Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. O kierunku.
  • Ostatnia zmiana 24.09.2024 przez Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu

    O kierunku


    Kształcenie na kierunku Pielęgniarstwo odbywa się na dwóch poziomach:

    • studia pierwszego stopnia (trzyletnie), pozwalające na uzyskanie tytułu licencjata pielęgniarstwa

    • studia drugiego stopnia (dwuletnie), pozwalające na uzyskanie tytułu magistra pielęgniarstwa

    Kształcenie na studiach pierwszego i drugiego stopnia prowadzone jest w systemie stacjonarnym.

     

    Program studiów pierwszego stopnia

    Przedmioty realizowane na kierunku Pielęgniarstwo I stopnia są realizowane w ramach następujących grup zajęć:

    • A. Nauki podstawowe
    • B. Nauki społeczne i humanistyczne
    • C. Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej
    • D. Nauki w zakresie opieki specjalistycznej
    • E. Zajęcia praktyczne
    • F. Praktyki zawodowe

     

    Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo jest przygotowany do samodzielnego pełnienia roli zawodowej. Absolwent jest przygotowany do: świadczenia opieki zdrowotnej oraz zarządzania nią przez: rozpoznawanie potrzeb jednostki, grupy lub zbiorowości oraz określenie zasobów niezbędnych i dostępnych do ich zaspokojenia, planowanie i realizowanie opieki pielęgniarskiej, z uwzględnieniem metody procesu pielęgnowania i priorytetów opieki, wykonywanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami, pomoc jednostce, rodzinie w osiąganiu zdrowia i niezależności w chorobie lub niepełnosprawności przez zapewnienie udziału we wszystkich formach opieki i samoopieki, przestrzeganie zasad etyki zawodowej, współpracę z profesjonalistami dla zapewnienia całościowej opieki jednostce i rodzinie, organizowanie i podtrzymywanie bezpiecznego środowiska opieki i pracy, dokumentowanie wszystkich etapów procesu pielęgnowania i wykorzystywanie tych informacji do oceny świadczonej opieki; promocji i edukacji zdrowotnej przez: ocenę indywidualnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do zachowania i przywracania zdrowia, wspieranie jednostki, rodziny i grupy społecznej w prowadzeniu zdrowego stylu życia, uczenie jednostki, rodziny, grupy społecznej zachowania i przywracania zdrowia, uczestniczenie w zdrowotnych kampaniach edukacyjnych; działania w roli uczestnika zespołu opieki zdrowotnej przez: współpracę z jednostką, rodziną i innymi uczestnikami zespołu w planowaniu i realizowaniu usług zdrowotnych, współpracę z innymi uczestnikami zespołu na rzecz zachowania bezpiecznego środowiska opieki i pracy zespołowej, komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną oraz z innymi uczestnikami zespołu; rozwoju praktyki pielęgniarskiej, krytycznego myślenia i badań naukowych przez: stosowanie w praktyce aktualnej wiedzy z zakresu nauk medycznych, społecznych, teorii pielęgniarstwa, regulacji prawnych zawodu i opieki zdrowotnej, wdrażanie uznanych wyników badań naukowych do opieki pielęgniarskiej, uczestniczenie w badaniach naukowych w celu poszerzenia wiedzy pielęgniarskiej. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.

     

     

    Program studiów drugiego stopnia

    Przedmioty realizowane na kierunku Pielęgniarstwo II stopnia są realizowane w ramach następujących grup zajęć:

    • A. Nauki społeczne i humanistyczne
    • B. Zaawansowana praktyka pielęgniarska
    • C. Badania naukowe i rozwój pielęgniarstwa
    • D. Praktyki zawodowe


    Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany do samodzielnego pełnienia zadań w ramach funkcji pielęgniarskich obejmujących: świadczenie opieki zdrowotnej oraz zarządzanie nią: ocena stanu zdrowia pacjenta i rozpoznanie czynników zagrażających zdrowiu, rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych pacjentów w podstawowej i specjalistycznej opiece zdrowotnej oraz określenie zasobów niezbędnych do ich zaspokojenia, organizowanie i nadzorowanie opieki pielęgniarskiej z uwzględnieniem aktualnej wiedzy, przyjętych teorii i koncepcji pielęgniarstwa, wykonywanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami, ocena wydolności psychofizycznej chorego i jego rodziny w zakresie samoopieki, organizacja czasu wolnego osobom zdrowym lub chorym w instytucjach opieki zdrowotnej, oświatowych i społecznych, podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych w instytucjach opieki zdrowotnej, oświatowych i społecznych, dokumentowanie procesu pielęgnowania i wykorzystywanie informacji do oceny świadczonej opieki, przestrzeganie zasad etyki zawodowej, uznanych norm kulturowych i praw człowieka. Promocję i edukację zdrowotną: prowadzenie poradnictwa w zakresie zdrowego stylu życia, nauczanie promocji zdrowia w instytucjach oświatowych, uczenie chorego życia z chorobą i niepełnosprawnością, organizowanie i uczestniczenie w zdrowotnych kampaniach edukacyjnych w środowisku lokalnym i krajowym, ocena programów edukacyjnych i skuteczności działań edukacyjnych. Absolwent ma ukształtowane nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz jest przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i podjęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej.