Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności.
  • Ostatnia zmiana 02.10.2024 przez Klinika Okulistyki Dziecięcej z Ośrodkiem Leczenia Zeza

    Aktualności

    Aktualny sylabus (okulistyka dorosłych + okulistyka dziecięca) :

     

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Okulistyka

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Okulistyki USK i UDSK

    e-mail jednostki

    okulistyka@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne £                                  niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £   II £   III £   IV £   V £  VI £

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £   9 £ 10 £ 11 £   12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Nie ma przedmiotów wprowadzających do nauczania okulistyki.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    45 – ćwiczenia; 11 – seminaria; 14 – wykłady

    (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku  jako wybrany przedmiot kliniczny)

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem nauczania okulistyki jest nabycie przez studenta podstawowej wiedzy z zakresu: anatomii i fizjologii układu wzrokowego u dzieci i dorosłych; symptomatologii, diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób oczu i aparatu ochronnego; powikłań okulistycznych chorób ogólnoutrojowych; zasad stosowania leków w okulistyce oraz powikłań okulistycznych po stosowaniu leków ogólnie.

    Założeniem przedmiotu jest też nabycie przez studenta umiejętności z zakresu: podstawowego badania narządu wzroku; zaplanowania i zinterpretowania badań dodatkowych niezbędnych do postawienia rozpoznania choroby oczu; rozpoznania stanu nagłego w okulistyce wymagającego natychmiastowej pomocy specjalistycznej; udzielenie wstępnej pomocy w urazach oczu oraz założenie opatrunku na oko.

    Metody dydaktyczne

     

    Metody nauczania obejmują:

    1) przekazywanie wiedzy w formie wykładów

    2) przekazywanie wiedzy w formie seminariów, połączone z dyskusją

    3) ćwiczenia praktyczne z pacjentem, nauka badania przedmiotowego i podmiotowego

    4) prezentacja najciekawszych przypadków klinicznych na ćwiczeniach, połączona z dyskusją

    5) uczestniczenie w zabiegach okulistycznych na bloku operacyjnym

    6) konsultacje (dokładny plan konsultacji każdego nauczyciela akademickiego podany jest w oddzielnej zakładce na stronie internetowej Kliniki Okulistyki).

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Zajęcia są prowadzone przez pracowników naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych zatrudnionych w Klinice Okulistyki USK (dr hab. Joanna Konopińska; dr hab. Ewa Proniewska-Skrętek, dr hab. Renata Zalewska, dr hab. Iwona Obuchowska; dr med. Paweł Kraśnicki; dr med. Diana Dmuchowska; dr med. Emil Saeed, lek. med. Łukasz Lisowski, doktoranci: lek. Mateusz Zarzecki, lek. Emil Grochowski, Kinga Gołaszewska, Maryla Młynarczyk) oraz UDSK (prof. hab. Alina Bakunowicz-Łazarczyk; dr hab. Beata Urban, dr Wojciech Pawłowski)

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr hab. med. Iwona Obuchowska – Klinika Okulistyki USK

    Dr hab. n. med. Beata Urban – Klinika Okulistyki UDSK

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    F.W3

    zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych w okulistyce, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania

    seminaria, ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - zaliczenie pisemne na koniec bloku z okulistyki

    - egzamin końcowy pisemny w formie testu w sesji letniej

     

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    F.W4

    zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia miejscowego w okulistyce

    seminaria, ćwiczenia

    F.W11

    posiada wiedzę z zakresu chorób narządu wzroku, w szczególności:

    1. zna i wyjaśnia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach okulistycznych,
    2. zna okulistyczne powikłania chorób ogólnoustrojowych wraz z ich okulistyczną symptomatologią oraz prawidłowe metody postępowania w tych przypadkach,
    3. dotyczącą postępowania chirurgicznego w poszczególnych chorobach oka,
    4. zna podstawowe grupy leków stosowanych w okulistyce, ich działania niepożądane i interakcje,
    5. zna grupy leków stosowanych ogólnie, z którymi wiążą się powikłania i przeciwwskazania okulistyczne oraz ich mechanizm

    wykłady, seminaria, ćwiczenia

    umiejętności

    F.U1

    asystuje poprzez obserwację przy typowym zabiegu okulistycznym

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - zaliczenie u asystenta na koniec bloku z okulistyki

