REGULAMIN DYDAKTYCZNY PRZEDMIOTU PEDIATRIA DLA STUDENTÓW KIERUNKU LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO WYDZIAŁU LEKARSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W BIAŁYMSTOKU
- Niniejszy regulamin jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich UMB.
- Zajęcia odbywają się według harmonogramu zajęć i studiów zatwierdzonego przez Senat UMB.
- Przed rozpoczęciem zajęć rzeczy osobiste należy pozostawić w szatni studenckiej.
- Student jest odpowiedzialny za własne rzeczy osobiste. W przypadku ich kradzieży lub zniszczenia pracownicy Klinik nie ponoszą odpowiedzialności.
- Ze względów epidemiologicznych w czasie wszystkich zajęć, odbywających się na terenie Klinik UDSK obowiązuje zmiana obuwia a studenci są zobowiązani do noszenia T-shirtów lub odzieży medycznej z krótkim rękawem oznakowanych napisem UDSK-Pediatria (przeznaczonej tylko i wyłącznie do uczestnictwa w zajęciach odbywających się w UDSK). Niedopuszczalne jest noszenie biżuterii i zegarków na rękach. Paznokcie powinny być krótko przycięte i niepolakierowane. Ubiór studenta i jego zachowanie powinny odzwierciedlać szacunek dla chorego dziecka, jego rodziców/opiekunów i personelu medycznego.
- W zajęciach dydaktycznych nie powinni uczestniczyć studenci, którzy stwierdzili u siebie niepokojące objawy sugerujące chorobę infekcyjną. Jeżeli istnieją przeciwwskazania zdrowotne do uczestniczenia w zajęciach muszą być zgłoszone kierownikowi jednostki dydaktycznej (lub osobie przez niego wyznaczonej) przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych.
- Studenci uczestniczący w zajęciach zobowiązani są stosować się do wytycznych sanitarnych zawartych w przepisach powszechnych oraz wydanych przez GIS i inne uprawnione podmioty, jak również do zarządzeń Rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
- W czasie zajęć dydaktycznych każdy student powinien posiadać stetoskop oraz identyfikator. Stetoskop należy zdezynfekować przed użyciem i przed wykonaniem dezynfekcji rąk oraz bezpośrednio po jego użyciu. Bezpośrednio przed i po każdym kontakcie z pacjentem należy przeprowadzić dezynfekcję rąk zgodnie z obowiązującymi zasadami.
- W czasie zajęć na salach chorych nie wolno używać żadnych urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, notebooków, sprzętu audio itp.).
- W trakcie wykładów, seminariów i ćwiczeń wykonywanie zdjęć, nagrywanie dźwięku i/lub filmowanie bez zgody prowadzącego jest zakazane pod rygorem konsekwencji prawnych.
- Podczas egzaminów, kolokwiów, sprawdzianów i innych form sprawdzania wiedzy, zwanych dalej egzaminami, zakazane jest korzystanie przez studentów z niedozwolonych form pomocy. Za niedozwolone formy pomocy uważa się między innymi:
- wnoszenie na egzaminy telefonów komórkowych, innych urządzeń elektronicznych, jakichkolwiek akcesoriów do takich urządzeń, podręczników, notatek itp.,
- korzystanie podczas egzaminów z telefonów komórkowych, bądź innych urządzeń elektronicznych, jakichkolwiek akcesoriów do takich urządzeń, podręczników, notatek itp.
- korzystanie z pomocy innych osób, o ile korzystanie z takiej pomocy nie wynika z obowiązujących przepisów lub zasad egzaminu.
- W przypadku stwierdzenia posiadania lub korzystania przez studenta z niedozwolonej formy pomocy, egzamin tego studenta zostaje przerwany, a o powyższym zostaje zawiadomiony Rektor celem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego oraz w uzasadnionych przypadkach również zawiadomienia organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
- Przerwanie egzaminu skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości skorzystania z jakiejkolwiek późniejszej formy poprawy.
- Szczegółowe zapisy o niedozwolonej pomocy zawiera Regulamin Studiów i Zarządzenie Rektora.
- Wszelka symulowana dokumentacja pacjenta prowadzona w celach dydaktycznych w formie pisemnej lub elektronicznej musi być pozbawiona danych personalnych oraz innych informacji umożliwiających jego identyfikację.
- W UDSK obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów (i e-papierosów).
- W czasie zajęć dydaktycznych obowiązuje zakaz spożywania napojów i posiłków w salach wykładowych oraz w innych pomieszczeniach klinik.
