Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Ratownictwo medyczne | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Klinika Kardiologii Inwazyjnej | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. n. med. Sławomir Dobrzycki, dr hab. n. med. Marcin Kożuch, dr n. med. Paweł Kralisz, dr n. med. Magdalena Róg-Makal, dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Kardiologia | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski □ angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | Klinika Kardiologii Inwazyjnej USK | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Wprowadzenie oraz nabycie umiejętności wykonywania oraz interpretacji elektromedycznych badań diagnostycznych. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny Zajęcia praktyczne – metoda przypadków, samodzielne wykonywanie i interpretacja badań EKG, obserwacja zabiegów angiografii. | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie przyczyny i rodzaje bólu w klatce piersiowej oraz jego diagnostykę. | C.W26. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru) | |||||||||||||||
W2 | Zna i rozumie problematykę ostrego zespołu wieńcowego, zawału serca, nadciśnienia tętniczego, rozwarstwienia aorty, niewydolności krążenia, ostrego niedokrwienia kończyny, obrzęku płuc i zatorowości płucnej. | C.W27. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru) | |||||||||||||||
W3 | Zna i rozumie procedury specjalistyczne w stanach nagłych pochodzenia wewnętrznego, w szczególności takie jak: elektrostymulacja, kardiowersja, pierwotna przezskórna interwencja wieńcowa (Percutaneous coronary intervention, PCI), kontrapulsacja wewnątrzaortalna (Intra-aortic balloon pump, IABP) i formy krążenia pozaustrojowego. | C.W83. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru) | |||||||||||||||
W4 | Zna i rozumie procedurę kardiowersji elektrycznej i elektrostymulacji zewnętrznej. | C.W96. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru) | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi przeprowadzać badanie przedmiotowe pacjenta. | C.U4. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U2 | Potrafi przeprowadzać badanie fizykalne pacjenta dorosłego w zakresie niezbędnym do ustalenia jego stanu. | C.U10. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U3 | Potrafi wykonywać elektrokardiogram i interpretować go w podstawowym zakresie. | C.U13. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U4 | Potrafi wykonywać kardiowersję i elektrostymulację zewnętrzną serca. | C.U47. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U5 | Potrafi wykonywać procedury medyczne pod nadzorem lub na zlecenie lekarza | C.U65. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta. | K.6. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 40 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 15 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 25 | ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 10 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych | 5 | ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 50 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY |
| W1-W4 | 2 | ||||||||||||||||
| W1-W4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W4 | 2 | |||||||||||||||||
| W1-W4 | 3 | |||||||||||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
| U1-U5, K1 | 4 | ||||||||||||||||
| U1-U5, K1 | 4 | |||||||||||||||||
| U1-U5, K1 | 4 | |||||||||||||||||
| U1-U5, K1 | 4 | |||||||||||||||||
| U1-U5, K1 | 4 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Czynny udział w zajęciach. Egzamin końcowy testowy. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona, zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy lub Dziekana Wydziału. W przypadkach losowych zajęcia można zaliczyć z inną grupą ćwiczeniową. Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 2 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak w wyjątkowych sytuacjach nie później niż do dnia zaliczenia semestralnego (w przypadku nieobecności następujących podczas trwania semestru zimowego)/egzaminu końcowego. Zaliczenie nieobecności na zajęciach teoretycznych polega na samodzielnym opracowaniu wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia/zagadnień w formie prezentacji, krótkiego referatu lub opracowania o charakterze naukowym. W przypadku nieobecności występującej podczas zajęć praktycznych - podstawą zaliczenia nieobecności jest wykonanie zadania w formie próby pracy. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Ponowne odbycie zajęć z inną grupą ćwiczeniową. Ponowne przystąpienie do zaliczeń cząstkowych/zaliczenia semestralnego/egzaminu końcowego. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach. Czynny udział w zajęciach praktycznych. Pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/ opiekuna prowadzącego. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60%-70% | 71%-75% | 76%-87% | 88%-94% | 95%-100% | |||||||||||||||
Egzamin końcowy testowy:
W przypadku terminów poprawkowych egzaminu końcowego, nauczyciel prowadzący po konsultacji z Kierownikiem Zakładu może zadecydować o zmianie formy przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się z formy testowej pisemnej na formę pisemną opisową lub ustną. Szczególnym wskazaniem do zmiany sposobu weryfikacji efektów uczenia się jest sytuacja gdy do egzaminu poprawkowego przystępuje niewielki odsetek studentów dopuszczonych do pierwszego terminu egzaminu. | |||||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 14.07.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec | ||||||||||||||||||