SYLABUS
rok akademicki 2017/2018
Nazwa przedmiotu/modułu | Choroby wewnętrzne | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | - Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych - Klinika Kardiologii - Klinika Hematologii - Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych - Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych - Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ - Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych | |
e-mail jednostki | endodiab@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne i niestacjonarne | |
Język przedmiotu | polski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III¢ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 ¢ 6 ¢ 7 £ 8 £ 9£ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 145 godzin, w tym: wykłady – 42 godzin, ćwiczenia – 103 godzin | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego oraz roli badań laboratoryjnych i obrazowych w diagnostyce i leczeniu najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób, znać zasady prowadzenia dokumentacji medycznej oraz zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, ze szczególnym uwzględnieniem zmian występujących w jamie ustnej, jak również wiedzieć, kiedy należy skierować pacjenta do szpitala. Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe, napisać historię choroby, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe (laboratoryjne i obrazowe), przeprowadzić różnicowanie oraz ustalić rozpoznanie i zaplanować leczenie najczęstszych chorób, zapoznać się z zasadami wykonywania procedur i zabiegów lekarskich stosowanych w postępowaniu diagnostyczno – terapeutycznym. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - dyskusja - prezentacja przypadków klinicznych - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - zajęcia praktyczne -konsultacje 1x w miesiącu 1 wtorek miesiąca 12.00-13.00 | |
Imię i nazwisko osoby (osób) prowadzącej(ych) przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Kardiologii, Gastroenterologii, Nefrologii, Hematologii oraz Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych UMB | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę |
|
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | opis kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:
|
| Wiedza (zgodnie ze szczegółowymi efektami kształcenia) |
|
E.W1 | Znajomość związku pomiędzy nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcją zmienionych narządów i układów oraz objawami klinicznymi a możliwościami diagnostyki i leczenia. | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny (test) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
E.W2 | Znajomość podstawowych metod badania lekarskiego oraz roli badań dodatkowych w diagnostyce, monitorowaniu, leczeniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w jamie ustnej. | |
E.W3 | Znajomość etiologii, patogenezy, objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek chorobowych, których objawy dotyczą jamy ustnej, w tym:
| |
E.W20 | Wiedza, kiedy chorego należy skierować do szpitala. | |
| umiejętności (zgodnie ze szczegółowymi efektami kształcenia) | Metody podsumowujące np.: -realizacja określonego zadania -prezentacja Metody formujące, np. -obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć -dyskusja w czasie zajęć |
E.U1 | Umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób osób dorosłych | |
E.U2 | Umiejętność oceny i opisu stanu somatycznego i psychicznego pacjenta. | |
E.U3 | Umiejętność planowania postępowania diagnostycznego i leczniczego w przypadku najczęstszych chorób występujących u osób dorosłych. | |
E.U4 | Umiejętność interpretacji wyników najważniejszych badań laboratoryjnych. | |
E.U20 | Umiejętność wykonania podstawowych procedur i zabiegów lekarskich: pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, pulsoksymetria, leczenie tlenem, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, pomiar stężenia glukozy we krwi włośniczkowej | |
kompetencje społeczne (zgodnie z ogólnymi efektami kształcenia) | ||
K1 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną | Ocenianie ciągłe przez nauczyciela |
K2 | Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |
K3 | Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | |
K4 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta |
Punkty ECTS | 8 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 42 | |
|
| |
| 103 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 145 | |
Samodzielna praca studenta | ||
| 15 | |
| 30 | |
| 50 | |
| godziny razem: 95 | |
Treści programowe przedmiotu: | ||
Tematyka | Efekty kształcenia (symbol i numer) | Forma |
Zasady badania podmiotowego | E.W1, E.W2 | wykład |
Badanie stanu ogólnego | E.W1, E.W2 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu oddechowego ( I ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu oddechowego ( II ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krążenia ( I ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krążenia ( II ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób przewodu pokarmowego ( I ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób przewodu pokarmowego ( II ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu dokrewnego ( I ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu dokrewnego ( II ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krwiotwórczego ( I ) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krwiotwórczego ( II) | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu moczowego | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu kostno-stawowego | E.W1, E.W2, E.W3 | wykład |