     

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

     

    F.U2

    zna  podstawowe narzędzia stosowane w okulistyce

    ćwiczenia

    F.U3

    stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki

    ćwiczenia

    F.U4

    potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek

    ćwiczenia

    F.U19

    przeprowadza okulistyczne badanie przesiewowe

    ćwiczenia

    F.U20

    rozpoznaje stany okulistyczne wymagające natychmiastowe pomocy specjalistycznej i udziela wstępnej, kwalifikowanej pomocy w przypadkach urazów fizycznych i chemicznych oka

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    wykłady, seminaria, ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące

     

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K1

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    seminaria, ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące

     

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K9

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         

     

    Punkty ECTS

    4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    14

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    45

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    11

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem: 72

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    9

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    9

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 28

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    F.W3 i F.W4zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych w okulistyce, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania

    zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia miejscowego w okulistyce

    Odwarstwienia siatkówki i choroby ciała szklistego, Chirurgia soczewki, Choroba zezowa i metody operacyjne, Jaskra – podstawowe zabiegi operacyjne, Procedury inwazyjne w okulistyce: angiografia fluoresceinowa – uczestniczy w procedurach przygotowania pacjenta do operacji; uczestniczy w zabiegach operacyjnych na bloku oeracyjnytm

    F.W11 - posiada wiedzę z zakresu chorób narządu wzroku w szczególności:

    1. zna i wyjaśnia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach okulistycznych,
    2. zna okulistyczne powikłania chorób ogólnoustrojowych wraz z ich okulistyczną symptomatologią oraz prawidłowe metody postępowania w tych przypadkach,
    3. dotyczącą postępowania chirurgicznego w poszczególnych chorobach oka,
    4. zna podstawowe grupy leków stosowanych w okulistyce, ich działania niepożądane i interakcje,
    5. zna grupy leków stosowanych ogólnie, z którymi wiążą się powikłania i przeciwwskazania okulistyczne oraz wyjaśnia ich mechanizm

    Wady wzroku i metody ich korekcji, Cukrzyca i nadciśnienie tętnicze – powikłania oczne, Problem czerwonego i suchego oka, Wpływ leków stosowanych ogólnie i miejscowo na narząd wzroku, Podstawy neurookulistyki, zaburzenia wzroku w chorobach ośrodkowego układu nerwowego, Retinopatia wcześniaków, siatkówczak, wrodzone zespoły zaburzeń ruchomości gałek ocznych, zez porażenny, Aparat ochronny oka – podstawy anatomii, symptomatologia podstawowych chorób oczodołu i powiek, zagadnienia orbitopatii tarczycowej, Jaskra – patomechanizm, objawy, diagnostyka i leczenie, Choroby rogówki i soczewki, Zapalenia błony naczyniowej oka, Niedrożności naczyń siatkówki, zwyrodnienie plamki związane z wiekiem, Różnice anatomiczne i fizjologiczne miedzy narządu wzroku osoby dorosłej i dziecka, wady refrakcji, jaskra wrodzona, zaćma wrodzona, Zapalenie spojówek u noworodków, wrodzona niedrożność dróg łzowych, zespół dziecka potrząsanego.

