Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 04.12.2024 przez Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Sylabus

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Pierwsza pomoc z elementami pielęgniarstwa

    Nazwa jednostki w której jest przedmiot realizowany

    Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dzieci i Młodzieży z Pododdziałem Pooperacyjnym i Leczenia Bólu

    e-mail jednostki

    kaiit@umb.edu.pl, kaiitdsk@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne ¢                                  niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I ¢   II £   III £   IV £   V £  VI £

     

     

    1 £   2 ¢   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £   10 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    30 godzin (w tym on-line), w tym:  10 - wykłady, 20 - ćwiczenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: rozpoznawania stanów nagłego zagrożenia życia,  standardów zachowań ratowniczych przy podstawowych czynnościach resuscytacyjnych – BLS wg wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji 2010r, użycia automatycznych defibrylatorów zewnętrznych – AED, zasad oceny podstawowych funkcji życiowych, opieki i pielęgnacji chorego nieprzytomnego, zasad transportu poszkodowanych.

    Student powinien umieć: rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia (zatrzymanie krążenia, niewydolność oddechowa, stany nieprzytomności),  prawidłowo wykonać  resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach pozaszpitalnych, udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej w niektórych stanach zagrożenia życia (zatrucia, oparzenie, udar cieplny, odmrożenie, ukąszenia, porażenie prądem, krwawienia i krwotoki), zaopatrzyć ranę, złamanie, zastosować w praktyce automatyczny defibrylator (AED), wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne u chorych, zakładać opatrunki.

    Metody dydaktyczne

     

    • przekazywanie wiedzy w formie wykładów,
    • przekazywanie wiedzy w formie ćwiczeń teoretycznych z dyskusją,
    • zajęcia praktyczne na fantomach,
    • zajęcia praktyczne w Oddziale Intensywnej Terapii,
    • prezentacje multimedialne
    • konsultacje studenckie w każdy pierwszy wtorek miesiąca i konsultacje na bieżąco odbywane po ćwiczeniach

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz w Klinikce Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dzieci i Młodzieży

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr med. Urszula Kościuczuk

    Dr hab. Piotr Jakubów

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    F.W7

    Zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej w warunkach pozaszpitalnych (BLS) u dorosłych i dzieci wg wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji 2010r.

    ćwiczenia i wykłady

    Metody podsumowujące:

    Ćwiczenia – zaliczenie ustne

    Zaliczenie zajęć – egzamin testowy  pisemny

    Metody formujące:

    - ocena przygotowania do zajęć

    H.W7

    Zna przyczyny, rozpoznawanie i postępowanie w nagłym zatrzymaniu krążenia

    ćwiczenia i wykłady

    H.W8

    Zna zasady stosowania automatycznych defibrylatorów (AED).

    ćwiczenia

    H.W9

    Zna przyczyny, rozpoznawanie i postępowanie w ostrej niewydolności oddechowej.

    ćwiczenia i wykłady

    H.W10

    Zna zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w niektórych stanach zagrożenia życia (zatrucia, oparzenie, udar cieplny, odmrożenie, ukąszenia, porażenie prądem, krwawienia i krwotoki)

    ćwiczenia i wykłady

    H.W11

    Zna zasady udzielania pomocy w zadławieniu, zachłyśnięciu, powieszeniu

    ćwiczenia

    H.W12

    Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w złamaniach i urazach.

    ćwiczenia

    H.W13.

    Zna zasady oceny podstawowych funkcji życiowych

    ćwiczenia

    H.W14

    Zna zasady opieki i pielęgnacji chorego nieprzytomnego

    ćwiczenia i wykłady

    H.W15

    Zna zasady zapewniania dostępu naczyniowego do żył obwodowych i zakładania opatrunków

    ćwiczenia

    umiejętności

    E.U14

    Umie rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia - zatrzymanie krążenia, niewydolność oddechowa, stany nieprzytomności.

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    Egzamin praktyczny

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena przygotowania do zajęć

    H.U2

    Umie prawidłowo wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach pozaszpitalnych

    Ćwiczenia na fantomach

    H.U3

    Umie obsługiwać automatyczny defibrylator (AED)

    ćwiczenia

    H.U4

    Umie udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej w niektórych stanach zagrożenia życia (zatrucia, oparzenie, udar cieplny, odmrożenie, ukąszenia, porażenie prądem, krwawienia i krwotoki)

    ćwiczenia

    H.U5

    Umie zakładać opatrunki, zaopatrzyć ranę, złamanie

    ćwiczenia

    H.U6

    Umie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne u chorych - ułożenie, fizykoterapia, pomiar ciśnienia tętniczego krwi

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

     

     

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    Ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    Metody podsumowujące:

    Obserwacja pracy studenta

    Dyskusja w czasie zajęć

    Opinie kolegów

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K7

    Korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

     

    Punkty ECTS

    1,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    5

     

    godziny razem: 35

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    2

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    4

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    4

     

    godziny razem: 10

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    F.W7 Zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej w warunkach pozaszpitalnych (BLS) u dorosłych i dzieci wg wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji 2010r.

