Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego specjalistycznego 2024/25 na kierunku lekarskim
rok I, semestr 1 i 2 (25 godz./sem.)
Nazwa przedmiotu | Język angielski specjalistyczny - rok I (50 godz.) |
Nazwa jednostki | Studium Języków Obcych |
e-mail jednostki | |
Nazwa kierunku | Lekarski |
Osoba odpowiedzialna |
mgr Maja Chmurkowska |
Osoby prowadzące | mgr Maja Chmurkowska, mgr Barbara Kalinowska, mgr Dariusz Frankowski, mgr Justyna Kozłowska, mgr Ewa Święcicka |
Tematyka |
Sprawności językowe i gramatyka | Liczba godzin |
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku (historia, struktura uczelni, władze, nazwy kierunków studiów i przedmiotów, słownictwo związane ze studiowaniem). |
Język akademicki; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu, mówieniu, tłumaczenie zdań. |
2 |
Podstawy anatomii. Ogólna budowa ciała ludzkiego, opis anatomiczny, jamy ciała i narządy. Układy w ciele człowieka: krążenia, oddechowy, pokarmowy, moczowo-płciowy, nerwowy, układ powłok ciała oraz ich funkcje i choroby. Narządy zmysłów. |
Terminologia fachowa i potoczna; ćwiczenia leksykalne, definiowanie, tworzenie pytań i opisów, ćwiczenia w mówieniu, czytaniu i słuchaniu. Tłumaczenie zdań. |
26 |
Nowoczesny szpital - rodzaje szpitali, oddziały i pomieszczenia szpitalne. |
Ćwiczenia leksykalne. Język poleceń i komunikacji. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. |
4 |
Symptomy i objawy chorób. | Zadania z czytania ze zrozumieniem, słuchania i mówienia. Tłumaczenie, ćwiczenia słowotwórcze oraz definiowanie pojęć specjalistycznych. |
4 |
Parametry życiowe -mierzenie temperatury, ciśnienia krwi, tętna i oddechu oraz ich znaczenie w diagnostyce. |
Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, ćwiczenia receptywno-dyskursywne, terminologia, ćwiczenia tłumaczeniowe. |
4 |
Pierwsza pomoc - zasady udzielania pierwszej pomocy |
Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i słuchania. Ćwiczenia receptywno-dyskursywne i zadania interaktywne. |
2 |
Praca z tekstem specjalistycznym - wyszukiwanie informacji, udzielanie odpowiedzi, wyjaśnianie pojęć, korzystanie z innych źródeł informacji itp. |
Definiowanie, parafrazowanie, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. |
8 |
Literatura podstawowa:
- A. Lipińska, S. Wiśniewska-Leśków, Z. Szczepankiewicz, English for Medical Sciences, MedPharm Polska, 2013
- J. Ciecierska, B. Jenike, English for Medicine, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007
- E. Donesch-Jeżo, English for Medical Students and Doctors, WPL, Kraków, 2000
Literatura uzupełniająca:
- A. Pohl, Test Your Professional English (Medical), Pearson Education Limited, 2007
- A. Podlewska, Angielski medyczny w tłumaczeniach, Preston Publishing, 2018
- E.H. Glendinning, R. Howard, Professional English in Use - Medicine, Cambridge University Press 2007
Sylabus: https://www.umb.edu.pl/s,30059/Sylabusy_na_cykl_ksztalcenia_rozpoczynajacy_sie_w_roku_akademickim_2024-2025