Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Choroby wewnętrzne.
  • Ostatnia zmiana 29.11.2024 przez Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii

    Choroby wewnętrzne

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Choroby wewnętrzne

    Nazwa jednostek w których jest przedmiot realizowany

    1. Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych
    2. I Klinika Chorób Płuc, Raka Płuc i Chorób Wewnętrznych
    3. II Klinika Chorób Płuc, Raka Płuc i Chorób Wewnętrznych
    4. Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych
    5. Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych
    6. Klinika Hematologii, Chorób Wewnętrznych i Angiologii z Pododdziałem Transplantacji Komórek Krwiotwórczych
    7. Klinika Kardiologii i Chorób Wewnętrznych z Oddziałem Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego
    8. Klinika Kardiologii Inwazyjnej, Chorób Wewnętrznych z OIOK i Pracownią Hemodynamiki
    9. I Klinika Nefrologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych z Ośrodkiem Dializ
    10. II Klinika Nefrologii, Hipertensjologii i Chorób Wewnętrznych z Ośrodkiem Dializ
    11. Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych
    12. Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych
    13. Kliniki Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii
    14. Klinika Kardiologii, Lipidologii i Chorób Wewnętrznych z Oddziałem Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego
    15. Zakład Medycyny Populacyjnej i Prewencji Chorób Cywilizacyjnych
    16. Zakład Symulacji Medycznych
    17. Przykliniczne poradnie specjalizacyjne
    18. WSZ im. J. Śniadeckiego - Oddział Kardiologii i Chorób Wewnętrznych z Pododdziałem Kardiologii Inwazyjnej i Pracownią Hemodynamiki/Oddział Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego
    19. WSZ im. J. Śniadeckiego - Oddział Chorób Wewnętrznych, Diabetologii, Endokrynologii i Reumatologii
    20. WSZ im. J. Śniadeckiego - Oddział Gastroenterologii, Hepatologii i Chorób Wewnętrznych z Ośrodkiem Diagnostyki i Leczenia Endoskopowego

    e-mail jednostek

    1. alergol@umb.edu.pl
    2. klpluc@umb.edu.pl (I Klinika Chorób Płuc)
    3. lukasz.minarowski@umb.edu.pl (II Klinika Chorób Płuc)
    4. endodiab@umb.edu.pl
    5. gastro@umb.edu.pl; jaroslaw.daniluk@umb.edu.pl
    6. hem@umb.edu.pl
    7. karol.kaminski@umb.edu.pl
    8. kki@umb.edu.pl
    9. nefro@umb.edu.pl
    10. nefrologia2@umb.edu.pl
    11. reum@umb.edu.pl
    12. klinmet@umb.edu.pl
    13. hipertensjologia@umb.edu.pl
    14. kardiologia.lipidologia@umb.edu.pl
    15. medycyna.populacyjna@umb.edu.pl
    16. symulacje@umb.edu.pl
    1. sekretariat@smiadecja.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne £                                 niestacjonarne £

    Język przedmiotu

       polski     £                                            angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy  £                            fakultatywny£

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II £   III £   IV£    V£   VI£

     

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Rok III:

    Razem: 142h, w tym: wykłady-37h, seminaria-15h, ćwiczenia 90h;

    Rok IV:

    Razem: 130h, w tym: wykłady-30h, seminaria-30h, ćwiczenia-70h;    

    Rok V:

    Razem:150h, w tym: wykłady-34h, seminaria-42h, ćwiczenia-74h;  

    ROK VI:

    Razem: 240h, w tym: ćwiczenia-240h.

    (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku  jako wybrany przedmiot kliniczny)

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, prowadzenia dokumentacji medycznej, samodzielnego opracowania historii choroby, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, podstaw elektrokardiologii.

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu:

    • poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób alergicznych oraz chorób płuc, zasady leczenia i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach alergicznych i chorobach płuc.
    • poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób przewodu pokarmowego, zasady leczenia w chorobach przewodu pokarmowego i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach przewodu pokarmowego
    • poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętni­czego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego,
    • kryteriów rozpoznania, patogenezy, diagnostyki i leczenia cukrzycy, obrazu klinicznego i postępowania w chorobach układu podwzgórzowo-przysadkowego, tarczycy, przytarczyc i nadnerczy oraz z zakresu ostrych stanów w endokrynologii i diabetologii,
    • opisać anatomię i fizjologię oraz patofizjologię nerek w różnych sytuacjach, opisać epidemiologię, etiologię i działania zapobiegawcze dotyczące zarówno przewlekłych jak i ostrych chorób nerek, opisać symptomatologię, diagnostykę, powikłania i rokowanie poszczególnych nefropatii, z uwzględnieniem gwałtownie postępującego kłębuszkowego zapalenia nerek, opisać podstawy i mechanizm działania oraz ostre i przewlekłe oraz wczesne i późne powikłania hemodializy, dializy otrzewnowej i innych terapii pozaustrojowych, opisać podstawy dotyczące transplantacji nerek
    • poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób reumatycznych, zasady leczenia w chorobach narządu ruchu i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach narządu ruchu.
    • poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne chorób mielo- i limfoproliferacyjnych,  krwiolecznictwa, transplantologii (przeszczepy szpiku), zaburzeń hemostazy (trombofilii, skaz krwotocznych wrodzonych i nabytych), nienowotworowych zaburzeń układu biało- i czerwonokrwinkowego.

    Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe, napisać historię choroby.

    Student powinien umieć: zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń z zakresu chorób wewnętrznych oraz przeprowadzić diagnostykę różnicową.

    Metody dydaktyczne

     

    • przekazywanie wiedzy w formie wykładu
    • przekazywanie wiedzy w formie seminariów
    • przekazywanie wiedzy dotyczącej badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, z  aktywnym udziałem studentów
    • prezentacja specjalistycznych badań endoskopowych, ultrasonograficznych, radiologicznych
    • analiza przypadków klinicznych w formie historii choroby pisemnie i ustnie
    • dyskusja
    • prezentacja przypadków klinicznych
    • samodzielne dochodzenie do wiedzy
    • analiza literatury
    • zajęcia praktyczne
    • zajęcia praktyczne z udziałem symulacji medycznych
    • konsultacje – zgodnie z informacjami na stronach internetowych poszczególnych jednostek

    W trakcie zajęć, oprócz tradycyjnych metod nauczania, wykorzystywane jest nauczanie problemowe

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w w/w jednostkach

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Koordynator przedmiotu „Choroby wewnętrzne” – Dr hab. n. med. Alicja Rydzewska-Rosołowska

    Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych: Prof. dr hab. Ziemowit Ziętkowski, Dr hab. n. med. Maria Magdalena Tomasiak-Łozowska  

    I Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med. Beata Panek-Penpicka

    II Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med. Łukasz Minarowski

    Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych: Dr Karolina Mocarska

    Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych: Prof. dr hab. n. med. Jarosław Daniluk

    Klinika Hematologii: Dr n. med. Paweł Bernatowicz

    Klinika Kardiologii i Kardiologii Inwazyjnej: Dr hab. n. med. Anna Szpakowicz

    I Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ: Dr n. med. Katarzyna Klejna

    II Klinika Nefrologii: Dr n. med. Katarzyna Kakareko

    Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych: Dr n. med. Ewa Gińdzieńska-Sieśkiewicz

    Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych: Dr Marta Pryzmont-Jeznach

    Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii: Dr n. med. Agnieszka Zapora-Kurel

    Zakład Medycyny Populacyjnej i Prewencji Chorób Cywilizacyjnych: dr n. med. Małgorzata Chlabicz

    Zakład Symulacji Medycznych: prof. dr hab. Włodzimierz Łuczyński

    Warto chyba dodać inne kliniki: kardiologia inwazyjna, kardiologia i lipidologia – koordynatorzy dr Małgorzata Zalewska-Adamiec, dr Dominika Musiałowska

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    EW 7.

     

    Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postepowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:

    1. chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
    2. chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, gruźlicy, chorób śródmiąższo-wych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
    3. chorób układu pokarmowego, w tym chorób: jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, nowotworów układu pokarmowego
    4. chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób: podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder, a także guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy, zespołu metabolicznego: otyłości, dyslipidemii, i hipoglikemii, nowotworów jajników, jąder i tarczycy, nowotworów neuroendokrynnych
    5. chorób nerek i dróg moczowych, w tym: uszkodzenia nerek i przewlekłej choroby nerek we wszystkich stadiach oraz ich powikłań, chorób kłębuszków nerkowych (pierwotnych i wtórnych, w tym nefropatii cukrzycowej i chorób układowych) i chorób śródmiąższowych nerek, nadciśnienia nerkopochodnego, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, (górnego i dolnego odcinka), chorób nerek w okresie ciąży, nowotworów układu moczowego – nowotworów nerek, pęcherza moczowego, i gruczołu krokowego;
    6. chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, mało-płytkowości, białaczek ostrych i przewlekłych, szpiczaków, nowotworów, mielo i limfoproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, skaz krwotocznych, trombofilii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów
    7. chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, (reumatoidalnego zapalenia stawów, wczesnego zapalenia stawów, tocznia rumieniowatego układowego, zespołu Sjogrena, sarkoidozy, twardziny układowej, idiopatycznych miopatii zapalnych), spondyloartropatii, krystalopatii, rumienia guzowatego, zapaleń stawów związanych z czynnikami infekcyjnymi, zapaleń naczyń oraz niezapalnych chorób stawów i kości (choroby zwyrodnieniowej, reumatyzmu tkanek miękkich, osteoporozy, fibromialgii), mięsaków tkanek miękkich i kości;
    8. chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego
    9. zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy

    Wykłady

    Seminaria

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny (test - MCQ): po zaliczeniu każdego bloku ćwiczeniowego należy obligatoryjnie zweryfikować wiedzę studentów testem zawierającym co najmniej 20 pytań (możliwość 2 poprawek testowych, ostatnia w czasie max. 4 tygodni od zakończenia bloku ćwiczeniowego)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    - zaliczenie pisemne

    E.W8

    Zna zasady farmakoterapii u pacjentów z niewydolnością nerek i leczenia nerkozastępczego

     

     

    E.W9

    Zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych

    E.W14

    Zna rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii

    E.W38

    Zna zasady zachowań prozdrowotnych, podstawy profilaktyki i wczesnej wykrywalności najczęstszych chorób cywilizacyjnych oraz zasady badań przesiewowych w tych chorobach

    E.W42

    Zna wskazania do leczenia składnikami krwi oraz zasady ich podawania

    F.W10

    Zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w:

    1) sepsie;

    2) wstrząsie;

    3) krwotokach;

    4) zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych;

    5) zatruciach;

    6) oparzeniach, hipoi hipertermii;

    7) innych ostrych stanach pochodzenia:

    a) sercowo-naczyniowego,

    b) oddechowego,

    c) neurologicznego,

    d) nerkowego,

    e) onkologicznego i hematologicznego,

    f) diabetologicznego i endokrynologicznego,

    g) psychiatrycznego,

    h) okulistycznego,

    i) laryngologicznego,

    j) ginekologicznego, położniczego i urologicznego

    F.W21

    Zna zasady promocji dawstwa tkanek i komórek, wskazania do przeszczepienia narządów ukrwionych, tkanek i komórek krwiotwórczych, powikłania leczenia oraz zasady opieki długoterminowej po przeszczepieniu

    F.W22

    Zna stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby

    Umiejętności

    EU1.

    umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta

    Ćwiczenia

     

    Metody podsumowujące.:

    - egzamin praktyczny

    - realizacja określonego zadania

    - prezentacja

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - test wstępny

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    - zaliczenie pisemne

    E.U3

    umie zebrać wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (S - Symptoms (objawy), A - Allergies (alergie), M - Medications (leki), P - Past medical history (przebyte choroby / przeszłość medyczna), L - Last meal (ostatni posiłek), E - Events prior to injury/illness (zdarzenia przed wypadkiem/zachorowaniem))

    E.U4

    Przeprowadza ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego

    E.U5

    umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie:

    2)ogólnointernistyczne

    E.U9

    umie rozpoznać najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak:

    1) gorączka;

    2) osłabienie;

    3) utrata apetytu;

    4) utrata masy ciała;

    5) wstrząs;

    6) zatrzymanie akcji serca;

    7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie;

    8) obrzęk;

    9) wysypka;

    10) kaszel i odkrztuszanie;

    11) krwioplucie;

    12) duszność;

    13) wydzielina z nosa i ucha;

    14) ból w klatce piersiowej;

    15) kołatanie serca;

    16) sinica;

    17) nudności i wymioty;

    18) zaburzenia połykania;

    19) ból brzucha;

    20) obecność krwi w stolcu;

    21) zaparcie i biegunka;

    22) żółtaczka;

    23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej;

    24) niedokrwistość;

    25) limfadenopatia;

    26) zaburzenia oddawania moczu;

    27) krwiomocz i białkomocz;

    28) zaburzenia miesiączkowania;

    29) obniżenie nastroju i stany lękowe;

    30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych;

