Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Podstawowe zabiegi medyczne.
  • Ostatnia zmiana 13.10.2024 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Podstawowe zabiegi medyczne

    KOORDYNATOR PRZEDMIOTU

    dr n. med. Krystyna Klimaszewska

    e-mail: krystyna.klimaszewska@umb.edu.pl

    tel. 85-7485528

    pokój 104

     

    HARMONOGRAM ZAJĘĆ

    Forma zajęć

    Data

    Godzina

    Sala i miejsce

    odbywania zajęć

    Temat

    Osoba prowadząca zajęcia

    WYKŁADY

    03.10.2024

    8.00-10.15

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Znaczenie aseptyki i antyseptyki.

     

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

     

    10.10.2024

    8.00-10.15

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Zakażenia wewnątrzszpitalne

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

    17.10.2024

    8.00-10.15

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Glukometr- jak prawidłowo przeprowadzić pomiar glikemii i zinterpretować wyniki

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

    WYKŁAD

    24.10.2024

    8.00-10.15

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Zasady obliczania dawkowania leków

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

    WYKŁAD

    31.10.2024

    8.00-10.15

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Zasady podawania leków dotkankowo, powikłania

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

    WYKŁAD

    7.11.2024

    8.00-10.15

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Insulinoterapia i heparynoterapia

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

    WYKŁAD

    14.11.2024

    8.00-9.30

    ONLINE

    Platforma Blackbord

    Zasady podawania leków domięśniowo

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr hab. Barbara Jankowiak

    ĆWICZENIA

     I SEMESTR

    Grupa 1

     

    Data

    Numer tematu

    Nr  sali

    1.10

    1

    4

    8.10.

    2

    9

    15.10.

    3

    108

    22.10.

    4,5

    108

    29.10.

    6

    108

    5.11.

    7

    8

    12.11.

    8,9

    9

    19.11.

    10

    108

    26.11.

    11

    8

    3.12.

    12

    4

    10.12.

    13

    108

     

     

    Grupa 2

     

    Data

    Numer tematu

    Nr  sali

    1.10

    1

    108

    8.10.

    2

    105

    15.10.

    3

    9

    22.10.

    4,5

    4

    29.10.

    6

    105

    5.11.

    7

    4

    12.11.

    8,9

    108

    19.11.

    10

    105

    26.11.

    11

    9

    3.12.

    12

    105

    10.12.

    13

    9

     

     

     

    Grupa 3

     

    Data

    Numer tematu

    Nr  sali

    1.10

    1

    8

    8.10.

    2

    4

    15.10.

    3

    8

    22.10.

    4,5

    105

    29.10.

    6

    9

    5.11.

    7

    105

    12.11.

    8,9

    8

    19.11.

    10

    4

    26.11.

    11

    108

    3.12.

    12

    9

    10.12.

    13

    105

     

    Grupa 4

     

    Data

    Numer tematu

    Nr  sali

    1.10

    1

    105

    8.10.

    2

    108

    15.10.

    3

    4

    22.10.

    4,5

    8

    29.10.

    6

    4

    5.11.

    7

    108

    12.11.

    8,9

    105

    19.11.

    10

    9

    26.11.

    11

    4

    3.12.

    12

    8

    10.12.

    13

    8

     

     

    Grupa 5

    Data

    Numer tematu

    Nr  sali

    1.10

    1

    9

    8.10.

    2

    8

    15.10.

    3

    105

    22.10.

    4,5

    9

    29.10.

    6

    4

    5.11.

    7

    108

    12.11.

    8,9

    105

    19.11.

    10

    9

    26.11.

    11

    4

    3.12.

    12

    8

    10.12.

    13

    4

     

     

    Grupa 6

     

    Data

    Numer tematu

    Nr  sali

    7.10.

    1

    8

    14.10

    2

    105

    21.10.

    3

    105

    28.10.

    4,5

    8

    4.11.

    6

    4

    18.11.

    7

    7

    25.11.

    8,9

    4

    2.12.

    10

    105

    9.12.

    11

    4

    16.12.

    12

    105

    13.01.

    13

    4

     

     

            

     

    Osoby prowadzące zajęcia[MC1] :

    Dr Agnieszka Lankau

    Dr Krystyna Klimaszewska

    Dr Anna Baranowska

    Dr Hanna Rolka

    Dr hab. Krystyna Kowalczuk

    Dr hab. Beata Kowalewska

    Dr Rafał Milewski

    Dr Ala Jałoza

    Mgr Barbara Kulikowska

    Mgr Katarzyna Taryma

     

    SEMESTR I    

     

    TEMATY

    1.  

    Zajęcia wprowadzające do ćwiczeń. Zwykłe, higieniczne mycie rąk.

    1.  

    Pomiar poziomu glukozy przy pomocy glukometru. Prowadzenie kontrolki pomiarów glikemii.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz.1.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz.2.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz.3.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz.4

    Umiejętności przygotowujące do wstrzyknięć.

    1.  

    Wstrzyknięcia podskórne cz. 1.

