Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabusy.
  • Ostatnia zmiana 27.11.2024 przez Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Sylabusy

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Historia stomatologii

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    e-mail jednostki

    histmed@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne x                                  niestacjonarne x

    Język przedmiotu

    polski x                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I x   II £   III £   IV £   V £  VI £

    1 £   2 x   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £   10 £

    11 £   12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    20 godzin (w tym on-line) -  wykłady

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: rozwoju medycyny i nauk medycznych na przestrzeni dziejów, począwszy od czasów prehistorycznych a skończywszy na II połowie XX wieku, z podkreśleniem historii medycyny na ziemiach polskich.

    Student powinien umieć: wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny; rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych; rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach)

    - prezentacja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - dyskusja

    - inne zajęcia praktyczne – wizyta w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Dr Magdalena Muskała

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr Magdalena Muskała

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    D.W16

    zna historię medycyny, ze szczególnym uwzględnieniem historii stomatologii

    wykład

    Metody podsumowujące:

    - prezentacja zaliczeniowa

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    D.W17

    Zna proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej

    wykład

    umiejętności

    H.U6

    Potrafi wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny

    Wykład

    Metody podsumowujące:

    - prezentacja zaliczeniowa

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    H.U7

    Umie prognozować rozwój medycyny

    Wykład

    H.U8

    Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych

    Wykład

    kompetencje społeczne

    K6

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    wykład

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K8

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K9

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

         

     

    Punkty ECTS

    0,8

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    0

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem:22

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    0

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    0

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    6

     

    godziny razem:6

       

                                                                                                                                 

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. DW16

     

    1. DW16

     

     

     

     

    1. DW16

     

    1. DW16

     

     

    1. DW17

     

     

     

     

    1. HU6
    2. HU7
    3. HU8
    1. Wprowadzenie do historii medycyny; medycyna prehistoryczna
    2. Medycyna starożytna: pojęcie zdrowia i choroby w starożytnym Egipcie i  Mezopotamii; poziom wiedzy medycznej w starożytnych Chinach, Indiach; medycyna grecka i rzymska 
    3. Medycyna średniowieczna: narodziny medycyny uniwersyteckiej; medycyna arabska;  rozwój szpitalnictwa; stan wiedzy z zakresu stomatologii w wiekach średnich
    4. Medycyna epoki nowożytnej i jej najważniejsze osiągnięcia, ze szczególnym uwzględnieniem stomatologii
    5. Rozwój specjalności lekarskich
    6. Medycyna polska od czasów najdawniejszych do XX wieku
    7. Historia Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    8. Ochrona dziedzictwa medycznego w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB ze szczególnym uwzględnieniem artefaktów stomatologicznych (XVIII-XX wiek) pozostających w zbiorach Muzeum.
    9. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.
    10. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.
    11. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    - Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania]

    - Supady Jerzy, Historia dentystyki w zarysie, Łódź 2010.

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    - Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996.

    - Supady Jerzy, Historia dentystyki (starożytność, średniowiecze, renesans, barok), Łódź 2007 

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wykładach oraz przygotowanie zaliczeniowej prezentacji na zadany temat. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie  na dyżurze, z tematyki poruszanej na danym wykładzie.

    Konsultacje indywidualne prowadzone są w każdy ostatni piątek miesiąca w godz. 14.00-15.00 w Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny i Farmacji UMB.