SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Choroby wewnętrzne | |
Nazwa jednostek w których jest przedmiot realizowany |
| |
e-mail jednostek |
| |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny£ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV£ V£ VI£
|
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Rok III: Razem: 142h, w tym: wykłady-37h, seminaria-15h, ćwiczenia 90h; Rok IV: Razem: 130h, w tym: wykłady-30h, seminaria-30h, ćwiczenia-70h; Rok V: Razem:150h, w tym: wykłady-34h, seminaria-42h, ćwiczenia-74h; ROK VI: Razem: 240h, w tym: ćwiczenia-240h. (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, prowadzenia dokumentacji medycznej, samodzielnego opracowania historii choroby, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, podstaw elektrokardiologii. Student powinien nabyć wiedzę z zakresu:
Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe, napisać historię choroby. Student powinien umieć: zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń z zakresu chorób wewnętrznych oraz przeprowadzić diagnostykę różnicową. | |
Metody dydaktyczne
|
W trakcie zajęć, oprócz tradycyjnych metod nauczania, wykorzystywane jest nauczanie problemowe | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w w/w jednostkach | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Koordynator przedmiotu „Choroby wewnętrzne” – Dr hab. n. med. Alicja Rydzewska-Rosołowska Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych: Prof. dr hab. Ziemowit Ziętkowski, Dr hab. n. med. Maria Magdalena Tomasiak-Łozowska I Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med. Beata Panek-Penpicka II Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med. Łukasz Minarowski Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych: Dr Karolina Mocarska Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych: Prof. dr hab. n. med. Jarosław Daniluk Klinika Hematologii: Dr n. med. Paweł Bernatowicz Klinika Kardiologii i Kardiologii Inwazyjnej: Dr hab. n. med. Anna Szpakowicz I Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ: Dr n. med. Katarzyna Klejna II Klinika Nefrologii: Dr n. med. Katarzyna Kakareko Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych: Dr n. med. Ewa Gińdzieńska-Sieśkiewicz Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych: Dr Marta Pryzmont-Jeznach Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii: Dr n. med. Agnieszka Zapora-Kurel Zakład Medycyny Populacyjnej i Prewencji Chorób Cywilizacyjnych: dr n. med. Małgorzata Chlabicz Zakład Symulacji Medycznych: prof. dr hab. Włodzimierz Łuczyński Warto chyba dodać inne kliniki: kardiologia inwazyjna, kardiologia i lipidologia – koordynatorzy dr Małgorzata Zalewska-Adamiec, dr Dominika Musiałowska |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | |||
EW 7.
| Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postepowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:
| Wykłady Seminaria Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny (test - MCQ): po zaliczeniu każdego bloku ćwiczeniowego należy obligatoryjnie zweryfikować wiedzę studentów testem zawierającym co najmniej 20 pytań (możliwość 2 poprawek testowych, ostatnia w czasie max. 4 tygodni od zakończenia bloku ćwiczeniowego) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku - zaliczenie pisemne |
Zna zasady farmakoterapii u pacjentów z niewydolnością nerek i leczenia nerkozastępczego |
|
| |
E.W9 | Zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych | ||
E.W14 | Zna rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii | ||
E.W38 | Zna zasady zachowań prozdrowotnych, podstawy profilaktyki i wczesnej wykrywalności najczęstszych chorób cywilizacyjnych oraz zasady badań przesiewowych w tych chorobach | ||
E.W42 | Zna wskazania do leczenia składnikami krwi oraz zasady ich podawania | ||
F.W10 | Zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w: 1) sepsie; 2) wstrząsie; 3) krwotokach; 4) zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych; 5) zatruciach; 6) oparzeniach, hipoi hipertermii; 7) innych ostrych stanach pochodzenia: a) sercowo-naczyniowego, b) oddechowego, c) neurologicznego, d) nerkowego, e) onkologicznego i hematologicznego, f) diabetologicznego i endokrynologicznego, g) psychiatrycznego, h) okulistycznego, i) laryngologicznego, j) ginekologicznego, położniczego i urologicznego | ||
F.W21 | Zna zasady promocji dawstwa tkanek i komórek, wskazania do przeszczepienia narządów ukrwionych, tkanek i komórek krwiotwórczych, powikłania leczenia oraz zasady opieki długoterminowej po przeszczepieniu | ||
F.W22 | Zna stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | ||
Umiejętności | |||
EU1. | umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta | Ćwiczenia
| Metody podsumowujące.: - egzamin praktyczny - realizacja określonego zadania - prezentacja Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - test wstępny - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku - zaliczenie pisemne |