Nowoczesne metody diagnostyczne w chorobach wewnętrznych | E.W2, E.W3, E.U3, E.U4 | wykład |
Nadciśnienie tętnicze i przełom nadciśnieniowy | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Choroba niedokrwienna serca i zawał serca | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Najczęściej występujące zaburzenia rytmu serca i przewodnictwa | E.W1,E.W3,E/W20 | wykład |
Niewydolność krążenia | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Choroby gastroenterologiczne z objawami klinicznymi w postaci zmian w jamie ustnej | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Stany zagrożenia życia w gastroenterologii | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Cukrzyca i ostre powikłania cukrzycy | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Stany zagrożenia życia w endokrynologii | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Choroby autoimmunologiczne z uwzględnieniem zmian w jamie ustnej | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Stany zagrożenia życia w alergologii | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Niedokrwistości | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Białaczki, z uwzględnieniem zmian w jamie ustnej | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Diagnostyka i leczenie skaz krwotocznych | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Problemy stomatologiczne w nefrologii | E.W1,E.W3,E.W20 | wykład |
Wywiad - schemat wywiadu, skargi z zakresu układu oddechowego, skargi z zakresu układu krążenia, skargi z zakresu układu pokarmowego, skargi z zakresu układu moczowego i kostno-stawowego | E.W1,E.W2,E.W3, E.U2 | ćwiczenia |
Badanie przedmiotowe- badanie stanu ogólnego, badanie głowy i szyi, układu oddechowego, układu krążenia, układu pokarmowego, układu moczowego i kostno-stawowego | E.W1,E.W2,E.W3, E.U2 | ćwiczenia |
Układ krążenia: ostre zespoły wieńcowe (niestabilna choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego), obrzęk płuc, omdlenie, zatorowość płucna, tętniak rozwarstwiający aorty, zespół MAS | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Układ pokarmowy: choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, marskość wątroby, kamica pęcherzykowa, ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego, ostre zapalenie trzustki, nieswoiste choroby zapalne jelit (wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Cohna), rak jelita grubego | E.W1,E.W2,E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Układ dokrewny: nadczynność i niedoczynność tarczycy, niedoczynność przytarczyc, nadczynność i niedoczynność kory nadnerczy, guz chromochłonny, cukrzyca | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Układ oddechowy: ostra niewydolność oddechowa (ALI, ARDS), zapalenie płuc, przewlekła obturacyjna choroba płuc | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3,, E.U20 | ćwiczenia |
Schorzenia o podłożu alergicznym: wstrząs anafilaktyczny, obrzęk naczynioruchowy, astma oskrzelowa | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Układ krwiotwórczy: niedokrwistości ( z niedoboru żelaza, złośliwa, w chorobach nerek, niedokrwistość chorób przewlekłych), ostre białaczki (ogólna charakterystyka, zmiany w jamie ustnej), skazy krwotoczne, agranulocytoza | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Układ moczowy: zakażenia układu moczowego, ostra i przewlekła niewydolność nerek | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Układ ruchu: reumatoidalne zapalenie stawów, przewlekłe zapalenie stawów, układowe choroby tkanki łącznej, choroba zwyrodnieniowa stawów | E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20 | ćwiczenia |
Interpretacja podstawowych wyników badań laboratoryjnych | E.U4 | ćwiczenia |
Literatura podstawowa i uzupełniająca: |
| |
Literatura podstawowa: 1.W. Orłowski: Zarys ogólnej diagnostyki lekarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1994 2. Choroby wewnętrzne pod red. A. Szczeklika, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, stan wiedzy na rok 2012 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń- ustna (dyskusja w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta, ocena aktywności w czasie zajęć) Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w danej jednostce prowadzącej ćwiczenia z zakresu chorób wewnętrznych – praktyczne zaliczenie badania podmiotowego i przedmiotowego (Semestr V) oraz ustne zaliczenie z zakresu etiopatogenezy, symptomatologii oraz planowania diagnostyki i leczenia najważniejszych chorób układu oddechowego, pokarmowego, krążenia, dokrewnego, moczowego i kostno-stawowego. Zaliczenie chorób wewnętrznych – egzamin pisemny (testowy). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z asystentem prowadzącym zajęcia. |
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
…………………………………………………….. …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)