    31) ból głowy;

    32) zawroty głowy;

    33) niedowład;

    34) drgawki;

    35) ból pleców;

    36) ból stawów;

    37) uraz lub oparzenie;

    38) odwodnienie i przewodnienie

    E.U14

    potrafi wykonać procedury i zabiegi medyczne, w tym:

      1. pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru;
      2. różne formy terapii inhalacyjnej, i dokonać doboru inhalatora do stanu klinicznego pacjenta;
      3. pomiar szczytowego przepływu wydechowego;
      4. tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych;
      5. bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych;
      6. dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku;
      7. pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych;
      8. pobranie krwi tętniczej i arterializowanej krwi włośniczkowej;
      9. pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych i cytologicznych;
      10. cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny;
      11. założenie zgłębnika żołądkowego;
      12. wlewkę doodbytniczą;
      13. standardowy elektrokardiogram spoczynkowy, i zinterpretować jego wynik;
      14. defibrylację, kardiowersję elektryczną i elektrostymulację zewnętrzną
      15. testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru;
      16. zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy;
      17. tamponadę przednią nosa;
      18. badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST (Focussed Assessment with Sonography in Trauma) lub jego odpowiednika, i zinterpretować jego wynik

    E.U15

    umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej

     

    E.U17

    umie uczestniczyć w procesie godnego umierania pacjenta, wykorzystując potencjał opieki paliatywnej

     

    E.U18

    Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa;

    E.U20

    umie udzielać świadczeń zdrowotnych z użyciem dostępnych systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wykorzystywanych w ochronie zdrowia

    E.U21

    umie prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb

    E.U22

    umie zastosować racjonalną antybiotykoterapię w zależności od stanu klinicznego pacjenta

    E.U25

    umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich ilość i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, oraz uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami oraz odpowiednio je stosować

    E.U26

    umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne (oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety, wady, spodziewane rezultaty i konsekwencje wynikające z decyzji) i uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta

    E.U27

    umie komunikować się z pacjentami z grup zagrożonych wykluczeniem ekonomicznym lub społecznym, z poszanowaniem ich godności

    E.U28

    umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia, wskaźniki występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omawiać je z pacjentem i sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej

    E.U30

    umie stosować zasady przekazywania informacji zwrotnej (konstruktywnej, nieoceniającej, opisowej) w ramach współpracy w zespole

    E.U31

    umie przyjąć, wyjaśnić i analizować własną rolę i zakres odpowiedzialności w zespole oraz rozpoznawać swoją rolę jako lekarza w zespole

    E.U32

    umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta

    E.U33

    umie omawiać w zespole sytuację pacjenta z wyłączeniem subiektywnych ocen, z poszanowaniem godności pacjenta

     

     

    E.U34

    umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem, zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania):

    1) ATMIST (A (Age - wiek), T (Time of injury - czas powstania urazu), M (Mechanism of injury - mechanizm urazu), I (Injury suspected - podejrzewane skutki urazu), S (Symptoms/Signs - objawy), T (Treatment/Time - leczenie i czas dotarcia));

    2) RSVP/ISBAR (R (Reason - przyczyna, dlaczego), S (Story - historia pacjenta), V (Vital signs - parametry życiowe), P (Plan - plan dla pacjenta)/I (Introduction - wprowadzenie), S (Situation - sytuacja), B (Background - tło), A (Assessment - ocena), R (Recommendation - rekomendacja))

    F.U4

    umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania

    F.U12

    umie prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne (Advanced Life Support, ALS) u dorosłych zgodnie z wytycznymi ERC

    F.U21

    umie przekazywać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu, np.: 1) SPIKES: S (Setting - właściwe otoczenie), P (Perception - poznanie stanu wiedzy współrozmówcy), I (Invitation/Information - zaproszenie do rozmowy / informowanie), K (Knowledge - przekazanie niepomyślnej informacji), E (Emotions and empathy - emocje i empatia), S (Strategy and summary - plan działania i podsumowanie),

    2) EMPATIA: E (Emocje), M (Miejsce), P (Perspektywa pacjenta), A (Adekwatny język), T (Treść wiadomości), I (Informacje dodatkowe), A (Adnotacja w dokumentacji),

    3) ABCDE: A (Advance preparation - przygotowanie do rozmowy), B (Build therapeutic environment - nawiązanie dobrego kontaktu z rodziną), C (Communicate well - przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady komunikacji), D (Dealing with reactions - radzenie sobie z trudnymi emocjami), E (Encourage and validate emotions - prawo do okazywania emocji, przekierowanie ich i adekwatne reagowanie, dążące do zakończenia spotkania)

    - w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta i informować rodzinę o śmierci pacjenta

    F.U22

    umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta, a także stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR

    G.U11

    umie ustalić możliwość zastosowania nowych sposobów leczenia w odniesieniu do danego pacjenta w oparciu o aktualne wyniki badań klinicznych

    H.U1

    umie wykonać pomiar i ocenić podstawowe funkcje życiowe (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorować je z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru

    H.U3

    umie wykonać pomiar szczytowego przepływu wydechowego

    H.U4

    umie pobrać i zabezpieczyć krew i inny materiał biologiczny do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych

    H.U5

    umie wykonać dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku

    H.U6

    umie wykonywać różne formy terapii inhalacyjnej i dokonać doboru inhalatora odpowiednio do sytuacji klinicznej

    H.U7

    umie pobrać krew tętniczą i arterializowaną krew włośniczkową

    H.U8

    umie wykonywać testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru

    H.U9

    umie pobrać wymazy do badań mikrobiologicznych i cytologicznych

     

     

    H.U10

    umie wykonać cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny

    H.U11

    umie założyć zgłębnik żołądkowy

    H.U12

    umie wykonać wlewkę doodbytniczą

    H.U13

    umie wykonać zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy

    H.U14

    umie wykonać standardowy elektrokardiogram spoczynkowy i zinterpretować jego wynik

    H.U15

    umie wykonać defibrylację, kardiowersję elektryczną, elektrostymulację zewnętrzną

    H.U23

    umie wykonać badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST lub jego odpowiednika i zinterpretować jego wynik

    H.U24

    umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej

    H.U25

    umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta

    H.U28

    umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej

    H.U30

    umie przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta

    H.U31

    umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR

    H.U33

    umie stwierdzić zgon pacjenta

    H.U35

    umie kwalifikować pacjenta do szczepień ochronnych

    H.U36

    umie wykonywać tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych

    H.U39

    umie prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS) u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC

    H.U40

    umie prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne (ALS) u dorosłych zgodnie z wytycznymi ERC

    H.U41

    umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania

    Kompetencje społeczne

    K1

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące np.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

     

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K9

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

     

    Punkty ECTS

    10+8+9+16

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    101

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    474

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    87

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    10

     

    godziny razem: 672

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    165

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    90

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    30

     

    godziny razem: 285

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    PROPEDEUTYKA CHORÓB WEWNĘTRZNYCH – III ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

     

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U9

    E.U12

    E.U14

    E.U15

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U20

    E.U21

    E.U25

    E.U26

    E.U27

    E.U29

    E.U30

    E.U31

    E.U32

    E.U33

    E.U34

    E.U38

     

    F.U12

    F.U21

    F.U22

     

    H.U23

    H.U24

    H.U25

    H.U28

    H.U30

    H.U31

    H.U33

    H.U39

    H.U40

    H.U41

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

     Schemat wywiadu i skargi z zakresu układu oddechowego.

    Skargi z zakresu układu krążenia.

    Skargi z zakresu układu pokarmowego.

    Skargi z zakresu układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego.

    Badanie stanu ogólnego.

    Badanie głowy i szyi.

    Badanie układu oddechowego.

    Badanie układu krążenie.

    Badanie układu pokarmowego.

    Badanie układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego.

    Choroby układu oddechowego.

    Choroby układu krwionośnego.

    Choroby układu pokarmowego.

    Choroby układu endokrynnego.

    Choroby obwodowych naczyń krwionośnych.

    Niedokrwistości i skazy krwotoczne.

    Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego.

    Choroby nerek i układu kostno-stawowego.

     

    ĆWICZENIA

    1. Schemat wywiadu.
    2. Dolegliwości ogólne.
    3. Dolegliwości ze strony układu krążeniowo-oddechowego.
    4. Dolegliwości ze strony układu pokarmowego.
    5. Dolegliwości ze strony układu moczowo-płciowego i kostno-stawowego.
    6. Badanie ogólne pacjenta. Badanie głowy i szyi.
    7. Badanie ogólne klatki piersiowej, badanie układu oddechowego.
    8. Badanie serca i naczyń obwodowych.
    9. Badanie ogólne brzucha, badanie wątroby. Badanie śledziony, jelit, badanie per rectum.
    10. Badanie układu moczowo-płciowego.
    11. Badanie układu kostno-stawowego.
    12. Samodzielne opracowanie historii choroby – wywiad, badanie przedmiotowe, ustalenie wstępnej diagnozy, zaproponowanie badań dodatkowych, obserwacja chorych., różnicowane i leczenie.
    13. Podstawy elektrokardiografii, demonstracja typowych krzywych ekg w zawale mięśnia sercowego,  zaburzeniach rytmu i przewodnictwa.
    14. Demonstracja przypadków ze szczególnym uwzględnieniem zmian w badaniu przedmiotowym.
    15. Komunikacja z pacjentem- zajęcia w warunkach symulacji medycznej

    Zaliczenie: pisemny sprawdzian z zakresu propedeutyki interny (test) obejmuje tematykę wykładów i ćwiczeń.

    CHOROBY WEWNĘTRZNE- ALERGOLOGIA – III ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.W38

     

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U21

    E.U22

    E.U25

    E.U26

    E.U27

    E.U28

    E.U32

    E.U38

     

    F.U4

    F.U12

     

    H.U1

    H.U3

    H.U4

    H.U5

    H.U6

    H.U7

    H.U9

    H.U13

    H.U36

     

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    1. Badania czynnościowe układu oddechowego (badanie spirometryczne, test odwracalności, testy prowokacyjne). (W, S, Ć)
    2. Diagnostyka alergologiczna (testy alergologiczne, diagnostyka immunologiczna). (W, S, Ć)
    3. Kaszel i duszność – wiodące objawy chorób układu oddechowego (S, Ć)
    4. Markery alergii w chorobach układu krwiotwórczego. (S, Ć)
    5. Astma alergiczna, niealergiczna, inne fenotypy astmy. (W, S, Ć) 
    6. Stany zagrożenia życia spowodowane reakcjami alergicznymi: wstrząs anafilaktyczny, reakcje alergiczne po użądleniu owadów, obrzęk naczynioruchowy. (W, S, Ć)
    7. Nieinwazyjna diagnostyka zapalenia w chorobach układu oddechowego. (Ć)
    8. Praktyczne wykonywanie badań diagnostycznych stosowanych w chorobach obturacyjnych płuc oraz chorobach o podłożu alergicznym. (Ć)
    9. Współwystępowanie astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. (Ć)
    10. Pokrzywka ostra i przewlekła, współwystępowanie pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego. (Ć)
    11. Alergiczny nieżyt nosa i alergiczne zapalenie spojówek (Ć)
    12. Atopowe zapalenie skóry (Ć)
    13. Kontaktowe zapalenie skóry. (Ć)
    14. Niepożądane reakcje polekowe. (Ć)
    15. Alergie zawodowe. (Ć)
    16. Alergiczne zapalenie pęcherzyków płucnych (Ć)
    17. Eozynofilowe zapalenie oskrzeli. (Ć)
    18. Pisemny sprawdzian z zakresu alergologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń

     

    CHOROBY WEWNĘTRZNE - PULMONOLOGIA – III ROK  

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U9

    E.U12

    E.U14

    E.U15

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U21

    E.U22

    E.U24.

    E.U28

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

     

     

    F.U4

    F.U12

     

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U6

    H.U6

    H.U7

    H.U9

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

    1. Obturacyjny bezdech senny. Mukowiscydoza. Badanie czynnościowe i wysiłkowe układu oddechowego. (3x45min)
    2. Zapalenie płuc.(2x45min)
    3. Nowotwory płuc. (2x45min)
    4. Choroby śródmiąższowe płuc. (2x45min)
    5. Gruźlica płuc (2x45min)

     

    SEMINARIA i ĆWICZENIA

    1. Badanie fizykalne układu oddechowego z uwzględnieniem patologii układu oddechowego (odma, niedodma, płyn, naciek, rozedma)
    2.  Badania diagnostyczne układu oddechowego. Zajęcia w pracowni spirometrii i pletyzmografii (spirometria, pletyzmografia, DLCO).
    3. Przewlekła obturacyjna choroba płuc, omówienie form terapii inhalacyjnej.
    4. Zapalenia płuc, metody pobierania materiału do badań, omawianie przypadków
    5. Płyn w jamie opłucnej, odma, udział w torakocentezie 
    6. Rak płuca, zespoły paranowotworowe, uczestnictwo w badaniu bronchofiberoskopowym
    7. Wybrane choroby śródmiąższowe (sarkoidoza, HP, śródmiąższowe włóknienie płuc).
    8. Ostra i przewlekła niewydolność oddechowa, tlenoterapia, omówienie RKZ 
    9. Gruźlica płuc, diagnostyka radiologiczna i mikrobiologiczna
    10. Pisemny sprawdzian z zakresu pulmonologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń

