Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Efekty Kształcenia.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 18.09.2024 przez Administrator UMB

    Efekty Kształcenia

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    Międzysektorowych Studiów Doktoranckich

    dla cyklu kształcenia na rok akademicki 2018/2019

    1. Jednostka prowadząca studia doktoranckie: Wydział Lekarski z Oddziałem Stomatologii Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim UMB
    2. Umiejscowienie studiów w obszarze/obszarach kształcenia (z uwzględnieniem dziedziny/dziedzin nauki): nauki medyczne

     

    Symbol

    ZAKŁADANE EFEKTY KSZTAŁCENIA

    Po ukończeniu studiów doktoranckich absolwent:

     

    Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji (poziom 8)

    Symbol

     

    M3_W

    WIEDZA

    W01

    Zna zasady praktyki opartej o dowody

    P8S_WG

    W02

    Zna metody estymacji parametrów rozkładu zmiennej losowej na podstawie próby, w tym estymacji przedziałowej

    P8S_WG

    W03

    Zna metodologię testów istotności statystycznej

    P8S_WG

    W04

    Zna podstawowe testy parametryczne i nieparametryczne

    P8S_WG

    W05

    Zna postać modelu liniowego regresji wielokrotnej. Wie, czym są reszty, wartości prognozowane, obserwacje odstające i wpływowe.

    P8S_WG

    W06

    Zna podstawowe odstępstwa od modelu liniowego, metody ich wykrywania i sposoby modyfikacji modelu. Wie czym jest współczynnik determinacji.

    P8S_WG

    W07

    Zna postać modelu regresji logistycznej i regresji Poissona. Wie, czym są reszty Pearsona i statystyka Pearsona.

    P8S_WG

    W08

    Zna pojęcia funkcji przeżycia, funkcji hazardu i mechanizmu cenzurowania. Zna estymator Kaplana-Meiera i wie, jak szacować jego odchylenie standardowe

    P8S_WG

    W09

    Zna podstawowe testy nieparametryczne równości dwóch krzywych przeżycia

    P8S_WG

    W10

    Zna model proporcjonalnych hazardów; jego założenia, interpretacje i metody diagnostyczne. Zna podstawowe modele parametryczne czasów przeżycia (wykładniczy, Weibulla)

    P8S_WG

    W11

    Zna podstawowe układy doświadczalne stosowane w epidemiologii (badania kohortowe, badania kliniczno‑kontrolne)

    P8S_WG

    W12

    Zna miary efektu narażenia na ryzyko (różnica ryzyka, ryzyko względne, iloraz szans, różnica współczynników intensywności, iloraz współczynników intensywności). Wie, na czym polega bezpośrednia i pośrednia standaryzacja miar efektu. Zna metody estymacji punktowej i przedziałowej różnych miar efektu

    P8S_WG

    W13

    Wie, czym jest zakłócanie efektu (confounding) i analiza warstwowa

    P8S_WG

    W14

    Student zna pojęcia, przepisy BHP i rozporządzenia uczelni dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.

    P8S_WG

    W15

    Student zna pojęcia – bioetyka, zasady etyczne, dylematy etyczne, oraz zna zasady dobrej praktyki naukowej oraz kodeks etyczny doktoranta

    P8S_WG

    W16

    Student zna problematykę i zasady pracy komisji bioetycznych

    P8S_WG

    W17

    Student identyfikuje dylematy moralne w badaniach naukowych

    P8S_WG

    W18

    Zna i rozumie niektóre społeczne oraz ekonomiczne uwarunkowania psychopedagogiki ryzyka

    P8S_WK

    W19

    Zna i rozumie niektóre społeczne oraz ekonomiczne uwarunkowania holistycznej psychoterapii ryzyka

    P8S_WK

    W20

    Zna i rozumie – w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne, zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej, a także właściwe dla innych dyscyplin, istotnych ze względu na możliwości prowadzenia badań i wykorzystania ich wyników w kontekście interdyscyplinarnym

    P8S_WK

    W21

    Zna i rozumie główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych istotnych dla programu studiów, obejmujące wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki w praktyce

