Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • 01.12.2017 II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej

    Sylabus

     

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

     

    Profil kształcenia

    ogólnoakademicki T praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej

    Kontakt (tel./email):

    857488287 e-mail: chgastro@umwb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Prof. dr hab. Bogusław Kędra

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr n. med. Dariusz Cepowicz

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    • Znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, patologii, patofizjologii oraz umiejętność wykorzystania wiedzy.

     

    Poziom studiów:

    I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne T niestacjonarne □

    Rok studiów

    I II T III

    Semestr studiów:

    1 2 3 T 4 5 6

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Podstawy fizjoterapii klinicznej w chirurgii

    ECTS

    2

    Kod modułu

    FIZ-1-S-C-PFIZKLCHIR

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy T fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego podstawowy kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski T obcy

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

    -

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    10

    Seminarium

    15

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    30

    Laboratorium

    -

    E-learning

    -

    Zajęcia praktyczne

    -

    Praktyki zawodowe

    -

    Inne ……………………

    -

    RAZEM

    55

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Celem realizowanego przedmiotu jest w miarę możliwości szczegółowe zapoznanie i przedstawienie studentom dziedziny chirurgii ogólnej i związanej z tym praktyki klinicznej. Studenci zapoznawani są z najczęstszymi jednostkami chorobowymi, które wchodzą w obszar specyfiki kliniki tj. choroby całego przewodu pokarmowego wymagające leczenia chirurgicznego oraz choroby nowotworowe. Poruszane na ćwiczeniach zagadnienia dotyczą patofizjologii, przebiegu klinicznego choroby, diagnostyki i procedur leczniczych stosowanych w klinice. Podstawowa wiedza kliniczna ma na celu kompleksowe wdrażanie rehabilitacji u chorych przed i po operacjach na jamie brzusznej. Pozwoli na dobranie odpowiednich metod w zależności od rodzaju i rozległości wykonywanego zabiegu (metody klasyczne oraz mało inwazyjne).

    Metody dydaktyczne

     

     

    Wykłady, dyskusja, metody prezentacji multimedialnej, omawianie przypadków przy łóżku chorego, przedstawianie aktualnych danych medycznych w oparciu o literaturę światową i aktualne wytyczne.

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, plansze, zdjęcia przeglądowe rtg, KT, nagrania video zabiegów operacyjnych, prezentacja narzędzi i materiału stosowanego do procedur medycznych w warunkach sali zabiegowej na oddziale.

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W16

    zna zasady udzielania medycznej pomocy przedlekarskiej

    M1A_W05

    Bieżąca informacja zwrotna

    ?

    W, C

    W31

    potrafi wymienić i opisać narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii

    M1A_W10

    Bieżąca informacja zwrotna

    ?

    W, C

    W35

    potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłu oraz narządu ruchu człowieka dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji

    M1A_W11

    Bieżąca informacja zwrotna

    ?

    W, C

    W40

    potrafi wyjaśnić mechanizm zaburzeń strukturalnych wywołanych chorobą lub urazem oraz podstawowe reakcje człowieka na chorobę

    M1A_W12

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    W, C

    W41

    potrafi wymienić podstawowe jednostki chorobowe i określić podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i głównych zmian patofizjologicznych w stopniu ułatwiającym zrozumienie istoty zmian patologicznych w różnych schorzeniach dla racjonalnego planowania procesu usprawniania

    M1A_W12

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    W, C

    W42

    wykazuje wiedzę z zakresu opisu i interpretacji podstawowych jednostek i zespołów chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii i planowanie procesu rehabilitacji

    M1A_W13

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    W, C

    W43

    rozumie i interpretuje podstawowe reakcje człowieka na chorobę, uraz i przewlekłą niepełnosprawność

    M1A_W13

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    C

    W44

    posiada wiedzę z zakresu przyczyn, które mogą wpływać na nieporozumienie i sytuacje problemowe w opiece nad pacjentem

    M1A_W13

    Bieżąca informacja zwrotna

     

    C

    W45

    potrafi wskazać i wyjaśnić podstawy oraz zasady stosowania postępowania usprawniającego u osób z chorobami i dysfunkcjami różnych - stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego

    M1A_W14

    Bieżąca informacja zwrotna

     

    C

    W46

    zna zasady badań funkcjonalnych i wydolnościowych niezbędnych dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania odpowiednich metod terapeutycznych.

    M1A_W14

    Bieżąca informacja zwrotna

     

    C

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U07

    potrafi komunikować się z pacjentem i jego rodziną

    M1A_03

    Obserwacja pracy studenta

    Realizacja zleconego zadania

    C

    U11

    potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim

    M1A_U03

    Obserwacja pracy studenta

    Projekt, prezentacja

    C

    U21

    potrafi rozpoznać stany zagrożenia życia

    M1A_U05

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    C

    U28

    potrafi interpretować wyniki podstawowych badań klinicznych oraz wyniki diagnostyki funkcjonalne

    M1A_U09

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    C

    U29

    umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia publicznego i nauk związanych ze zdrowiem

    M1A_U09

    Obserwacja pracy studenta

    Projekt, prezentacja

    C

    U36

    potrafi analizować i interpretować objawy, wyniki badań neurologicznych i badań dodatkowych w sposób interdyscyplinarny, zna możliwości interdyscyplinarnych oddziaływań w przypadku pacjentów ze schorzeniami z pogranicza różnych dyscyplin

    M1A_U12

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    C

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K02

    przyjmuje i akceptuje opinie innych

    M1A_K01

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    C

    K03

    potrafi zwrócić się o pomoc do innych ekspertów

    M1A_K01

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    C

    K04

    przestrzega właściwych relacji z pacjentem, z rodziną pacjenta, z najbliższym otoczeniem i społeczeństwem

    M1A_K02

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    C

    K12

    potrafi pracować w zespole

    M1A_K04

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    C

    K13

    stosuje zasady BHP obowiązujące w placówkach ochrony zdrowia

    M1A_K05

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    C

    K18

    przestrzega tajemnicy dotyczącej stanu pacjenta oraz przebiegu fizjoterapii oraz wszelkich praw pacjenta

    M1A_K08

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    C

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    25

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

    15

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    -

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

    -

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    -

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    30

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    -

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

    10

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

    -

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

    -

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

    -

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

    55

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

    2

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    Rany- klasyfikacja, sposoby postępowania oraz leczenie, patofizjologia gojenia ran. Zakażenia przyranne i tkanek miękkich.