    F.U1, F.U2, F.U3, F.U4 - asystuje poprzez obserwację przy typowym zabiegu okulistycznym, zna  podstawowe narzędzia stosowane w okulistyce, stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki, potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek

    Chirurgia soczewki oka, Chirurgia siatkówki, Zabiegi operacyjne w chirurgii jaskry, Postępowanie w ropnym zapaleniu worka łzowego i wrodzonej niedrożności dróg łzowych - uczestniczy w procedurach przygotowania pacjenta do operacji; uczestniczy w zabiegach operacyjnych na bloku oeracyjnytm

    F.U20 - rozpoznaje stany okulistyczne wymagające natychmiastowe pomocy specjalistycznej i udziela wstępnej, kwalifikowanej pomocy w przypadkach urazów fizycznych i chemicznych oka

    Urazy narządu wzroku, zasady pierwszej pomocy okulistycznej, Postępowanie w stanach nagłych w okulistyce, Problemy ostrego dyżuru – praktyczne badanie pacjenta i proponowanie określonego postepowania terapeutycznego

    F.U19 - przeprowadza okulistyczne badanie przesiewowe

    Badanie oczodołu, egzoftalmometria, ocena stanu powiek i spojówek, Badanie ostrości wzroku i korekcja wad wzroku, ocena widzenia barwnego; Badanie w lampie szczelinowej, podstawy rozpoznawania zaćmy i chorób rogówki; Zastosowanie gonioskopii, oceny ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz pola widzenia w diagnostyce jaskry; Badanie dna oka, ocena zmian na dnie oka w stanie fizjologii i w podstawowych zaburzeniach siatkówki i nerwu wzrokowego; Ocena przedniego odcinka oka za pomocą mikroskopu spekularnego, pachymetru, ultrabiomikroskopii; Ocena tylnego odcinka oka za pomocą ultrasonografii, angiografiii fluoresceinowej, optycznej koherentnej tomografii – praktyczne badanie pacjenta lub asystowanie przy specjalistycznych badaniach klinicznych

    K1 - Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    Prezentacja najciekawszych przypadków klinicznych, połączona z dyskusją

    Uczestniczenie w zabiegach operacyjnych oraz w procedurach diagnostycznych

    K2 - potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    K3 - kieruje się dobrem pacjenta

    Ćwiczenia praktyczne z pacjentem, nauka badania przedmiotowego i podmiotowego, omawianie ciekawych przypadków klinicznych

    K4 - dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    Ćwiczenia praktyczne z badania pacjenta i proponowanych metod terapeutycznych

    K5 - podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    Ćwiczenia praktyczne z badania pacjenta.

    K6 - propaguje zachowania prozdrowotne

    K7 - korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8 - formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    Ćwiczenia poświęcone rozmowie z pacjentem – zbieranie wywiadu lekarskiego, przekazywanie informacji na temat schorzenia, proponowanych zasad leczenia i profilaktyki

    K9 - wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    Ćwiczenia w grupie – studenci uczą się współpracować przy badaniu pacjenta, obserwują pracę technika, wykonującego badanie angiografii fluoresceinowej, OCT, pola widzenia i badań elektrofizjologicznych.

    Uczestniczenie w zabiegach operacyjnych - obserwacja wspólpracy zespołu operacyjnego z zespołem znieczulającym, współpracy lekarzy z instrumentariuszkami.

    K10 - formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    Dyskusja w ramach seminarium oraz ćwiczeń

    K11 - przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

    Omawianie na ćwiczeniach zasad bezpiecznego posługiwania się sprzędtem i aparaturą medyczną, dostepną w Klinice Okulistyki.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    red. Andrzej Grzybowski: Okulistyka. Wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2018

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    red. H. Niżankowska: Okulistyka. Podstawy kliniczne. PZWL, wyd 2010 r i późniejsze

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych obejmujących 2 tygodniowy blok z okulistyki. W przypadku jednej lub dwóch nieobecności usprawiedliwionych nie ma obowiązku jej odrabiania. W przypadku większej ilości nieobecności usprawiedliwionych lub każdej liczby nieobecności nieusprawiedliwionych istnieje obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu terminu.

    Zaliczenie całego bloku z okulistyki (w jego ostatnim dniu) ma charakter ustny lub pisemny.

    Student zostaje dopuszczony do egzaminu po spełnieniu w/w warunków. Egzamin końcowy ma formę testu w sesji letniej.

     

     

     

     

    ……………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)