E.U3 | umie zebrać wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (S - Symptoms (objawy), A - Allergies (alergie), M - Medications (leki), P - Past medical history (przebyte choroby / przeszłość medyczna), L - Last meal (ostatni posiłek), E - Events prior to injury/illness (zdarzenia przed wypadkiem/zachorowaniem)) | ||
E.U4 | Przeprowadza ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego | ||
E.U5 | umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie: 2)ogólnointernistyczne | ||
E.U9 | umie rozpoznać najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak: 1) gorączka; 2) osłabienie; 3) utrata apetytu; 4) utrata masy ciała; 5) wstrząs; 6) zatrzymanie akcji serca; 7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie; 8) obrzęk; 9) wysypka; 10) kaszel i odkrztuszanie; 11) krwioplucie; 12) duszność; 13) wydzielina z nosa i ucha; 14) ból w klatce piersiowej; 15) kołatanie serca; 16) sinica; 17) nudności i wymioty; 18) zaburzenia połykania; 19) ból brzucha; 20) obecność krwi w stolcu; 21) zaparcie i biegunka; 22) żółtaczka; 23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej; 24) niedokrwistość; 25) limfadenopatia; 26) zaburzenia oddawania moczu; 27) krwiomocz i białkomocz; 28) zaburzenia miesiączkowania; 29) obniżenie nastroju i stany lękowe; 30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych; 31) ból głowy; 32) zawroty głowy; 33) niedowład; 34) drgawki; 35) ból pleców; 36) ból stawów; 37) uraz lub oparzenie; 38) odwodnienie i przewodnienie | ||
E.U14 | potrafi wykonać procedury i zabiegi medyczne, w tym:
| ||
E.U15 | umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej |
| |
E.U17 | umie uczestniczyć w procesie godnego umierania pacjenta, wykorzystując potencjał opieki paliatywnej |
| |
E.U18 | Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa; | ||
E.U20 | umie udzielać świadczeń zdrowotnych z użyciem dostępnych systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wykorzystywanych w ochronie zdrowia | ||
E.U21 | umie prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb | ||
E.U22 | umie zastosować racjonalną antybiotykoterapię w zależności od stanu klinicznego pacjenta | ||
E.U25 | umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich ilość i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, oraz uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami oraz odpowiednio je stosować | ||
E.U26 | umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne (oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety, wady, spodziewane rezultaty i konsekwencje wynikające z decyzji) i uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta | ||
E.U27 | umie komunikować się z pacjentami z grup zagrożonych wykluczeniem ekonomicznym lub społecznym, z poszanowaniem ich godności | ||
E.U28 | umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia, wskaźniki występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omawiać je z pacjentem i sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej | ||
E.U30 | umie stosować zasady przekazywania informacji zwrotnej (konstruktywnej, nieoceniającej, opisowej) w ramach współpracy w zespole | ||
E.U31 | umie przyjąć, wyjaśnić i analizować własną rolę i zakres odpowiedzialności w zespole oraz rozpoznawać swoją rolę jako lekarza w zespole | ||
E.U32 | umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta | ||
umie omawiać w zespole sytuację pacjenta z wyłączeniem subiektywnych ocen, z poszanowaniem godności pacjenta |
|
| |
E.U34 | umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem, zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania): 1) ATMIST (A (Age - wiek), T (Time of injury - czas powstania urazu), M (Mechanism of injury - mechanizm urazu), I (Injury suspected - podejrzewane skutki urazu), S (Symptoms/Signs - objawy), T (Treatment/Time - leczenie i czas dotarcia)); 2) RSVP/ISBAR (R (Reason - przyczyna, dlaczego), S (Story - historia pacjenta), V (Vital signs - parametry życiowe), P (Plan - plan dla pacjenta)/I (Introduction - wprowadzenie), S (Situation - sytuacja), B (Background - tło), A (Assessment - ocena), R (Recommendation - rekomendacja)) | ||
F.U4 | umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania | ||
F.U12 | umie prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne (Advanced Life Support, ALS) u dorosłych zgodnie z wytycznymi ERC | ||
F.U21 | umie przekazywać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu, np.: 1) SPIKES: S (Setting - właściwe otoczenie), P (Perception - poznanie stanu wiedzy współrozmówcy), I (Invitation/Information - zaproszenie do rozmowy / informowanie), K (Knowledge - przekazanie niepomyślnej informacji), E (Emotions and empathy - emocje i empatia), S (Strategy and summary - plan działania i podsumowanie), 2) EMPATIA: E (Emocje), M (Miejsce), P (Perspektywa pacjenta), A (Adekwatny język), T (Treść wiadomości), I (Informacje dodatkowe), A (Adnotacja w dokumentacji), 3) ABCDE: A (Advance preparation - przygotowanie do rozmowy), B (Build therapeutic environment - nawiązanie dobrego kontaktu z rodziną), C (Communicate well - przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady komunikacji), D (Dealing with reactions - radzenie sobie z trudnymi emocjami), E (Encourage and validate emotions - prawo do okazywania emocji, przekierowanie ich i adekwatne reagowanie, dążące do zakończenia spotkania) - w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta i informować rodzinę o śmierci pacjenta | ||
