Koordynator przedmiotu:
dr n. med. Anna Baranowska
e-mail: anna.baranowska@umb.edu.pl
HARMONOGRAM ZAJĘĆ
Forma zajęć | Data | Godzina | Sala i miejsce odbywania zajęć | Temat | Osoba prowadząca zajęcia |
WYKŁADY | 4.11.24r. | 9.45-12.00 | Aula 0.2, WNoZ, ul. Szpitalna 37 | Uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa. Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson). | Dr H.Rolka |
18.11.24r. | 9.45-12.00 | Aula 0.2, WNoZ, ul. Szpitalna 37 | Proces pielęgnowania. Zadania pielęgniarki/rza w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym, o niepomyślnym rokowaniu, chorym przewlekle, długotrwale unieruchomionym. Zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach i sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej. Diagnoza pielęgniarska wyznacznikiem interwencji pielęgniarskich. Udział pielęgniarki/-rza w zespole interdyscyplinarnym | Dr H.Rolka | |
25.11.24r. | 9.45-11.15 | Aula 0.2, WNoZ, ul. Szpitalna 37 | Klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich. Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman). | Dr A.Baranowska | |
2.12.24r. | 9.45-11.15 | Aula 0.2, WNoZ, ul. Szpitalna 37 | Istota, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych. | Dr A.Baranowska | |
|
|
|
|
|
|
ĆWICZENIA | wtorek 1.10.24r. -10.12.24r. | 12.15-19.30 | Pracownia nr 108,105,9,8,5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A | Tematy realizowane są zgodnie z sylabusem przedmiotu, załączone poniżej | dr Anna Baranowska,
dr Agnieszka Lankau,
dr hab. Krystyna Kowalczuk,
dr Hanna Rolka,
dr hab. Barbara Jankowiak,
dr Krystyna Klimaszewska,
dr hab. Beata Kowalewska,
dr Marta Milewska-Buzun,
dr Rafał Milewski |
Środa
2.10.24r. - 11.12.24r. | 8-15.15 | Pracownia nr 108,105,9,8,5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A |
| ||
Piątek 11.10.24 -13.12.24r. | 8.00-15.15 | Pracownia nr 108,105,9,8,5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A | |||
Zajęcia zblokowane | 8-15.01.25r. |
| Pracownia nr 108,105,9,8,5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A | ||
SYMULACJA MEDYCZNA NISKIEJ/POŚREDNIEJ WIERNOŚCI | 2 semestr |
| Pracownia nr 5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A | –podawanie leków drogą wstrzyknięć dożylnych. domięśniowych i podskórnych. Zajęcia symulacyjne - opieka nad pacjentem z problemami dotyczącymi układu oddechowego i krążenia. Zajęcia symulacyjne – opieka nad pacjentem z problemami dotyczącymi układu moczowo-płciowego. Zajęcia symulacyjne – opieka nad pacjentem unieruchomionym. Zajęcia symulacyjne – opieka nad pacjentem z problemami dotyczącymi układu pokarmowego. |
|
SYMULACJA MEDYCZNA WYSOKIEJ WIERNOŚCI | 2 semestr |
| Centrum Symulacji Medycznych ul Szpitalna 30 | -Realizacja zadań pielęgnacyjno-terapeutycznych podczas realizacji procesu pielęgnowania chorych z zaburzeniami w funkcjonowaniu okładu oddechowego i krążenia w warunkach symulacji wysokiej wierności. -Realizacja zadań pielęgnacyjno-terapeutycznych podczas realizacji procesu pielęgnowania chorych z zaburzeniami w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego i cukrzycy typu 1 i 2 w warunkach symulacji wysokiej wierności. |
|
PACJENT STANDARYZOWANY | 2 semestr |
| Centrum Symulacji Medycznych ul Szpitalna 30 | Przeprowadzenie wywiadu społecznego oraz przeprowadzenie rozmowy z pacjentem na temat zleconego mu badania czy zabiegu z zastosowaniem umiejętności komunikacji z pacjentem, technik aktywnego słuchania, sposobów zgłębiania problemów pacjenta. |
|
Zajęcia praktyczne
| w 2 semestrze w przybliżeniu 05-06.25r. | 7-19.00 | USK w Białymstoku | Tematy realizowane są zgodnie z sylabusem przedmiotu, załączone poniżej |
|
L.P. | TEMATY ĆWICZEŃ 1 semestr |
Organizacja zajęć na pracowni umiejętności pielęgniarskich. Regulamin pracowni. Wprowadzenie do symulacji medycznych jako metody realizowania wybranych zajęć. Segregacja odpadów. Zwykłe i higieniczne mycie rąk. | |
Bandażowanie głowy, kończyny górnej i dolnej za pomocą opaski i chusty trójkątnej. | |
Bandażowanie klatki piersiowej, barków i brzucha bioder, pośladków za pomocą opaski i chusty trójkątnej. | |
Ocena tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, ośrodkowego cisnienia żylnego, Pulsoksymetria, saturacja, szczytowy przepływwydechowy. Prowadzenie kontrolek. | |
Badanie ostrości wzroku i słuchu, widzenia barwnego. Pomiar temperatury. Karta gorączkowa- ocena i zapis temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, stolca, wzrostu i masy ciała. obwodów, Wskażniki: BMI, wskażniki dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHTR, grubość fałdówskórno-tłuszczowych. | |
