Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2024/2025 | ||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Elektroradiologia | |||||||||||||||||
Profil studiów | T ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki | |||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Maria Karpińska, dr hab. Beata Modzelewska, dr Jacek Kapała, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska | |||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 T 2 T 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Biofizyka | |||||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | |||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia z biofizyki mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur, | ||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny, laboratorium | |||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||||
W1 | Posiada wiedzę w zakresie podstaw fizycznych elektroradiologii, a w szczególności fizykę promieniowania jonizującego, promieniotwórczości, elektryczności, pól elektromagnetycznych i akustyki. | W03 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W2 | Opisuje pojęcia i procesy radiobiologii. | W04 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W3 | Posiada podstawową wiedzę na temat oddziaływani prądu elektrycznego i pola elektromagnetycznego na organizm ludzki oraz zna sposoby zabezpieczenia personelu i pacjenta przed negatywnymi ich skutkami. | W13 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W4 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury zakładu radioterapii tj.: aparatów kobaltowych, symulatora, akcelatora, cyklotronu, aparatu do brachyterapii, itp. | W30 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury medycyny nuklearnej tj.: licznika jedno- i wielokierunkowego, kalibratora dawek, sondy scyntylacyjnej, gamma kamery, skanera PET, aparatury hybrydowej: SPECT/TK, PRT/TK, PET/MR oraz urządzeń pomocniczych np. urządzeń do przekazywania, przechowywania i utrwalania obrazów, itp. | W36 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W6 | Posiada podstawową wiedzę na temat zasad radioizotopowych metod obrazowania narządów ciała ludzkiego w tym obrazowania molekularnego oraz terapii izotopowej. | W37 | Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W7 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury elektromedycznej tj.: aparat do EKG, aparat do EEG, aparat do EMG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp. | W44 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W8 | Opisuje metodykę przeprowadzenia badań z zakresu diagnostyki elektromedycznej, jak i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań. | W45 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W9 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie analizy i interpretacji sygnału elektrograficznego w ramach kompetencji zawodowych. | W46 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W10 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury wykorzystywanej w audiologii. | W50 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
W11 | Opisuje metodykę przeprowadzenia badań z zakresu audiologii, jak i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań. | W51 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe, rachunkowe) | ||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||||
U1 | Obsługuje aparaturę z zakresu diagnostyki elektromedycznej tj.: aparat do EKG, aparat do EEG, aparat do EMG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp. | U07 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja
| ||||||||||||||
U2 | Obsługuje aparaturę wykorzystywaną w audiologii. | U09 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja
| ||||||||||||||
U3 | Stosuje zasady i praktyki kontroli jakości w rentgenodiagnostyce, radiologii zabiegowej, radioterapii i medycynie nuklearnej. | U16 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja
| ||||||||||||||
U4 | Korzysta z dostępnych baz wiedzy medycznej, interpretuje i wyciąga wnioski oraz formułuje opinie z faktów związanych z kompetencjami zawodowymi. | U21 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie poszczególnych czynności | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja
| ||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||||
K1 | Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych. | K01 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego
| ||||||||||||||
K2 | Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem. | K02 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego
| ||||||||||||||
K3 | Kreatywnie rozwiązuje problemy zawodowe. | K05 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego
| ||||||||||||||
K4 | Określa priorytety w realizacji celów zawodowych, jak i realizacji zadań zawodowych. | K08 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego
| ||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 110 | |||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 55 | |||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 55 | |||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 76 | |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 40 | |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 18 | |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 18 | |||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 186 | |||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 6 | |||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||||
