Tematyka zajęć w ramach lektoratu języka angielskiego na kierunku FARMACJA, rok I, semestr 1 i 2
|
Tematyka | Sprawności językowe | Liczba godzin |
1.Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z regulaminem SJO, programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania | Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu. | 2 |
2. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku: historia, teraźniejszość i przyszłość; słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym. Struktura uczelni, nazwy wydziałów, nazwy przedmiotów, tytuły naukowe na wyższej uczelni, życie studenckie. | Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu.
| 2 |
3.Historia farmacji. Farmacja jako kierunek studiów. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych. Kształcenie farmaceutów w Polsce oraz w wybranych krajach anglojęzycznych; Farmacja jako dziedzina nauki; zawód farmaceuty, kodeks etyczny
| Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (wyrażanie opinii); analiza porównawcza; ćwiczenia leksykalne; sporządzenie notatki na podstawie materiału audiowizualnego
| 6 |
4. Budowa ciała oraz opis podstawowych jam ciała; położenie anatomiczne. Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań; idiomy z nazwami części ciała; ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; tłumaczenie zdań; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu. | 5 |
5. Omówienie budowy, funkcjonowania układu oddechowego, krwionośnego oraz pokarmowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji i przygotowywania prezentacji video. | 7 |
6. Laboratorium – zasady bezpieczeństwa.
| Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; definiowanie, tworzenie pytań, doskonalenie języka instrukcji – strona bierna. | 2 |
7.Układ okresowy pierwiastków. Wybrane elementy chemii organicznej i nieorganicznej. Werbalizacja symboli, związków, reakcji chemicznych. Pierwiastki chemiczne w organizmie człowieka, | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; definiowanie, tworzenie pytań. | 6 |
8. Budowa rośliny; aromaterapia i użycie olejków eterycznych. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; język instrukcji – strona bierna, tłumaczenie zdań. | 6 |
9. Historia leków | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; | 2 |
10. Metabolizm leków. | Słowotwórstwo, język prezentacji, ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia translacyjne.
| 4 |
11. Postacie leków, drogi podawania leków i czynniki wpływające na ich działanie. Test sprawdzający wiadomości. | Słowotwórstwo, terminologia fachowa i potoczna, definicje, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu, tłumaczenie zdań. | 6 |
12.Charakterystyka produktu leczniczego . Ulotka dla pacjenta. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, doskonalenie języka instrukcji – strona bierna, tłumaczenie zdań | 4 |
13.Recepta, rodzaje i rozpoznawanie.
| Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; | 2 |
14. Moduł komunikacyjny – dialogi w aptece. | Doskonalenie języka komunikacji z pacjentem. | 4 |
15. Informacja o lekach, ich charakterystyka, nadużywanie i uzależnienia | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; | 2 |
Farmacja I rok
Rok ak. 2024/2025
Język łaciński
Tematyka zajęć
| Temat | Ilość godzin |
1. | Historia i znaczenie języka łacińskiego w naukach medycznych i farmaceutycznych. Alfabet, głoski, wymowa, iloczas, akcent – nauka czytania. | 2 |
2. | Wprowadzenie do gramatyki. Zapis słownikowy rzeczowników i przymiotników. Nazwy kategorii gramatycznych: przypadków, liczb, rodzajów. Rozpoznawanie deklinacji. Łączenie rzeczownika z przymiotnikiem. | 2 |
3. | Deklinacja I rzeczowników i przymiotników. Rodziny roślin. Wybrane nazwy roślin leczniczych. | 2 |
4. | Deklinacja II rzeczowników i przymiotników. Wybrane nazwy roślin leczniczych. | 2 |
5. | Związek rządu. Nazwy części roślin. | 3 |
6. | Nazwy postaci leków i preparatów z I i II deklinacji. Przymiotniki w nazwach leków i preparatów. | 2 |
7. | Terminologia kliniczna, cz. 1 – przyrostki łacińskie i greckie rzeczowników I i II deklinacji. | 2 |
8. | Sprawdzian z zakresu tematów 2 – 7. | 1 |
9 - 11. | Rzeczowniki i przymiotniki III deklinacji – odmiana spółgłoskowa, samogłoskowa, mieszana. Stopniowanie przymiotników. Stopień wyższy i najwyższy w terminach anatomicznych i botanicznych. Przymiotniki III deklinacji w nazwach leków, preparatów i roślin leczniczych. Wybrane nazwy roślin leczniczych. | 6 |
12. | Terminologia anatomiczna. | 4 |
13. | Terminologia kliniczna, cz. I1 – przyrostki łacińskie i greckie rzeczowników III deklinacji – nazwy stanów zapalnych, nowotworów. | 2 |
14. | Sprawdzian z zakresu tematów 9 – 13. | 1 |
15. | Zajęcia w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB. | 1 |
16. | Język grecki – wyrazy podstawowe łacińsko-grecko-polskie w terminologii farmaceutycznej i medycznej. | 2 |
17. | Rzeczowniki IV i V deklinacji. | 1 |
18. | Nazwy bakterii i grzybów. | 2 |
19. | Participia w nomenklaturze farmaceutycznej i medycznej. | 2 |
20.- 21 | Recepta. Drogi podania leków. Przyimki i przedrostki. | 5 |
22. | Mianownictwo chemiczne. Liczebniki. | 2 |
23. | Sprawdzian końcowy (tematy 17 – 23). | 1 |