SYLABUS
rok akademicki 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Medycyna w sztuce | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji | |
e-mail jednostki | histmed@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne x | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy fakultatywny x | |
Rok studiów/semestr |
I II x III IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 3 £x 4 5 6 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 30 godzin/ćwiczenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu historii medycyny w perspektywie sztuki na przestrzeni dziejów – od prehistorii po XXI wiek. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z różnymi koncepcjami przedstawiania ciała ludzkiego w stanie zdrowia i choroby w wybranych dziełach artystycznych i przestrzeniach muzealnych. Celem zajęć jest analiza poszczególnych dzieł sztuki malarskiej, rzeźby, sztuk wizualnych, teatralnych jak też muzyki pod kątem medycznym. Student powinien spróbować odpowiedzieć na pytanie gdzie leży granica w eksponowaniu ciała ludzkiego w dziełach sztuki nowożytnej i współczesnej.
| |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie ćwiczeń - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) - prezentacja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury, filmów, sztuk teatralnych i utworów muzycznych - dyskusja - inne zajęcia praktyczne – wizyta w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Dr Magdalena Muskała | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr Magdalena Muskała |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
D.W17. | zna historię początków medycyny, medycynę ludów pierwotnych oraz najdawniejszych cywilizacji, a także charakterystyczne cechy medycyny średniowiecznej; | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)
- Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
D.W18. | zna cechy medycyny nowożytnej i jej najważniejsze odkrycia; | ćwiczenia | |
D.W19. | zna proces kształtowania się nowych dyscyplin medycznych oraz osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej; | ćwiczenia | |
umiejętności | |||
H.U7 | Umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
H.U8 | Umie prognozować rozwój medycyny | ćwiczenia | |
H.U9 | Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych | ćwiczenia | |
H.U10 | Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny | ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | |||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć |
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym | ćwiczenia | |
K3 | kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu | ćwiczenia | |
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się | ćwiczenia |
Punkty ECTS | 0,5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| 30 | |
| 2 | |
| godziny razem: 32 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 2 | |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem: 4 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
|
|
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
- Dacome Lucia, Malleable anatomies: models, makres and material culture in XVIII century in Italy, Oxford 2017. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach oraz aktywność na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie na dyżurze. Konsultacje indywidualne prowadzone są w każdy ostatni piątek miesiąca w godz. 14.00-15.00 w Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny i Farmacji UMB. |
01.10.2023 Magdalena Muskała
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)