- Student jest zobowiązany do przestrzegania przepisów BHP, przeciwpożarowych i sanitarno-epidemiologicznych. Przepisy BHP są umieszczone na stronie internetowej klinik. Studenci są zobowiązani do zapoznania się z nimi przed rozpoczęciem zajęć w klinice i potwierdzenia faktu zapoznania się własnoręcznym podpisem podczas pierwszych w roku akademickim zajęć dydaktycznych.17. Student jest zobowiązany do bezzwłocznego poinformowania nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia o każdym wypadku mającym miejsce podczas zajęć dydaktycznych.
- Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa (z uwzględnieniem e-learningu).
- W przypadku nieobecności usprawiedliwionej (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) zaświadczenie potwierdzające usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach musi być dostarczone do sekretariatu kliniki w przeciągu 7 dni od zakończenia okresu zwolnienia. Dokumenty dostarczane po tym terminie nie będą honorowane a nieobecność zostanie potraktowana jako nieusprawiedliwiona.
- W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.
- Studenci zobowiązani są do przygotowania teoretycznego na każde zajęcia (również w pierwszym dniu ćwiczeń), co umożliwi czynny udział w zajęciach dydaktycznych. Zakres materiału jest dostępny na stronie internetowej.
- Regulamin dydaktyczny może być zmieniony w ciągu roku akademickiego wyłącznie po uzyskaniu opinii starosty roku.
- Warunkiem zaliczenia zajęć i dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i wykładach (z uwzględnieniem e-learningu). Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach z pediatrii (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) bez konieczności odrobienia zajęć. W przypadku większej liczby nieobecności usprawiedliwionych obowiązuje odrobienie zajęć po uzgodnieniu terminu z kierownikiem jednostki lub osobę przez niego wyznaczoną.
Zasady przeprowadzenia egzaminu z pediatrii
A. Ustalenia wstępne
- Egzamin z pediatrii na roku III będzie przeprowadzony w formie testu.
- Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu testowego.
- Zalecane podręczniki znajdują się w sylabusie przedmiotu.
- Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.
B. Egzamin testowy
- Egzamin testowy jest przeprowadzany w sesji zimowej po zakończeniu przez wszystkie grupy zajęć z pediatrii.
- Egzamin testowy składa się z 60 pytań i trwa 60 minut.
- Pytania testowe obejmują wszystkie dyscypliny pediatrii zgodnie z sylabusem z zakresu pediatrii dla kierunku lekarsko-dentystycznego.
- Test powinien być rozwiązywany samodzielnie. Konsekwencje kontaktowania się z innymi osobami podczas egzaminu testowego a także wszelkie formy korzystania z niedozwolonej
- Zestawy pytań są przygotowywane w sposób gwarantujący obiektywizm i układane tak, aby osoby siedzące obok siebie miały odmienną kolejność pytań lub dystraktorów.
- Wynik egzaminu testowego uznaje się za pozytywny, jeżeli osoba zdająca osiągnie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi (tj. 36 pkt).
- Wyniki egzaminu testowego są dostępne i przedstawione do wiadomości nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty przeprowadzenia egzaminu. W ogłoszeniu wyników testu oraz wszelkich informacjach związanych z ocenami zagwarantowane są wszystkie standardowe zasady ochrony danych osobowych.
- Punktacja i skala ocen egzaminu testowego opierają się na przedstawionych poniżej kryteriach:
- ≤35 pkt ocena niedostateczna (2)
- 36-40 pkt ocena dostateczna (3)
- 41-45 pkt ocena dość dobra (3,5)
- 46-50 pkt ocena dobra (4)
- 51-55 pkt ocena ponad dobra (4,5)
- 56-60 pkt ocena bardzo dobra (5)
- Uwagi do pytań testowych można składać tylko i wyłącznie w formie pisemnej bezpośrednio po zakończeniu testu na przeznaczonym do tego formularzu i przed opuszczeniem sali egzaminacyjnej. W przypadku uznania zgłoszonego zastrzeżenia, pytanie testowe objęte zastrzeżeniem jest pomijane przy ustalaniu wyniku egzaminu w stosunku do wszystkich zdających, co odpowiednio obniża liczbę możliwych do uzyskania punktów.
- Student może zapoznać się z wynikami swojego testu (kartą odpowiedzi i książeczką z pytaniami) jednorazowo, po wcześniejszym umówieniu się w sekretariacie Kliniki Hematologii i Onkologii Dziecięcej. Terminy wglądu w pracę będą podane po ogłoszeniu wyników egzaminu testowego.
C. Egzamin poprawkowy
W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej, studentowi przysługuje prawo do dwóch terminów egzaminów poprawkowych. Pierwszy termin egzaminu poprawkowego odbędzie się nie później niż 4 tygodnie od egzaminu testowego, a drugi termin egzaminu poprawkowego odbędzie się w ciągu 3 tygodni od daty pierwszego egzaminu poprawkowego jednak nie później niż do końca zimowej sesji egzaminacyjnej. Egzaminy poprawkowe zostaną przeprowadzone w sposób analogiczny do egzaminu w 1 terminie.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie zapisu Regulaminu Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich UMB.
