SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022
Nazwa przedmiotu/modułu | Onkologia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Onkologii | |
e-mail jednostki | onkologia@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne ¾ niestacjonarne ¾ | |
Język przedmiotu | polski ¾ angielski ¾ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¾ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III ¾ IV £ V¾ VI | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 ¾ 6 £ 7 £ 8 £ 9¾ 10 £ 11 £ 12 |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | III rok: Wykłady – 10h, seminaria – 5h, V rok – wykłady – 16h, ćwiczenia – 39 h (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien zdobyć podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki, epidemiologii, diagnostyki, symptomatologii najczęściej występujących nowotworów złośliwych, a także poznać założenia leczenia skojarzonego w onkologii i charakterystykę głównych metod leczenia stosowanych w onkologii. Student powinien umieć wyróżnić poszczególne metody profilaktyki przeciwnowotworowej, rozpoznać objawy alarmowe, zaplanować diagnostykę u chorych z najczęściej występującymi nowotworami złośliwymi. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu i seminariów - samodzielne dochodzenie do wiedzy - zajęcia praktyczne na fantomach - ćwiczenia przy łóżku chorego - analiza przypadków klinicznych w formie historii choroby - konsultacje indywidualne : prof. dr hab. Marek Wojtukiewicz piątek, godz. 12.30 - 13.30 dr hab. Ewa Sierko środa, godz. 12.30 - 13.30 dr n. med. Dominika Hempel wtorek, godz. 12.30 - 13.30 lek. mgr Piotr Skalij czwartek, godz. 12.30 - 13.30 | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni oraz słuchacze studiów doktoranckich Kliniki Onkologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n. med. Dominika Hempel |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
EW23 | zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów człowieka | wykład | Metody podsumowujące Zaliczenie wykładów i seminariów na podstawie testu końcowego Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
EW24 | zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii | wykład | ||
EW25 | zna możliwości współczesnej terapii nowotworów (z uwzględnieniem terapii wielomodalnej), perspektywy terapii komórkowych i genowych oraz ich niepożądane skutki | wykład | ||
EW26 | zna zasady terapii skojarzonych w onkologii, algorytmy postępowania | wykład | ||
EW27 | zna i rozumie zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych problemach medycyny paliatywnej, w tym:
| wykład | ||
EW28 | zna zasady postępowania paliatywnego z pacjentem w stanie terminalnym | wykład | ||
EW29 | zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego | wykład | ||
umiejętności | ||||
EU1 | przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | sem.,ćw | Metody podsumowujące Zaliczenie praktyczne ćwiczeń Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć | |
EU2 | przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | sem., ćw. | ||
EU13 | ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta | Ćw. | ||
EU16 | planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne | Ćw. | ||
EU18 | proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej | Ćw. | ||
EU21 | potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | Ćw. | ||
kompetencje społeczne | ||||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | sem. | Ocenianie ciągłe przez nauczyciela | |
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | |||
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | |||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z | |||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | |||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | |||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji |
|
| |
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | |||
Punkty ECTS | 1 (III rok) + 3,5 (V rok) | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 26 | |
| 39 | |
| 5 | |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem: 72 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 23 | |
| 10 | |
| 10 | |
| godziny razem: 43 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
EW23, EW24, EW25 EW26, EW27, EW28, EW29, EU1, EU2, EU16, EU18, EU21, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11
| 1.Nowotwory – problem społeczny i medyczny. Profilaktyka pierwotna i wtórna. Europejski kodeks walki z rakiem. - wykład 2. Podstawy biologii nowotworów (etapy kancerogenezy, cechy nowotworów złośliwych, stadia choroby nowotworowej, drogi szerzenia nowotworu). - wykład 3. Wczesne objawy chorób nowotworowych. Metody diagnostyczne stosowane w onkologii. - wykład 4. Podstawy chemioterapii. Podstawy radioterapii. - wykład 5. Strategia leczenia skojarzonego nowotworów. Kontrola po leczeniu przeciwnowotworowym. - wykład 6. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (rak piersi, płuca). - wykład 7. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory przewodu pokarmowego, układu moczowo-płciowego). - wykład 8. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory ginekologiczne) - wykład 9. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory OUN, nowotwory głowy i szyi) - wykład 10. Podstawy medycyny paliatywnej. Leczenie objawowe i przeciwbólowe w onkologii. - wykład 11. Psychologiczne aspekty choroby nowotworowej. - wykład 1. Nauka badania piersi, gruczołu krokowego, jąder - fantomy. - seminarium 2. Podstawy psychoonkologii - seminarium |
Literatura podstawowa: |
Radzisław Kordek „Onkologia – podręcznik dla studentów i lekarzy”. Via Medica 2019 Krystyna de Walden Gałuszko, Podstawy opieki paliatywnej. PZWL 2006 Krzakowski M., Warzocha K. (red.) Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w nowotworach złośliwych t. 1,2 Via Medica, 2013 |
Literatura uzupełniająca: |
Marek Z. Wojtukiewicz, Ewa Sierko „Leczenie ukierunkowane na cele molekularne w onkologii i hematoonkologii”, Via Medica, 2013 Krzakowski M., Potemski P., Warzocha K., Wysocki P. (red.) Onkologia Kliniczna t. 1-3, Via Medica 2015 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego i egzaminu jest obecność oraz aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach, seminariach i wykładach, ponadto na V roku niezbędne zaliczenie kolokwium końcowego przeprowadzanego w ostatnim dniu zajęć w formie ustnej składającego się z 10 pytań. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach lub seminariach należy je, po uzgodnieniu z osobą prowadzącą, odrobić z inną grupą. Nieobecność na wykładzie należy zaliczyć ustnie, z treści poruszanej na wykładzie, u osoby prowadzącej w czasie godzin konsultacyjnych. W przypadku niezaliczenia kolokwium istnieje możliwość jego poprawy z inną grupą lub w formie ustnej u prowadzącego zajęcia. Zajęcia na III roku kończą się zaliczeniem testowym składającym się z 15 pytań przeprowadzanym na ostatnim wykładzie, wymagane jest osiągnięcie powyżej 60% poprawnych odpowiedzi. W przypadku braku osiągnięcia progu wymaganego do zaliczenia lub nieobecności usprawiedliwionej na zaliczeniu możliwa jest indywidualna poprawa ustna u prowadzącego zajęcia. Zajęcia na V roku kończą się egzaminem. Egzamin składa się z 60 pytań jednokrotnego wyboru wśród pięciu odpowiedzi. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi, natomiast ocena ustalana jest w sposób zmienny na podstawie krzywej Gaussa osiągniętych wyników przez studentów danego roku. Możliwość konsultacji oraz obejrzenia swojej pracy możliwa jest w ciągu dwóch dni od czasu ogłoszenia wyników - indywidualnie u kierownika kliniki. Z osobami które nie zdały egzaminu ustalany jest pojedynczy termin egzaminu poprawkowego w formie odpowiedzi ustnej |
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)