F.U22 | umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta, a także stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR | ||
G.U11 | umie ustalić możliwość zastosowania nowych sposobów leczenia w odniesieniu do danego pacjenta w oparciu o aktualne wyniki badań klinicznych | ||
H.U1 | umie wykonać pomiar i ocenić podstawowe funkcje życiowe (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorować je z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru | ||
H.U3 | umie wykonać pomiar szczytowego przepływu wydechowego | ||
H.U4 | umie pobrać i zabezpieczyć krew i inny materiał biologiczny do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych | ||
H.U5 | umie wykonać dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku | ||
H.U6 | umie wykonywać różne formy terapii inhalacyjnej i dokonać doboru inhalatora odpowiednio do sytuacji klinicznej | ||
H.U7 | umie pobrać krew tętniczą i arterializowaną krew włośniczkową | ||
H.U8 | umie wykonywać testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru | ||
H.U9 | umie pobrać wymazy do badań mikrobiologicznych i cytologicznych |
|
|
H.U10 | umie wykonać cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny | ||
H.U11 | umie założyć zgłębnik żołądkowy | ||
H.U12 | umie wykonać wlewkę doodbytniczą | ||
H.U13 | umie wykonać zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy | ||
H.U14 | umie wykonać standardowy elektrokardiogram spoczynkowy i zinterpretować jego wynik | ||
H.U15 | umie wykonać defibrylację, kardiowersję elektryczną, elektrostymulację zewnętrzną | ||
H.U23 | umie wykonać badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST lub jego odpowiednika i zinterpretować jego wynik | ||
H.U24 | umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej | ||
H.U25 | umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta | ||
H.U28 | umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej | ||
H.U30 | umie przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta | ||
H.U31 | umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR | ||
H.U33 | umie stwierdzić zgon pacjenta | ||
H.U35 |
| ||
H.U36 | umie wykonywać tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych | ||
H.U39 | umie prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS) u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC | ||
H.U40 | umie prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne (ALS) u dorosłych zgodnie z wytycznymi ERC | ||
H.U41 | umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania | ||
Kompetencje społeczne | |||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów
|
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | ||
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | ||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | ||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | ||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | ||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | ||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | ||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | ||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób |
Punkty ECTS | 10+8+9+16 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 101 | |
| 474 | |
| 87 | |
|
| |
| 10 | |
| godziny razem: 672 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 165 | |
| 90 | |
| 30 | |
| godziny razem: 285 | |
Treści programowe przedmiotu: | ||
PROPEDEUTYKA CHORÓB WEWNĘTRZNYCH – III ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7
E.U1 E.U3 E.U7 E.U9 E.U12 E.U14 E.U15 E.U16 E.U17 E.U18 E.U20 E.U21 E.U25 E.U26 E.U27 E.U29 E.U30 E.U31 E.U32 E.U33 E.U34 E.U38
F.U12 F.U21 F.U22
H.U23 H.U24 H.U25 H.U28 H.U30 H.U31 H.U33 H.U39 H.U40 H.U41
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY Schemat wywiadu i skargi z zakresu układu oddechowego. Skargi z zakresu układu krążenia. Skargi z zakresu układu pokarmowego. Skargi z zakresu układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego. Badanie stanu ogólnego. Badanie głowy i szyi. Badanie układu oddechowego. Badanie układu krążenie. Badanie układu pokarmowego. Badanie układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego. Choroby układu oddechowego. Choroby układu krwionośnego. Choroby układu pokarmowego. Choroby układu endokrynnego. Choroby obwodowych naczyń krwionośnych. Niedokrwistości i skazy krwotoczne. Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego. Choroby nerek i układu kostno-stawowego.
