Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. V rok WL.
  • Ostatnia zmiana 01.10.2022 przez Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii

    V rok WL

    SYLABUS


     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Choroby wewnętrzne - „dr House w codziennej praktyce klinicznej”

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii

    e-mail jednostki

    hipertensjologia@umb.edu.pl,

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    lekarski

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne x niestacjonarne x

    Język przedmiotu

    polski x angielski 

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x fakultatywny 

    Rok studiów/semestr

     II  III  IV  V  VI 

     2  3  4  5  6  7  8  10 

    11  12 

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    30 godzin / ćwiczenia

    Założenia i cele przedmiotu

    - Analiza ciekawych i trudnych przypadków klinicznych poprzez badanie podmiotowe, przedmiotowe, ocenę badań dodatkowych i planowanie leczenia.

    – Formułowanie przypadków klinicznych tzw. „cases” w formie pisemnej.

    Metody dydaktyczne

     

    przekazywanie wiedzy dotyczącej badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, z aktywnym udziałem studentów

    - prezentacja specjalistycznych badań dodatkowych

    - analiza przypadków klinicznych w formie historii choroby pisemnie i ustnie

    - dyskusja

    - tworzenie przypadków klinicznych z udziałem studentów w formie pisemnej

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - zajęcia praktyczne

    - konsultacje

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    dr hab. Edyta Zbroch

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    dr hab. Edyta Zbroch

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    EW 1.

    Znajomość uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych poszczególnych chorób z zakresu chorób wewnętrznych

    ćwiczenia

     

    Zaliczenie

    EW 7.

     

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do naj­częstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:

    a. chorób układu krążenia

    b. chorób układu oddechowego

    c. chorób układu pokarmowego

    d. chorób układu wydzielania wewnętrznego

    e. chorób nerek i dróg moczowych

    f. chorób układu krwiotwórczego

    g. chorób reumatycznych

    h. chorób alergicznych

    i. zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych.

    ćwiczenia

    umiejętności

    EU1.

    przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    EU3.

    przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

    Ćwiczenia

    EU7.

    umiejętność ocenienia stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta.

    Ćwiczenia

    EU12.

    umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób.

    Ćwiczenia

    EU13.

    ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta

    Ćwiczenia

    EU14

    rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia

    Ćwiczenia

    EU16.

    umiejętność planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego.

    Ćwiczenia

    EU21

    definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;

    Ćwiczenia

    EU24.

     

    umiejętność interpretacji wyników badań laboratoryjnych i identyfikacji przyczyn ich odchyleń.

    Ćwiczenia

    EU29.

    wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

    a. pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

    b. monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

    c. cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka

    e. standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją,

    f. proste testy paskowe, pomiar stężenia glukozy we krwi;

    Ćwiczenia

    EU32.

    umiejętność planowania konsultacji specjalistycznych.

    Ćwiczenia

    EU38.

    prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.

    Ćwiczenia

     

    kompetencje społeczne

    K1

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    Ćwiczenia

    Ocenianie ciągłe

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym

    Jw.

    K3

    kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

    Jw.

    K4

    posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

    Jw.

     

    Punkty ECTS

    1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    30

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 30

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    E.W1

    E.W7

     

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U21

    E.U28

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

    1. Dolegliwości ogólne.

    2. Dolegliwości ze strony poszczególnych narządów i układów wewnętrznych.

    3. Badanie ogólne pacjenta.

    4. Badanie poszczególnych narządów i układów wewnętrznych.

    5. Planowanie postepowania diagnostycznego i leczniczego.

    6. Analiza ciekawych i trudnych przypadków klinicznych poprzez badanie podmiotowe, przedmiotowe, ocenę badań dodatkowych i planowanie leczenia.

    7. Formułowanie przypadków klinicznych tzw. „cases” w formie pisemnej.

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

     

    Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych 2018; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2022

     

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

     

    Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym, Lynn S. Bickley Lynn S. Bickley, red. wyd. pol. Zbigniew Gaciong, Piotr Jędrusik Piotr Jędrusik, Termedia Wydawnictwo Poznań 2010, wyd.1

     

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na fakultetach oraz aktywność na zajęciach.

    Każda nieobecność. wymaga usprawieddliwienia pisemnego (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) oraz musi zostać zaliczona ustnie na dyżurze.