    P8S_WK

    W22

    Zna i rozumie metodologię badań naukowych, właściwą dla reprezentowanej dyscypliny oraz innych dyscyplin, istotnych ze względu na możliwości prowadzenia badań i wykorzystania ich wyników w kontekście interdyscyplinarnym

    P8S_WG

    W23

    Zna i rozumie ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej oraz jej aspekty etyczne

    P8S_WK

    W24

    Ma wiedzę dotyczącą transferu wiedzy, komercjalizacji wyników badań oraz rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości

    P8S_WK

    W25

    Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozyskiwania projektów badawczych, w tym projektów realizowanych w zespołach międzynarodowych: źródeł ich finansowania i obowiązujących procedur (wnioskowania o grant, oceny wniosków)

    P8S_WK

    W26

    Zna zasady funkcjonowania otwartej nauki

    P8S_WG

    W27

    Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia organizowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych

    P8S_WG

    W28

    Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia prowadzenia zajęć w ramach działalności szkoleniowej

    P8S_WG

    W29

    Zna nowoczesne koncepcje, metody i narzędzia prowadzenia działalności dydaktycznej

    P8S_WG

    W30

    Rozumie zasady funkcjonowania baz danych udostępnianych przez Bibliotekę Główną UMB

    P8S_WG

    W31

    Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej

    P8S_WK

    W32

    Zna źródła i zakres prawa medycznego

    P8S_WK

    W33

    Zna podstawy prawne wykonywania eksperymentu medycznego i przesłanki jego legalności

    P8S_WK

    W34

    Zna podstawy prawne odpowiedzialności prawnej lekarza

    P8S_WK

    W35

    Zna zasady nawiązywania kontaktu.

    P8S_WG

    W36

    Umie wskazać różnice komunikacyjne między kobietami i mężczyznami.

    P8S_WG

    W37

    Rozumie rolę asertywności w komunikacji.

    P8S_WG

    W38

    Zna i charakteryzuje zasady uczciwej dyskusji oraz nieuczciwej kłótni.

    P8S_WG

    W39

    Zna i charakteryzuje podstawowe zasady negocjacji.

    P8S_WG

    W40

    Zna i rozumie społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wybranego obszaru działalności zawodowej

    P8S_WK

    W41

    Zna rodzaje i poziomy komunikacji

    P8S_WG

    W42

    Zna i charakteryzuje kanały komunikacyjne

    P8S_WG

    W43

    Rozróżnia bariery i zakłócenia komunikacyjne

    P8S_WG

    W44

    Charakteryzuje proces efektywnej komunikacji

    P8S_WG

    W45

    Umie wyodrębnić poszczególne elementy składające się na schemat komunikacji dwukierunkowej.

    P8S_WG

    W46

    Zna i rozumie społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wybranego obszaru działalności zawodowej

    P8S_WK

    W47

    Zna zasady funkcjonowania grupy - zespołu badawczego

    P8S_WK

    W48

    Zna i charakteryzuje style kierowania ludźmi

    P8S_WK

    W49

    Rozumie rolę lidera w zespole

    P8S_WK

    W50

    Zna reguły wpływu społecznego

    P8S_WK

    W51

    Potrafi wskazać poszczególne składniki wiedzy w realizowanych treściach dydaktycznych

    P8S_WG

    W52

    Rozumie zasady formułowania celów kształcenia, zna i potrafi wyodrębnić elementy składowe celów operacyjnych

    P8S_WG

    W53

    Zna i charakteryzuje metody nauczania klasyczne i aktywizujące

    P8S_WG

    W54

    Zna i charakteryzuje formy kontroli i oceny oraz pomiaru wyników kształcenia

    P8S_WG

    W55

    Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu informacji naukowej

    P8S_WG

    W56

    Posiada wiedzę z zakresu efektywnego przeszukiwania baz danych udostępnianych przez Bibliotekę Główną UMB

    P8S_WG

    W57

    Zna zasady tworzenia bibliografii załącznikowej

    P8S_WG

    W58

    Ma wiedzę na temat cyklu realizacji projektu: wyboru obszaru zainteresowania, opracowania koncepcji badań, wstępnych ocen marketingowych, wdrożenia projektu.

