Aktualny sylabus (okulistyka dorosłych + okulistyka dziecięca) :
SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025
Nazwa przedmiotu/modułu | Okulistyka | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Okulistyki USK i UDSK | |
e-mail jednostki | okulistyka@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Nie ma przedmiotów wprowadzających do nauczania okulistyki. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 45 – ćwiczenia; 11 – seminaria; 14 – wykłady (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem nauczania okulistyki jest nabycie przez studenta podstawowej wiedzy z zakresu: anatomii i fizjologii układu wzrokowego u dzieci i dorosłych; symptomatologii, diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób oczu i aparatu ochronnego; powikłań okulistycznych chorób ogólnoutrojowych; zasad stosowania leków w okulistyce oraz powikłań okulistycznych po stosowaniu leków ogólnie. Założeniem przedmiotu jest też nabycie przez studenta umiejętności z zakresu: podstawowego badania narządu wzroku; zaplanowania i zinterpretowania badań dodatkowych niezbędnych do postawienia rozpoznania choroby oczu; rozpoznania stanu nagłego w okulistyce wymagającego natychmiastowej pomocy specjalistycznej; udzielenie wstępnej pomocy w urazach oczu oraz założenie opatrunku na oko. | |
Metody dydaktyczne
| Metody nauczania obejmują: 1) przekazywanie wiedzy w formie wykładów 2) przekazywanie wiedzy w formie seminariów, połączone z dyskusją 3) ćwiczenia praktyczne z pacjentem, nauka badania przedmiotowego i podmiotowego 4) prezentacja najciekawszych przypadków klinicznych na ćwiczeniach, połączona z dyskusją 5) uczestniczenie w zabiegach okulistycznych na bloku operacyjnym 6) konsultacje (dokładny plan konsultacji każdego nauczyciela akademickiego podany jest w oddzielnej zakładce na stronie internetowej Kliniki Okulistyki). | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Zajęcia są prowadzone przez pracowników naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych zatrudnionych w Klinice Okulistyki USK (dr hab. Joanna Konopińska; dr hab. Ewa Proniewska-Skrętek, dr hab. Renata Zalewska, dr hab. Iwona Obuchowska; dr med. Paweł Kraśnicki; dr med. Diana Dmuchowska; dr med. Emil Saeed, lek. med. Łukasz Lisowski, doktoranci: lek. Mateusz Zarzecki, lek. Emil Grochowski, Kinga Gołaszewska, Maryla Młynarczyk) oraz UDSK (prof. hab. Alina Bakunowicz-Łazarczyk; dr hab. Beata Urban, dr Wojciech Pawłowski) | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. med. Iwona Obuchowska – Klinika Okulistyki USK Dr hab. n. med. Beata Urban – Klinika Okulistyki UDSK |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
F.W3 | zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych w okulistyce, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania | seminaria, ćwiczenia | Metody podsumowujące - zaliczenie pisemne na koniec bloku z okulistyki - egzamin końcowy pisemny w formie testu w sesji letniej
Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć
| |
F.W4 | zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia miejscowego w okulistyce | seminaria, ćwiczenia | ||
F.W11 | posiada wiedzę z zakresu chorób narządu wzroku, w szczególności:
| wykłady, seminaria, ćwiczenia | ||
umiejętności | ||||
F.U1 | asystuje poprzez obserwację przy typowym zabiegu okulistycznym | ćwiczenia | Metody podsumowujące - zaliczenie u asystenta na koniec bloku z okulistyki
Metody formujące - obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności
| |
F.U2 | zna podstawowe narzędzia stosowane w okulistyce | ćwiczenia | ||
F.U3 | stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki | ćwiczenia | ||
F.U4 | potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek | ćwiczenia | ||
F.U19 | przeprowadza okulistyczne badanie przesiewowe | ćwiczenia | ||
F.U20 | rozpoznaje stany okulistyczne wymagające natychmiastowe pomocy specjalistycznej i udziela wstępnej, kwalifikowanej pomocy w przypadkach urazów fizycznych i chemicznych oka | ćwiczenia | ||
kompetencje społeczne | ||||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | wykłady, seminaria, ćwiczenia | Metody podsumowujące - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące
- obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | |||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | |||
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | |||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | |||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | seminaria, ćwiczenia | Metody podsumowujące - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące
- obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | |||
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 14 | |
| 45 | |
| 11 | |
|
| |
| 2 | |
| godziny razem: 72 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 9 | |
| 9 | |
| 10 | |
| godziny razem: 28 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
F.W3 i F.W4 – zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych w okulistyce, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia miejscowego w okulistyce | Odwarstwienia siatkówki i choroby ciała szklistego, Chirurgia soczewki, Choroba zezowa i metody operacyjne, Jaskra – podstawowe zabiegi operacyjne, Procedury inwazyjne w okulistyce: angiografia fluoresceinowa – uczestniczy w procedurach przygotowania pacjenta do operacji; uczestniczy w zabiegach operacyjnych na bloku oeracyjnytm |
