Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 11.10.2024 przez Studium Języków Obcych BAK

    Tematyka zajęć i sylabus

    Link do sylabusa:

    https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu języka angielskiego 2024/2025

    na kierunku LOGOPEDIA z FONOAUDIOLOGIĄ

    rok I studia drugiego stopnia, semestr I i II

    prowadząca: mgr Barbara Kalinowska

     

    Tematyka

    Sprawności językowe/ zagadnienia gramatyczne

    Liczba godzin

    Zajęcia organizacyjne. Przepisy BHP. Regulamin SJO. Zapoznanie z tematyką zajęć lektoratu języka angielskiego.

    Doskonalenie sprawności słuchania i mówienia.

    2

    Pytanie o i uzyskiwanie podstawowych danych osobowych, uzupełnianie kwestionariusza osobowego. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w mówieniu.

    2

    Przypomnienie terminologii specjalistycznej dotyczącej narządu słuchu i narządu mowy i ich funkcjonowania.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu.

    4

    Wprowadzenie terminologii specjalistycznej dotyczącej etapów rozwoju mowy u dzieci oraz zaburzeń rozwoju mowy.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu.

    8

    Omówienie zasad terapii logopedycznej z dziećmi i przykładów ćwiczeń aparatu artykulacyjnego.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu.

    6

    Rozszczep warg i języka- charakterystyka, leczenie tych wad rozwojowych i ich wpływ na rozwój mowy.

    Prezentacje studentów- ćwiczenia w mówieniu.

    2

    Wprowadzenie terminologii specjalistycznej dotyczącej dysleksji, jej typów i form leczenia.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu.

    4

    Wprowadzenie terminologii specjalistycznej dotyczącej wybranych zaburzeni mowy powstałych w wyniku uszkodzenia mózgu i/lub układu nerwowego: afazji, anartrii i dyzartrii.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu.

    4

    Alternatywne i wspomagające metody komunikacji.

    Prezentacje studentów- ćwiczenia w mówieniu.

    2

    Praca w środowisku wielokulturowym. Świadomość różnic kulturowych wśród pacjentów i współpracowników kluczem do owocnej i bezkonfliktowej współpracy.

    Doskonalenie sprawności słuchania i mówienia.

    4

    Pisanie CV i listu motywacyjnego. Zapoznanie z aspektami pracy w środowisku wielokulturowym. Rozmowa kwalifikacyjna o pracę.

    Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w pisaniu i mówieniu.

    8

    Wybrane zagadnienia z gramatyki: przegląd wybranych czasów gramatycznych, pytania zależne i niezależne, strona bierna.

     

    4

    Testy z omówionego materiału- w trakcie i po zakończeniu działów tematycznych.

     

    10

    Literatura podstawowa:

    Komplet materiałów dydaktycznych (teksty wraz z ćwiczeniami leksykalnymi, strukturalnymi, translacyjnymi i komunikacyjnymi) przygotowanymi przez autora programu w oparciu o materiały ze stron internetowych oraz z wykorzystaniem następujących podręczników:

    1. Donesch-Jeżo E.: English for Medical Students and Doctors 1. PZWL, Warszawa 2000.

    2. Crystal D.: The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press, Cambridge 1987.

    3. Andersen K., Maclean J., Lynch T.: Study Speaking. Cambridge University Press, Cambridge 2004.

    4. Glendinning E.H., Holmstrom B.: Study Reading. Cambridge University Press, Cambridge 2004.

     

    Literatura uzupełniająca:

    1. Wellman G.: The Heinemann English Wordbuilder. Heinemann International, Oxford 1989.

    2. Wright J.: Idioms Organiser. Thomson Heinle, Boston 2002.

    3. Murphy R.: English Grammar in Use with Answers Fifth Edition: A Self-Study Reference and Practice Book for Intermediate Learners of English. Cambridge University Press, Cambridge 2019.