Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Badania naukowe w położnictwie.
  • Ostatnia zmiana 27.09.2023 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Badania naukowe w położnictwie

    AKTUALNOŚCI

    Osoba prowadząca przedmiot: 

    dr n. o zdr. Magda Orzechowska

    magda.orzechowska@umb.edu,pl

    Godziny konsultacyjne: poniedziałek 12.00-14.00, pokój nr 101 ZZOM

    Materiał jest realizowany w formie wykładów i seminariów zgodnie z ustalonym planem zajęć, w sali nr 5 ZZOM.

    Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 40, w tym

    10  godzin wykładów

    30 godzin ćwiczeń

    HARMONOGRAM ZAJĘĆ

    Wykłady

    Data

    Godzina

    Temat

    14.10.2022

    8.00-10.30

    Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

    21.10.2022

    15.15-19.00

    Metoda sondażu diagnostycznego. Metoda indywidualnych przypadków.

    28.10.2022

    15.15-19.00

    Etyka w badaniach naukowych. Plagiat, przywłaszczenie autorstwa.

     

    Ćwiczenia

    Data

    Godzina

    Temat

    7.10.2022

     

    10.45-14.30

    Kreatywne czytanie. Notatki materiałem i środkiem opisu efektów poznania. Sposoby robienia notatek (np. mapa myślowa).

    14.10.2022

    10.45-14.30

    Referat – jako najprostsza forma pracy naukowej.

    21.10.2022

    10.45-14.30

    Problemy badawcze, ich rodzaje, zasady poprawnego formułowania. Formułowanie problemów badawczych, tezy,  hipotezy. 

    28.10.2022

    10.45-13.00

    Metody, techniki i narzędzia badawcze.

    4.11.2022

    10.45-13.00

    Metoda sondażu diagnostycznego. Zasady budowy  kwestionariusza ankiety

    18.11.2022

    10.45-13.00

    Metoda indywidualnych przypadków. Techniki stosowane: obserwacja i jej rodzaje, analiza dokumentacji, wywiad, pomiar. Budowa kwestionariusza wywiadu.

    25.11.2022

    10.45-13.00

    Kreatywne czytanie. Notatki materiałem i środkiem opisu efektów poznania. Sposoby robienia notatek (np. mapa myślowa).

    2.12.2022

    10.45-13.00

    Referat – jako najprostsza forma pracy naukowej.

     

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Lesińska-Sawicka M. (red.): Metoda case study w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Medyczne Borgis, Warszawa 2009.

    2. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.

    3. Apanowicz  J.: Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Difin, Warszawa 2005.

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU