Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 03.12.2024 przez Zakład Biofizyki

    Sylabus

                                                                                                                                Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2024/2025

    Kierunek studiów

    Elektroradiologia

    Profil studiów

    T  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Maria Karpińska, dr hab. Beata Modzelewska, dr Jacek Kapała, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T   II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   T   2  T   3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia z biofizyki mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur,

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny, laboratorium

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Posiada wiedzę w zakresie podstaw fizycznych elektroradiologii, a w szczególności fizykę promieniowania jonizującego, promieniotwórczości, elektryczności, pól elektromagnetycznych i akustyki.

    W03

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W2

    Opisuje  pojęcia  i procesy radiobiologii.

    W04

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W3

    Posiada podstawową wiedzę na temat oddziaływani prądu elektrycznego i pola elektromagnetycznego na organizm ludzki oraz zna sposoby zabezpieczenia personelu i pacjenta przed negatywnymi ich skutkami.

    W13

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W4

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury zakładu radioterapii tj.: aparatów kobaltowych, symulatora, akcelatora, cyklotronu, aparatu do brachyterapii, itp.

    W30

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W5

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury medycyny nuklearnej tj.: licznika jedno- i wielokierunkowego, kalibratora dawek, sondy scyntylacyjnej, gamma kamery, skanera PET, aparatury hybrydowej: SPECT/TK, PRT/TK, PET/MR oraz urządzeń pomocniczych np. urządzeń do przekazywania, przechowywania i utrwalania obrazów, itp.

    W36

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W6

    Posiada podstawową wiedzę na temat zasad radioizotopowych metod obrazowania narządów ciała ludzkiego w tym obrazowania molekularnego oraz terapii izotopowej.

    W37

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W7

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury elektromedycznej tj.: aparat do EKG, aparat do EEG, aparat do EMG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp.

    W44

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W8

    Opisuje metodykę przeprowadzenia badań z zakresu diagnostyki elektromedycznej, jak  i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań.

    W45

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W9

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie analizy i interpretacji sygnału elektrograficznego w ramach kompetencji zawodowych.

    W46

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W10

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury wykorzystywanej w audiologii.

    W50

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    W11

    Opisuje metodykę przeprowadzenia badań z zakresu audiologii, jak  i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań.

    W51

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe)

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Obsługuje aparaturę z zakresu diagnostyki elektromedycznej tj.: aparat do EKG, aparat do EEG, aparat do EMG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp.

    U07

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

     

    U2

    Obsługuje aparaturę wykorzystywaną w audiologii.

    U09

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

     

    U3

    Stosuje zasady i praktyki kontroli jakości w rentgenodiagnostyce, radiologii zabiegowej, radioterapii i medycynie nuklearnej.

    U16

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

     

    U4

    Korzysta z dostępnych baz wiedzy medycznej, interpretuje i wyciąga wnioski oraz formułuje opinie z faktów związanych z kompetencjami zawodowymi.

    U21

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

     

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych.

    K01

    Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

     

    K2

    Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem.

    K02

    Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

     

    K3

    Kreatywnie rozwiązuje problemy zawodowe.

    K05

    Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

     

    K4

    Określa priorytety w realizacji celów zawodowych, jak i realizacji zadań zawodowych.

    K08

    Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

     

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    110

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    55

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    55

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    76

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    40

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    18

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    18

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    186

    Liczba punktów ECTS

    6

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Promieniowanie elektromagnetyczne i jego własności.

    W1-W11

    3

    Absorpcja promieniowania, Prawo Absorpcji Promieniowania.

    W1-W11

    3

    Promieniotwórczość naturalna, Prawo Rozpadu Promieniotwórczego.

    W1-W11

    3

    Podstawy elektrostatyki.

    W1-W11

    3

    Ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym.

    W1-W11

    3

    Prąd elektryczny w ciałach stałych i cieczach.

    W1-W11

    3

    Pole magnetyczne, ruch cząstki naładowanej w polu magnetycznym.

    W1-W11

    3

    Elementy fizyki kwantowej.

    W1-W11

    4

    Zasada działania lampy rentgenowskiej i tomografu komputerowego.

    W1-W11

    3

    Akcelerator liniowy, cyklotron.

    W1-W11

    3

    Podstawowe prawa termodynamiki w odniesieniu do układów otwartych; wprowadzenie do termodynamiki procesów nierównowagowych.

