EFEKTY KSZTAŁCENIA
Międzysektorowych Studiów Doktoranckich
dla cyklu kształcenia na rok akademicki 2018/2019
- Jednostka prowadząca studia doktoranckie: Wydział Lekarski z Oddziałem Stomatologii Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim UMB
- Umiejscowienie studiów w obszarze/obszarach kształcenia (z uwzględnieniem dziedziny/dziedzin nauki): nauki medyczne
Symbol | ZAKŁADANE EFEKTY KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów doktoranckich absolwent: |
Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji (poziom 8) Symbol
|
M3_W | WIEDZA | |
W01 | Zna zasady praktyki opartej o dowody | P8S_WG |
W02 | Zna metody estymacji parametrów rozkładu zmiennej losowej na podstawie próby, w tym estymacji przedziałowej | P8S_WG |
W03 | Zna metodologię testów istotności statystycznej | P8S_WG |
W04 | Zna podstawowe testy parametryczne i nieparametryczne | P8S_WG |
W05 | Zna postać modelu liniowego regresji wielokrotnej. Wie, czym są reszty, wartości prognozowane, obserwacje odstające i wpływowe. | P8S_WG |
W06 | Zna podstawowe odstępstwa od modelu liniowego, metody ich wykrywania i sposoby modyfikacji modelu. Wie czym jest współczynnik determinacji. | P8S_WG |
W07 | Zna postać modelu regresji logistycznej i regresji Poissona. Wie, czym są reszty Pearsona i statystyka Pearsona. | P8S_WG |
W08 | Zna pojęcia funkcji przeżycia, funkcji hazardu i mechanizmu cenzurowania. Zna estymator Kaplana-Meiera i wie, jak szacować jego odchylenie standardowe | P8S_WG |
W09 | Zna podstawowe testy nieparametryczne równości dwóch krzywych przeżycia | P8S_WG |
W10 | Zna model proporcjonalnych hazardów; jego założenia, interpretacje i metody diagnostyczne. Zna podstawowe modele parametryczne czasów przeżycia (wykładniczy, Weibulla) | P8S_WG |
W11 | Zna podstawowe układy doświadczalne stosowane w epidemiologii (badania kohortowe, badania kliniczno‑kontrolne) | P8S_WG |
W12 | Zna miary efektu narażenia na ryzyko (różnica ryzyka, ryzyko względne, iloraz szans, różnica współczynników intensywności, iloraz współczynników intensywności). Wie, na czym polega bezpośrednia i pośrednia standaryzacja miar efektu. Zna metody estymacji punktowej i przedziałowej różnych miar efektu | P8S_WG |
W13 | Wie, czym jest zakłócanie efektu (confounding) i analiza warstwowa | P8S_WG |
W14 | Student zna pojęcia, przepisy BHP i rozporządzenia uczelni dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. | P8S_WG |
W15 | Student zna pojęcia – bioetyka, zasady etyczne, dylematy etyczne, oraz zna zasady dobrej praktyki naukowej oraz kodeks etyczny doktoranta | P8S_WG |
W16 | Student zna problematykę i zasady pracy komisji bioetycznych | P8S_WG |
W17 | Student identyfikuje dylematy moralne w badaniach naukowych | P8S_WG |
W18 | Zna i rozumie niektóre społeczne oraz ekonomiczne uwarunkowania psychopedagogiki ryzyka | P8S_WK |
W19 | Zna i rozumie niektóre społeczne oraz ekonomiczne uwarunkowania holistycznej psychoterapii ryzyka | P8S_WK |
W20 | Zna i rozumie – w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne, zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej, a także właściwe dla innych dyscyplin, istotnych ze względu na możliwości prowadzenia badań i wykorzystania ich wyników w kontekście interdyscyplinarnym | P8S_WK |
W21 | Zna i rozumie główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych istotnych dla programu studiów, obejmujące wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki w praktyce | P8S_WK |
W22 | Zna i rozumie metodologię badań naukowych, właściwą dla reprezentowanej dyscypliny oraz innych dyscyplin, istotnych ze względu na możliwości prowadzenia badań i wykorzystania ich wyników w kontekście interdyscyplinarnym | P8S_WG |
W23 | Zna i rozumie ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej oraz jej aspekty etyczne | P8S_WK |
W24 | Ma wiedzę dotyczącą transferu wiedzy, komercjalizacji wyników badań oraz rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości | P8S_WK |
