Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 27.09.2023 przez Klinika Kardiologii Inwazyjnej, Chorób Wewnętrznych z OIOK i Pracownią Hemodynamiki

    Sylabus

                                                                                                                                            Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2023/2024

    Kierunek studiów

    Elektroradiologia

    Profil studiów

      ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Klinika Kardiologii Inwazyjnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Prof. dr hab. Sławomir Dobrzycki, dr hab. Marcin Kożuch, dr Paweł Kralisz, dr Małgorzata Zalewska-Adamiec

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)     II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne     niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □    II      III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  □    3      4    5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Diagnostyka elektromedyczna

    Język wykładowy

    polski        angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    Klinika Kardiologii Inwazyjnej

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Wprowadzenie oraz nabycie umiejętności wykonywania oraz interpretacji elektromedycznych badań diagnostycznych.

    Metody kształcenia:

    Wykłady informacyjny, wykład konwersatoryjny, seminaria, dyskusja dydaktyczna

    Zajęcia praktyczne – metoda przypadków, samodzielne wykonywanie i interpretacja badań EKG, interpretacja ECHO serca, asystowanie przy wykonywaniu testów wysiłkowych, wykonywanie i interpretacja badań Holter EKG i RR, asystowanie i obserwacja zabiegów angiografii.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowisku technika elektroradiologii w pracowni hemodynamicznej.

    W20

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    W2

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie wymagań organizacyjno-technicznych gabinetów, gdzie wykonywane są procedury medyczne z zakresu diagnostyki elektromedycznej (elektrokardiografia, echokardiografia, testy wysiłkowe).

    W41

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    W3

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie prowadzenia i archiwizacji dokumentacji medycznej w gabinecie, gdzie wykonywane są procedury medyczne z zakresu diagnostyki elektromedycznej.

    W42

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    W4

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowisku technika elektroradiologii w  gabinecie, gdzie wykonywane są procedury medyczne z zakresu diagnostyki elektromedycznej.

    W43

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    W5

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury elektromedycznej tj.: aparat do EKG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp.

    W44

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    W6

    Opisuje metodykę przeprowadzenia badań z zakresu diagnostyki elektromedycznej, jak  i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań.

    W45

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    W7

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie analizy i interpretacji sygnału elektrograficznego w ramach kompetencji zawodowych.

    W46

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Wyjaśnia pacjentowi przebieg i technikę wykonania danego badania/zabiegu terapeutycznego, zasady przygotowania, jak i zachowania się po wykonanej procedurze medycznej.

    U02

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania, egzamin praktyczny

    U2

    Komunikuje się skutecznie z pacjentem i jego rodziną oraz członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego.

    U03

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania, egzamin praktyczny

    U3

    Planuje i wykonuje badanie/zabieg terapeutyczny zgodnie ze wskazaniami lekarza kierującego/nadzorującego

    U04

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania, egzamin praktyczny

    U4

    Identyfikuje indywidualne problemy pacjenta, które wymuszają przeprowadzenie modyfikacji np. techniki ułożenia celem wykonania badania/zabiegu terapeutycznego.

    U05

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania, egzamin praktyczny

    U5

    Obsługuje aparaturę z zakresu diagnostyki elektromedycznej tj.: aparat do EKG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp.

    U07

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania, egzamin praktyczny

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych.

    K01

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K2

    Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem.

    K02

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K3

    Wykazuje dbałość o wizerunek wykonywanego zawodu.

    K03

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K4

    Przestrzega praw pacjenta, zasad etycznych i tajemnicy informacji medycznej.

    K07

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    125

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    5

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    100

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    100

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

    60

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    40

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    225

    Liczba punktów ECTS

    10

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Podstawy wykonywania i analizowania EKG.

    W1-W7

    2

    1. Zaburzenia przewodnictwa w EKG.

    W1-W7

    2

    1. Cechy przerostów i przeciążenia w EKG.

    W1-W7

    2

    1. Zawał i niedokrwienie w EKG.

    W1-W7

    2

    1. Zaburzenia rytmu w EKG.

    W1-W7

    2

    1. Stymulatory serca, stymulacja w EKG.

    W1-W7

    2

    1. Badanie echokardiograficzne – projekcje, prawidłowy echokardiogram.

    W1-W7

    2

    1. Badanie echokardiograficzne – główne patologie.

    W1-W7

    2

    1. Testy wysiłkowe

    W1-W7

    2

    1.  Badania holterowskie – EKG, RR.

    W1-W7

    2

    SEMINARIA

    1. Inwazyjna diagnostyka kardiologiczna.

    W1-W7

    2

    1. Powikłania zabiegów inwazyjnych.

    W1-W7

    2

    1. Diagnostyka nadciśnienia tętniczego.

    W1-W7

    1

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Podstawy elektrokardiografii – aparaty EKG, pracownia elektrokardiograficzna. – praktyczne wykonywanie EKG

