Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Praktyka położnicza oparta na dowodach naukowych.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 02.10.2023 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Praktyka położnicza oparta na dowodach naukowych

     

    AKTUALNOŚCI

     

    KOORDYNATOR PRZEDMIOTU I PROWADZĄCY PRZEDMIOT:

    Dr n o zdr.  Joanna Fiłon   email: joanna.filon@umb.edu.pl

    pokój nr 107  ZZOM

    Konsultacje:

    po uzgodnieniu terminu drogą e-mail

     

     

    DANE  OGÓLNE

    Zajęcia odbywają się w semestrze letnim.

     

    PROGRAM NAUCZANIA

    Materiał jest realizowany w formie wykładów, zgodnie z ustalonym planem zajęć.

    Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 15.

     

    Regulamin zajęć dydaktycznych
    w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej na kierunku Położnictwo

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej jest zgodny z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.

    2. Student ma prawo do uzyskania wszelkich możliwych pomocy naukowych i informacji dostępnych w Zakładzie i służących poszerzeniu wiedzy w zakresie badań naukowych.

    3. Wykłady przebiegają według przedstawionego harmonogramu. Zakres materiału jest przedstawiany na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Zakładu.

    4. Wykłady odbywają się w salach Zakładu Zintegrowanej Opieki Medycznej. Płaszcze, kurtki należy przed wejściem na salę pozostawić w szatni. W trakcie zajęć nie wolno, bez zgody asystenta, opuszczać sali ćwiczeniowej. Podczas zajęć obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych (obowiązuje ich wyłączenie).

    5. Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach. Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym wykładzie, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na zajęciach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone.

    7. Warunkiem dopuszczenia do testu końcowego jest zaliczenie wszystkich przewidzianych harmonogramem ćwiczeń oraz obecność na wykładach

    8. Zajęcia kończą się zaliczeniem. Zaliczenie obejmuje wszystkie treści programowe przedmiotu i ma formę testową. Test końcowy ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 7 pytań. Termin testu końcowego – sesja letnia. Warunkiem zaliczenia testu jest udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

    9. Nieobecność usprawiedliwiona na zaliczeniu  upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu zaliczenia – usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty zaliczenia. Nieobecność nieusprawiedliwiona uniemożliwia przystąpienie do zaliczenia.

     

    HARMONOGRAM ZAJĘĆ

    Wykłady (15 h) - prowadzone będą w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Blackboard

    DATA

    GODZINA

    TEMAT

    21.04.2022r.

    15.30– 19.15

    Wprowadzenie do EBM: czym jest medycyna oparta na dowodach naukowych. Zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice - EBN). Miejsce EBM we współczesnej nauce; wiarygodne i niewiarygodne źródła danych.

    28.04.2022r.

    15.30– 19.15

    Rodzaje badań naukowych (badania pierwotne: eksperymentalne, obserwacyjne, kwestionariuszowe, badania wtórne: prace poglądowe, meta-analizy i analizy systematyczne, zalecenia i rekomendacje). Pojęcie randomizacji. Formułowanie pytania klinicznego, składowe pytania klinicznego

    5.05.2022r.

    15.30– 19.15

    Kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie. Międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie jako źródła informacji i danych dotyczących praktyki opartej na dowodach naukowych w praktyce pielęgniarskiej. Rola EBM w procesie podejmowania decyzji związanych ze zdrowiem.

    ZALICZENIE

     

     

    Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

    1. Obecności na wszystkich zajęciach
    2. Aktywności na zajęciach
    3. Testu końcowego

     

    LITERATURA OBOWIAZKOWA

    1. Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J.: Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2008.
    2.  Gajewski P., Jaeschke R., Mrukowicz J.:, 2003r., "Evidence Based medicine (EBM) współczesną sztuką lekarską. Cele Polskiego Instytutu Evidence Based Medicine.", wyd. Med. Prakt., , t.3, s.31-34,
    3. Haynes B., Jaeschke R.: , 2003r., "Jak uniknąć zalewu informacji?", wyd. Med. Prakt.,, t.3, s.41-43,
    4. Mrukowicz J.: , 2004r., "Podstawy evidence based medicine (EBM), czyli o sztuce podejmowania trafnych decyzji w opiece nad pacjentami.", wyd. Med. Prakt., , t.6, s.7-21.
    5. Price Ch.P., Christenson R.H. — Medycyna laboratoryjna oparta na dowodach naukowych, Wrocław, 2011, Medpharm Polska

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

      1. Filipiak K.J., Grabowski M.. Evidence Based Medicine. 44 pytania i odpowiedzi. Medical Education, Warszawa 2015.

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU