Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulamin dydaktyczny Zakładu Stomatologii Zachowawczej.
  • Ostatnia zmiana 16.09.2024 przez Zakład Stomatologii Zachowawczej

    Regulamin dydaktyczny Zakładu Stomatologii Zachowawczej

     

      

                            

                             Regulamin wewnętrzny zajęć klinicznych dla kierunku higiena stomatologiczna.

     

    Koordynator dydaktyki z Zakładzie Stomatologii Zachowawczej UMB: Dr n. med. Kołodziej Urszula (urszula.kolodziej@umb.edu.pl)

     

    1. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Każda nieobecność musi być usprawiedliwiona (zwolnienie lekarskie, zwolnienie wydane przez Dziekana WL z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim), a następnie odrobiona z inną grupą w ciągu dwóch tygodni. 3 spóźnienia na ćwiczenia traktowane są jako 1 nieobecność, która wymaga odrobienia z inną grupą w ciągu dwóch tygodni, od ostatniego spóźnienia. Spóźnienie jest równoznaczne z nieobecnością do 15 minut, powyżej 15 minut traktowane jest jako nieobecność na ćwiczeniach.
    2. Studenci zobowiązani są do przygotowania teoretycznego i aktywności podczas zajęć klinicznych oraz w seminariach.
    3. Studenta na każdych zajęciach klinicznych obowiązuje znajomość wiedzy teoretycznej, z którą zapoznał się od początku zajęć klinicznych w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej.
    4. Ćwiczenia kliniczne odbywają się pod opieką asystenta/adiunkta/doktoranta/rezydenta. Każdy etap pracy klinicznej musi być uzgodniony i sprawdzony przez lekarza prowadzącego ćwiczenia kliniczne i MUSI być wykonany samodzielnie. Przyjmowanie pacjentów odbywa się zgodnie z regulaminem i wytycznymi Specjalistycznej Lecznicy Stomatologicznej UMB.
    5. Studenci zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy zawodowej i zasad etykiety w kontaktach z pacjentami, lekarzami prowadzącymi zajęcia kliniczne, Kolegami i Pracownikami zatrudnionymi w Specjalistycznej Lecznicy Stomatologicznej UMB.
    6. Zabrania się nagrywania, wykonywania zdjęć i filmowania podczas ćwiczeń, wykładów, seminariów, jak również podczas indywidualnych lub grupowych spotkań z pracownikami Zakładu Stomatologii Zachowawczej.
    7. Treści przedstawiane w arkuszach zaliczeniowych, egzaminacyjnych są objęte prawami autorskimi. Naruszenie tych praw (nagrywanie, kopiowanie, fotografowanie, rozpowszechnianie) skutkować będzie zgłoszeniem do Dziekanatu WL i podjęciem kroków prawnych!
    8. Studentów obowiązują aktualne Zarządzenia JM Rektora UMB, Ministra Zdrowia i GIS dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca studenta musi być ponadto zgodna z zasadami BHP, z którymi student zapoznaje się przed przystąpieniem do zajęć klinicznych w danym roku akademickim, co poświadcza własnym podpisem.
    9. Ubiór i wygląd studenta powinien być zgodny ze standardami stawianymi personelowi oddziałów zabiegowych. Student powinien mieć:
    • czystą, wyprasowaną bluzę i długie spodnie lub długi fartuch (przynajmniej do kolan),
    • zakryte obuwie,
    • czyste włosy i brodę, jeśli włosy są długie powinny być spięte lub związane; broda ma być niewidoczna (musi znajdować się pod maską),
    • maskę co najmniej chirurgiczną, a najlepiej z filtrem FFP2 lub powyżej;
    • rękawiczki jednorazowe i przyłbicę w czasie wykonywania zabiegu.
    • krótko ścięte (do 0,5 mm), czyste i niepomalowane lakierem paznokcie, tipsy są zabronione,

    Należy ponadto zdjąć biżuterię, zegarek, opaski treningowe, jak również wyłączyć telefon komórkowy; zabrania się używania telefonów komórkowych, tabletów, smartfonów itp. w trakcie zajęć klinicznych, wykładów i seminariów i zaliczeń.

    1. Należy podkreślić, że przemieszczanie się pomiędzy gabinetami lub budynkami w środkach ochrony osobistej, tj rękawiczki, przyłbice jest niedopuszczalne. Zabrania się ponadto dotykania brudnymi rękawicami ochronnymi klamek, szafek w obrębie sal klinicznych i innych ogólnie używanych powierzchni.
    2. Przed ćwiczeniami klinicznymi studenci przebierają się z ubrań wierzchnich w ubranie medyczne w miejscach do tego przeznaczonych (wydzielone przebieralnie) i zostawiają ubranie wierzchnie w szafkach zlokalizowanych na korytarzach (blok M) lub w piwnicach (CDS). Kosztem wymiany zamka, w przypadku zagubienia kluczyka, obciążeni zostaną studenci korzystający z szafki, którzy nie zwrócili kluczyka.
    3. Za szkody materialne pacjentów spowodowane działaniem studenta wynikającym z nieprzestrzegania poleceń asystenta (np. zniszczone ubranie na skutek nieumiejętnego posługiwania się przez studenta strzykawką z podchlorynem sodu lub inna substancją,), odpowiada finansowo student, który spowodował szkodę/odpowiedzialny za wyrządzenie szkody. W przypadku, w którym trudno zidentyfikować osobę, która była przyczyną szkody, do odpowiedzialności finansowej pociągnięci zostaną wszyscy studenci obecni na sali klinicznej podczas zdarzenia. Jeżeli dojdzie do powstania szkody, należy sporządzić protokół, który muszą podpisać wszyscy studenci danej grupy, asystent i higienistka.
    4. Ze względów higienicznych student powinien posiadać własną przyłbicę i pomarańczowe okulary ochronne.
    5. Na koniec każdych ćwiczeń klinicznych dyżurny grupy rozlicza się z higienistką z pobranych narzędzi i sprzętu.
    6. Studentki w ciąży, które nie mogą uczestniczyć w zajęciach z powodów zdrowotnych (szkodliwość), mogą zrealizować przedmiot Stomatologia Zachowawcza w roku następnym. Przedmiot nie jest traktowany jako niezaliczony, a jedynie zostaje przesunięty o rok. O przesunięciu przedmiotu/przedmiotów decyduje Dziekan na pisemny wniosek studentki po zasięgnięciu opinii kierownika jednostki dydaktycznej.
    7. Konsultacje z asystentami Zakładu Stomatologii Zachowawczej możliwe są po wcześniejszym ustaleniu terminu (dzień i godziny możliwych konsultacji podane są w Sylabusie).
    8. W sprawach dydaktycznych starosta lub osoba wyznaczona kontaktuje się wyłącznie z opiekunem roku: Dr n. med. Maria Balunowska (maria.balunowska@umb.edu.pl)