W25 | Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozyskiwania projektów badawczych, w tym projektów realizowanych w zespołach międzynarodowych: źródeł ich finansowania i obowiązujących procedur (wnioskowania o grant, oceny wniosków) | P8S_WK |
W26 | Zna zasady funkcjonowania otwartej nauki | P8S_WG |
W27 | Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia organizowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych | P8S_WG |
W28 | Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia prowadzenia zajęć w ramach działalności szkoleniowej | P8S_WG |
W29 | Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia prowadzenia działalności dydaktycznej | P8S_WG |
W30 | Rozumie zasady funkcjonowania baz danych udostępnianych przez Bibliotekę Główną UMB | P8S_WG |
W31 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej | P8S_WK |
W32 | Zna źródła i zakres prawa medycznego | P8S_WK |
W33 | Zna podstawy prawne wykonywania eksperymentu medycznego i przesłanki jego legalności | P8S_WK |
W34 | Zna podstawy prawne odpowiedzialności prawnej lekarza | P8S_WK |
W35 | Zna zasady nawiązywania kontaktu. | P8S_WG |
W36 | Umie wskazać różnice komunikacyjne między kobietami i mężczyznami. | P8S_WG |
W37 | Rozumie rolę asertywności w komunikacji. | P8S_WG |
W38 | Zna i charakteryzuje zasady uczciwej dyskusji oraz nieuczciwej kłótni. | P8S_WG |
W39 | Zna i charakteryzuje podstawowe zasady negocjacji. | P8S_WG |
W40 | Zna i rozumie społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wybranego obszaru działalności zawodowej | P8S_WK |
W41 | Zna rodzaje i poziomy komunikacji | P8S_WG |
W42 | Zna i charakteryzuje kanały komunikacyjne | P8S_WG |
W43 | Rozróżnia bariery i zakłócenia komunikacyjne | P8S_WG |
W44 | Charakteryzuje proces efektywnej komunikacji | P8S_WG |
W45 | Umie wyodrębnić poszczególne elementy składające się na schemat komunikacji dwukierunkowej. | P8S_WG |
W46 | Zna i rozumie społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wybranego obszaru działalności zawodowej | P8S_WK |
W47 | Zna zasady funkcjonowania grupy - zespołu badawczego | P8S_WK |
W48 | Zna i charakteryzuje style kierowania ludźmi | P8S_WK |
W49 | Rozumie rolę lidera w zespole | P8S_WK |
W50 | Zna reguły wpływu społecznego | P8S_WK |
W51 | Potrafi wskazać poszczególne składniki wiedzy w realizowanych treściach dydaktycznych | P8S_WG |
W52 | Rozumie zasady formułowania celów kształcenia, zna i potrafi wyodrębnić elementy składowe celów operacyjnych | P8S_WG |
W53 | Zna i charakteryzuje metody nauczania klasyczne i aktywizujące | P8S_WG |
W54 | Zna i charakteryzuje formy kontroli i oceny oraz pomiaru wyników kształcenia | P8S_WG |
W55 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu informacji naukowej | P8S_WG |
W56 | Posiada wiedzę z zakresu efektywnego przeszukiwania baz danych udostępnianych przez Bibliotekę Główną UMB | P8S_WG |
W57 | Zna zasady tworzenia bibliografii załącznikowej | P8S_WG |
W58 | Ma wiedzę na temat cyklu realizacji projektu: wyboru obszaru zainteresowania, opracowania koncepcji badań, wstępnych ocen marketingowych, wdrożenia projektu. | P8S_WK |
W59 | Zna i rozumie włączenie projektów w system priorytetów i programów przyjmowanych w gospodarce | P8S_WK |
W60 | Zna ścieżki pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania projektów badawczych i wdrożenia | P8S_WK |
W61 | Zna i rozumie hierarchię aktów prawnych oraz zasady tworzenia prawa w Polsce. | P8S_WK |
W62 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. | P8S_WK |
W63 | Posiada wiedzę na temat metodyki i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych | P8S_WG |
W64 | Zna podstawy prawne odpowiedzialności karnej lekarza w zakresie niewłaściwie prowadzonego eksperymentu z udziałem zwierząt | P8S_WK |
W65 | Posiada wiedzę w zakresie najnowszych metod prowadzenia badań naukowych z udziałem zwierząt | P8S_WG |
W66 | Zna metody gromadzenia i wykorzystywania danych w biomedycynie | P8S_WG |