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Podstawy analizy krzywej EKG cz. 1. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Podstawy analizy krzywej EKG cz. 2. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Zaburzenia przewodnictwa w EKG cz.1. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Zaburzenia przewodnictwa w EKG cz.2. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Zaburzenia przewodnictwa w EKG cz.3. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Cechy przerostów przedsionków w EKG. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Cechy przerostów komór w EKG. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Zawał i niedokrwienie w EKG cz. 1. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Zawał i niedokrwienie w EKG cz. 2. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Zawał i niedokrwienie w EKG cz. 3. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Nadkomorowe zaburzenia rytmu w EKG. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Komorowe zaburzenia rytmu w EKG. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Stymulatory serca, stymulacja w EKG. Praktyczne wykonywanie badań EKG.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Badanie echokardiograficzne – podstawowe projekcje echokardiograficzne – pracownia echokardiograficzna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Badanie echokardiograficzne – prawidłowy echokardiogram – pracownia echokardiograficzna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Badanie echokardiograficzne – główne patologie cz.1. – pracownia echokardiograficzna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Badanie echokardiograficzne – główne patologie cz.2. – pracownia echokardiograficzna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Testy wysiłkowe – asystowanie przy wykonywaniu badań – pracownia testów wysiłkowych cz. 1.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Testy wysiłkowe – asystowanie przy wykonywaniu badań – pracownia testów wysiłkowych cz. 2.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Badania holterowskie – EKG, RR – pracownia badań holterowskich.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Inwazyjna diagnostyka kardiologiczna cz. 1 – pracownia hemodynamiczna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Inwazyjna diagnostyka kardiologiczna cz. 2 – pracownia hemodynamiczna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Powikłania zabiegów inwazyjnych – pracownia hemodynamiczna.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    1. Diagnostyka nadciśnienia tętniczego – różne aparaty do pomiaru RR, wykonywanie pomiarów RR.

    W1-W7, U1-U5, K1-K4

    4

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Garcia T.: EKG – sztuka interpretacji. Medipage, Warszawa 2015.
    2. Hampton J.R.: EKG to proste. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
    3. Hampton R.J., Adlam D.: EKG w praktyce. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
    4. Kurpesa M., Szafran B.: Interpretacja EKG. Kurs podstawowy. PZWL, Warszawa 2018
    5. Houghton A., Gray D. : EKG jasno i zrozumiale. Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2014.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Dąbrowska B.: Podręcznik elektrokardiografii. PZWL, Warszawa 2005.
    2. Adlam D., Hampton J.R., Hampton J.: EKG – 150 przypadków. Edra Urban & Partner, Warszawa 2020.
    3. Topol E.: Kardiologia interwencyjna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009.
    4. Straburzyńska-Migaj E., Bednarz B., Piotrowicz R.: Testy wysiłkowe. Via Medica, Gdańsk 2016.
    5. Lipiec P., Hoffman P. : Echokardiografia kliniczna. i-Medica, Warszawa 2017.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Czynny udział w zajęciach.

    Egzamin końcowy testowy.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona, zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy, lub Dziekana Wydziału

    W przypadkach losowych zajęcia można zaliczyć w tym samym tygodniu z inną grupą ćwiczeniową.

    Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 2 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak w wyjątkowych sytuacjach nie później niż do dnia zaliczenia semestralnego (w przypadku nieobecności następujących podczas trwania semestru zimowego)/egzaminu końcowego.

    Zaliczenie nieobecności na zajęciach teoretycznych polega na samodzielnym opracowaniu wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia/zagadnień w formie prezentacji, krótkiego referatu lub opracowania o charakterze naukowym.  

    W przypadku nieobecności występującej podczas zajęć praktycznych - podstawą zaliczenia nieobecności jest wykonanie zadania w formie próby pracy.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Ponowne odbycie zajęć z inną grupą ćwiczeniową.

    Ponowne przystąpienie do zaliczeń cząstkowych/zaliczenia semestralnego/egzaminu końcowego.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach.

    Czynny udział w zajęciach praktycznych.

    Pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/ opiekuna prowadzącego.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60%-70%

    71%-75%

    76%-87%

    88%-94%

    95%-100%

    Egzamin końcowy 2-częściowy:

    1. Test pisemny teoretyczny  
    • test jednokrotnego wyboru, 30 pytań
    • czas trwania egzaminu 30 minut
    • kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na  ≥60% pytań egzaminacyjnych
    • punktacja – za każde pytanie 1 punkt
    1. Test pisemny praktyczny (jednokrotnego wyboru i uzupełniania)
    • test jednokrotnego wyboru i uzupełniania, 46 pytań
    • czas trwania egzaminu 60 minut
    • kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na  ≥60% pytań egzaminacyjnych
    • punktacja – za każde pytanie 1 punkt

    Ocena końcowa stanowi średnią z ocen uzyskanych z 2 części egzaminu. Aby uzyskać ocenę pozytywną student powinien uzyskać oceny pozytywne z obu części.

    W przypadku nie zdania 1 części egzaminu, w terminie poprawkowym student przystępuje tylko do tej niezdanej części.

    W przypadku terminów poprawkowych zaliczenia semestralnego, zaliczeń cząstkowych oraz egzaminu kończącego, nauczyciel prowadzący po konsultacji z Kierownikiem Zakładu może zadecydować o zmianie formy przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się z formy testowej pisemnej na formę pisemną opisową lub ustną. Szczególnym wskazaniem do zmiany sposobu weryfikacji efektów uczenia się jest sytuacja gdy do zaliczeń/egzaminu poprawkowego przystępuje niewielki odsetek studentów dopuszczonych do pierwszego terminu zaliczenia/egzaminu.

    Egzamin kończący przedmiot odbywa się w sesji letniej.

    Data opracowania sylabusa: 14.06.2023

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec