Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego
na kierunku POŁOŻNICTWO st. licencjackie
rok I, semestr 1 i 2
Link do sylabusa: Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Treści programowe poszczególnych zajęć | Sprawności językowe | Liczba godzin |
|
ROK I, semestr 1 |
| ||
1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z regulaminem SJO, programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia. | Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu. | 2 |
|
2. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku: historia, teraźniejszość i przyszłość; słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym. Struktura uczelni, nazwy wydziałów, nazwy przedmiotów, tytuły naukowe na wyższej uczelni, życie studenckie. | Język akademicki - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne. słownictwo (frazy rzeczownikowe i czasownikowe); ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu, ćwiczenia translacyjne. | 6 |
|
3.Położnictwo – charakterystyka kierunku. Autoprezentacja. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych. Kształcenie położnych w Polsce oraz w wybranych krajach anglojęzycznych; etyka zawodowa, kodeks położnych. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (wyrażanie opinii); analiza porównawcza; ćwiczenia leksykalne; sporządzenie notatki na podstawie materiału audiowizualnego. | 8 |
|
4. Budowa ciała oraz opis podstawowych jam ciała; położenie anatomiczne. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań; idiomy z nazwami części ciała; ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; tłumaczenie zdań; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji. | 6 |
|
5. Omówienie budowy, funkcjonowania układu oddechowego, krwionośnego oraz pokarmowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji i przygotowywania prezentacji video. | 8 |
|
ROK I, semestr 2 |
| ||
1. Żeński układ rozrodczy, budowa anatomiczna obręczy miednicznej. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; praktyka w podawaniu pozycji oraz wskazywaniu kierunku, trafianiu do celu wskazanego w obcym języku, ćwiczenia leksykalne; słuchanie ze zrozumieniem. słuchanie ze zrozumieniem. | 5 |
|
2. Struktura nowoczesnego szpitala: nazewnictwo podstawowych sprzętów, wyposażenia oraz oddziałów szpitalnych. Opis procedury przyjęcia do szpitala; rola położnej. Test sprawdzający wiadomości. | Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; praktyka w podawaniu pozycji oraz wskazywaniu kierunku, trafianiu do celu wskazanego w obcym języku, ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym słuchanie ze zrozumieniem. | 9 |
|
3. Opis procedury przyjęcia pacjentki do szpitala. Zarys i planowanie opieki położniczej Przeprowadzanie wywiadu z pacjentką i uzupełnianie karty pacjenta – rola położnej. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; układanie dialogów- doskonalenie języka komunikacji z pacjentem oraz personelem medycznym (język formalny i potoczny). | 6 |
|
4. Opieka nad kobietą w ciąży. Test sprawdzający wiadomości. | Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne i leksykalne; układanie dialogów- doskonalenie języka komunikacji z pacjentem oraz personelem medycznym. | 4 |
|
5. Powszechne dolegliwości występujące w trakcie ciąży | Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Doskonalenie języka komunikacji z pacjentka, ćwiczenia leksykalne i translacyjne. | 6 |
|
LITERATURA:
Kurhan K.: Selected Texts and Exercises for 1st year Midwifery Students – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z: 1. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008. 2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007. 3. Czubak M., Hansen E., English for Midwives, Medipage Sp. z o.o. , Warszawa 2015. 4.Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011. 5 . źródła internetowe 6.Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007. 7. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005. 8.Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester, 2017.
|