Koordynator przedmiotu:
dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska
matylda.sierakowska@umb.edu.pl
pokój nr 102
godziny konsultacyjne: po uzgodnieniu mailowym terminu spotkania
Osoba prowadząca przedmiot
dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska, dr n. o zdr. Andrzej Guzowski
Dane ogólne
Zajęcia odbywają się w semestrze jesiennym.
Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu. Na zajęciach obowiązuje zmiana obuwia i pozostawienie wierzchniego okrycia w szatni studenckiej oraz przestrzeganie zaleceń związanych z profilaktyką zakażeń COVID-19 (zakładanie maseczek ochronnych, dezynfekcja rąk, zachowanie dystansu społecznego).
Program nauczania
Materiał realizowany jest w formie seminariów zgodnie z planem zajęć, w tym 4 godz. on-line (drugie zajęcia seminaryjne) (materiały i informacje umieszczone są na platformie blackboard). Zajęcia seminaryjne stacjonarne (1 i 3) w poszczególnych grupach (łącznie 6 godz.) odbywają się w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej w poniedziałki od 04.10 – 06.12.2021r. w godz. 12.30 – 15.00 w sali nr 7. Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 10.
Regulamin zajęć
- Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Dydaktyka Fizjoterapii, realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej, jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
- Zasady ogólne wymagane do zaliczenia przedmiotu zawarte są w Regulaminie Ogólnym obowiązującym w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej
- Student jest zobowiązany uczestniczyć oraz być aktywnym we wszystkich zajęciach.
- Student, który nie uczestniczył w zajęciach obowiązany jest w przeciągu 7 dni do dostarczenia zwolnienia lekarskiego lub przystąpienia do ustnego zaliczenia materiału realizowanego podczas nieobecności Studenta.
- Student jest dopuszczony do zaliczenia przedmiotu po uzyskaniu zaliczenia z wszystkich zajęć.
- Zaliczenie całościowe przedmiotu odbywa się w sesji jesiennej.
- Student uzyskuje zaliczenie z przedmiotu po przedstawieniu realizacji zajęć edukacyjnych, wybranymi metodami nauczania, pisemnie i praktycznie na forum grupy.
- Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, zamieszczony na stronie internetowej UMB.
Tematy seminariów
- Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.
- Zasady tworzenia programów edukacji zdrowotnej – wzory projektów. Formułowanie diagnozy i celów edukacji zdrowotnej.
- Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji metodą wykładu informacyjnego z elementami pogadanki.
- Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych metodą pokazu i ćwiczeń pod kierunkiem.
- Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej metodą dyskusji, burzy mózgów, meta planu, rybiego szkieletu, inscenizacji.
Literatura obowiązkowa:
- Sierakowska M., Wrońska I. (red). Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL, 2015
- Arends R.J.: Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, 1994.
- Ciechaniewicz W.: Pedagogika. PZWL, Warszawa 2008
- Kruszewski K.: Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 1998
- Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna. Oficyna Wydawnicza Graft Punkt, Warszawa 2000
- Wasyluk J.: Podręcznik dydaktyki medycznej. CMKP, Warszawa 1998
- Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN 2012.
Literatura uzupełniająca:
- Bastable S., B.: Essentials of patient education. Jones and Bartlett Publishers, 2006.
- Bastable S., B.: Nurse as educator. Pronciples of teaching and learning for nursing practice. Jones and Bartlett Publishers, 2008.
SYLABUS DO PRZEDMIOTU