Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Dydaktyka medyczna.
  • Ostatnia zmiana 02.10.2023 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Dydaktyka medyczna

    Koordynator przedmiotu:
    dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska
    matylda.sierakowska@umb.edu.pl

    pokój nr 102
    godziny konsultacyjne: poniedziałek 13.00-14.00, czwartek 13.00-14.00
    Osoba prowadząca przedmiot
    dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska, dr n. o zdr. Agnieszka Lankau
    pokój nr 102
    godziny konsultacyjne: poniedziałek 12.00-13.00, wtorek 12.00-13.00
    Dane ogólne
    Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym i letnim.
    Na zajęciach obowiązuje zmiana obuwia i pozostawienie wierzchniego okrycia w szatni studenckiej. Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu.
    Program nauczania
    Materiał realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń i seminariów zgodnie z ustalonym planem zajęć. Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 65, w tym 15 godzin wykładów i 30 godzin seminariów w semestrze zimowym oraz 20 godz. ćwiczeń w semestrze letnim. Wykłady (5) planowane są we wtorki w terminie: 21.10, 02.12 i 03.12. 2023 w godz. 16.00 – 19.45 on-line na platformie edukacyjnej Blackboard (informacje w treściach dla studentów).

    Zajęcia seminaryjne (6) realizowane są w auli 1.7. WNoZ Centrum Dydaktyczno-Naukowym Wydziału Nauk o Zdrowiu na ul. Szpitalna 37


    Regulamin zajęć

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Dydaktyka Medyczna, realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej, jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
    2. Student jest zobowiązany uczestniczyć oraz być aktywnym we wszystkich zajęciach.
    3. Student, który nie uczestniczył w zajęciach obowiązany jest w przeciągu 7 dni do dostarczenia zwolnienia lekarskiego lub przystąpienia do ustnego zaliczenia materiału realizowanego podczas nieobecności Studenta.
    4. Student jest dopuszczony do zaliczenia przedmiotu po uzyskaniu zaliczenia z wszystkich zajęć.
    5. Zaliczenie całościowe przedmiotu odbywa się w sesji letniej.
    6. Student uzyskuje dopuszczenie do zaliczenia po uzyskaniu 60% punktów z testu zaliczeniowego obejmującego treści wykładowe oraz przedstawieniu realizacji projektu zajęć dydaktycznych, wybranymi metodami nauczania, pisemnie i praktycznie.

     

    Tematy wykładów

    1. Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Klasyfikacja efektów uczenia się. Diagnoza w edukacji zdrowotnej. Etapy planowania edukacji zdrowotnej.
    2. Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela. Formy organizacyjne i typy zajęć. Projekt programu edukacyjnego i scenariusza zajęć.
    3. Klasyfikacja metod nauczania/edukacji zdrowotnej. Metoda nauczania podającego. Warunki dobrze przeprowadzonego wykładu i pogadanki.
    4. Nauczanie bezpośrednie. Metody nauczania/edukacji zdrowotnej oparte na działaniu praktycznym.
    5. Istota nauczania problemowego. Wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu zawodowym oraz w edukacji zdrowotnej.  Ewaluacja w edukacji zdrowotnej.

     

    Tematy seminariów – Semestr I

    1. Sylwetka zawodowa nauczyciela/edukatora. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.
    2. Cele i zasady tworzenia programów nauczania/edukacji zdrowotnej – wzory projektów.
    3. Formułowanie diagnozy, celów oraz efektów uczenia się.
    4. Projektowanie scenariusza zajęć dydaktycznych/edukacji techniką wykładu informacyjnego z elementami pogadanki.
    5. Projektowanie scenariusza zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych techniką pokazu i ćwiczeń utrwalających.
    6. Projektowanie scenariusza zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej techniką dyskusji, burzy mózgów, rybiego szkieletu, drzewa decyzyjnego, metody 6 kapeluszy myślowych, mapy myśli  i metaplanu – projekty studentów.

     

    Tematy ćwiczeń - Semestr II

          1. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji wybranych zajęć teoretycznych metodą podającą. Ocena konspektów/scenariuszy.
          2. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć metodą bezpośrednią. Ocena konspektów/scenariuszy.
          3. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową. Ocena konspektów/scenariuszy.
          4. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą aktywizującą. Ocena konspektów/scenariuszy.
          5.  Zastosowanie metod ewaluacji w kształceniu i edukacji zdrowotnej. Analiza i omówienie poszczególnych zajęć samodzielnie przeprowadzonych przez  studentów.

    Literatura obowiązkowa:

    1. Sierakowska M., Wrońska I. (red). Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2015.
    2. Herda-Płonka K., Krzemień G.: Dydaktyka szkoły wyższej o profilu medycznym. PZWL, Warszawa 2022.
    3. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017.

     

    Literatura uzupełniająca:

    1. Kupisiewicz C.: Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
    2. Chruściel P., Ciechaniewicz W.: Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania. PZWL, Warszawa 2018.

    Bastable S.B.: Nurse as educator. Principles of teaching and learning for nursing practice. Jones and Bartlett Publishers, Burlington 2021.

     

    SYlABUS DO PRZEDMIOTU