Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 22.11.2023 przez Studium Języków Obcych KRK

    Tematyka zajęć i sylabus

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 

    na kierunku POŁOŻNICTWO st. licencjackie

    rok I, semestr 1 i 2

     

    Link do sylabusa:  Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

     

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Sprawności językowe

    Liczba godzin

     

    ROK I, semestr 1

     

    1. Zajęcia organizacyjne, szkolenie BHP, zapoznanie z regulaminem SJO, programem nauczania, wymaganiami oraz sposobem uzyskiwania zaliczenia.

    Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu.

    2

     

    2. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku: historia, teraźniejszość i przyszłość; słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym. Struktura uczelni, nazwy wydziałów, nazwy przedmiotów, tytuły naukowe na wyższej uczelni, życie studenckie.

    Język akademicki - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia; ćwiczenia leksykalne. słownictwo (frazy rzeczownikowe i czasownikowe); ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu, ćwiczenia translacyjne.

    6

     

    3.Położnictwo – charakterystyka kierunku. Autoprezentacja. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych. Kształcenie położnych w Polsce oraz w wybranych krajach anglojęzycznych; etyka zawodowa, kodeks położnych.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (wyrażanie opinii); analiza porównawcza; ćwiczenia leksykalne; sporządzenie notatki na podstawie materiału audiowizualnego.

    8

     

    4. Budowa ciała oraz opis podstawowych jam ciała; położenie anatomiczne.

    Test sprawdzający wiadomości.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań; idiomy z nazwami części ciała; ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; tłumaczenie zdań; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji.

    6

     

    5. Omówienie budowy, funkcjonowania układu oddechowego, krwionośnego oraz pokarmowego oraz podstawowych chorób i ich typowych objawów.

    Test sprawdzający wiadomości.

    Czytanie tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; terminologia fachowa i potoczna; definiowanie, tworzenie pytań, ćwiczenia w mówieniu i czytaniu; rozwijanie umiejętności wygłaszania prezentacji i przygotowywania prezentacji video.

    8

     

    ROK I, semestr 2

     

    1. Żeński układ rozrodczy, budowa anatomiczna obręczy miednicznej.

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; praktyka w podawaniu pozycji oraz wskazywaniu kierunku, trafianiu do celu wskazanego w obcym języku, ćwiczenia leksykalne; słuchanie ze zrozumieniem. słuchanie ze zrozumieniem.

    5

     

    2. Struktura nowoczesnego szpitala: nazewnictwo podstawowych sprzętów, wyposażenia oraz oddziałów szpitalnych. Opis procedury przyjęcia do szpitala; rola położnej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    Czytanie ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego oraz ćwiczenia translacyjne; analiza porównawcza; praktyka w podawaniu pozycji oraz wskazywaniu kierunku, trafianiu do celu wskazanego w obcym języku, ćwiczenia leksykalne; praca z materiałem audiowizualnym słuchanie ze zrozumieniem.

    9

     

    3. Opis procedury przyjęcia pacjentki do szpitala. Zarys i planowanie opieki położniczej Przeprowadzanie wywiadu z pacjentką i uzupełnianie karty pacjenta rola położnej.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne; układanie dialogów- doskonalenie języka komunikacji z pacjentem oraz personelem medycznym (język formalny i potoczny).

    6

     

    4. Opieka nad kobietą w ciąży.

    Test sprawdzający wiadomości.

    Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu specjalistycznego, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia translacyjne i leksykalne; układanie dialogów- doskonalenie języka komunikacji z pacjentem oraz personelem medycznym.

    4

     

    5. Powszechne dolegliwości występujące w trakcie ciąży

    Doskonalenie czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Doskonalenie języka komunikacji z pacjentka, ćwiczenia leksykalne i translacyjne.

    6

     

     

    LITERATURA:

     

    Kurhan K.: Selected Texts and Exercises for 1st  year Midwifery Students – komplety materiałów dydaktycznych przygotowanych przez lektora na podstawie materiałów autorskich i z wykorzystaniem tekstów, ćwiczeń i nagrań audio z:

    1. Donesch-Jeżo E. : English for Nurses. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2008.

    2. Grice T.: Nursing 1, Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2007.

    3. Czubak M., Hansen E., English for Midwives, Medipage Sp. z o.o. , Warszawa 2015.

    4.Taylor L., LeMone L. : Fundamentals of Nursing. Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, Washington 2011.

    5 . źródła internetowe

    6.Dictionary of Nursing. A&C Black Publishers Ltd, London 2007.

    7. Hilton A.P.: Fundamental Nursing Skills. Whurr Publishers, London 2005.

    8.Peate I., Nair M.: Fundamentals of Anatomy and Physiology for Nursing and Healthcare Students. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester, 2017.