    W1-W11

    3

    Oddziaływania molekularne i ich rola w kształtowaniu struktur biologicznych; Oddziaływania hydrofobowe jako efekt fizycznych właściwości  wody.

    W1-W11

    3

    Struktura a właściwości fizyczne błon biologicznych: fizyczne właściwości białek i lipidów, ciekłokrystaliczne właściwości układów lipidy – woda, właściwości błon biologicznych wynikające z właściwości fizycznych ich składników.

    W1-W11

    3

    Transport przez błony: transport bierny (dyfuzja prosta, transport na nośnikach, kanały jonowe), transport czynny (pierwotny i wtórny).

    W1-W11

    3

    Zjawiska bioelektryczne w błonach: potencjał spoczynkowy, potencjał czynnościowy.

    W1-W11

    3

    Przenoszenie informacji w układzie nerwowym: mechanizm propagacji potencjałów czynnościowych w aksonie, współczesne metody rejestracji zjawisk bioelektrycznych.

    W1-W11

    3

    Wpływ temperatury i wilgotności na organizm człowieka: sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem

    W1-W11

    3

    Podstawy fizyczne NMR, Medyczne zastosowania zjawiska NMR.

    W1-W11

    3

    ĆWICZENIA

    Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej.

    W1, W2, W6, K1, K2, K3, K4

    5

    Wyznaczanie aktywności promieniotwórczej metodą wzorca.

    W4, W5, W6, K1, K2, K3, K4

    5

    Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi.

    W8, U4, K1, K2, K3, K4

    5

    Wyznaczanie masowego współczynnika absorpcji promieniowania beta.

    W4, W5, W6, K1, K2, K3, K4

    5

    Właściwości soczewek.

    W1, U4, K1, K2, K3, K4

    4

    Właściwości  światła laserowego.

    W1, W2, K1, K2, K3, K4

    4

    Fizycznie i fizjologiczne cechy dźwięków.

    W10, W11, K1, K2, K3, K4

    4

    Pomiar ciśnienia tętniczego krwi.

    W1, W7, W8, K1, K2, K3, K4

    4

    Pomiar prędkości przepływu krwi z użyciem detektora ultradźwiękowego. Właściwości ultradźwięków. Zjawisko Dopplera.

    W1, W7, W8, U1, K1, K2, K3, K4

    4

    Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu.

    W1, W2, U1, U4, K1, K2, K3, K4

    5

    Audiometria progowa tonalna, tympanometria.

    W10, W11, U2, K1, K2, K3, K4

    5

    Elektrokardiografia.

    W7, W8, W9, U1, K1, K2, K3, K4

    5

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Miękisz A., Hendrich A.: Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.
    2. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008.
    3. Przestalski S.: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Pilawski A.: Podstawy biofizyki. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 1985.
    2. Davidovits P.: Physics in biology and medicine. Elsevier, Amsterdam 2013.
    3. Glaser R.: Wstęp do biofizyki. PZWL, Warszawa 1975.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    1, Ćwiczenia podzielone są na 3 działy tematyczne.

    2. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału,

    prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”.

    3. W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium.

    4. W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać do 2 dodatkowych punktów za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą.

    5. Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące 6 pytań z zakresu ćwiczeń (po 2 z każdego działu ćwiczeniowego) i 2 pytań z zakresu materiału omawianego na wykładach. Każde z pytań oceniane jest w skali 0÷5 punktów.

    6. Każdy student ma prawo wglądu do swoich prac pisemnych, w terminie ustalonym przez Zakład Biofizyki i starostę roku.

    7. Końcowa ocena pracy studenta na ćwiczeniach jest sumą punktów dodatkowych i punktów za kolokwium.

    Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi:

    24(8x3)+40=64

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego).

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaległości należy odrobić w terminie dodatkowym ustalonym z osobą prowadzącą zajęcia

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem uzyskania zaliczenia z Biofizyki jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i uzyskanie co najmniej 24 punktów.

    W przypadku uzyskania liczby punktów mniejszej niż 24 student ma prawo jeden raz przystąpić do ponownego pisania kolokwium. Jeżeli liczba punktów po dodatkowym kolokwium jest mniejsza niż 24, to student nie uzyskuje zaliczenia ćwiczeń i nie jest dopuszczony do egzaminu.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60-68%

    69-76%

    77-84%

    85-90%

    91-100%

    Data opracowania sylabusa: 28.09.2024

    Sylabus opracował(a): dr hab. Maria Karpińska