W67 | zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych | P8S_WG |
W68 | rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia | P8S_WG |
W69 | rozumie psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej | P8S_WG |
W70 | rozumie rolę rodziny w procesie leczenia | P8S_WG |
W71 | zna zasady pracy w grupie | P8S_WG |
W72 | rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich | P8S_WG |
W73 | rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem | P8S_WG |
W74 | zna podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i chorobie | P8S_WG |
W75 | zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu | P8S_WG |
W76 | zna i rozumie główne pojęcia, teorie , zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych | P8S_WG |
W77 | zna zasady altruizmu i odpowiedzialności klinicznej | P8S_WG |
W78 | Posiada poszerzoną wiedzę z różnych dyscyplin dziedziny nauk medycznych, w tym z zakresu przygotowywanej pracy doktorskiej | P8S_WG |
W79 | Zna podstawy teoretyczne przygotowywanej pracy doktorskiej | P8S_WG |
W80 | Zna podstawy teoretyczne przygotowywanej pracy doktorskiej oraz metod badawczych zastosowanych podczas jej realizacji. | P8S_WG |
W81 | Zna podstawy teoretyczne przygotowywanej pracy doktorskiej oraz metod badawczych zastosowanych podczas jej realizacji, zasad prezentacji i interpretacji wyników badań oraz ich krytycznej dyskusji. | P8S_WG |
M3_U | UMIEJĘTNOŚCI | |
U01 | Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać | P8S_UW |
U02 | Umie dobrać estymator próbkowy właściwy dla szacowanego parametru rozkładu zmiennej losowej | P8S_UW |
U03 | Potrafi skonstruować przedział ufności | P8S_UW |
U04 | Umie dobrać test parametryczny lub nieparametryczny właściwy do badanego zagadnienia i potrafi stosować ów test w praktyce | P8S_UW |
U05 | Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać | P8S_UW |
U06 | Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu liniowym, przeprowadzić diagnostykę i zastosować podstawowe metody zaradcze w przypadku złego dopasowania modelu. Umie zinterpretować oszacowane wartości współczynników i wyniki testów istotności zmiennych w modelu liniowym. | P8S_UW |
U07 | Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu regresji logistycznej. Umie zinterpretować oszacowane wartości współczynników i wyniki testów istotności zmiennych. | P8S_UW |
U08 | Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu regresji Poissona. Umie zinterpretować oszacowane wartości współczynników i wyniki testów istotności zmiennych. | P8S_UW |
U09 | Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać | P8S_UW |
U10 | Umie, w oparciu o pakiet statystyczny, wyznaczyć estymator Kaplana-Meiera, ocenić jego dokładność i wyznaczyć przedziały ufności dla prawdopodobieństwa przeżycia | P8S_UW |
U11 | Umie, w oparciu o pakiet statystyczny, wyznaczyć wartość statystyk testów logrank i Wilcoxona-Gehana oraz zinterpretować wyniki odpowiadających testów | P8S_UW |
U12 | Potrafi, w oparciu o pakiet statystyczny, dopasować do danych model proporcjonalnych hazardów. Umie ocenić dopasowanie modelu do danych. Potrafi zinterpretować oszacowania współczynników modelu i odpowiednie wyniki testów istotności. | P8S_UW |
U13 | Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać | P8S_UW |
U14 | Potrafi wybrać układ doświadczalny i miarę efektu odpowiednie dla studiowanego zagadnienia. Umie oszacować wybraną miarę efektu, zinterpretować uzyskaną wartość oszacowania i przeprowadzić odpowiedni test istotności statystycznej | P8S_UW |
U15 | Umie ocenić, czy występuje zakłócanie efektu (confounding). Potrafi zastosować analizę warstwową. Umie zastosować odpowiedni model statystyczny i zinterpretować jego wyniki | P8S_UW |
U16 | Zasady zachowania się studentów w poszczególnych jednostkach dydaktycznych (samodzielne pracownie, laboratoria). | P8S_UW |
U17 | Umie postępować w nagłych przypadkach: nagłe zatrzymanie krążenia, omdlenie, oparzenie, porażenie prądem, zatrucie, pożar, krwotoki. | P8S_UW |
