SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Historia stomatologii | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji | |
e-mail jednostki | histmed@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne x | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I x II £ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 x 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 20 godzin (w tym on-line) - wykłady | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: rozwoju medycyny i nauk medycznych na przestrzeni dziejów, począwszy od czasów prehistorycznych a skończywszy na II połowie XX wieku, z podkreśleniem historii medycyny na ziemiach polskich. Student powinien umieć: wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny; rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych; rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) - prezentacja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - dyskusja - inne zajęcia praktyczne – wizyta w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Dr Magdalena Muskała | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr Magdalena Muskała |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
D.W16 | zna historię medycyny, ze szczególnym uwzględnieniem historii stomatologii | wykład | Metody podsumowujące: - prezentacja zaliczeniowa Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
D.W17 | Zna proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej | wykład | ||
umiejętności | ||||
H.U6 | Potrafi wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny | Wykład | Metody podsumowujące: - prezentacja zaliczeniowa Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
H.U7 | Umie prognozować rozwój medycyny | Wykład | ||
H.U8 | Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych | Wykład | ||
kompetencje społeczne | ||||
K6 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | wykład | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć | |
K8 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K9 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
Punkty ECTS | 0,8 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 20 | |
| 0 | |
| 0 | |
| 0 | |
| 2 | |
| godziny razem:22 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 0 | |
| 0 | |
| 6 | |
| godziny razem:6 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
|
|
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
- Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania] - Supady Jerzy, Historia dentystyki w zarysie, Łódź 2010. |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
- Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996. - Supady Jerzy, Historia dentystyki (starożytność, średniowiecze, renesans, barok), Łódź 2007 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wykładach oraz przygotowanie zaliczeniowej prezentacji na zadany temat. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie na dyżurze, z tematyki poruszanej na danym wykładzie. Konsultacje indywidualne prowadzone są w każdy ostatni piątek miesiąca w godz. 14.00-15.00 w Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny i Farmacji UMB. |