WYKŁADY | Promieniowanie elektromagnetyczne i jego własności. | W1-W11 | 3 | |||||||||||||||
Absorpcja promieniowania, Prawo Absorpcji Promieniowania. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Promieniotwórczość naturalna, Prawo Rozpadu Promieniotwórczego. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Podstawy elektrostatyki. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Prąd elektryczny w ciałach stałych i cieczach. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Pole magnetyczne, ruch cząstki naładowanej w polu magnetycznym. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Elementy fizyki kwantowej. | W1-W11 | 4 | ||||||||||||||||
Zasada działania lampy rentgenowskiej i tomografu komputerowego. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Akcelerator liniowy, cyklotron. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Podstawowe prawa termodynamiki w odniesieniu do układów otwartych; wprowadzenie do termodynamiki procesów nierównowagowych. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Oddziaływania molekularne i ich rola w kształtowaniu struktur biologicznych; Oddziaływania hydrofobowe jako efekt fizycznych właściwości wody. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Struktura a właściwości fizyczne błon biologicznych: fizyczne właściwości białek i lipidów, ciekłokrystaliczne właściwości układów lipidy – woda, właściwości błon biologicznych wynikające z właściwości fizycznych ich składników. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Transport przez błony: transport bierny (dyfuzja prosta, transport na nośnikach, kanały jonowe), transport czynny (pierwotny i wtórny). | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Zjawiska bioelektryczne w błonach: potencjał spoczynkowy, potencjał czynnościowy. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Przenoszenie informacji w układzie nerwowym: mechanizm propagacji potencjałów czynnościowych w aksonie, współczesne metody rejestracji zjawisk bioelektrycznych. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Wpływ temperatury i wilgotności na organizm człowieka: sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
Podstawy fizyczne NMR, Medyczne zastosowania zjawiska NMR. | W1-W11 | 3 | ||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej. | W1, W2, W6, K1, K2, K3, K4 | 5 | |||||||||||||||
Wyznaczanie aktywności promieniotwórczej metodą wzorca. | W4, W5, W6, K1, K2, K3, K4 | 5 | ||||||||||||||||
Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi. | W8, U4, K1, K2, K3, K4 | 5 | ||||||||||||||||
Wyznaczanie masowego współczynnika absorpcji promieniowania beta. | W4, W5, W6, K1, K2, K3, K4 | 5 | ||||||||||||||||
Właściwości soczewek. | W1, U4, K1, K2, K3, K4 | 4 | ||||||||||||||||
Właściwości światła laserowego. | W1, W2, K1, K2, K3, K4 | 4 | ||||||||||||||||
Fizycznie i fizjologiczne cechy dźwięków. | W10, W11, K1, K2, K3, K4 | 4 | ||||||||||||||||
Pomiar ciśnienia tętniczego krwi. | W1, W7, W8, K1, K2, K3, K4 | 4 | ||||||||||||||||
Pomiar prędkości przepływu krwi z użyciem detektora ultradźwiękowego. Właściwości ultradźwięków. Zjawisko Dopplera. | W1, W7, W8, U1, K1, K2, K3, K4 | 4 | ||||||||||||||||
Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu. | W1, W2, U1, U4, K1, K2, K3, K4 | 5 | ||||||||||||||||
Audiometria progowa tonalna, tympanometria. | W10, W11, U2, K1, K2, K3, K4 | 5 | ||||||||||||||||
Elektrokardiografia. | W7, W8, W9, U1, K1, K2, K3, K4 | 5 | ||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | 1, Ćwiczenia podzielone są na 3 działy tematyczne. 2. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”. 3. W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium. 4. W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać do 2 dodatkowych punktów za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą. 5. Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące 6 pytań z zakresu ćwiczeń (po 2 z każdego działu ćwiczeniowego) i 2 pytań z zakresu materiału omawianego na wykładach. Każde z pytań oceniane jest w skali 0÷5 punktów. 6. Każdy student ma prawo wglądu do swoich prac pisemnych, w terminie ustalonym przez Zakład Biofizyki i starostę roku. 7. Końcowa ocena pracy studenta na ćwiczeniach jest sumą punktów dodatkowych i punktów za kolokwium. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi: 24(8x3)+40=64 | |||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego). | |||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaległości należy odrobić w terminie dodatkowym ustalonym z osobą prowadzącą zajęcia | |||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem uzyskania zaliczenia z Biofizyki jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i uzyskanie co najmniej 24 punktów. W przypadku uzyskania liczby punktów mniejszej niż 24 student ma prawo jeden raz przystąpić do ponownego pisania kolokwium. Jeżeli liczba punktów po dodatkowym kolokwium jest mniejsza niż 24, to student nie uzyskuje zaliczenia ćwiczeń i nie jest dopuszczony do egzaminu. | |||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | ||||||||||||||
60-68% | 69-76% | 77-84% | 85-90% | 91-100% | ||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 28.09.2024 | Sylabus opracował(a): dr hab. Maria Karpińska | |||||||||||||||||