U18 | Student umie interpretować aspekty etyczne prowadzonych badań | P8S_UW |
U19 | Student potrafi argumentować bioetycznie na rzecz prowadzonych badań | P8S_UK |
U20 | Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę naukową - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań | P8S_UW |
U21 | Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów o charakterze aplikacyjnym, wskazanych przez instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego lub wykonywania zadań o charakterze badawczym na zlecenie takich instytucji, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań | P8S_UK |
U22 | Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym o charakterze interdyscyplinarnym/ miedzysektorowym a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań | P8S_UK |
U23 | Potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, dokonywać krytycznej analizy i oceny rezultatów badań, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym i ich wkładu w rozwój wiedzy oraz możliwości ich wykorzystania w nauce i praktyce | P8S_UW |
U24 | Potrafi dokonać analizy możliwości transferowania wyników prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej oraz zainicjować działania zmierzające do realizacji takiego transferu | P8S_UW |
U25 | Potrafi przestrzegać tajemnicy lekarskiej oraz w sposób odpowiedzialny informować pacjenta o stanie zdrowia | P8S_UW |
U26 | Potrafi analizować przyczyny błędów medycznych. | P8S_UW |
U27 | Potrafi wskazać na związki bezpośrednie o pośrednie działania lekarza w postępowaniu przed sądem. | P8S_UW |
U28 | Ma umiejętności językowe w zakresie nauk medycznych, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne w języku angielskim oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę | P8S_UK |
U29 | Rozumie wykłady i prezentacje o tematyce zawodowej | P8S_UW |
U30 | Potrafi napisać CV, list motywacyjny, inne krótkie pisma formalne oraz poszczególne części pracy naukowej | P8S_UW |
U31 | Potrafi przedstawić wyniki badań w formie plakatu lub prezentacji/komunikatu | P8S_UW |
U32 | Potrafi zastosować komunikaty asertywne podczas rozmowy | P8S_UK |
U33 | Posiada elementarne umiejętności prowadzenia negocjacji w trudnych sytuacjach zawodowych i osobistych | P8S_UK |
U34 | Posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się | P8S_UK |
U35 | W oparciu o analizę sytuacji komunikacyjnej potrafi określić obecne w niej zakłócenia | P8S_UK |
U36 | Potrafi zastosować podczas rozmowy narzędzia sprzyjające skutecznemu porozumiewaniu się | P8S_UK |
U37 | W oparciu o analizę sytuacji komunikacyjnej potrafi określić obecne w niej bariery komunikacyjne | P8S_UK |
U38 | Potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w zakresie nauk medycznych | P8S_UO |
U39 | Potrafi zastosować techniki wpływu społecznego | P8S_UN |
U40 | Posiada umiejętności dobierania stylu kierowania do specyfiki członków zespołu i charakteru realizowanych zadań | P8S_UO |
U41 | Prawidłowo formułuje cele kształcenia dotyczące prowadzonych ze studentami zajęć | P8S_UW |
U42 | Umie przygotować i poprowadzić zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem różnych metod nauczania | P8S_UW |
U43 | Umie zastosować różne formy kontroli i oceny oraz pomiaru wyników kształcenia, prawidłowo skonstruować i ocenić sprawdziany praktyczne, ustne oraz pisemne | P8S_UW |
U44 | Potrafi posługiwać się katalogiem bibliotecznym, listą AtoZ czasopism online i elektronicznymi bazami danych | P8S_UW |
U45 | Potrafi sformułować zapytanie wyszukiwawcze w katalogu bibliotecznym i bazie danych | P8S_UW |
U46 | Potrafi odróżnić katalog biblioteczny od innych baz danych | P8S_UW |
U47 | Potrafi odszukać pełny tekst artykułu na podstawie jego opisu bibliograficznego | P8S_UW |
U48 | Potrafi przeprowadzić efektywne poszukiwanie w bazach danych udostępnianych przez Bibliotekę Główną UMB | P8S_UW |
U49 | Potrafi stworzyć raport cytowań i sprawdzić h-index | P8S_UW |
U50 | Potrafi stworzyć bibliografię załącznikową | P8S_UW |
