KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||||
Kierunek |
| |||||||||||
Profil kształcenia | □ ogólnoakademicki T praktyczny □ inny jaki………………………………………. | |||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej | |||||||||||
Kontakt (tel./email): | 857488287 e-mail: chgastro@umwb.edu.pl | |||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Prof. dr hab. Bogusław Kędra | |||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Dr n. med. Dariusz Cepowicz | |||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi |
| |||||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □
| |||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||
Rok studiów | I □ II T III □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 T 4 □ 5 □ 6 □ | |||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Podstawy fizjoterapii klinicznej w chirurgii | ECTS 2 | Kod modułu | FIZ-1-S-C-PFIZKLCHIR | ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy T fakultatywny □ | |||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□ | |||||||||||
Język wykładowy: | polski T obcy □ | |||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej | ||||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH | - | |||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | |||||||||||
Wykład | 10 | |||||||||||
Seminarium | 15 | |||||||||||
Ćwiczenia |
| |||||||||||
Samokształcenie | 30 | |||||||||||
Laboratorium | - | |||||||||||
E-learning | - | |||||||||||
Zajęcia praktyczne | - | |||||||||||
Praktyki zawodowe | - | |||||||||||
Inne …………………… | - | |||||||||||
RAZEM | 55 | |||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Celem realizowanego przedmiotu jest w miarę możliwości szczegółowe zapoznanie i przedstawienie studentom dziedziny chirurgii ogólnej i związanej z tym praktyki klinicznej. Studenci zapoznawani są z najczęstszymi jednostkami chorobowymi, które wchodzą w obszar specyfiki kliniki tj. choroby całego przewodu pokarmowego wymagające leczenia chirurgicznego oraz choroby nowotworowe. Poruszane na ćwiczeniach zagadnienia dotyczą patofizjologii, przebiegu klinicznego choroby, diagnostyki i procedur leczniczych stosowanych w klinice. Podstawowa wiedza kliniczna ma na celu kompleksowe wdrażanie rehabilitacji u chorych przed i po operacjach na jamie brzusznej. Pozwoli na dobranie odpowiednich metod w zależności od rodzaju i rozległości wykonywanego zabiegu (metody klasyczne oraz mało inwazyjne). | ||||||||||
Metody dydaktyczne
|
Wykłady, dyskusja, metody prezentacji multimedialnej, omawianie przypadków przy łóżku chorego, przedstawianie aktualnych danych medycznych w oparciu o literaturę światową i aktualne wytyczne.
| |||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny, plansze, zdjęcia przeglądowe rtg, KT, nagrania video zabiegów operacyjnych, prezentacja narzędzi i materiału stosowanego do procedur medycznych w warunkach sali zabiegowej na oddziale. | |||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||||
WIEDZA
| ||||||||||||
W16 | zna zasady udzielania medycznej pomocy przedlekarskiej | M1A_W05 | Bieżąca informacja zwrotna | ? | W, C | |||||||
W31 | potrafi wymienić i opisać narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii | M1A_W10 | Bieżąca informacja zwrotna | ? | W, C | |||||||
W35 | potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłu oraz narządu ruchu człowieka dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji | M1A_W11 | Bieżąca informacja zwrotna | ? | W, C | |||||||
W40 | potrafi wyjaśnić mechanizm zaburzeń strukturalnych wywołanych chorobą lub urazem oraz podstawowe reakcje człowieka na chorobę | M1A_W12 | Dyskusja w czasie ćwiczeń |
| W, C | |||||||
W41 | potrafi wymienić podstawowe jednostki chorobowe i określić podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i głównych zmian patofizjologicznych w stopniu ułatwiającym zrozumienie istoty zmian patologicznych w różnych schorzeniach dla racjonalnego planowania procesu usprawniania | M1A_W12 | Dyskusja w czasie ćwiczeń |
| W, C | |||||||
W42 | wykazuje wiedzę z zakresu opisu i interpretacji podstawowych jednostek i zespołów chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii i planowanie procesu rehabilitacji | M1A_W13 | Dyskusja w czasie ćwiczeń |
| W, C | |||||||
