Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulamin Dydaktyczny.
  • Ostatnia zmiana 12.10.2023 przez Klinika Pediatrii i Nefrologii

    Regulamin Dydaktyczny

    REGULAMIN DYDAKTYCZNY PRZEDMIOTU PEDIATRIA DLA STUDENTÓW KIERUNKU LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO WYDZIAŁU LEKARSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W BIAŁYMSTOKU

      1. Niniejszy regulamin jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich UMB.
      2. Zajęcia odbywają się według harmonogramu zajęć i studiów zatwierdzonego przez Senat UMB.
      3. Przed rozpoczęciem zajęć rzeczy osobiste należy pozostawić w szatni studenckiej.
      4. Student jest odpowiedzialny za własne rzeczy osobiste. W przypadku ich kradzieży lub zniszczenia pracownicy Klinik nie ponoszą odpowiedzialności.
      5. Ze względów epidemiologicznych w czasie wszystkich zajęć, odbywających się na terenie Klinik UDSK obowiązuje zmiana obuwia a studenci są zobowiązani do noszenia T-shirtów lub odzieży medycznej z krótkim rękawem oznakowanych napisem UDSK-Pediatria (przeznaczonej tylko i wyłącznie do uczestnictwa w zajęciach odbywających się w UDSK). Niedopuszczalne jest noszenie biżuterii i zegarków na rękach. Paznokcie powinny być krótko przycięte i niepolakierowane. Ubiór studenta i jego zachowanie powinny odzwierciedlać szacunek dla chorego dziecka, jego rodziców/opiekunów i personelu medycznego.
      6. W zajęciach dydaktycznych nie powinni uczestniczyć studenci, którzy stwierdzili u siebie niepokojące objawy sugerujące chorobę infekcyjną. Jeżeli istnieją przeciwwskazania zdrowotne do uczestniczenia w zajęciach muszą być zgłoszone kierownikowi jednostki dydaktycznej (lub osobie przez niego wyznaczonej) przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych.
      7. Studenci uczestniczący w zajęciach zobowiązani są stosować się do wytycznych sanitarnych zawartych w przepisach powszechnych oraz wydanych przez GIS i inne uprawnione podmioty, jak również do zarządzeń Rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
      8. W czasie zajęć dydaktycznych każdy student powinien posiadać stetoskop oraz identyfikator. Stetoskop należy zdezynfekować przed użyciem i przed wykonaniem dezynfekcji rąk oraz bezpośrednio po jego użyciu. Bezpośrednio przed i po każdym kontakcie z pacjentem należy przeprowadzić dezynfekcję rąk zgodnie z obowiązującymi zasadami.
      9. W czasie zajęć na salach chorych nie wolno używać żadnych urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, notebooków, sprzętu audio itp.).
      10. W trakcie wykładów, seminariów i ćwiczeń wykonywanie zdjęć, nagrywanie dźwięku i/lub filmowanie bez zgody prowadzącego jest zakazane pod rygorem konsekwencji prawnych.
      11. Podczas egzaminów, kolokwiów, sprawdzianów i innych form sprawdzania wiedzy, zwanych dalej egzaminami, zakazane jest korzystanie przez studentów z niedozwolonych form pomocy. Za niedozwolone formy pomocy uważa się między innymi:
    1. wnoszenie na egzaminy telefonów komórkowych, innych urządzeń elektronicznych, jakichkolwiek akcesoriów do takich urządzeń, podręczników, notatek itp.,
    2. korzystanie podczas egzaminów z telefonów komórkowych, bądź innych urządzeń elektronicznych, jakichkolwiek akcesoriów do takich urządzeń, podręczników, notatek itp.
    3. korzystanie z pomocy innych osób, o ile korzystanie z takiej pomocy nie wynika z obowiązujących przepisów lub zasad egzaminu.
      1. W przypadku stwierdzenia posiadania lub korzystania przez studenta z niedozwolonej formy pomocy, egzamin tego studenta zostaje przerwany, a o powyższym zostaje zawiadomiony Rektor celem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego oraz w uzasadnionych przypadkach również zawiadomienia organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
      2. Przerwanie egzaminu skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości skorzystania z jakiejkolwiek późniejszej formy poprawy.
      3. Szczegółowe zapisy o niedozwolonej pomocy zawiera Regulamin Studiów i Zarządzenie Rektora.
      4. Wszelka symulowana dokumentacja pacjenta prowadzona w celach dydaktycznych w formie pisemnej lub elektronicznej musi być pozbawiona danych personalnych oraz innych informacji umożliwiających jego identyfikację.
      5. W UDSK obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów (i e-papierosów).
      6. W czasie zajęć dydaktycznych obowiązuje zakaz spożywania napojów i posiłków w salach wykładowych oraz w innych pomieszczeniach klinik.
      7. Student jest zobowiązany do przestrzegania przepisów BHP, przeciwpożarowych i sanitarno-epidemiologicznych. Przepisy BHP są umieszczone na stronie internetowej klinik. Studenci są zobowiązani do zapoznania się z nimi przed rozpoczęciem zajęć w klinice i potwierdzenia faktu zapoznania się własnoręcznym podpisem podczas pierwszych w roku akademickim zajęć dydaktycznych.17. Student jest zobowiązany do bezzwłocznego poinformowania nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia o każdym wypadku mającym miejsce podczas zajęć dydaktycznych.
      8. Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa (z uwzględnieniem e-learningu).
      9. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) zaświadczenie potwierdzające usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach musi być dostarczone do sekretariatu kliniki w przeciągu 7 dni od zakończenia okresu zwolnienia. Dokumenty dostarczane po tym terminie nie będą honorowane a nieobecność zostanie potraktowana jako nieusprawiedliwiona.
      10. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.
      11. Studenci zobowiązani są do przygotowania teoretycznego na każde zajęcia (również w pierwszym dniu ćwiczeń), co umożliwi czynny udział w zajęciach dydaktycznych. Zakres materiału jest dostępny na stronie internetowej.
      12. Regulamin dydaktyczny może być zmieniony w ciągu roku akademickiego wyłącznie po uzyskaniu opinii starosty roku.
      13. Warunkiem zaliczenia zajęć i dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i wykładach (z uwzględnieniem e-learningu). Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach z pediatrii (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) bez konieczności odrobienia zajęć. W przypadku większej liczby nieobecności usprawiedliwionych obowiązuje odrobienie zajęć po uzgodnieniu terminu z kierownikiem jednostki lub osobę przez niego wyznaczoną.

     

    Zasady przeprowadzenia egzaminu z pediatrii

    A. Ustalenia wstępne

    1. Egzamin z pediatrii na roku III będzie przeprowadzony w formie testu.
    2. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu testowego.
    3. Zalecane podręczniki znajdują się w sylabusie przedmiotu.
    4. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.

    B. Egzamin testowy

    1. Egzamin testowy jest przeprowadzany w sesji zimowej po zakończeniu przez wszystkie grupy zajęć z pediatrii.
    2. Egzamin testowy składa się z 60 pytań i trwa 60 minut.
    3. Pytania testowe obejmują wszystkie dyscypliny pediatrii zgodnie z sylabusem z zakresu pediatrii dla kierunku lekarsko-dentystycznego.
    1. Test powinien być rozwiązywany samodzielnie. Konsekwencje kontaktowania się z innymi osobami podczas egzaminu testowego a także wszelkie formy korzystania z niedozwolonej pomocy określają zapisy w pkt 11-14 niniejszego Regulaminu.
    1. Zestawy pytań są przygotowywane w sposób gwarantujący obiektywizm i układane tak, aby osoby siedzące obok siebie miały odmienną kolejność pytań lub dystraktorów.
    2. Wynik egzaminu testowego uznaje się za pozytywny, jeżeli osoba zdająca osiągnie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi (tj. 36 pkt).
    3. Wyniki egzaminu testowego są dostępne i przedstawione do wiadomości nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty przeprowadzenia egzaminu. W ogłoszeniu wyników testu oraz wszelkich informacjach związanych z ocenami zagwarantowane są wszystkie standardowe zasady ochrony danych osobowych.
    4. Punktacja i skala ocen egzaminu testowego opierają się na przedstawionych poniżej kryteriach:
      1. ≤35 pkt ocena niedostateczna (2)
      2. 36-40 pkt ocena dostateczna (3)
      3. 41-45 pkt ocena dość dobra (3,5)
      4. 46-50 pkt ocena dobra (4)
      5. 51-55 pkt ocena ponad dobra (4,5)
      6. 56-60 pkt ocena bardzo dobra (5)
    5. Uwagi do pytań testowych można składać tylko i wyłącznie w formie pisemnej bezpośrednio po zakończeniu testu na przeznaczonym do tego formularzu i przed opuszczeniem sali egzaminacyjnej. W przypadku uznania zgłoszonego zastrzeżenia, pytanie testowe objęte zastrzeżeniem jest pomijane przy ustalaniu wyniku egzaminu w stosunku do wszystkich zdających, co odpowiednio obniża liczbę możliwych do uzyskania punktów.
    6. Student może zapoznać się z wynikami swojego testu (kartą odpowiedzi i książeczką z pytaniami) jednorazowo, po wcześniejszym umówieniu się w sekretariacie Kliniki Hematologii i Onkologii Dziecięcej. Terminy wglądu w pracę będą podane po ogłoszeniu wyników egzaminu testowego.

    C. Egzamin poprawkowy

    W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej, studentowi przysługuje prawo do dwóch terminów egzaminów poprawkowych. Pierwszy termin egzaminu poprawkowego odbędzie się nie później niż 4 tygodnie od egzaminu testowego, a drugi termin egzaminu poprawkowego odbędzie się w ciągu 3 tygodni od daty pierwszego egzaminu poprawkowego jednak nie później niż do końca zimowej sesji egzaminacyjnej. Egzaminy poprawkowe zostaną przeprowadzone w sposób analogiczny do egzaminu w 1 terminie.

    W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie zapisu Regulaminu Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich UMB.