TEMATY REALIZOWANE PODCZAS ĆWICZEŃ Z ZAKRESU STOMATOLOGII ZINTEGROWANEJ WIEKU ROZWOJOWEGO
1. Organizacja zajęć w Zakładzie Stomatologii Zintegrowanej. Szkolenie BHP.
Badanie pacjenta – podmiotowe i przedmiotowe – zewnątrzustne i wewnątrzustne. Badania dodatkowe w stomatologii, konsultacje specjalistyczne. Planowanie kompleksowego postępowania profilaktyczno-leczniczego dostosowanego do indywidualnych potrzeb pacjenta. Zasady ergonomicznej pracy na 4 ręce. Komunikacja z pacjentem w wieku rozwojowym w gabinecie stomatologicznym.
2. Profilaktyka próchnicy zębów i chorób przyzębia pacjentów w wieku rozwojowym. Higiena j. ustnej. Rola diety w profilaktyce próchnicy. Profilaktyka fluorkowa. Bezpieczeństwo stosowania fluoru – współczesne poglądy.
3. Edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia jamy ustnej dla dzieci w różnych grupach wiekowych.
4. Specyfika choroby próchnicowej w wieku rozwojowym. Postepowanie profilaktyczno-terapeutyczne z uwzględnieniem ryzyka zachorowania i postawy emocjonalnej pacjenta.
5. Diagnostyka i leczenie chorób miazgi i tkanek okołowierzchołkowych w zębach mlecznych i stałych. Antybiotykoterapia w stomatologii dziecięcej.
6. Wybrane choroby przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej u pacjentów w wieku rozwojowym.
7. Pierwsza pomoc w urazowych uszkodzeniach zębów mlecznych i stałych.
8. Planowanie kompleksowego postępowania profilaktyczno-leczniczego u pacjentów w wieku rozwojowym obciążonych chorobami ogólnoustrojowymi. Opieka stomatologiczna nad pacjentem niepełnosprawnym w wieku rozwojowym.
9. Rozpoznawanie, profilaktyka i leczenie parafunkcji i dysfunkcji narządu żucia. Profilaktyka i wczesne leczenie zaburzeń zgryzowych zależnie od wieku dziecka. Przygotowanie pacjenta do leczenia ortodontycznego. Następstwa przedwczesnej utraty zębów mlecznych. Konsekwencje ekstrakcji zębów stałych z powikłaniami próchnicy w aspekcie rozwoju zgryzu i jego zaburzeń. Wskazania do ekstrakcji pierwszych stałych zębów trzonowych.
10. Zaliczenie - omówienie przypadków klinicznych z uwzględnieniem diagnostyki i planowania kompleksowego leczenia oraz odpowiedź ustna na zadane przez asystenta pytania.