SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2020/2021
Nazwa przedmiotu/modułu | CHOROBY WEWNĘTRZNE | |
Nazwa jednostek w których jest przedmiot realizowany |
| |
e-mail jednostek |
| |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny£ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV£ V£ VI£
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5£ 6£ 7£ 8£ 9£ 10£ 11 £ 12£
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Rok III: Razem : 145h , w tym: wykłady- 37 h, seminaria-15h, ćwiczenia-93 h; Rok IV: Razem : 130 h, w tym: wykłady-30h, seminaria -30h, ćwiczenia-70h; Rok V: Razem :150h w tym: wykłady-34h, seminaria -42h, ćwiczenia – 74h; ROK VI: Razem: 240h, w tym: 60h – seminaria 180h – ćwiczenia 156h w klinikach internistycznych wymienionych poniżej wg harmonogramu
6h – w Centrum Symulacji Medycznej (wg harmonogramu)
(+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, prowadzenia dokumentacji medycznej, samodzielnego opracowania historii choroby, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, podstaw elektrokardiologii. Student powinien nabyć wiedzę z zakresu:
Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe, napisać historię choroby. Student powinien umieć: zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń z zakresu chorób wewnętrznych oraz przeprowadzić diagnostykę różnicową. | |
Metody dydaktyczne
|
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w:
| |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Koordynator przedmiotu „Choroby wewnętrzne” – Prof. dr hab. Agnieszka Tycińska Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych: Prof. dr hab. Marcin Moniuszko, Dr n. med. Roman Skiepko I Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med Beata Panek-Penpicka II Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n.med. Łukasz Minarowski Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych: Dr hab. n. med. Agnieszka Adamska Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych: Dr hab. n. med. Jarosław Daniluk Klinika Hematologii: Dr hab. n. med. Jarosław Piszcz Klinika Kardiologii i Kardiologii Inwazyjnej: Dr hab. n. med. Anna Szpakowicz I Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ: Dr n. med. Katarzyna Klejna II Klinika Nefrologii: Prof. dr hab. Tomasz Hryszko Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych: Dr n. med. Ewa Gińdzieńska-Sieśkiewicz Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych: Prof. dr hab. Irina Kowalska Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii: Dr hab. n. med. Edyta Zbroch Zakład Symulacji Medycznych: prof. dr hab. Włodzimierz Łuczyński |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | |||
EW 1. | Znajomość uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych poszczególnych chorób z zakresu chorób wewnętrznych | Wykłady Seminaria Ćwiczenia Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny (test - MCQ) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku - zaliczenie pisemne |
EW 7.
| zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
| Wykłady Seminaria Ćwiczenia Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych
| |
Umiejętności | |||
EU1. | przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; | Ćwiczenia, Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych | Metody podsumowujące.: - egzamin praktyczny - realizacja określonego zadania -prezentacja Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - test wstępny - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku - zaliczenie pisemne |
EU3. | przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; | jw | |
EU7. | umiejętność ocenienia stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta. | jw | |
EU10. | umiejętność ocenienia stopnia zaawansowania dojrzewania płciowego. | jw | |
EU12. | umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób. | jw | |
EU13. | ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta | jw | |
EU14 | rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia | jw | |
EU16. | umiejętność planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego. | jw | |
EU17 | przeprowadzenie analizy działań niepożądanych leków i interakcji między nimi | jw | |
EU18 | proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; | jw | |
EU21 | potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | jw | |
EU24. | Interpretuje wyniki badań laboratoryjnych i identyfikuje przyczyny odchyleń od normy | jw | |
EU25 | stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); | jw | |
EU29. | wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
| jw | |
EU30. | asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych:
| jw | |
EU32. | umiejętność planowania konsultacji specjalistycznych. | Jw. | |
EU38. | prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. | Jw. |
|
kompetencje społeczne | |||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów
|
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | ||
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | ||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | ||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | ||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | ||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | ||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | ||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | ||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób |
Punkty ECTS | 9+6+6+16 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 101 | |
| 480 | |
| 87 | |
|
| |
| 10 | |
| godziny razem: 678 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 165 | |
| 90 | |
| 30 | |
| godziny razem: 285 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
PROPEDEUTYKA CHORÓB WEWNĘTRZNYCH – III ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7
E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY Schemat wywiadu i skargi z zakresu układu oddechowego. Skargi z zakresu układu krążenia. Skargi z zakresu układu pokarmowego. Skargi z zakresu układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego. Badanie stanu ogólnego. Badanie głowy i szyi. Badanie układu oddechowego. Badanie układu krążenie. Badanie układu pokarmowego. Badanie układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego. Choroby układu oddechowego. Choroby układu krwionośnego. Choroby układu pokarmowego. Choroby układu endokrynnego. Choroby obwodowych naczyń krwionośnych. Niedokrwistości i skazy krwotoczne. Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego. Choroby nerek i układu kostno-stawowego.
ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE- ALERGOLOGIA – III ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7
E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U32 E.U38 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 |
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - PULMONOLOGIA – III ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U24. E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY 1.Przewlekła obturacyjna choroba płuc- etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie (2x45min) 2. Zapalenie płuc- etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie (2x45min) 3. Nowotwory płuc - etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie (2x45min) 4. Choroby śródmiąższowe płuc- etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie (2x45min) 5. Gruźlica płuc( 3x45min)
SEMINARIA i ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - KARDIOLOGIA – IV ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
Znaczenie badań nieinwazyjnych w diagnostyce chorób serca (45min)
SEMINARIA i ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - GASTROLOGIA – IV ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U24 E.U25 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA 1. Marskość wątroby 2. Rak żołądka i stany przedrakowe 3. Krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego 4. Rak jelita grubego 5. Rak trzustki 6. Wrzodziejące zapalenie jelita grubego 7. Choroba Leśniowskiego-Crohna ĆWICZENIA I. Sprawdzian wiedzy z badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób II. Tematyka ćwiczeń:
III. Pisemny sprawdzian z zakresu gastroenterologii obejmuje tematykę wykładów i ćwiczeń. IV. Zaliczenie ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - ENDOKRYNOLOGIA, DIABETLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W7. E.U12 E.U16. E.W1. E.U24. E.W1. E.U32. E. U30
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA I ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - NEFROLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U12 E.U16 E.U17 E.U18 E.U24 E.U29 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - HEMATOLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U24 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - REUMATOLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U24 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11
| WYKŁADY 1. Wprowadzenie do reumatologii -epidemiologia chorób reumatycznych -etiopatogeneza chorób reumatycznych -podział i symptomatologia chorób reumatycznych -ogólne zasady leczenia chorób reumatycznych 2. Przewlekłe zapalenia stawów -obwodowych -kręgosłupa -Inne postacie RZS -Borelioza 3. Reaktywne i nieinfekcyjne zapalenia stawów 4. Metaboliczne zapalenia stawów SEMINARIA i ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE – VI ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11
E.W7, E.U1, E.U3, E.U7, E.U12, E.U13, E.U14, E.U16, E.U24,E.U29, E.U32, E.U38 | Diagnostyka i leczenie w chorobach wewnętrznych - zajęcia w Klinikach Internistycznych zgodnie z harmonogramem w godzinach 8.00-11.00
Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych – zajęcia zgodnie z harmonogramem w godzinach 11.30- 13.00 ALERGOLOGIA
PULMONOLOGIA
KARDIOLOGIA
GASTROLOGIA
ENDOKRYNOLOGIA i DIABETOLOGIA
NEFROLOGIA
HEMATOLOGIA
REUMATOLOGIA
CHOROBY METABOLICZNE
ZAKŁAD SYMULACJI MEDYCZNYCH - VI ROK
Ćwiczenia odbywają się na zasadzie udziału w scenariuszu symulacji wysokiej wierności z użyciem symulatorów, studenci pełnią rolę członków zespołu wielodyscyplinarnego opiekującego się pacjentem. Po przeprowadzeniu scenariusza studenci wraz z nauczycielem omawiają postępowanie oraz wyciągają wnioski edukacyjne. Każde ćwiczenie składa się ze sprawdzenia wiedzy studenta, następnie realizacji scenariusza oraz omówienia. |
Literatura podstawowa: |
Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych widomości z przedmiotu: „Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2019/2020 Propedeutyka interny: - Macleod, red. G. Douglas, F. Nicol, C. Robertson. Badanie kliniczne. - Orłowski W. Zarys ogólnej diagnostyki lekarskiej. |
Literatura uzupełniająca: |
Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
III-V rok
W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich ćwiczeniach. Możliwe jest odrobienie ćwiczeń w przypadku nieobecności na mniej niż 30% zajęć.
VI rok Warunkiem zaliczenia wszystkich zajęć z chorób wewnętrznych jest:
Zasady przeprowadzenia egzaminu z chorób wewnętrznych A. Ustalenia wstępne 1. Egzamin z chorób wewnętrznych na roku VI składa się z trzech części: egzaminu testowego, praktycznego i ustnego. Pozytywnie zdany egzamin testowy upoważnia do przystąpienia do dalszych etapów egzaminu. 2. Warunkiem zdania egzaminu z chorób wewnętrznych jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdej części egzaminu (testowego, praktycznego i ustnego). 3. Egzamin składa się z dwóch części: testowej (50%) oraz egzaminu praktycznego i ustnego (50%). Łączna ocena składa się ze średniej ww dwóch części. B. Egzamin testowy
C. Egzamin praktyczny i ustny
D. Egzamin poprawkowy Egzamin poprawkowy zostanie przeprowadzony w sposób analogiczny do egzaminu w I terminie.
Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.
|
……………………………………………………..………………………………………….
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)