W43 | rozumie i interpretuje podstawowe reakcje człowieka na chorobę, uraz i przewlekłą niepełnosprawność | M1A_W13 | Dyskusja w czasie ćwiczeń |
| C | |||||||
W44 | posiada wiedzę z zakresu przyczyn, które mogą wpływać na nieporozumienie i sytuacje problemowe w opiece nad pacjentem | M1A_W13 | Bieżąca informacja zwrotna |
| C | |||||||
W45 | potrafi wskazać i wyjaśnić podstawy oraz zasady stosowania postępowania usprawniającego u osób z chorobami i dysfunkcjami różnych - stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego | M1A_W14 | Bieżąca informacja zwrotna |
| C | |||||||
W46 | zna zasady badań funkcjonalnych i wydolnościowych niezbędnych dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania odpowiednich metod terapeutycznych. | M1A_W14 | Bieżąca informacja zwrotna |
| C | |||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||||
U07 | potrafi komunikować się z pacjentem i jego rodziną | M1A_03 | Obserwacja pracy studenta | Realizacja zleconego zadania | C | |||||||
U11 | potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim | M1A_U03 | Obserwacja pracy studenta | Projekt, prezentacja | C | |||||||
U21 | potrafi rozpoznać stany zagrożenia życia | M1A_U05 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | C | |||||||
U28 | potrafi interpretować wyniki podstawowych badań klinicznych oraz wyniki diagnostyki funkcjonalne | M1A_U09 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | C | |||||||
U29 | umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia publicznego i nauk związanych ze zdrowiem | M1A_U09 | Obserwacja pracy studenta | Projekt, prezentacja | C | |||||||
U36 | potrafi analizować i interpretować objawy, wyniki badań neurologicznych i badań dodatkowych w sposób interdyscyplinarny, zna możliwości interdyscyplinarnych oddziaływań w przypadku pacjentów ze schorzeniami z pogranicza różnych dyscyplin | M1A_U12 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | C | |||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||||
K02 | przyjmuje i akceptuje opinie innych | M1A_K01 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | C | |||||||
K03 | potrafi zwrócić się o pomoc do innych ekspertów | M1A_K01 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | C | |||||||
K04 | przestrzega właściwych relacji z pacjentem, z rodziną pacjenta, z najbliższym otoczeniem i społeczeństwem | M1A_K02 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | C | |||||||
K12 | potrafi pracować w zespole | M1A_K04 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | C | |||||||
K13 | stosuje zasady BHP obowiązujące w placówkach ochrony zdrowia | M1A_K05 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | C | |||||||
K18 | przestrzega tajemnicy dotyczącej stanu pacjenta oraz przebiegu fizjoterapii oraz wszelkich praw pacjenta | M1A_K08 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | C | |||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 25 | |||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) | 15 | |||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | - | |||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami | - | |||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) | - | |||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 30 | |||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 20 | |||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | - | |||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. | 10 | |||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych | - | |||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) | - | |||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie | - | |||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 55 | |||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu | 2 | |||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||
| Liczba godzin
| |||||||
WYKŁADY | Rany- klasyfikacja, sposoby postępowania oraz leczenie, patofizjologia gojenia ran. Zakażenia przyranne i tkanek miękkich. | 2 | ||||||
Kamica pęcherzyka żółciowego, kamica przewodowa – epidemiologia, objawy, postaci choroby, powikłania, przebieg kliniczny, diagnostyka, leczenie. | 2 | |||||||
Ostry brzuch chirurgiczny- zapalenie otrzewnej, ostre zapalenia wyrostka robaczkowego, ostre zapalenie trzustki- etiologia, patofizjologia, przebieg kliniczny, powikłania, leczenie. | 2 | |||||||