     

     

    CHOROBY WEWNĘTRZNE - KARDIOLOGIA – IV ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.W9

    E.W22

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U9

    E.U12

    E.U14

    E.U15

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U20

    E.U21

    E.U22

    E.U25

    E.U26

    E.U27

    E.U28

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U33

    E.U34

    E.U38

     

    F.U12

    F.U22

     

    G.U11

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U9

    H.U14

    H.,U15

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

    1. Wykład wprowadzający. Choroby układu krążenia. Epidemie XXI wieku (45 min)

    Znaczenie badań nieinwazyjnych w diagnostyce chorób serca (45min)

    1. Inwazyjne metody diagnostyki i terapii schorzeń układu sercowo-naczyniowego (2x45 min)
    2. Ostre stany w kardiologii (2x45 min)
    3. Nabyte wady serca. Podział, leczenie farmakologiczne. Wskazania do leczenia zabiegowego (2x45 min)
    4. Wrodzone wady serca u dorosłych. Diagnostyka i leczenie. Wskazania do leczenia interwencyjnego (45 min). Migotanie przedsionków od teorii do praktyki (45 min).
    5.  Nadciśnienie tętnicze pierwotne i wtórne. Nadciśnienie płucne (2x45 min).
    6. Infekcyjne zapalenie wsierdzia. Zapalenie mięśnia sercowego, kardiomiopatie. Choroby osierdzia (2x45 min).

     

    SEMINARIA i ĆWICZENIA

    1. Elektrokardiogram prawidłowy; przykłady zapisów ekg.
    2. Zaburzenia rytmu serca.
    3. Zaburzenia przewodnictwa.
    4. Przewlekły zespół wieńcowy Dusznica bolesna stabilna i niestabilna.
    5. Zawał serca mięśnia sercowego.
    6. Elektroterapia zaburzeń rytmu i przewodnictwa.
    7. Niewydolność serca.
    8. Profilaktyka chorób układu sercowo-naczyniowego.
    9. Kardiologiczne stany zagrożenia życia w praktyce- symulacja wysokiej wierności.
    10. Zaliczenie.

    Zaliczenie obejmuje test (obowiązuje tematyka wykładów, seminariów i ćwiczeń), historię choroby, interpretację 3 zapisów EKG. Asystent decyduje o ewentualnym dodatkowym zaliczeniu ustnym.

     

    CHOROBY WEWNĘTRZNE - GASTROLOGIA – IV ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.W9

    E.W22

    E.W38

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U21

    E.U22

    E.U24

    E.U25

    E.U26

    E.U27

    E.U28

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

     

    G.U11

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U9

    H.U11

    H.U12

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY 

    1. Choroba refluksowa przełyku
    2. Choroba wrzodowa
    3. Ostre zapalenie trzustki
    4. Przewlekłe zapalenie trzustki

    SEMINARIA

    1.     Marskość wątroby

    2.     Rak żołądka i stany przedrakowe

    3.     Krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego

    4.     Rak jelita grubego

    5.     Rak trzustki

    6.     Wrzodziejące zapalenie jelita grubego

    7.     Choroba Leśniowskiego-Crohna

    ĆWICZENIA

    I. Sprawdzian wiedzy z badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób
          wewnętrznych.

    II. Tematyka ćwiczeń:           

    1. Objawy podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu pokarmowego.
    2. Diagnostyka i leczenie choroby wrzodowej.
    3. Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby i choroby wątroby wywołane alkoholem.
    4. Kamica żółciowa – diagnostyka i leczenie.
    5. Ostre zapalenia trzustki – patogeneza, obraz kliniczny i leczenie.
    6. Przewlekłe zapalenie trzustki.
    7. Uchyłkowatość jelita grubego.

    III. Pisemny sprawdzian z zakresu gastroenterologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń.

    IV. Zaliczenie ćwiczeń.

    CHOROBY WEWNĘTRZNE - ENDOKRYNOLOGIA, DIABETOLOGIA – V ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W7

    E.U12

    E.U16.

    E.W1

    E.U24

    E.W1.

    E.W9

    E.W38

    E.W10

    E.W22

    E.U32

    E.U3

    E.U9

    E.U14

    E.U15

    E.U17

    E.U18

    E.U20

    E.U21

    E.U22

    E.U25

    E.U26

    E.U27

    E.U28

    E.U30

    E.U31

    E.U32

    E.U33

    E.U34

    E. U30

     

    F.U4

    F.U12

     

    G.U11

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U9

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    CW.51

    WYKŁADY

    1. Regulacja i mechanizmy wydzielania hormonów.
    2. Choroby przysadki mózgowej.
    3. Patogeneza, diagnostyka i leczenie chorób tarczycy.
    4. Patogeneza, diagnostyka i leczenie chorób nadnerczy.
    5. Regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej.
    6. Otyłość i jej następstwa.
    7. Patogeneza, diagnostyka i leczenie cukrzycy typu 2.
    8. Patogeneza, diagnostyka i leczenie cukrzycy typu 1.

     

    SEMINARIA I ĆWICZENIA

    1. Obraz kliniczny, postępowanie i diagnostyka różnicowa w chorobach nadnerczy-część I/II. (S/Ć)
    2. Obraz kliniczny, diagnostyka i postępowanie w chorobach układu podwzgórzowo-przysadkowego. (S/Ć)
    3. Obraz kliniczny, diagnostyka i postępowanie w chorobach tarczycy – część I/II. (S)
    4. Prezentacja USG tarczycy i biopsji aspiracyjnej cienkoigłowej celowanej (BACC) tarczycy. (Ć)
    5. Kryteria rozpoznania i wyrównania cukrzycy. (S/Ć)
    6. Niefarmakologiczne i farmakologiczne leczenie cukrzycy typu 2. (S/Ć)
    7. Praktyczna insulinoterapia – algorytmy insulinoterapii, prezentacja wstrzykiwaczy insulinowych, pomp insulinowych i glukometrów - część I/II. (S/Ć)
    8. Omówienie chorób wydzielania wewnętrznego w oparciu o wybrane przypadki kliniczne. (Ć)
    9. Omówienie mechanizmu działania hormonów. (S/Ć)

    Pisemny sprawdzian z zakresu endokrynologii i diabetologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń.

    CHOROBY WEWNĘTRZNE - NEFROLOGIA – V ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.W8

    E.W9

    E.W14

    E.W21

    E.W38

    E.U1

    E.U3

    E.U9

    E.U12

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U20

    E.U22

    E.U24

    E.U28

    E.U29

    E.U30

    E.U31

    E.U32

    E.U33

    E.U34

    E.U32

    E.U38

     

    F.W10

    F.U4

    F.U12

    F.U22

    G.U11

     

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U9

    H.U10

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

    1. Diagnostyka chorób nerek
    2. Kłębuszkowe zapalenia nerek
    3. Ostra niewydolność nerek
    4. Śródmiąższowe zapalenia nerek
    5. Nerki a nadciśnienie tętnicze

     

    SEMINARIA i ĆWICZENIA

    1. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej w nefrologii
    2. Przewlekła choroba nerek (PCHN)
    • przyczyny, objawy, badanie podmiotowe/przedmiotowe, badania dodatkowe
    • powikłania PCHN
    • leczenie PCHN, nefroprotekcja
    1. Ostre uszkodzenie nerek (ONN)
    • przednerkowa, nerkowa, ponerkowa prerenal
    • ostra martwica kory nerek
    • nefropatia kontrastowa
    • zespół wątrobowo-nerkowy
    1. Glomerulopatie
    • zespół nerczycowy
    • zespół nefrytyczny
    • gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenie nerek (RPGN)
    1. Leczenie nerkozastępcze
    • hemodializoterapia
    • dializa otrzewnowa
    • techniki ciągłe
    1. Cewkowo-śródmiąższowe zapalenie nerek
    • zakażenie układu moczowego
    • nerka a nadciśnienie tętnicze
    1. Przeszczepianie nerek

    Pisemny sprawdzian z zakresu nefrologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń.

    CHOROBY WEWNĘTRZNE – HEMATOLOGIA – V ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U20

    E.U21

    E.U24

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

     

    E.W14

    E.W21

    E.W42

     

    F.U4

    F.U12

     

    G.U11

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U9

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

    1. Niedokrwistość – diagnostyka, leczenie.
    2. Chłoniaki nieziarnicze – diagnostyka, leczenie.
    3. Ostre białaczki – diagnostyka, leczenie.
    4. Zaburzenia krzepnięcia wrodzone i nabyte.
    5. Choroby mieloproliferacyjne – diagnostyka, leczenie.

     

    SEMINARIA i ĆWICZENIA

    1. Szpiczak plazmocytowy.
    2. Chłoniaki nieziarnicze.
    3. Ostre białaczki: szpikowe i limfoblastyczne.
    4. Choroby mieloproliferacyjne: przewlekła białaczka szpikowa, czerwienica prawdziwa, nadpłytkowość samoistna, samoistne zwłóknienie szpiku.
    5. Niedokrwistości.
    6. Skazy krwotoczne naczyniowe, osoczowe, płytkowe.
    7. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa.
    8. Leczenie antykoagulacyjne, trombolityczne, p/płytkowe

    Pisemny sprawdzian z zakresu hematologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń.

    CHOROBY WEWNĘTRZNE - REUMATOLOGIA – V ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

    E.W9

    E.W10

    E.W38

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U15

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U24

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

     

    G.U11

    H.U1

    H.U4

    H.U5

    H.U9

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

    1. Wprowadzenie do reumatologii

    - epidemiologia chorób reumatycznych

    - etiopatogeneza chorób reumatycznych

    - podział i symptomatologia chorób reumatycznych

    - ogólne zasady leczenia chorób reumatycznych

    2. Przewlekłe zapalenia stawów

    - obwodowych RZS i inne zapalenia stawów

    - kręgosłupa-spondyloartropatie -postaci osiowe i obwodowe

    3. Reaktywne i nieinfekcyjne zapalenia stawów , zapalenia stawów związane z czynnikami infekcyjnymi , borelioza,

    4. Układowe choroby tkanki łącznej: twardzina układowa, toczeń rumieniowaty układowy, zespół Sjogrena, idiopatyczne miopatie zapalne

     

    SEMINARIA i ĆWICZENIA

    1. Badanie narządu ruchu.
    2. Reumatoidalne zapalenie stawów diagnostyka, różnicowanie, leczenie oraz wczesne zapalenie stawów diagnostyka różnicowa, sarkoidoza, rumień guzowaty,
    3. Choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatyzm tkanek miękkich, fibromyalgia. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.
    4. Dna moczanowa i inne krystalopatie. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.
    5. Osteoporoza. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.
    6. Układowe zapalenia naczyń w reumatologii

    Pisemny sprawdzian z zakresu reumatologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń.

    CHOROBY WEWNĘTRZNE – VI ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

     

     

    E.W1

    E.W7

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U21

    E.U22

    E.U25

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

     

    G.U11

     

    H.U23

    H.U24

    H.U25

    H.U28

    H.U30

    H.U31

    H.U33

    H.U39

    H.U40

    H.U41

     

     

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    E.W7,

    E.U1, E.U3, E.U7, E.U12, E.U13, E.U14, E.U16, E.U24,E.U29, E.U32, E.U38

    Diagnostyka i leczenie w chorobach wewnętrznych - ćwiczenia w klinikach internistycznych

    1. Pacjent z dusznością – diagnostyka i leczenie
    2. Diagnostyka różnicowa obrzęków
    3. Bóle brzucha – diagnostyka i leczenie
    4. Bóle w klatce piersiowej – diagnostyka i leczenie
    5. Pacjent z gorączką niewiadomego pochodzenia – diagnostyka różnicowa
    6. Pacjent z biegunką – diagnostyka różnicowa i leczenie
    7. Pacjent z niedokrwistością – diagnostyka różnicowa i leczenie
    8. Przekazywanie niepomyślnych informacji- ćwiczenia w warunkach symulacji medycznej

     

    Seminaria (Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych):

    ALERGOLOGIA

      1. Problemy diagnostyczne w pokrzywce przewlekłej
      2. Stany zagrożenia życia w alergologii (wstrząs anafilaktyczny, obrzęk naczynioruchowy)
      3. Postepowanie diagnostyczne i terapeutyczne z pacjentem z astmą trudną i ciężką
      4. Alergia na jady błonkoskrzydłych i niebłonkoskrzydłych

    PULMONOLOGIA

    1. Trudności diagnostyczne i terapeutyczne chorób śródmiąższowych, w szczególności śródmiąższowego zapalenia płuc oraz różnicowania sarkoidozy i AZPP.
    2. Nawracające infekcje dolnych dróg oddechowych jako problem kliniczny.
    3. Dekompensacja krążenia i przewodzenia z punktu widzenia pulmonologa.
    4. Nieinwazyjna wentylacja mechaniczna w leczeniu przewlekłej niewydolności oddechowej i jej zaostrzenia.
    5. Cienie okrągłe w płucach w badaniach radiologicznych klatki piersiowej jako problem diagnostyczny.
    6. Zmiana obrazu klinicznego gruźlicy w ciągu ostatnich dziesięcioleci i gruźlica utajona.
    7. Zaburzenia oddychania w czasie snu.