    H.W7 Zna przyczyny, rozpoznawanie i postępowanie w nagłym zatrzymaniu krążenia

    E.U14 Umie rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia - zatrzymanie krążenia, niewydolność oddechowa, stany nieprzytomności.

    H.U2 Umie prawidłowo wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach pozaszpitalnych

    Mianownictwo, cel, wskazania i przeciwskazania do resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa w warunkach pozaszpitalnych u dorosłych i dzieci

    H.W8 Zna zasady stosowania automatycznych defibrylatorów (AED).

    H.U3 Umie obsługiwać automatyczny defibrylator (AED)

    Zastosowanie automatycznych defibrylatorów (AED) oraz defibrylatorów szpitalnych – ćwiczenia na fantomach

    Kardiologiczne skutki defibrylacji

    H.W9 Zna przyczyny, rozpoznawanie i postępowanie w ostrej niewydolności oddechowej.

    Ostra niewydolność oddechowa: uduszenie, utonięcie, powieszenie, porażenie prądem – zasady udzielania pierwszej pomocy Bezprzyrządowe i przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych

    Intubacja dotchawicza – wskazania, powikłania wczesne i późne

    Tracheotomia i konikopunkcja – wskazania i powikłania

    H.W10 Zna zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w niektórych stanach zagrożenia życia

    H.U4 Umie udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej w niektórych stanach zagrożenia życia (zatrucia, oparzenie, udar cieplny, odmrożenie, ukąszenia, porażenie prądem, krwawienia i krwotoki)

    Zatrucia – rozpoznawanie i leczenie

    Oparzenia – ocena rozległości i ciężkości oparzenia, zasady postępowania

    Udar słoneczny i udar cieplny – zasady postępowania

    Odmrożenia - ocena rozległości i ciężkości odmrożeń, zasady postępowania

    Ukąszenia – zasady postępowania

    Porażenie prądem – objawy, powikłania i postępowanie na miejscu zdarzenia

    Postępowanie w przypadku krwotoków zewnętrznych i krwawień, tamowanie krwawień w obrażeniach powierzchownych, zakładanie opatrunków

    Zadławienie i zachłyśnięcie – różnicowanie, postępowanie na miejscu zdarzenia

    Zabieg Haimlicha - zasady wykonania, wskazania i przeciwskazania

    Powieszenie – zasady udzielania pomocy

    H.W12 Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w złamaniach i urazach.

    H.U5 Umie zakładać opatrunki, zaopatrzyć ranę, złamanie

    Postępowanie w urazowych obrażeniach ciała,

    Praktyczne zasady unieruchamiania złamań kości długich, zasady Potta.

    Zakładanie opatrunków na rany

    Bandażowanie

    H.W13 Zna zasady oceny podstawowych funkcji życiowych

    H.U6 Umie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne u chorych - ułożenie, fizykoterapia, pomiar ciśnienia tętniczego krwi

    Monitorowanie funkcji życiowych – bezprzyrządowe i przyrządowe

    Ocena funkcji układu krążenia, oddechowego, OUN

    Zasady pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

    H.W15 Zna zasady zapewniania dostępu naczyniowego do żył obwodowych

    Nauka wykonywania wkłuć do żył obwodowych (wprowadzanie wenflonu, montowanie zestawu do infuzji), zasady opieki nad dożylnym wkłuciem obwodowym

    Kaniulacja żył centralnych – wskazania i powikłania

    H.W14 Zna zasady opieki i pielęgnacji chorego nieprzytomnego

    Opieka nad chorym nieprzytomnym”, „

    Oddział Intensywnej Terapii-cele i zadania, zasady leczenia”

    Opieka i pielęgnacja chorego nieprzytomnego, zasady ułożenia ciała, fizykoterapia,

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych wiadomości z przedmiotu:
    • P.Jakubów, U.Kościuczuk „Pierwsza pomoc lekarska i pielęgniarska w warunkach szpitalnych”.
    • Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej dostępne na www.prc.krakow.pl, lub www.erc.edu

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    A.Siemiatkowski „Stany zagrożenia życia” wyd. II, 2007 R.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym.

    Dopuszczenie do egzaminu – zaliczenie egzaminu praktycznego.

    Końcowy egzamin testowy.

     

     

     

     

     

     

    ……………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)