    2

    Kamica pęcherzyka żółciowego, kamica przewodowa – epidemiologia, objawy, postaci choroby, powikłania, przebieg kliniczny, diagnostyka, leczenie.

    2

    Ostry brzuch chirurgiczny- zapalenie otrzewnej, ostre zapalenia wyrostka robaczkowego, ostre zapalenie trzustki- etiologia, patofizjologia, przebieg kliniczny, powikłania, leczenie.

    2

    Ostry brzuch chirurgiczny cz.2- niedrożność przewodu pokarmowego, krwawienie z przewodu pokarmowego, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy- etiologia, patofizjologia, przebieg kliniczny, powikłania, leczenie

    2

    Nowotwory górnego odcinka przewodu pokarmowego- rak przełyku, rak żołądka, rak pęcherzyka żółciowego, rak trzustki- epidemiologia, przebieg kliniczny, diagnostyka i leczenie chirurgiczne.

    2

    Nowotwory przewodu pokarmowego cz.2- nowotwory złośliwe wątroby i jelita grubego- epidemiologia, przebieg kliniczny, diagnostyka i leczenie chirurgiczne

    2

     

     

    SEMINARIA

    Aseptyka i antyseptyka-zapoznanie z procedurami, zasady i organizacja pracy na bloku operacyjnym.

    1

    Zakażenia chirurgiczne i szpitalne- rodzaje, czynniki etiologiczne, objawy, rozpoznanie, profilaktyka i leczenie zakażeń.

    1

    Elementy „małej chirurgii”- zasady iniekcji, cewnikowania, zgłębnikowania. Prezentacja materiałów i sprzętu medycznego.

    1

    Oparzenia i odmrożenia- przedstawienie przypadków klinicznych, postępowanie i leczenie, I pomoc, rehabilitacja.

    1

    Przepukliny brzuszne- klasyfikacja, patofizjologia, przebieg kliniczny, diagnostyka, leczenie, rehabilitacja. Przedstawienie przypadków klinicznych.

    1

    Uwięźnięcie przepukliny- przyczyny, patofizjologia, diagnostyka, leczenie.

    1

    Niedrożność jelit- podział, przyczyny, patofizjologia, przebieg kliniczny.

    1

    Niedrożność jelit- leczenie, powikłania pooperacyjne, przypadek kliniczny. Rehabilitacja pooperacyjna

    1

    Choroba Leśniowskiego Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego- etiologia, patofizjologia, przebieg, różnicowanie, powikłania, diagnostyka i leczenie. Rehabilitacja pooperacyjna.

    1

    Choroba uchyłkowa jelit, polipy jelita grubego- epidemiologia, klasyfikacja, przebieg, powikłania, metody diagnostyczne, leczenie, rehabilitacja.

    1

    Polytrauma- szczególne uwzględnienie urazów jamy brzusznej, postępowanie, I pomoc.

    1

    Niedożywienie szpitalne- przyczyny, powikłania, identyfikacja chorych, ocena stanu odżywienia.

    1

    Żywienie pozajelitowe i dojelitowe- wskazania, p/wskazania, wybór metody leczenia, rodzaje preparatów i diet, powikłania.

    1

    1. rehabilitacji w chirurgii, rodzaje ćwiczeń ruchowych, zabiegi fizykalne, masaż, znaczenie fizykoterapii przedoperacyjnej i pooperacyjnej.

    1

    Postępy w chirurgii- rozwój technik robotowych w odniesieniu do metod laparoskopowych i metod tradycyjnych.

    1

    ĆWICZENIA

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

    Samodzielne przygotowanie teoretyczne do zajęć wg wskazanej literatury.

    20

    Przygotowanie projektu/prezentacji, praca zespołowa.

    10

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

    Fibak J.: Chirurgia- podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014.

    Woźniewski M., Kołodziej J.: Rehabilitacja w chirurgii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2010.

    Woźniewski M.: Rehabilitacja w onkologii. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2010.

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    Noszczyk W.: Chirurgia T.1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2015.

    Nielubowicz L.: Ostre schorzenia jamy brzusznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 1988.

    Garden J.: Chirurgia: podręcznik dla studentów. Edra Urban & Partner. Wrocław 2015.

    Fuchs R.: Nowotwory przewodu pokarmowego- diagnostyka i leczenie. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2012.

    Medycyna Praktyczna - Chirurgia 1428-2712 wyd. spec. 1, 2012.

    Kulig J.: Ostry brzuch- podręcznik dla lekarzy i studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2007.

    Konturek S. Gastroenterologia i hepatologia kliniczna. Wydaw. Lekarskie PZWL. Warszawa 2006.

    Domaniecki J.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii. PZWL. Warszawa 2013.

    Peckenpaugh, Nancy J. red. Gajewska D.: Podstawy żywienia i dietoterapii, Urban&Partner. Wrocław 2014.

     

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    pozytywny wynik końcowego egzaminu

    egzamin teoretyczny pisemny

    egzamin teoretyczny ustny

    egzamin praktyczny

    T zaliczenie