https://www.umb.edu.pl/s,27900/Sylabusy_na_cykl_ksztalcenia_rozpoczynajacy_sie_w_roku_akademickim_2023-2024
SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Choroby przyzębia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB | |
e-mail jednostki | ||
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Periodontologia przedkliniczna. Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 160 (w tym on-line), w tym: seminaria 5, wykłady 5, ćwiczenia 150 II rok : seminaria 5, ćwiczenia 25; IV rok: wykłady 5, ćwiczenia 40 V rok: ćwiczenia 85 | |
Założenia i cele przedmiotu | Promocja zdrowia. Profilaktyka chorób przyzębia i zapaleń okołowszczepowych. Etiopatogeneza chorób przyzębia. Diagnostyka i leczenie chorób przyzębia w tym leczenie niechirurgiczne i chirurgiczne. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa. Zabiegi augmentacyjne wyrostka zębodołowego. Planowanie leczenia protetycznego, ortodontycznego i implantologicznego u pacjentów periodontologicznych. | |
Metody dydaktyczne | - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - ćwiczenia - seminaria - Mapa myśli - sposób obrazowania zależności treściowych podczas wykładu - Metoda Cornella - system notowania do syntezy materiału dydaktycznego - Storytelling - praca treściami narracyjnymi i metaforą w prowadzeniu wykładów - Pytania sokratejskie - narzędzia do ewaluacji pracy studenta podczas seminarium - dyskusja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - konsultacje – raz w miesiącu, pierwszy wtorek miesiąca w godz. 11.00-14.00 | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Prof. Małgorzata Pietruska |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
C.W32 | zna i rozumie podstawowe procedury kliniczne profilaktyki periodontologicznej | wykłady seminaria ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - zaliczenie końcowe semestrów
| |
F. W2 | Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju | |||
F. W4 | Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych | |||
F. W9 | Posiada wiedzę na temat diagnostyki i leczenia chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej | |||
F. W11 | Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej | |||
F. W12 | Zna przyczyny powikłań chorób układu stomatognatycznego i zasady postępowania w przypadku takich powikłań | |||
F. W19 | Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia | |||
Umiejętności | ||||
C.U15 | planować podstawowe etapy opieki profilaktycznej u pacjentów z obszaru potrzeb periodontologicznych | Wykłady seminaria ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin praktyczny (z pacjentem) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - zaliczenie końcowe semestrów | |
F. U1 | Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną | |||
F. U2 | Potrafi przeprowadzić stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta | |||
F. U3 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie | |||
F. U4 | Potrafi przekazywać pacjentowi lub jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu | |||
F. U6 | Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych i konsultacji | |||
F. U7 | Potrafi ustalić wskazania i przeciwwskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicz nego | |||
F. U8 | Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk | |||
F. U9 | Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych | |||
F. U11 | Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne | |||
F. U12 | Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii | |||
F. U13 | Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców | |||
F. U15 | Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego | |||
F. U16 | Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku | |||
F. U17 | Umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby przyzębia | |||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, a także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | Wykłady seminaria ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K2 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | |||
K3 | nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | |||
K4 | kieruje się dobrem pacjenta | |||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | |||
K6 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | |||
K7 | propaguje zachowania prozdrowotne | |||
K8 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K9 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | |||
Punkty ECTS | 2+3+5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 5 | |
| 150 | |
| 5 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 160 | |
Samodzielna praca studenta:
| ||
| 60 | |
| 30 | |
| 50 | |
| godziny razem: 140 | |
Treści programowe przedmiotu: | ||||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |||
F. W19 Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia |
| |||
F. W2 Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju F. W4 Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych F. W9 Posiada wiedzę na temat diagnostyki i leczenia chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej |
| |||
F. W 11 Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej
|
| |||
F. W12 Zna przyczyny powikłań chorób układu stomatognatycznego i zasady postępowania w przypadku takich powikłań |
| |||
CW.32 zna i rozumie podstawowe procedury kliniczne profilaktyki periodontologicznej | Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. Metody zapobiegania deformacjom wyrostka po ekstrakcjach zębów. | |||
CU.15 | Chirurgia śluzówkowo - dziąsłowa. Wydłużenie koron klinicznych zębów. Leczenie implantologiczne pacjentów z chorobami przyzębia. Wykorzystanie koncentratów płytkowych i inżynierii tkankowej w leczeniu implantologicznym. Planowanie leczenia protetyczne i ortodontyczne u pacjentów z chorobami przyzębia. | |||
F. U1 Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną F. U2 Potrafi przeprowadzić stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta F. U3 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie F. U4 Potrafi przekazywać pacjentowi lub jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu F. U6 Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych i konsultacji F. U7 Potrafi ustalić wskazania i przeciwwskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicz nego |
| |||
F. U8 Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk F. U9 Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych F.U11 Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne F. U12 Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii F. U13 Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców F. U15 Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego F. U16 Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku F. U17 Umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby przyzębia |
|
Literatura podstawowa: |
1. red. Renata Górska: Periodontologia Podręcznik dla studentów i do LDEK. Wydawnictwo: Edra Urban & Partner , Rok Wydania 2022 2. Periodontologiczno – implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydanie III. M. Pietruska, J. Pietruski |
Literatura uzupełniająca: |
1. Regeneracja tkanek przyzębia. M. Pietruska, E. Dolińska, J. Pietruski 2. Periodontologia. Herbert F. Wolf, Edith M. i Klaus H. Rateitschak 3. Choroby przyzębia - Klasyfikacja 2017. R. Górska 4. Choroby przyzębia - algorytmy postępowania diagnostycznego i wytyczne dotyczące leczenia. R. Górska |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
|
………………………………………………………………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)