Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/25
na kierunku FIZJOTERAPIA
Rok I (jednolite studia magisterskie), semestr I
L.p. | Tematyka | Sprawności językowe i gramatyka | Liczba godzin |
Zajęcia organizacyjne (zapoznanie z programem nauczania, kryteria i formy oceny pracy studenta i uzyskania zaliczenia, regulamin SJO). Orientacja w poziomie językowym grupy (przedstawianie się, uzasadnienie wyboru kierunku studiów itp.) | Wypowiedzi ustne studentów
| 2 | |
Język prezentacji (przygotowanie do prezentacji ustnych) i prezentacje studentów. |
| 2 | |
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku – krótka historia i teraźniejszość. | Słownictwo związane z uczelnią i studiowaniem; praca z tekstem i słownikiem. | 2 | |
Student fizjoterapii (profil idealnego studenta fizjoterapii).
| Opracowanie własnego profilu studenta, wypełnianie kwestionariusza, nazwy przedmiotów, formy oceny pracy studenta - opis. | 2 | |
Zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne , duchowe), choroba, niepełnosprawność. Styl życia a zdrowie. | Praca z tekstem, tworzenie definicji, praca ze słownikiem. Dyskusja, krótkie prezentacje | 2 | |
Fizjoterapia jako kierunek studiów – profil kandydata, profil absolwenta. | Praca z tekstem, dyskusja, prezentacje grupowe.
| 2 | |
Fizjoterapia jako kierunek studiów – programy nauczania, organizacja studiów w Polsce. | Praca z tekstem, ustne streszczenie tekstu wg planu, program nauczania w Polsce | 2 | |
Fizjoterapia jako autonomiczna dziedzina medycyny (1) – opis zakresu pojęcia „fizjoterapia”. | Praca z tekstem i słownikiem. Czytanie tekstu ze zrozumieniem. Ćwiczenia słownikowe | 2 | |
Fizjoterapia jako autonomiczna dziedzina medycyny (3) – specjalizacje zawodowe, perspektywy pracy. | Definiowanie pojęć, wypowiedź pisemna, ćwiczenia translacyjne. | 2 | |
Fizjoterapia w praktyce klinicznej (1) – kodeks etyki.
| Czytanie tekstu ze zrozumieniem, parafrazowanie zasad kodeksu etyki, ćwiczenia słownikowe i translacyjne. | 2 | |
Fizjoterapia w praktyce klinicznej (2) - proces podejmowania decyzji klinicznych. | Czytanie tekstu ze zrozumieniem, parafrazowanie zasad kodeksu etyki, ćwiczenia słownikowe i translacyjne. | 2 | |
Fizjoterapia w praktyce klinicznej (3) – wywiad kliniczny, uzyskiwanie różnego typu informacji od pacjenta.
| Praca ze słownikiem, tworzenie list słownictwa, układanie pytań do wywiadu, ćwiczenia praktyczne – wywiad (role playing). | 2 | |
Fizjoterapia w praktyce klinicznej (4) – dokumentacja. Medical history recording form.
| Praca z tekstem i słownikiem, wypełnianie formularzy, krótkie prezentacje ustne. | 2 | |
Powtórzenie i utrwalenie materiału. Test sprawdzający.
|
| 2 | |
Fizjoterapia, fizjoterapeuta i jego pacjent | słownictwo - powtórzenie i poszerzenie wiedzy na temat fizjoterapii, specjalizacje, prezentacja własnej osoby, definiowanie i opis pojęć). Pacjent – prawa pacjenta(praca z tekstem, parafrazowanie, prezentacja przykładów). | 2 |
Literatura podstawowa:
1.. M. Toczyłowski, U. Nowogrodzka, R. Modzelewski – Basics of English for Physiotherapy (skrypt), Białystok 2024
2. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2024/25
na kierunku FIZJOTERAPIA
Rok I (jednolite studia magisterskie), semestr II
L.p. | Tematyka | Sprawności językowe i gramatyka | Liczba godzin |
Ciało ludzkie
| ćwiczenia słownikowe – podstawowa terminologia anatomiczna w pracy fizjoterapeuty; wysłuchanie mini-wykładu z anatomii; opis wybranych dolegliwości leczonych przez fizjoterapeutę – praca z tekstem nagranym, opis wybranej dolegliwości). | 2 | |
Układ kostny | kości szkieletu fachowe i potoczne –ćwiczenie wymowy, praca z tekstem nagranym, opis wybranych kości - definiowanie; opis szkieletu – uzupełnianie tekstu). Anatomical position (poszerzenie słownictwa, praca ze słownikiem, definiowanie). Budowa kości (słownictwo, opis diagramu). Osteoporoza (słuchanie i robienie notatek, odtwarzanie wykładu na podstawie planu, streszczenie nagrania na podstawie pytań). Powtórzenie materiału jednostki – ćwiczenia translacyjne/test sprawdzający. | 6 | |
Stawy, choroby stawów i interwencja fizjoterapeuty
|
| 6 | |
Układ mięśniowy |
| 6 | |
Plecy | Kręgosłup - - tekst do pracy samodzielnej ze słownikiem; przymiotniki i przysłówki określające kierunek ruchu - poszerzenie słownictwa, wydawanie poleceń pacjentowi; postawa - definicja, opis prawidłowej postawy, wady postawy (słownictwo, definiowanie); bóle pleców - przyczyny, opis bólu, wywiad (ćwiczenia poszerzające zakres słownictwa zawodowego, ćwiczenia w mówieniu); rwa kulszowa - słuchanie, ćwiczenia na rozumienie tekstu mówionego, poszerzenie słownictwa; zapobieganie bólom pleców - słuchanie, wydawanie poleceń pacjentom; ćwiczenia translacyjne; powtórzenie materiału. | 6 | |
Semestralne powtórzenie materiału i testy osiągnięć |
| 4 |
Literatura podstawowa:
Literatura podstawowa:
1. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
2. M. Łęcka, J. Misiarz – English for Physiotherapy students, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2010
3. Wybór tekstów z literatury fachowej