    1.  

    Wstrzyknięcia podskórne cz. 2. Technika podawania preparatów heparyny drobnocząsteczkowej.

    1.  

    Technika podawania insuliny przy użyciu strzykawki i penu. Zasady przechowywania preparatów insuliny. Powikłania insulinoterapii.

    1.  

    Wstrzyknięcia domięśniowe  w okolicę mięśnia pośladkowego większego.

    1.  

    Wstrzyknięcia domięśniowe w okolicę mięśnia naramiennego, mięśnia czworogłowego uda Wstrzyknięcia domięśniowe w okolicę  mięśnia pośladkowego mniejszego.

    1.  

    Wstrzyknięcia śródskórne, próby tuberkulinowe.

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu ćwiczeń 1-12

     

    REGULAMIN ZAJĘĆ[MC2]

     

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu PODSTAWOWE ZABIEGI MEDYCZNE realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej jest zgodny z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.
    2. Zasady ogólne wymagane do zaliczenia przedmiotu zawarte są w Regulaminie Ogólnym obowiązującym w  Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej.
    3. Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia).
    4. Na ćwiczeniach obowiązuje studenta:
    •  mundurek (czysty i wyprasowany)
    • obuwie  ochronne na niskiej  podeszwie
    • posiadanie identyfikatora
    • posiadanie na ćwiczeniach „Dziennik kształcenia zawodowego”
    • schludny wygląd.

     

    1. Student zobowiązany jest do:
    • punktualnego  przychodzenia  na  zajęcia
    • zmiany obuwia i ubrania (dotyczy zajęć na pracowniach)
    • przestrzegania  regulaminu  placówki  i  przepisów  bhp i  ppoż.
    • kulturalnego  zachowania się podczas zajęć
    • podporządkowania się planowi zajęć
    • wykonywania poleceń asystenta  prowadzącego zajęcia
    • dbania  o  porządek  i  powierzony  sprzęt
    • przygotowania  teoretycznego  do ćwiczeń i  aktywnego w nich  uczestnictwa
    •  posiadania aktualnej KSIĄŻECZKI ZDROWIA/ZAŚWIADCZENIA DO CELÓW SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH oraz szczepienie WZW typ B.

     

    1. Podczas trwania zajęć obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów komórkowych.

     

    1. Za każde ćwiczenie student uzyskuje maksymalnie 3 punkty. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie ćwiczeń w ciągu roku akademickiego wynosi 72 punktów.

     

    1. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach (nawet usprawiedliwionych) student otrzymuje 0 pkt, chyba, że odrobi te zajęcia z inną grupą ćwiczeniową w przeciągu 2 tygodni, wówczas ma możliwość uzyskania do 3 pkt. Każde ćwiczenia muszą być odrobione w formie indywidualnych konsultacji z prowadzącym lub odrobienia z inną grupą ćwiczeniową.

     

    1. W trakcie roku akademickiego odbędą się:
    • 3 kolokwia praktyczne, każde punktowane po 10 punktów,
    • 2 kolokwia teoretyczne (po każdym semestrze) każde punktowane po 20 punktów.
    1. Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń, kolokwiów praktycznych i teoretycznych jest punktacją ostateczną.
    2. Aby student mógł uzyskać dopuszczenie do egzaminu końcowego (po I roku) musi uzyskać:
    • 72 punkty z ćwiczeń
    • 30 punktów z kolokwiów praktycznych
    • 40 punktów z kolokwiów teoretycznych.
    1. W przypadku, gdy student uzyska mniej niż minimum (mniej niż 60% punktów z każdej formy zajęć) dopuszczony będzie do  jednorazowej poprawy w formie testowego zaliczenia całości materiału (niezależnie, z jakiej części brakowało punktów).
    2. Maksymalna liczba punktów uzyskanych w ciągu całego roku ze wszystkich form zajęć może być podstawą do zwolnienia z egzaminu.
    3. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w terminach określonych w planie zajęć (ćwiczenia, kolokwia praktyczne, teoretyczne).
    4. Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, jednak przez okres nie dłuższy niż siedem dni od daty podania jej wyniku.
    5. Prace zaliczeniowe pozostają w Zakładzie przez okres 36 miesięcy, a następnie są niszczone.
    6. W przypadku, nieobecności na kolokwium praktycznym lub teoretycznym należy usprawiedliwienie złożyć u koordynatora przedmiotu w ciągu 14 dni od wystąpienia nieobecności.
    7. W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta na zaliczenie jest usprawiedliwione, koordynator przedmiotu wyznacza nowy termin zaliczenia, co traktuje się jako składany we właściwym terminie.
    8. Termin wszystkich zaliczeń, w tym poprawkowych nie może być ustalony po zakończeniu sesji poprawkowej, czyli po 15 września.
    9. Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów Stacjonarnych zamieszczony na stronie internetowej UMB.

     

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU ZNAJDUJE SIĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ WYDZIAŁU NAUK O ZDROWIU UMB