Przygotowanie łóżka dla chorego. Rodzaje łóżek (ich budowa i możliwości). Słanie łóżka pustego przez jedną i dwie pielęgniarki/rzy. | |
Słanie łóżka z chorym częściowo niesprawnym fizycznie i obłożnie chorym. Zmiana bielizny pościelowej i osobistej u pacjenta częściowo niesprawnego i obłożnie chorego w sytuacji wybiórczego i całkowitego jej zabrudzenia. Zasady ergonomii pracy przy łóżku pacjenta. | |
Toaleta całego ciała chorego leżącego. Toaleta jamy ustnej. Nacieranie, oklepywanie. Kąpiel chorego w wannie i pod prysznicem. | |
Toaleta ciała cz 2. Zabiegi zapewniające utrzymanie czystości głowy. Likwidacja wszawicy. | |
Przemieszczanie i pozycjonowanie pacjenta z wykorzystaniem różnych metod i technik. Zasady bhp, ergonomii pracy. Wykonywanie ćwiczeń biernych i czynnych. | |
Gimnastyka oddechowa. Wykonywanie drenażu ułożeniowego u pacjentów. Ocena ryzyka rozwoju odleżyn, stosowanie działań profilaktycznych. | |
Wprowadzenie do symulacji medycznych. Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności | |
Zabiegi przeciwzapalne. Technika stawiania baniek. | |
Technika wykonywania zabiegów rektalnych u dorosłych cz.1 (lewatywa, wlewka przeczyszczająca). | |
Technika wykonywania zabiegów rektalnych u dorosłych cz.2 (kroplowy wlew doodbytniczy zwolniony i przyspieszony, sucha rurka). Podawanie leków doodbytniczo – wlewka lecznicza. | |
Zgłębnikowanie żołądka w celu diagnostycznym. | |
Płukanie żołądka | |
Technika karmienia chorych przez zgłębnik, przetokę odżywczą (karmienie metodą porcji przy użyciu strzykawki i stosując wlew grawitacyjny z zestawem) Flocare. | |
Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych. Pobieranie, kału, moczu do badania, wymazów z nosa, gardła i lub plwociny do badania. Dokumentowanie diurezy (DZM, Bilans Płynów) Podawanie pacjentowi leków różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza i zgodnie z posiadanymi kompetencjami: - podawanie leków do oka, ucha, nosa; płukanie oka i ucha, jamy ustnej, gardła. - podawanie leków drogą układu oddechowego (tlenoterapia, inhalacje, nebulizacje). - podawanie leków drogą układu pokarmowego, - podawanie leków drogą moczowo-płciową. Pielęgnowanie skóry i jej wytworów oraz błon śluzowych z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosowanie kąpieli leczniczych. Przechowywanie i przygotowywanie leków zgodnie z obowiązującymi standardami. Pomiar glikemii - zasady, wskazania, p/wskazania. | |
Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu ćwiczeń 2-19 | |
Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 1. | |
Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 2. | |
Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 3. | |
Umiejętności przygotowujące do wstrzyknięć. Zasady podawania leków drogą dotkankową. Przechowywanie leków zgodnie z obowiązującymi standardami. Postacie leków, niezgodności w mieszaninach roztworów do wstrzyknięć, interakcje lekowe, reakcje uczuleniowe na podane leki (wstrząs anafilaktyczny). | |
Rozpuszczanie leków podawanych dotkankowo. | |
Pisemne obliczanie dawki leku i wg tego przepisu nabieranie leku do strzykawki. Wielokrotne rozpuszczanie leku. | |
Wstrzyknięcia śródskórne, próby tuberkulinowe. Przygotowanie leku do podania drogą wstrzyknięcia śródskórnego. Szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi. | |
Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu ćwiczeń 21-26 | |
Proces pielęgnowania cz.1. Konstruowanie arkusza do zbierania danych o pacjencie. | |
Proces pielęgnowania cz.2 | |
Zaliczenie i podsumowanie I semestru |
ZAJĘCIA ZBLOKOWANE
daty | Lp. | Tematy ćwiczeń 6x4godz.lekc = 24 godziny lekcyjne |
| 1 | Wstrzyknięcia podskórne cz 1. |
| 2 | Wstrzyknięcia podskórne cz 2. Wskazania, przeciwskazania, powikłania. Technika podawania preparatów heparyny drobnocząsteczkowej. Technika podawania insuliny przy użyciu strzykawki i penu. |
| 3 | Wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych cz.1 w okolicę mięśnia pośladkowego większego. |
| 4 | Wykonywanie e43wstrzyknięć domięśniowych cz.2 w okolicę mięśnia naramiennego, okolicę mięśnia czworogłowego uda, wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych w okolicę mięśnia pośladkowego mniejszego. |
| 5 | Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności |
| 6 | Zaliczenie metodą mini OSCE z zakresu ćwiczeń 1-5. |
obowiązuje wejściówka punktowana (0-3p)
SYLABUS DO PRZEDMIOTU ZNAJDUJE SIĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ WYDZIAŁU NAUK O ZDROWIU UMB