W22 Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia | Zaburzenia w pigmentacji, rogowaceniu, złuszczaniu nabłonka. Zmiany błony śluzowej jamy ustnej o podłożu alergicznym, uboczne działania leków stosowanych w stomatologii. Bakteryjne, grzybicze i wirusowe zapalenia jamy ustnej. AIDS. Choroby jamy ustnej o podłożu immunologicznym. Złuszczające zapalenie dziąseł. Zaburzenia wydzielania śliny, choroby gruczołów ślinowych. Zespół Sjögrena. Zespół pieczenia jamy ustnej. Halitosis. Błona śluzowa jamy ustnej w chorobach układu krwiotwórczego. Zmiany potencjalnie złośliwe. Jama ustna w stanach immunosupresji (chemioterapia, radioterapia). Jama ustna w stanach zaburzeń metabolicznych i niedoborów witaminowych. |
|
F. W3 Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju F. W5 Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych F. W11 Posiada wiedzę na temat diagnostyki i leczenia chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej | Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej. Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia. |
|
F. W 13 Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej | Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej. Wykwity pierwotne i wtórne, wady rozwojowe. Zaburzenia w pigmentacji, rogowaceniu, złuszczaniu nabłonka. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej. Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia. |
|
F. W14 Zna przyczyny i zasady postępowania w przypadku powikłań chorób układu stomatognatycznego | Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej. Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia. |
|
F. U1 Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną F. U2 Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta F. U3 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie F. U4 Potrafi przekazywać złe informacje o stanie zdrowia pacjenta lub jego bliskich F. U6 Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych F. U7 Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego F. U8 Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej | Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej. Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia. |
|
F. U9 Potrafi postępować w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk F. U10 Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk F. U11 Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych F.U13 Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne F. U14 Potrafi formułować problemy badawcze związane z dziedzina jego pracy F. U15 Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców F. U18 Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego F. U19 Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku F. U20 Umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby przyzębia | Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej. Wykwity pierwotne i wtórne, wady rozwojowe. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej. Zaburzenia w pigmentacji, rogowaceniu, złuszczaniu nabłonka. Zmiany błony śluzowej jamy ustnej o podłożu alergicznym, uboczne działania leków stosowanych w stomatologii. Bakteryjne, grzybicze i wirusowe zapalenia jamy ustnej. AIDS. Choroby jamy ustnej o podłożu immunologicznym. Złuszczające zapalenie dziąseł. Zaburzenia wydzielania śliny, choroby gruczołów ślinowych. Zespół Sjögrena. Zespół pieczenia jamy ustnej. Halitosis. Błona śluzowa jamy ustnej w chorobach układu krwiotwórczego. Zmiany potencjalnie złośliwe. Jama ustna w stanach immunosupresji (chemioterapia, radioterapia). Jama ustna w stanach zaburzeń metabolicznych i niedoborów witaminowych. Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia. |
|
Literatura podstawowa: |
1. Diagnostyka i leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej. Pod redakcją Renaty Górskiej 2. Choroby błony śluzowej jamy ustnej. Kolorowy atlas i podręcznik. Langlais Miller |
Literatura uzupełniająca: |
1. Choroby jamy ustnej. Diagnostyka i leczenie. Crispian Scully |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
|
12. 05. 2016 Małgorzata Pietruska
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
12. 05. 2016 Małgorzata Pietruska Małgorzata Pietruska
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)