PRZEPISY BHP i P/POŻ
1.Wstęp na sale kliniczne i dydaktyczne mają wyłącznie studenci odbywający aktualnie zajęcia zgodnie z harmonogramem w Zakładzie Stomatologii Społecznej i Profilaktyki oraz Zakładzie Stomatologii Zintegrowanej UMB, posiadający czysty fartuch, odpowiednie obuwie. Wprowadzanie osób postronnych na teren Zakładów jest bezwzględnie zabronione.
2.Zabrania się studentom przebywania na salach klinicznych oraz wykonywania jakichkolwiek procedur medycznych bez opieki/nadzoru asystenta prowadzącego zajęcia.
3.W trakcie zajęć klinicznych student jest zobowiązany do zachowania spokoju i okazywania należytego pacjentom oraz personelowi medycznemu.
4.Zabrania wnoszenia się na teren sal klinicznych ubrań wierzchnich, wszelkich toreb, czy plecaków.
5.Obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia i spożywania pokarmów, picia jakichkolwiek napojów i żucia gumy na terenie Zakładów.
6.Student w trakcie zajęć praktycznych jest zobowiązany do przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki. Każdorazowo przed przystąpieniem do badania chorego, bądź wykonywania procedury medycznej oraz bezpośrednio po ich zakończeniu student jest zobowiązany do właściwego odkażenia rąk i użytego sprzętu medycznego. W przypadku widocznego zabrudzenia rąk przeprowadzenie mycia higienicznego.
7.Należy używać środków ochrony osobistej: rękawiczki, fartuchy ochronne oraz środków czystości i dezynfekcyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem.
8.Student z objawami infekcji jest zobowiązany do zgłaszania tego faktu asystentowi prowadzącemu przed rozpoczęciem zajęć w celu zastosowania odpowiednich środków ochrony epidemiologicznej i zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom.
9.W przypadku urazu, skaleczenia, bądź kontaktu z materiałem biologicznym należy niezwłocznie powiadomić asystenta prowadzącego ćwiczenia.
10.Rękawiczki i wszelki sprzęt jednorazowego użytku bezpośrednio po ich użyciu umieścić w pojemniku na materiały skażone (oznaczone czerwonym workiem).
11.W trakcie zajęć praktycznych obowiązuje zakaz noszenia biżuterii na dłoniach.
12.Zasady stosowania środków ochrony osobistej, prawidłowego użycia środków do dezynfekcji rąk i sprzętu medycznego oraz ich lokalizację na terenie Zakładu zostaną omówione z każdą grupą w trakcie pierwszych zajęć.
13.Obowiązuje bezwzględny zakaz wynoszenia z Zakładów sprzętu medycznego, w szczególności materiałów skażonych biologicznie.
14.Na terenie budynków UMB obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu. Zakaz ten dotyczy również tzw. e-papierosów.
15.Studentom zabrania się używania jakichkolwiek źródeł ognia, w szczególności w pobliżu instalacji tlenowych.
16.W przypadku wystąpienia niekontrolowanego źródła ognia lub jakiegokolwiek zagrożenia powstałego w miejscu prowadzenia zajęć student jest zobligowany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie asystenta prowadzącego ćwiczenia lub innego pracownika Zakładów.
17.Na terenie Zakładów znajdują się środki gaśnicze odpowiednio oznaczone kolorem czerwonym .
18.W przypadku konieczności ewakuacji budynku, należy bezwzględnie wykonywać polecenia koordynatora akcji.
19.W przypadkach wymagających udzielenia natychmiastowej pomocy, każdy poinformowany o tym lekarz przebywający w pobliżu zdarzenia jest zobowiązany do jej udzielenia.
20.Na terenie Zakładów dostępne są materiały opatrunkowe oraz zestaw p/wstrząsowy.