Regulamin bezpieczeństwa BHP
PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA OBOWIĄZUJĄCE W KLINIKACH PEDIATRYCZNYCH UDSK w BIAŁYMSTOKU, REALIZUJĄCYCH ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE Z PEDIATRII
PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA OBOWIĄZUJĄCE W KLINIKACH PEDIATRYCZNYCH UDSK w BIAŁYMSTOKU, REALIZUJĄCYCH ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE Z PEDIATRII
- Wstęp do oddziału łóżkowego mają wyłącznie studenci odbywający zajęcia w Klinikach zgodnie z harmonogramem. Nieuzasadnione wprowadzanie osób postronnych na teren Klinik jest surowo zabronione.
- Zabrania wnoszenia się na teren Kliniki ubrań wierzchnich, wszelkich toreb lub plecaków.
- Zabrania się studentom przebywania w gabinetach zabiegowych oraz wykonywania jakichkolwiek procedur medycznych bez opieki / nadzoru asystenta prowadzącego zajęcia.
- W trakcie zajęć w Klinice student jest zobowiązany do zachowania spokoju i okazywania należytego szacunku chorym dzieciom, ich rodzicom oraz personelowi medycznemu.
- W trakcie zajęć student zobowiązany jest do posiadania czystego fartucha, zmienionego obuwia oraz identyfikatora imiennego zawierającego co najmniej następujące informacje: imię i nazwisko, nazwa wydziału i kierunek studiów oraz określenie "student".
- Student w trakcie ćwiczeń w Klinice jest zobowiązany do przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki. Każdorazowo przed przystąpieniem do badania pacjenta lub wykonywania procedury medycznej oraz bezpośrednio po ich zakończeniu student jest zobowiązany do właściwego odkażenia rąk i użytego sprzętu medycznego (np. stetoskop) zgodnie z instrukcją. W przypadku widocznego zabrudzenia rąk zaleca się przeprowadzenie mycia higienicznego. Należy używać środków ochrony osobistej (rękawiczki, fartuchy ochronne) oraz środków czystości i dezynfekcyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem.
- Zasady stosowania środków ochrony osobistej, prawidłowego użycia środków do dezynfekcji rąk i sprzętu medycznego (w tym stetoskopów) oraz ich lokalizację na terenie Klinik są omawiane w trakcie pierwszych zajęć w Klinice.
- Student z objawami infekcji jest zobowiązany do zgłaszania tego faktu asystentowi prowadzącemu przed rozpoczęciem zajęć w celu zastosowania odpowiednich środków ochrony epidemiologicznej i zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom.
- W przypadku urazu, skaleczenia lub kontaktu z materiałem biologicznym należy niezwłocznie powiadomić asystenta prowadzącego ćwiczenia.
- Rękawiczki, szpatułki oraz inny sprzęt jednorazowego użytku należy bezpośrednio po ich użyciu umieścić w pojemniku na materiały skażone (worki / pojemniki oznaczone czerwonym kolorem).
- W trakcie badania fizykalnego pacjentów obowiązuje zakaz noszenia biżuterii na rękach.
- W trakcie zajęć na salach chorych prosimy o zwracanie uwagi na bezpieczeństwo przebywających tam dzieci, a w szczególności na to, aby łóżeczka pozostawały odpowiednio zabezpieczone przed możliwością wypadnięcia z nich dziecka.
- Obowiązuje bezwzględny zakaz wynoszenia z Kliniki sprzętu medycznego, w szczególności materiałów skażonych biologicznie.
- W oddziałach szpitalnych Klinik obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia i spożywania jakichkolwiek pokarmów i napojów, a także żucia gumy podczas zajęć. Na całym terenie Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu. Zakaz ten dotyczy również tzw. e-papierosów.
- Studentom zabrania się używania jakichkolwiek źródeł ognia, w szczególności w pobliżu instalacji tlenowych.
- W przypadku zauważenia niekontrolowanego źródła ognia lub jakiegokolwiek zagrożenia powstałego w miejscu prowadzenia zajęć student jest zobligowany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie asystenta prowadzącego ćwiczenia lub innego pracownika szpitala.
- Na terenie Klinik znajdują się środki gaśnicze odpowiednio oznaczone kolorem czerwonym.
- W przypadku konieczności ewakuacji Szpitala należy bezwzględnie wykonywać polecenia koordynatora akcji i podporządkować się instrukcjom.
- W przypadkach wymagających udzielenia natychmiastowej pomocy każdy poinformowany o tym lekarz, przebywający w pobliżu zdarzenia, jest zobowiązany
do jej udzielenia. Na terenie Klinik w gabinetach zabiegowych dostępne są materiały opatrunkowe oraz zestaw przeciwwstrząsowy.