SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | CHOROBY WEWNĘTRZNE | |
Nazwa jednostek w których jest przedmiot realizowany |
| |
e-mail jednostek |
| |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny£ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV£ V£ VI£
|
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Rok III: Razem: 142h, w tym: wykłady-37h, seminaria-15h, ćwiczenia 90h; Rok IV: Razem: 130h, w tym: wykłady-30h, seminaria-30h, ćwiczenia-70h; Rok V: Razem:150h, w tym: wykłady-34h, seminaria-42h, ćwiczenia-74h; ROK VI: Razem: 240h, w tym: seminaria-60h, ćwiczenia-180h. (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, prowadzenia dokumentacji medycznej, samodzielnego opracowania historii choroby, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, podstaw elektrokardiologii. Student powinien nabyć wiedzę z zakresu:
Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe, napisać historię choroby. Student powinien umieć: zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń z zakresu chorób wewnętrznych oraz przeprowadzić diagnostykę różnicową. | |
Metody dydaktyczne
|
W trakcie zajęć, oprócz tradycyjnych metod nauczania, wykorzystywane jest nauczanie problemowe | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w w/w jednostkach | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Koordynator przedmiotu „Choroby wewnętrzne” – Prof. dr hab. Agnieszka Tycińska Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych: Prof. dr hab. Marcin Moniuszko, Dr n. med. Roman Skiepko I Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med. Beata Panek-Penpicka II Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy: Dr n. med. Łukasz Minarowski Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych: Dr n. med. Maria Kościuszko Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych: Dr hab. n. med. Jarosław Daniluk Klinika Hematologii: Dr hab. n. med. Jarosław Piszcz Klinika Kardiologii i Kardiologii Inwazyjnej: Dr hab. n. med. Anna Szpakowicz I Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ: Dr n. med. Katarzyna Klejna II Klinika Nefrologii: Dr n. med. Katarzyna Kakareko Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych: Dr n. med. Ewa Gińdzieńska-Sieśkiewicz Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych: Prof. dr hab. Irina Kowalska Klinika Chorób Wewnętrznych i Hipertensjologii: Dr hab. n. med. Edyta Zbroch Zakład Medycyny Populacyjnej i Prewencji Chorób Cywilizacyjnych: dr n. med. Małgorzata Chlabicz Zakład Symulacji Medycznych: prof. dr hab. Włodzimierz Łuczyński |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | |||
CW.51 | Zna i rozumie mechanizm działania hormonów | Wykłady Seminaria Ćwiczenia Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych |
|
EW 1. | Znajomość uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych poszczególnych chorób z zakresu chorób wewnętrznych | Wykłady Seminaria Ćwiczenia Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny (test - MCQ): po zaliczeniu każdego bloku ćwiczeniowego należy obligatoryjnie zweryfikować wiedzę studentów testem zawierającym co najmniej 20 pytań (możliwość 2 poprawek testowych, ostatnia w czasie max. 4 tygodni od zakończenia bloku ćwiczeniowego) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku - zaliczenie pisemne |
EW 7.
| zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
| Wykłady Seminaria Ćwiczenia Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych
| |
Umiejętności | |||
EU1. | przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; | Ćwiczenia, Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych | Metody podsumowujące.: - egzamin praktyczny - realizacja określonego zadania - prezentacja Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - test wstępny - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć - opis przypadku - zaliczenie pisemne |
EU3. | przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; | jw. | |
EU7. | umiejętność ocenienia stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta. | jw. | |
EU10. | umiejętność ocenienia stopnia zaawansowania dojrzewania płciowego. | jw. | |
EU12. | umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób. | jw. | |
EU13. | ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta | jw. | |
EU14 | rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia | jw. | |
EU16. | umiejętność planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego. | jw. | |
EU17 | przeprowadzenie analizy działań niepożądanych leków i interakcji między nimi | jw. | |
EU18 | proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; | jw. | |
EU21 | potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | jw. | |
EU24. | Interpretuje wyniki badań laboratoryjnych i identyfikuje przyczyny odchyleń od normy | jw. | |
EU25 | stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); | jw. | |
EU29. | wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
| jw. | |
EU30. | asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych:
|
| |
EU32. | Umiejętność planowania konsultacji specjalistycznych. |
| |
EU38. | Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. |
|
|
Kompetencje społeczne | |||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów
|
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | ||
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | ||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | ||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | ||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | ||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | ||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | ||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | ||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | ||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób |
Punkty ECTS | 9+6+6+16 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 101 | |
| 414 | |
| 147 | |
|
| |
| 10 | |
| godziny razem: 672 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 165 | |
| 90 | |
| 30 | |
| godziny razem: 285 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
PROPEDEUTYKA CHORÓB WEWNĘTRZNYCH – III ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7
E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY Schemat wywiadu i skargi z zakresu układu oddechowego. Skargi z zakresu układu krążenia. Skargi z zakresu układu pokarmowego. Skargi z zakresu układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego. Badanie stanu ogólnego. Badanie głowy i szyi. Badanie układu oddechowego. Badanie układu krążenie. Badanie układu pokarmowego. Badanie układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego. Choroby układu oddechowego. Choroby układu krwionośnego. Choroby układu pokarmowego. Choroby układu endokrynnego. Choroby obwodowych naczyń krwionośnych. Niedokrwistości i skazy krwotoczne. Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego. Choroby nerek i układu kostno-stawowego.