U51 | Potrafi korzystać z prac badawczo-rozwojowych i transformacji wyników badań do zastosowań praktycznych. | P8S_UW |
U52 | Potrafi przygotować raporty oraz prowadzić dokumentację zgodnie z wytycznymi instytucji nadzorujących oraz wymogami prawa w zależności od podejmowanych działań | P8S_UW |
U53 | Potrafi wykorzystywać w kształceniu studentów zasady metodyki i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym- z wykorzystaniem nowych technologii | P8S_UW |
U54 | Potrafi przygotować prawidłowy plan pracy badawczej z udziałem zwierząt laboratoryjnych | P8S_UW |
U55 | Posiada umiejętność wyszukania, doboru i krytycznej oceny publikacji naukowych | P8S_UW |
U56 | Umie stosować zasady medycyny opartej na faktach | P8S_UW |
U57 | Potrafi prawidłowo dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne w swojej pracy badawczej z udziałem zwierząt doświadczalnych | P8S_UW |
U58 | Uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych | P8S_UK |
U59 | Wybiera takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego | P8S_UU |
U60 | Udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia | P8S_UU |
U61 | Potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu | P8S_UO |
U62 | Buduje atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia | P8S_UW |
U63 | Przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowe | P8S_UW |
U64 | Informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę | P8S_UW |
U65 | Przekazuje pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu | P8S_UW |
U66 | Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych | P8S_UW |
U67 | Posiada zdolność rozpoznawania etycznych wymiarów decyzji medycznych i odróżniania aspektów faktualnych od normatywnych | P8S_UW |
U68 | Przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do ochrony danych osobowych, prawa do intymności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do wyrażania świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego oraz prawa do godnej śmierci | P8S_UW |
U69 | Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym | P8S_UU |
U70 | Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną | P8S_UU |
U71 | Posiada umiejętność napisania publikacji naukowej | P8S_UW |
U72 | Potrafi prowadzić dyskusje na tematy merytoryczne w dziedzinie nauk medycznych | P8S_UK |
U73 | Potrafi analizować i krytycznie oceniać wiadomości i wyniki prezentowane przez innych uczestników seminarium oraz podejmować z nimi dyskusję merytoryczną | P8S_UW |
U74 | Umie zgromadzić literaturę na temat przygotowywanej pracy doktorskiej oraz przygotować i przedstawić prezentację jej podstaw teoretycznych i założeń. | P8S_UW |
U75 | Umie zgromadzić literaturę na temat przygotowywanej pracy doktorskiej oraz przygotować i przedstawić prezentację jej podstaw teoretycznych i założeń, zakresu i sposobu realizacji badań oraz wstępnych wyników. | P8S_UW |
U76 | Umie zgromadzić literaturę na temat przygotowywanej pracy doktorskiej oraz przygotować i przedstawić prezentację jej podstaw teoretycznych i założeń, zakresu i sposobu realizacji badań oraz wyników badań własnych wraz z ich interpretacją i omówieniem znaczenia uzyskanych wyników dla nauki i ich aplikacyjności | P8S_UW |
U77 | Potrafi upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych | P8S_UW |
U78 | Potrafi inicjować debatę i uczestniczyć w dyskursie naukowym | P8S_UK |
U79 | Potrafi przygotować wniosek o finansowanie projektu badawczego | P8S_UW |
U80 | Potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze mające charakter aplikacyjny, także w środowisku międzynarodowym | P8S_UW |
U81 | Potrafi samodzielnie działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób | P8S_UW |
U82 | Potrafi opracować i realizować z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi zajęcia dydaktyczne | P8S_UW |
U83 | Potrafi opracować i realizować z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi proste szkolenia | P8S_UW |