ĆWICZENIA
Zaliczenie: pisemny sprawdzian z zakresu propedeutyki interny (test) obejmuje tematykę wykładów i ćwiczeń. | |
CHOROBY WEWNĘTRZNE- ALERGOLOGIA – III ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.W38
E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U22 E.U25 E.U26 E.U27 E.U28 E.U32 E.U38
F.U4 F.U12
H.U1 H.U3 H.U4 H.U5 H.U6 H.U7 H.U9 H.U13 H.U36
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 |
| |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - PULMONOLOGIA – III ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U9 E.U12 E.U14 E.U15 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U22 E.U24. E.U28 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
F.U4 F.U12
H.U1 H.U4 H.U5 H.U6 H.U6 H.U7 H.U9 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 |
| |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - KARDIOLOGIA – IV ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.W9 E.W22 E.U1 E.U3 E.U7 E.U9 E.U12 E.U14 E.U15 E.U16 E.U17 E.U18 E.U20 E.U21 E.U22 E.U25 E.U26 E.U27 E.U28 E.U29 E.U30 E.U32 E.U33 E.U34 E.U38
F.U12 F.U22
G.U11 H.U1 H.U4 H.U5 H.U9 H.U14 H.,U15
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
Znaczenie badań nieinwazyjnych w diagnostyce chorób serca (45min)
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Zaliczenie obejmuje test (obowiązuje tematyka wykładów, seminariów i ćwiczeń), historię choroby, interpretację 3 zapisów EKG. Asystent decyduje o ewentualnym dodatkowym zaliczeniu ustnym.
| |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - GASTROLOGIA – IV ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.W9 E.W22 E.W38 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U22 E.U24 E.U25 E.U26 E.U27 E.U28 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
G.U11 H.U1 H.U4 H.U5 H.U9 H.U11 H.U12
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA 1. Marskość wątroby 2. Rak żołądka i stany przedrakowe 3. Krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego 4. Rak jelita grubego 5. Rak trzustki 6. Wrzodziejące zapalenie jelita grubego 7. Choroba Leśniowskiego-Crohna ĆWICZENIA I. Sprawdzian wiedzy z badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób II. Tematyka ćwiczeń:
III. Pisemny sprawdzian z zakresu gastroenterologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. IV. Zaliczenie ćwiczeń. | |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - ENDOKRYNOLOGIA, DIABETOLOGIA – V ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W7 E.U12 E.U16. E.W1 E.U24 E.W1. E.W9 E.W38 E.W10 E.W22 E.U32 E.U3 E.U9 E.U14 E.U15 E.U17 E.U18 E.U20 E.U21 E.U22 E.U25 E.U26 E.U27 E.U28 E.U30 E.U31 E.U32 E.U33 E.U34 E. U30
F.U4 F.U12
G.U11 H.U1 H.U4 H.U5 H.U9
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 CW.51 | WYKŁADY
SEMINARIA I ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu endokrynologii i diabetologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. | |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - NEFROLOGIA – V ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.W8 E.W9 E.W14 E.W21 E.W38 E.U1 E.U3 E.U9 E.U12 E.U16 E.U17 E.U18 E.U20 E.U22 E.U24 E.U28 E.U29 E.U30 E.U31 E.U32 E.U33 E.U34 E.U32 E.U38
F.W10 F.U4 F.U12 F.U22 G.U11
H.U1 H.U4 H.U5 H.U9 H.U10
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu nefrologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. | |
CHOROBY WEWNĘTRZNE – HEMATOLOGIA – V ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U20 E.U21 E.U24 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
E.W14 E.W21 E.W42
F.U4 F.U12
G.U11 H.U1 H.U4 H.U5 H.U9