Ostry brzuch chirurgiczny cz.2- niedrożność przewodu pokarmowego, krwawienie z przewodu pokarmowego, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy- etiologia, patofizjologia, przebieg kliniczny, powikłania, leczenie | 2 | |||||||
Nowotwory górnego odcinka przewodu pokarmowego- rak przełyku, rak żołądka, rak pęcherzyka żółciowego, rak trzustki- epidemiologia, przebieg kliniczny, diagnostyka i leczenie chirurgiczne. | 2 | |||||||
Nowotwory przewodu pokarmowego cz.2- nowotwory złośliwe wątroby i jelita grubego- epidemiologia, przebieg kliniczny, diagnostyka i leczenie chirurgiczne | 2 | |||||||
|
| |||||||
SEMINARIA | Aseptyka i antyseptyka-zapoznanie z procedurami, zasady i organizacja pracy na bloku operacyjnym. | 1 | ||||||
Zakażenia chirurgiczne i szpitalne- rodzaje, czynniki etiologiczne, objawy, rozpoznanie, profilaktyka i leczenie zakażeń. | 1 | |||||||
Elementy „małej chirurgii”- zasady iniekcji, cewnikowania, zgłębnikowania. Prezentacja materiałów i sprzętu medycznego. | 1 | |||||||
Oparzenia i odmrożenia- przedstawienie przypadków klinicznych, postępowanie i leczenie, I pomoc, rehabilitacja. | 1 | |||||||
Przepukliny brzuszne- klasyfikacja, patofizjologia, przebieg kliniczny, diagnostyka, leczenie, rehabilitacja. Przedstawienie przypadków klinicznych. | 1 | |||||||
Uwięźnięcie przepukliny- przyczyny, patofizjologia, diagnostyka, leczenie. | 1 | |||||||
Niedrożność jelit- podział, przyczyny, patofizjologia, przebieg kliniczny. | 1 | |||||||
Niedrożność jelit- leczenie, powikłania pooperacyjne, przypadek kliniczny. Rehabilitacja pooperacyjna | 1 | |||||||
Choroba Leśniowskiego Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego- etiologia, patofizjologia, przebieg, różnicowanie, powikłania, diagnostyka i leczenie. Rehabilitacja pooperacyjna. | 1 | |||||||
Choroba uchyłkowa jelit, polipy jelita grubego- epidemiologia, klasyfikacja, przebieg, powikłania, metody diagnostyczne, leczenie, rehabilitacja. | 1 | |||||||
Polytrauma- szczególne uwzględnienie urazów jamy brzusznej, postępowanie, I pomoc. | 1 | |||||||
Niedożywienie szpitalne- przyczyny, powikłania, identyfikacja chorych, ocena stanu odżywienia. | 1 | |||||||
Żywienie pozajelitowe i dojelitowe- wskazania, p/wskazania, wybór metody leczenia, rodzaje preparatów i diet, powikłania. | 1 | |||||||
| 1 | |||||||
Postępy w chirurgii- rozwój technik robotowych w odniesieniu do metod laparoskopowych i metod tradycyjnych. | 1 | |||||||
ĆWICZENIA |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
|
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
SAMOKSZTAŁCENIE | Samodzielne przygotowanie teoretyczne do zajęć wg wskazanej literatury. | 20 | ||||||
Przygotowanie projektu/prezentacji, praca zespołowa. | 10 | |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA | Fibak J.: Chirurgia- podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014. Woźniewski M., Kołodziej J.: Rehabilitacja w chirurgii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2010. Woźniewski M.: Rehabilitacja w onkologii. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2010.
| ||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
| Noszczyk W.: Chirurgia T.1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2015. Nielubowicz L.: Ostre schorzenia jamy brzusznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 1988. Garden J.: Chirurgia: podręcznik dla studentów. Edra Urban & Partner. Wrocław 2015. Fuchs R.: Nowotwory przewodu pokarmowego- diagnostyka i leczenie. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2012. Medycyna Praktyczna - Chirurgia 1428-2712 wyd. spec. 1, 2012. Kulig J.: Ostry brzuch- podręcznik dla lekarzy i studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2007. Konturek S. Gastroenterologia i hepatologia kliniczna. Wydaw. Lekarskie PZWL. Warszawa 2006. Domaniecki J.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii. PZWL. Warszawa 2013. Peckenpaugh, Nancy J. red. Gajewska D.: Podstawy żywienia i dietoterapii, Urban&Partner. Wrocław 2014.
| ||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| ||||||||
EFEKTY KSZTAŁCENIA | NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
|
|
|
|
|
| |||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
| ||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny T zaliczenie | ||||||||