    KARDIOLOGIA

      1. Ostra i przewlekła niewydolność serca.
      2. Nadciśnienie tętnicze.
      3. Infekcyjne zapalenie wsierdzia.
      4. Nabyte wady serca.
      5. Elektroterapia chorób serca.
      6. Leczenie inwazyjne chorób serca.

    GASTROLOGIA

    1. Przyczyny i metody leczenia dysfagii w aspekcie wybranych jednostek chorobowych
    2. Analiza obrazów endoskopowych przewodu pokarmowego w odniesieniu do określonych przypadków klinicznych
    3. Niedokrwistość wywołana chorobami układu pokarmowego – analiza przypadków klinicznych
    4. Najczęstsze przyczyny, diagnostyka i leczenie cholestazy wewnątrz- i zewnątrzwątrobowej 
    5. Manifestacja kliniczna nadciśnienia wrotnego w oparciu o określone przypadki kliniczne (wodobrzusze, SBZO, zespół wątrobowo-nerkowy)
    6. Zaburzenia rytmu wypróżnień w aspekcie wybranych jednostek chorobowych (uchyłkowatość jelita grubego, IBD, IBS)

    ENDOKRYNOLOGIA i DIABETOLOGIA

    1. Zapalenia tarczycy.
    2. Rak tarczycy.
    3. Ostre stany w endokrynologii
    4. Ostre stany w diabetologii.
    5. Orbitopatia tarczycowa.

    NEFROLOGIA

    1. Zespół sercowo-nerkowy.
    2. Cukrzycowa choroba nerek.
    3. Gammapatie monoklonalne z zajęciem nerek (MGRS monoclonal gammapathy of renal significance) T
    4. Nefropatia w zapaleniach naczyń.
    5. Wielotorbielowatość nerek.
    6. Zespół hemolityczno-mocznicowy.

    HEMATOLOGIA

      1. Diagnostyka różnicowa niedokrwistości.
      2. Trombofilia jako problem interdyscyplinarny.
      3. Postępowanie w przypadku podejrzenia choroby rozrostowej.

    HIPERTENSJOLOGIA

    1. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe.
    2. Pacjent z dusznością i bólami w klatce piersiowej – jak ukierunkować diagnostykę.
    3. Powikłania COVID-19 z zakresu układu krążenia.
    4. Nadciśnienie tętnicze oporne – diagnostyka i leczenie.
    5. Nadciśnienie tętnicze w ciąży

    REUMATOLOGIA

    1. Twardzina układowa i zespoły twardzinopodobne.
    2. Toczeń rumieniowaty układowy-objawy, powikłania, diagnostyka, leczenie
    3. Układowe zapalenia naczyń –obraz chorób wielonarządowych.
    4. Polymialgia rheumatyczna i diagnostyka róźnicowa gorączek o nieznanym pochodzeniu.
    5. Leczenie pacjentów z przewlekłymi zapaleniami stawów opornych na standardowe terapie.
    6. Nietypowe postacie zapaleń stawów-Choroba Stilla u dorosłych
    7. Zespół Sjögrena.
    8. Zapalenie wielomięśniowe i skórno-mięśniowe.

    CHOROBY METABOLICZNE

    1. "Nowoczesne technologie w diabetologii- systemy ciągłego monitorowania glikemii, osobiste pompy insulinowe".
    2. Otyłość – aspekty kliniczne.
    3. Diagnostyka i leczenie dyslipidemii.

    ZAKŁAD SYMULACJI MEDYCZNYCH - VI ROK

    1. Ostre zapalenie trzustki. Kamica żółciowa.
    2. Kwasica i śpiączka ketonowa.
    3. Anafilaksja i wstrząs anafilaktyczny.
    4. Utrata przytomności.
    5. Mielosupresja i gorączka neutropeniczna.
    6. Posocznica i wstrząs septyczny.
    7. Zatrucia.

     

    Ćwiczenia odbywają się na zasadzie udziału w scenariuszu symulacji wysokiej wierności z użyciem symulatorów, studenci pełnią rolę członków zespołu wielodyscyplinarnego opiekującego się pacjentem. Po przeprowadzeniu scenariusza studenci wraz z nauczycielem omawiają postępowanie oraz wyciągają wnioski edukacyjne. Każde ćwiczenie składa się ze sprawdzenia wiedzy studenta, następnie realizacji scenariusza oraz omówienia.

     

    Literatura podstawowa:

    Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych widomości z przedmiotu:

    Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych - wydanie 2024; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków

    Propedeutyka interny:

    - Macleod, red. G. Douglas, F. Nicol, C. Robertson. Badanie kliniczne.

    - wytyczne ESC 2021 dotyczące prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego w praktyce klinicznej, dostępne pod linkiem:

    https://ptkardio.pl/wytyczne/42-wytyczne_esc_2021_dotyczace_prewencji_chorob_ukladu_secowo_naczyniowego_w_praktyce_klinicznej

    Literatura uzupełniająca:

    Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    III-V rok

    1. Blok ćwiczeniowy rozpoczyna się sprawdzeniem wiedzy dotyczącym badania podmiotowego i przedmiotowego.
      w zakresie chorób wewnętrznych – forma sprawdzenia do decyzji jednostki prowadzącej zajęcia dydaktyczne.
    2. Sposób zaliczania seminariów – ustny.
    3. Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń - ustny (dyskusja w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta, ocena aktywności w czasie zajęć).
    4. Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w poszczególnej jednostce - test pisemny (test jednokrotnego wyboru) oraz zaliczenie historii choroby (realizacja określonego zadania, prezentacja multimedialna)
    5. Jedyną dopuszczalną obiektywną formą sprawdzania wiedzy po każdym zakończonym bloku ćwiczeniowym jest zaliczenie testowe. Blok ćwiczeniowy z chorób wewnętrznych na każdym roku od III do VI kończy się obligatoryjnym zaliczeniem testowym (nie więcej, niż 20 pytań), jednolitym dla aktualnie ćwiczących grup, obejmującym tematykę ćwiczeń, seminariów oraz wykładów (pytania jednokrotnego wyboru oraz case-based, z puli pytań egzaminacyjnych lub podobnych do tych, które obowiązują na egzaminie LEK). Zaliczenie testowe musi zostać zaliczone pozytywnie (przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi) w ciągu maksymalnie 4 tygodni od zakończenia bloku ćwiczeniowego (przewiduje się dwie poprawki). W przypadku niezaliczenia testu, student zobowiązany jest do powtarzania całego bloku ćwiczeniowego.
    6. Przygotowanie do ćwiczeń oceniane jest poprzez czynny udział w zajęciach (analiza przypadków klinicznych
      w ramach omawianych zagadnień).
    7. W trakcie bloku ćwiczeniowego obowiązuje przygotowanie historii choroby
    8. Zaliczanie seminariów

    Warunkiem zaliczenia bloku ćwiczeniowego jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i seminariach. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej istnieje obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym danej Jednostki. Dopuszczalna ilość usprawiedliwionych dni nieobecności zależy od wewnętrznego Regulaminu Dydaktycznego Jednostki.

    VI rok

    Warunkiem zaliczenia wszystkich zajęć z chorób wewnętrznych jest:

      1. obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych (ćwiczenia, seminaria, praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych). Dopuszcza się 1 w semestrze usprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach (zwolnienie lekarskie lub zgoda dziekana). Większa liczba nieobecności na ćwiczeniach wymaga odrobienia zajęć z inną grupą. Nieobecność na zajęciach dotyczących praktycznego rozwiązywania problemów klinicznych wymaga zawsze odrobienia z inną grupą lub zaliczenia u osoby prowadzącej. Zapis powyższy obowiązuje o ile Regulamin Dydaktyczny Jednostki nie stanowi inaczej.
      2. zaliczenie pisemne.

     

    Zalecenie dotyczące przeprowadzania egzaminu z chorób wewnętrznych na kierunku lekarskim:

    1. Egzamin z chorób wewnętrznych składa się z części testowej oraz części praktycznej i ustnej (część praktyczna i ustna przeprowadzane są przez tę samą jednostkę).
    2. Na cały egzamin (nie na poszczególne części) przysługują (zgodnie z Regulaminem Studiów) dwa egzaminy poprawkowe. Poprawienie jakiegokolwiek etapu egzaminu z chorób wewnętrznych jest traktowane jako egzamin poprawkowy.
    3. Egzamin testowy składa się ze 100 pytań.
    4. Pytania testowe obejmują wszystkie dyscypliny chorób wewnętrznych zgodnie z sylabusem z zakresu chorób wewnętrznych z lat III-VI.
    5. Test powinien być rozwiązywany samodzielnie. Kontaktowanie się z innymi osobami podczas egzaminu testowego, a także wszelkie formy korzystania z niedozwolonych materiałów pomocniczych, multimediów, telefonów komórkowych i innych elektronicznych środków komunikacji (np. smartfony, smart-watch’e) mogą stanowić podstawę do przerwania egzaminu testowego w momencie stwierdzenia naruszenia tego punktu regulaminu i mogą skutkować dyskwalifikacją osoby egzaminowanej. Dyskwalifikacja jest jednoznaczna z uzyskaniem oceny niedostatecznej z egzaminu testowego.
    6. Zestawy pytań są przygotowywane w sposób gwarantujący obiektywizm oraz komfortowy przebieg egzaminu i układane tak, aby osoby siedzące obok siebie miały odmienną kolejność pytań lub dystraktorów.
    7. Wynik egzaminu testowego uznaje się za pozytywny, jeżeli osoba zdająca osiągnie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi (tj. 60 pkt). Uzyskanie mniejszej niż 60 liczby punktów (tj. 59 i mniej) jest równoznaczne z niezdaniem całego egzaminu, tj. z oceną niedostateczną w pierwszym terminie.
    8. Wyniki egzaminu testowego są dostępne i przedstawione do wiadomości nie później niż w ciągu 1 dnia roboczego od daty przeprowadzenia egzaminu. W ogłoszeniu wyników testu oraz wszelkich informacjach związanych z ocenami zagwarantowane są wszystkie standardowe zasady ochrony danych osobowych.
    9. Punktacja i skala ocen egzaminu testowego opierają się na przedstawionych poniżej kryteriach:

     

    <60 ocena niedostateczna (2,0)

    60-67 ocena dostateczna (3,0)

    68-75 ocena dość dobra (3,5)

    76-83 ocena dobra (4,0)

    84-92 ocena ponad dobra (4,5)

    93-100 ocena bardzo dobra (5,0)

     

    1. Miejsce zdawania części ustnej egzaminu z chorób wewnętrznych oraz osoba egzaminatora są ustalane w drodze losowania. Studenci są informowani o powyższych ustaleniach w terminie wyprzedzającym datę egzaminu testowego.
    2. Część praktyczna i ustna, stanowiące integralną część egzaminu z chorób wewnętrznych, odbywa się po uzyskaniu pozytywnego wyniku z części testowej. Student otrzymuje jedną wspólną ocenę z części praktycznej i ustnej.
    3. Część praktyczna i ustna może odbywać się po części testowej już od następnego dnia roboczego.
    4. Część praktyczna przeprowadzana jest przez pracowników dydaktycznych wyznaczonych przez Kierowników Klinik.
    5. Na zaliczenie części praktycznej składają się jej dwie części:
    1. część egzaminu przeprowadzana z udziałem pacjenta, z uwzględnieniem przede wszystkim badania podmiotowego i przedmiotowego
    2. Poprawna interpretacja wszystkich trzech elektrokardiogramów, tzw. „rozpoznań zaliczających” (opisy standaryzowane dla wszystkich Klinik)
    1. Część ustna przeprowadzana jest przez Kierowników Klinik lub osoby upoważnionej (w obecności dodatkowej osoby wyznaczonej przez Kierownika) przy udziale jednego studenta.
    2. Część ustna polega na prawidłowej odpowiedzi na wszystkie trzy zadane pytania: jedno w oparciu o diagnostykę różnicową będącą kontynuacją części praktycznej, a dwa wylosowane z tzw. „koszyka pytań internistycznych”.
    3. Wpisu do protokołu elektronicznego dokonują osoby przeprowadzające część ustną.
    4. Ocena końcowa egzaminu z chorób wewnętrznych stanowi średnią arytmetyczną dwóch ocen: z części testowej oraz części praktyczno-ustnej i warunkiem zdania egzaminu z chorób wewnętrznych jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdej części egzaminu (testowego, praktycznego i ustnego).
    5. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.