M3_K | KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |
K01 | Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów | P8S_KK |
K02 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną | P8S_KK |
K03 | Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | P8S_KO |
K04 | Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | P8S_KO |
K05 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | P8S_KK |
K06 | Potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników | P8S_KK |
K07 | Okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową | P8S_KO |
K08 | Zrozumie własną sytuację, ograniczenia z nią związane, wykazuje znajomość i zdolność rozwijania zasad etyki zawodowej | P8S_KK |
K09 | Rozumie potrzebę efektywnej komunikacji | P8S_KK |
K10 | Rozpoznaje własne ograniczenia komunikacyjne, planuje aktywność edukacyjną w zakresie doskonalenia własnych kompetencji komunikacyjnych | P8S_KK |
K11 | Rozpoznaje własne ograniczenia w komunikacji zespołowej, planuje aktywność edukacyjną w zakresie doskonalenia własnych kompetencji komunikacyjnych | P8S_KK |
K12 | Rozumie potrzebę efektywnej komunikacji w zespole | P8S_KO |
K13 | Rozumie potrzebę dobierania metod nauczania i oceny wyników adekwatnych do specyfiki realizowanych treści oraz grupy studenckiej | P8S_KO |
K14 | Rozpoznaje własne ograniczenia, planuje aktywność edukacyjną w zakresie doskonalenia własnych kompetencji nauczycielskich | P8S_KK |
K15 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, rozumie potrzebę i umiejętność samokształcenia, wykazuje zdolność do pracy w zespole | P8S_KR |
K16 | Rozumie potrzebę efektywnej komunikacji w zespole, głównie negocjacji i merytorycznej dyskusji | P8S_KK |
K17 | Wykazuje pełną świadomość roli społecznej i zawodowej | P8S_KR |
K18 | Przestrzega zasad etycznych w pracy badawczej | P8S_KR |
K19 | Planuje i efektywnie zarządza czasem własnym i innych członków zespołu badawczego | P8S_KO |
K20 | Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym | P8S_KO |
K21 | Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu | P8S_KO |
K22 | Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się | P8S_KR |
K 23 | Rozumie konieczność kształcenia ustawicznego i wykazuje umiejętność samokształcenia | P8S_KR |
K 24 | Jest zdolny do wyciągania i formułowania wniosków w oparciu o wyniki badań i nabytą wiedzę teoretyczną | P8S_KK |
K25
| Jest gotów do krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej oraz własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny | P8S_KR |
K26 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | P8S_KR |
K27 | Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, m.in. przez przekazywanie społeczeństwu we właściwy sposób informacji i opinii dotyczących osiągnięć nauki, zaangażowanie się w kształcenie specjalistów i inne działania prowadzące do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego opartego na wiedzy | P8S_KO |
K28 | Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, kreowania nowych idei i poszukiwania – we współdziałaniu z osobami reprezentującymi inne dyscypliny – innowacyjnych rozwiązań, związanych w szczególności z komercjalizacją i transferem technologii, podejmowania wyzwań/ryzyka intelektualnego w sferze naukowej/zawodowej i publicznej oraz ponoszenia odpowiedzialności za skutki swoich decyzji | P8S_KO |
K29 | Jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: - prowadzenia badań w sposób niezależny, z uwzględnieniem istniejących ograniczeń wynikających np. ze względów finansowych lub infrastrukturalnych - respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej | P8S_KO |
* Objaśnienia oznaczeń:
M3 (przed podkreślnikiem) – trzeci stopień kształcenia w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i o kulturze fizycznej
W (po podkreślniku) – kategoria wiedzy
U (po podkreślniku) – kategoria umiejętności
K (po podkreślniku) – kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia
……………………………………………………
(pieczątka i podpis Dziekana)