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu hematologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. | |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - REUMATOLOGIA – V ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.W9 E.W10 E.W38 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U15 E.U16 E.U17 E.U18 E.U24 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
G.U11 H.U1 H.U4 H.U5 H.U9
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY 1. Wprowadzenie do reumatologii - epidemiologia chorób reumatycznych - etiopatogeneza chorób reumatycznych - podział i symptomatologia chorób reumatycznych - ogólne zasady leczenia chorób reumatycznych 2. Przewlekłe zapalenia stawów - obwodowych RZS i inne zapalenia stawów - kręgosłupa-spondyloartropatie -postaci osiowe i obwodowe 3. Reaktywne i nieinfekcyjne zapalenia stawów , zapalenia stawów związane z czynnikami infekcyjnymi , borelioza, 4. Układowe choroby tkanki łącznej: twardzina układowa, toczeń rumieniowaty układowy, zespół Sjogrena, idiopatyczne miopatie zapalne
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu reumatologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. | |
CHOROBY WEWNĘTRZNE – VI ROK | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U22 E.U25 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
G.U11
H.U23 H.U24 H.U25 H.U28 H.U30 H.U31 H.U33 H.U39 H.U40 H.U41
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11
E.W7, E.U1, E.U3, E.U7, E.U12, E.U13, E.U14, E.U16, E.U24,E.U29, E.U32, E.U38 | Diagnostyka i leczenie w chorobach wewnętrznych - ćwiczenia w klinikach internistycznych
Seminaria (Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych): ALERGOLOGIA
PULMONOLOGIA
KARDIOLOGIA
GASTROLOGIA
ENDOKRYNOLOGIA i DIABETOLOGIA
NEFROLOGIA
HEMATOLOGIA
HIPERTENSJOLOGIA
REUMATOLOGIA
CHOROBY METABOLICZNE
ZAKŁAD SYMULACJI MEDYCZNYCH - VI ROK
Ćwiczenia odbywają się na zasadzie udziału w scenariuszu symulacji wysokiej wierności z użyciem symulatorów, studenci pełnią rolę członków zespołu wielodyscyplinarnego opiekującego się pacjentem. Po przeprowadzeniu scenariusza studenci wraz z nauczycielem omawiają postępowanie oraz wyciągają wnioski edukacyjne. Każde ćwiczenie składa się ze sprawdzenia wiedzy studenta, następnie realizacji scenariusza oraz omówienia. |
Literatura podstawowa: |
Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych widomości z przedmiotu: „Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych - wydanie 2024; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków Propedeutyka interny: - Macleod, red. G. Douglas, F. Nicol, C. Robertson. Badanie kliniczne. - wytyczne ESC 2021 dotyczące prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego w praktyce klinicznej, dostępne pod linkiem: https://ptkardio.pl/wytyczne/42-wytyczne_esc_2021_dotyczace_prewencji_chorob_ukladu_secowo_naczyniowego_w_praktyce_klinicznej |
Literatura uzupełniająca: |
Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
III-V rok
Warunkiem zaliczenia bloku ćwiczeniowego jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i seminariach. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej istnieje obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym danej Jednostki. Dopuszczalna ilość usprawiedliwionych dni nieobecności zależy od wewnętrznego Regulaminu Dydaktycznego Jednostki. VI rok Warunkiem zaliczenia wszystkich zajęć z chorób wewnętrznych jest:
Zalecenie dotyczące przeprowadzania egzaminu z chorób wewnętrznych na kierunku lekarskim:
<60 ocena niedostateczna (2,0) 60-67 ocena dostateczna (3,0) 68-75 ocena dość dobra (3,5) 76-83 ocena dobra (4,0) 84-92 ocena ponad dobra (4,5) 93-100 ocena bardzo dobra (5,0)
|