F.W11 - posiada wiedzę z zakresu chorób narządu wzroku w szczególności:
| Wady wzroku i metody ich korekcji, Cukrzyca i nadciśnienie tętnicze – powikłania oczne, Problem czerwonego i suchego oka, Wpływ leków stosowanych ogólnie i miejscowo na narząd wzroku, Podstawy neurookulistyki, zaburzenia wzroku w chorobach ośrodkowego układu nerwowego, Retinopatia wcześniaków, siatkówczak, wrodzone zespoły zaburzeń ruchomości gałek ocznych, zez porażenny, Aparat ochronny oka – podstawy anatomii, symptomatologia podstawowych chorób oczodołu i powiek, zagadnienia orbitopatii tarczycowej, Jaskra – patomechanizm, objawy, diagnostyka i leczenie, Choroby rogówki i soczewki, Zapalenia błony naczyniowej oka, Niedrożności naczyń siatkówki, zwyrodnienie plamki związane z wiekiem, Różnice anatomiczne i fizjologiczne miedzy narządu wzroku osoby dorosłej i dziecka, wady refrakcji, jaskra wrodzona, zaćma wrodzona, Zapalenie spojówek u noworodków, wrodzona niedrożność dróg łzowych, zespół dziecka potrząsanego. |
F.U1, F.U2, F.U3, F.U4 - asystuje poprzez obserwację przy typowym zabiegu okulistycznym, zna podstawowe narzędzia stosowane w okulistyce, stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki, potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek | Chirurgia soczewki oka, Chirurgia siatkówki, Zabiegi operacyjne w chirurgii jaskry, Postępowanie w ropnym zapaleniu worka łzowego i wrodzonej niedrożności dróg łzowych - uczestniczy w procedurach przygotowania pacjenta do operacji; uczestniczy w zabiegach operacyjnych na bloku oeracyjnytm |
F.U20 - rozpoznaje stany okulistyczne wymagające natychmiastowe pomocy specjalistycznej i udziela wstępnej, kwalifikowanej pomocy w przypadkach urazów fizycznych i chemicznych oka | Urazy narządu wzroku, zasady pierwszej pomocy okulistycznej, Postępowanie w stanach nagłych w okulistyce, Problemy ostrego dyżuru – praktyczne badanie pacjenta i proponowanie określonego postepowania terapeutycznego |
F.U19 - przeprowadza okulistyczne badanie przesiewowe | Badanie oczodołu, egzoftalmometria, ocena stanu powiek i spojówek, Badanie ostrości wzroku i korekcja wad wzroku, ocena widzenia barwnego; Badanie w lampie szczelinowej, podstawy rozpoznawania zaćmy i chorób rogówki; Zastosowanie gonioskopii, oceny ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz pola widzenia w diagnostyce jaskry; Badanie dna oka, ocena zmian na dnie oka w stanie fizjologii i w podstawowych zaburzeniach siatkówki i nerwu wzrokowego; Ocena przedniego odcinka oka za pomocą mikroskopu spekularnego, pachymetru, ultrabiomikroskopii; Ocena tylnego odcinka oka za pomocą ultrasonografii, angiografiii fluoresceinowej, optycznej koherentnej tomografii – praktyczne badanie pacjenta lub asystowanie przy specjalistycznych badaniach klinicznych |
K1 - Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | Prezentacja najciekawszych przypadków klinicznych, połączona z dyskusją Uczestniczenie w zabiegach operacyjnych oraz w procedurach diagnostycznych |
K2 - potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych K3 - kieruje się dobrem pacjenta | Ćwiczenia praktyczne z pacjentem, nauka badania przedmiotowego i podmiotowego, omawianie ciekawych przypadków klinicznych |
K4 - dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | Ćwiczenia praktyczne z badania pacjenta i proponowanych metod terapeutycznych |
K5 - podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | Ćwiczenia praktyczne z badania pacjenta. |
K6 - propaguje zachowania prozdrowotne K7 - korzysta z obiektywnych źródeł informacji K8 - formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | Ćwiczenia poświęcone rozmowie z pacjentem – zbieranie wywiadu lekarskiego, przekazywanie informacji na temat schorzenia, proponowanych zasad leczenia i profilaktyki |
K9 - wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | Ćwiczenia w grupie – studenci uczą się współpracować przy badaniu pacjenta, obserwują pracę technika, wykonującego badanie angiografii fluoresceinowej, OCT, pola widzenia i badań elektrofizjologicznych. Uczestniczenie w zabiegach operacyjnych - obserwacja wspólpracy zespołu operacyjnego z zespołem znieczulającym, współpracy lekarzy z instrumentariuszkami. |
K10 - formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | Dyskusja w ramach seminarium oraz ćwiczeń |
K11 - przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | Omawianie na ćwiczeniach zasad bezpiecznego posługiwania się sprzędtem i aparaturą medyczną, dostepną w Klinice Okulistyki. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
red. Andrzej Grzybowski: Okulistyka. Wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2018 |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
red. H. Niżankowska: Okulistyka. Podstawy kliniczne. PZWL, wyd 2010 r i późniejsze |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych obejmujących 2 tygodniowy blok z okulistyki. W przypadku jednej lub dwóch nieobecności usprawiedliwionych nie ma obowiązku jej odrabiania. W przypadku większej ilości nieobecności usprawiedliwionych lub każdej liczby nieobecności nieusprawiedliwionych istnieje obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu terminu. Zaliczenie całego bloku z okulistyki (w jego ostatnim dniu) ma charakter ustny lub pisemny. Student zostaje dopuszczony do egzaminu po spełnieniu w/w warunków. Egzamin końcowy ma formę testu w sesji letniej. |
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)