ĆWICZENIA
Zaliczenie: pisemny sprawdzian z zakresu propedeutyki interny (test) obejmuje tematykę wykładów i ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE- ALERGOLOGIA – III ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7
E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U32 E.U38 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 |
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - PULMONOLOGIA – III ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U24. E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
|
CHOROBY WEWNĘTRZNE - KARDIOLOGIA – IV ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
Znaczenie badań nieinwazyjnych w diagnostyce chorób serca (45min)
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu kardiologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - GASTROLOGIA – IV ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U24 E.U25 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA 1. Marskość wątroby 2. Rak żołądka i stany przedrakowe 3. Krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego 4. Rak jelita grubego 5. Rak trzustki 6. Wrzodziejące zapalenie jelita grubego 7. Choroba Leśniowskiego-Crohna ĆWICZENIA I. Sprawdzian wiedzy z badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób II. Tematyka ćwiczeń:
III. Pisemny sprawdzian z zakresu gastroenterologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. IV. Zaliczenie ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - ENDOKRYNOLOGIA, DIABETOLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W7. E.U12 E.U16. E.W1. E.U24. E.W1. E.U32. E. U30
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 CW.51 | WYKŁADY
SEMINARIA I ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu endokrynologii i diabetologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - NEFROLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U12 E.U16 E.U17 E.U18 E.U24 E.U29 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu nefrologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE – HEMATOLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U24 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38 K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11 | WYKŁADY
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu hematologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE - REUMATOLOGIA – V ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U24 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11
| WYKŁADY 1. Wprowadzenie do reumatologii - epidemiologia chorób reumatycznych - etiopatogeneza chorób reumatycznych - podział i symptomatologia chorób reumatycznych - ogólne zasady leczenia chorób reumatycznych 2. Przewlekłe zapalenia stawów - obwodowych - kręgosłupa - inne postacie RZS - borelioza 3. Reaktywne i nieinfekcyjne zapalenia stawów 4. Metaboliczne zapalenia stawów
SEMINARIA i ĆWICZENIA
Pisemny sprawdzian z zakresu reumatologii (test) obejmuje tematykę wykładów, seminariów i ćwiczeń. |
CHOROBY WEWNĘTRZNE – VI ROK | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka |
E.W1 E.W7 E.U1 E.U3 E.U7 E.U12 E.U14 E.U16 E.U17 E.U18 E.U21 E.U29 E.U30 E.U32 E.U38
K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11
E.W7, E.U1, E.U3, E.U7, E.U12, E.U13, E.U14, E.U16, E.U24,E.U29, E.U32, E.U38 | Diagnostyka i leczenie w chorobach wewnętrznych - ćwiczenia w klinikach internistycznych
Seminaria (Praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych): ALERGOLOGIA
PULMONOLOGIA
KARDIOLOGIA
GASTROLOGIA
ENDOKRYNOLOGIA i DIABETOLOGIA
NEFROLOGIA
HEMATOLOGIA
HIPERTENSJOLOGIA
REUMATOLOGIA
CHOROBY METABOLICZNE
ZAKŁAD SYMULACJI MEDYCZNYCH - VI ROK
Ćwiczenia odbywają się na zasadzie udziału w scenariuszu symulacji wysokiej wierności z użyciem symulatorów, studenci pełnią rolę członków zespołu wielodyscyplinarnego opiekującego się pacjentem. Po przeprowadzeniu scenariusza studenci wraz z nauczycielem omawiają postępowanie oraz wyciągają wnioski edukacyjne. Każde ćwiczenie składa się ze sprawdzenia wiedzy studenta, następnie realizacji scenariusza oraz omówienia. |
Literatura podstawowa: |
Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych widomości z przedmiotu: „Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych - wydanie 2022/2023; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2022 Propedeutyka interny: - Macleod, red. G. Douglas, F. Nicol, C. Robertson. Badanie kliniczne. - wytyczne ESC 2021 dotyczące prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego w praktyce klinicznej, dostępne pod linkiem: https://ptkardio.pl/wytyczne/42-wytyczne_esc_2021_dotyczace_prewencji_chorob_ukladu_secowo_naczyniowego_w_praktyce_klinicznej |
Literatura uzupełniająca: |
Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
III-V rok
Warunkiem zaliczenia bloku ćwiczeniowego jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i seminariach. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej istnieje obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym danej Jednostki. Dopuszczalna ilość usprawiedliwionych dni nieobecności zależy od wewnętrznego Regulaminu Dydaktycznego Jednostki. VI rok Warunkiem zaliczenia wszystkich zajęć z chorób wewnętrznych jest:
Zalecenie dotyczące przeprowadzania egzaminu z chorób wewnętrznych na kierunku lekarskim:
<60 ocena niedostateczna (2,0) 60-67 ocena dostateczna (3,0) 68-75 ocena dość dobra (3,5) 76-83 ocena dobra (4,0) 84-92 ocena ponad dobra (4,5) 93-100 ocena bardzo dobra (5,0)
|
……………………………………………………..………………………………………….
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)