Link do sylabusa:
https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu języka angielskiego 2024/2025
na kierunku LOGOPEDIA z FONOAUDIOLOGIĄ
rok I studia drugiego stopnia, semestr I i II
prowadząca: mgr Barbara Kalinowska
Tematyka | Sprawności językowe/ zagadnienia gramatyczne | Liczba godzin |
Zajęcia organizacyjne. Przepisy BHP. Regulamin SJO. Zapoznanie z tematyką zajęć lektoratu języka angielskiego. | Doskonalenie sprawności słuchania i mówienia. | 2 |
Pytanie o i uzyskiwanie podstawowych danych osobowych, uzupełnianie kwestionariusza osobowego. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w mówieniu. | 2 |
Przypomnienie terminologii specjalistycznej dotyczącej narządu słuchu i narządu mowy i ich funkcjonowania. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu. | 4 |
Wprowadzenie terminologii specjalistycznej dotyczącej etapów rozwoju mowy u dzieci oraz zaburzeń rozwoju mowy. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu. | 8 |
Omówienie zasad terapii logopedycznej z dziećmi i przykładów ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu. | 6 |
Rozszczep warg i języka- charakterystyka, leczenie tych wad rozwojowych i ich wpływ na rozwój mowy. | Prezentacje studentów- ćwiczenia w mówieniu. | 2 |
Wprowadzenie terminologii specjalistycznej dotyczącej dysleksji, jej typów i form leczenia. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu. | 4 |
Wprowadzenie terminologii specjalistycznej dotyczącej wybranych zaburzeni mowy powstałych w wyniku uszkodzenia mózgu i/lub układu nerwowego: afazji, anartrii i dyzartrii. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i translacyjne. Ćwiczenia w mówieniu. | 4 |
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. | Prezentacje studentów- ćwiczenia w mówieniu. | 2 |
Praca w środowisku wielokulturowym. Świadomość różnic kulturowych wśród pacjentów i współpracowników kluczem do owocnej i bezkonfliktowej współpracy. | Doskonalenie sprawności słuchania i mówienia. | 4 |
Pisanie CV i listu motywacyjnego. Zapoznanie z aspektami pracy w środowisku wielokulturowym. Rozmowa kwalifikacyjna o pracę. | Ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia w pisaniu i mówieniu. | 8 |
Wybrane zagadnienia z gramatyki: przegląd wybranych czasów gramatycznych, pytania zależne i niezależne, strona bierna. |
| 4 |
Testy z omówionego materiału- w trakcie i po zakończeniu działów tematycznych. |
| 10 |
Literatura podstawowa:
Komplet materiałów dydaktycznych (teksty wraz z ćwiczeniami leksykalnymi, strukturalnymi, translacyjnymi i komunikacyjnymi) przygotowanymi przez autora programu w oparciu o materiały ze stron internetowych oraz z wykorzystaniem następujących podręczników:
1. Donesch-Jeżo E.: English for Medical Students and Doctors 1. PZWL, Warszawa 2000.
2. Crystal D.: The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press, Cambridge 1987.
3. Andersen K., Maclean J., Lynch T.: Study Speaking. Cambridge University Press, Cambridge 2004.
4. Glendinning E.H., Holmstrom B.: Study Reading. Cambridge University Press, Cambridge 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Wellman G.: The Heinemann English Wordbuilder. Heinemann International, Oxford 1989.
2. Wright J.: Idioms Organiser. Thomson Heinle, Boston 2002.
3. Murphy R.: English Grammar in Use with Answers Fifth Edition: A Self-Study Reference and Practice Book for Intermediate Learners of English. Cambridge University Press, Cambridge 2019.