Regulamin Dydaktyczny Kliniki Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej,
przedmiotu położnictwo i ginekologia.
Regulamin zajęć dydaktycznych z położnictwa i ginekologii - zakresu endokrynologii ginekologicznej - jest zgodny z Regulaminem Studiów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
1. Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z:
-etiopatogenezą schorzeń z zakresu endokrynologii ginekologicznej, ich diagnostyką i leczeniem,
- przygotowaniem do sprawowania podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie tych chorób.
2. Zajęcia prowadzone są zgodnie z ustalonym przez Dziekana Wydziału Lekarskiego harmonogramem zajęć (zamieszczonym na stronie Wydziału Lekarskiego UMB) i programem nauczania zatwierdzonym przez Radę Wydziału.
3. Szczegółowy program zajęć z położnictwa i ginekologii z zakresu endokrynologii ginekologicznej jest zamieszczony w jednostce dydaktycznej i obejmuje ćwiczenia, seminaria i wykłady. W trakcie ćwiczeń odbywają się następujące zajęcia kliniczne: badanie podmiotowe, badanie ginekologiczne, czynny udział (asysta) podczas zabiegów operacyjnych, omawianie przypadków klinicznych oraz praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych.
4. Przed rozpoczęciem zajęć studenci powinni pozostawić okrycia wierzchnie i inne rzeczy osobiste w szatni studenckiej.
5. W zajęciach dydaktycznych nie powinni uczestniczyć studenci, którzy stwierdzili u siebie niepokojące objawy (temperatura ciała powyżej 37,5°C, suchy kaszel, duszność, zaburzenia węchu lub smaku). Przed zajęciami zaleca się studentom dokonania pomiaru temperatury ciała w punkcie wyznaczonym przez Uczelnię.
6. W miejscach ogólnodostępnych na terenie uczelni oraz w trakcie zajęć dydaktycznych
studenci zobowiązani są do zakrywania nosa i ust przy pomocy maski, maseczki, przyłbicy.
7. Studenci przebywający na kwarantannie są zobowiązani do uczestniczenia w odbywających się zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość, chyba że lekarz kierujący na kwarantannę stwierdzi niezdolność do uczestniczenia w zajęciach.
8. Studenci uczestniczący w zajęciach zobowiązani są stosować się do wytycznych sanitarnych zawartych w przepisach powszechnych oraz wydanych przez GIS i inne uprawnione podmioty, jak również do Zarządzenia nr 51/2020 Rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z dnia 4 czerwca 2020r. w sprawie ustalenia procedury dotyczącej zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 (https://bip.umb.edu.pl/zarzadzenie/1706/zarzadzenie-nr-51-2020) oraz Zarządzenia nr
86/2020 Rektora Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z dnia 09.09.2020 w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych wynikających z programu studiów w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 (https://bip.umb.edu.pl/zarzadzenie/1844/zarzadzenie-nr-86-2020).
9. W czasie zajęć dydaktycznych każdy student, bezpośrednio przed i po każdym kontakcie z pacjentem, powinien przeprowadzić dezynfekcję rąk zgodnie z obowiązującymi zasadami.
10. Obowiązuje zmiana obuwia i posiadanie własnych, czystych fartuchów. Pracownicy prowadzący zajęcia nie ponoszą odpowiedzialności za utratę przez studenta jego rzeczy osobistych.
11. W trakcie zajęć, urządzenia elektroniczne, którymi dysponuje student (telefony komórkowe, notebooki, laptopy sprzęt audio i inne) muszą być wyłączone. Niedopuszczalne jest korzystanie z nich w celu utrwalania prowadzonych ćwiczeń, seminariów i wykładów (wykonywanie zdjęć, nagrywanie dźwięku lub filmowanie) pod rygorem konsekwencji prawnych.
12. Cała dokumentacja medyczna, którą prowadzą w trakcie ćwiczeń studenci, powinna być prowadzona z poszanowaniem przepisów o ochronie danych osobowych (brak danych personalnych oraz innych informacji umożliwiających identyfikację pacjentki), a sposób pracy studentów z pacjentką powinien przebiegać w atmosferze empatii wobec chorego człowieka. Studenta obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
13. Zabrania się spożywania posiłków, picia napojów, palenia wyrobów tytoniowych i tzw. e-papierosów w trakcie zajęć w jednostkach dydaktycznych.
14. Student jest zobowiązany do bezzwłocznego poinformowania nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia o każdym wypadku mającym miejsce podczas zajęć dydaktycznych.
15. Każdorazowe opuszczenie przez studenta jednostki dydaktycznej odbywa się po uprzednim poinformowaniu osoby prowadzącej ćwiczenia i wyrażeniu przez nią zgody.
16. Wszelkie zmiany w przewidzianym czasie zajęć powinny być uzgodnione przez Starostę roku z Kierownikiem Kliniki Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej.
17. Obecność studentów na wszystkich formach zajęć dydaktycznych prowadzonych w jednostce (ćwiczenia, seminaria, wykłady) z uwzględnieniem e-learningu jest obowiązkowa. Każda nieobecność będzie usprawiedliwiana jedynie na podstawie oficjalnego zaświadczenia: zwolnienia lekarskiego, wystawianego na druku przeznaczonym do wystawiania tego typu zaświadczeń, zaświadczenia wydanego przez Dziekana lub stosowne władze. Dokument powinien być dostarczony w ciągu 7 dni do sekretariatu Kliniki Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej. Dokumenty dostarczone po tym terminie nie będą honorowane. Studenci, którzy z przyczyn usprawiedliwionych (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański, udokumentowane wypadki losowe) nie mogą wziąć udziału w zajęciach w wyznaczonym terminie, mogą je „odrobić” z inną grupą ćwiczeniową, po uprzednim uzgodnieniu terminu z Kierownikiem Kliniki, ale najpóźniej do końca semestru. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się inną formę odrobienia nieobecności usprawiedliwionej na zasadach i w terminie określonym przez Kierownika Kliniki Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej.
18. Studenci zobowiązani są do uczestnictwa na zajęciach w grupach, do których są przydzieleni.
19. Studenci zobowiązani są do punktualnego przybycia na zajęcia i teoretycznego przygotowania się do przedstawionych zagadnień (również w pierwszym dniu ćwiczeń), co umożliwi czynny udział w zajęciach dydaktycznych.
20. Forma i warunki zaliczania zajęć
Warunkiem zaliczenia zajęć z zakresu endokrynologii ginekologicznej na IV, V i VI roku jest obecność i czynny udział we wszystkich obowiązujących formach nauczania przedmiotu.
21. Dokumentacja dotycząca przebiegu zajęć z zakresu endokrynologii ginekologicznej przechowywana jest przez 5 lat od zakończenia sprawy w archiwum Kliniki Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej.
Obowiązujące podręczniki:
1. Skałba P. „Endokrynologia ginekologiczna“, PZWL, wydanie III 2008
2. Bręborowicz G. (red.) „Położnictwo i ginekologia“ Tom 1-2, PZWL; wydanie I 2006, dodruk 2008 oraz wydanie II 2015, dodruk 2016