    P8S_WK

    W59

    Zna i rozumie włączenie projektów w system priorytetów i programów przyjmowanych w gospodarce

    P8S_WK

    W60

    Zna ścieżki pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania projektów badawczych i wdrożenia

    P8S_WK

    W61

    Zna i rozumie hierarchię aktów prawnych oraz zasady tworzenia prawa w Polsce.

    P8S_WK

    W62

    Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.

    P8S_WK

    W63

    Posiada wiedzę na temat metodyki i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych

    P8S_WG

    W64

    Zna podstawy prawne odpowiedzialności karnej lekarza w zakresie niewłaściwie prowadzonego eksperymentu z udziałem zwierząt

    P8S_WK

    W65

    Posiada wiedzę w zakresie najnowszych metod prowadzenia badań naukowych z udziałem zwierząt

    P8S_WG

    W66

    Zna metody gromadzenia i wykorzystywania danych w biomedycynie

    P8S_WG

    W67

    zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych

    P8S_WG

    W68

    rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia

    P8S_WG

    W69

    rozumie psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej

    P8S_WG

    W70

    rozumie rolę rodziny w procesie leczenia

    P8S_WG

    W71

    zna zasady pracy w grupie

    P8S_WG

    W72

    rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich

    P8S_WG

    W73

    rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem

    P8S_WG

    W74

    zna podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i chorobie

    P8S_WG

    W75

    zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu

    P8S_WG

    W76

    zna i rozumie główne pojęcia, teorie , zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych

    P8S_WG

    W77

    zna zasady altruizmu i odpowiedzialności klinicznej

    P8S_WG

    W78

    Posiada poszerzoną wiedzę z różnych dyscyplin dziedziny nauk medycznych, w tym z zakresu przygotowywanej pracy doktorskiej

    P8S_WG

    W79

    Zna podstawy teoretyczne przygotowywanej pracy doktorskiej

    P8S_WG

    W80

    Zna podstawy teoretyczne przygotowywanej pracy doktorskiej oraz metod badawczych zastosowanych podczas jej realizacji.

    P8S_WG

    W81

    Zna podstawy teoretyczne przygotowywanej pracy doktorskiej oraz metod badawczych zastosowanych podczas jej realizacji, zasad prezentacji i interpretacji wyników badań oraz ich krytycznej dyskusji.

    P8S_WG

    M3_U

    UMIEJĘTNOŚCI

    U01

    Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać

    P8S_UW

    U02

    Umie dobrać estymator próbkowy właściwy dla szacowanego parametru rozkładu zmiennej losowej

    P8S_UW

    U03

    Potrafi skonstruować przedział ufności

    P8S_UW

    U04

    Umie dobrać test parametryczny lub nieparametryczny właściwy do badanego zagadnienia i potrafi stosować ów test w praktyce

    P8S_UW

    U05

    Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać

    P8S_UW

    U06

    Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu liniowym, przeprowadzić diagnostykę i zastosować podstawowe metody zaradcze w przypadku złego dopasowania modelu. Umie zinterpretować oszacowane wartości współczynników i wyniki testów istotności zmiennych w modelu liniowym.

    P8S_UW

    U07

    Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu regresji logistycznej. Umie zinterpretować oszacowane wartości współczynników i wyniki testów istotności zmiennych.

    P8S_UW

    U08

    Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu regresji Poissona. Umie zinterpretować oszacowane wartości współczynników i wyniki testów istotności zmiennych.

    P8S_UW

    U09

    Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać

    P8S_UW

    U10

    Umie, w oparciu o pakiet statystyczny, wyznaczyć estymator Kaplana-Meiera, ocenić jego dokładność i wyznaczyć przedziały ufności dla prawdopodobieństwa przeżycia

    P8S_UW

    U11

    Umie, w oparciu o pakiet statystyczny, wyznaczyć wartość statystyk testów logrank i Wilcoxona-Gehana oraz zinterpretować wyniki odpowiadających testów

    P8S_UW

    U12

    Potrafi, w oparciu o pakiet statystyczny, dopasować do danych model proporcjonalnych hazardów. Umie ocenić dopasowanie modelu do danych. Potrafi zinterpretować oszacowania współczynników modelu i odpowiednie wyniki testów istotności.

    P8S_UW

    U13

    Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, oraz analizować je i krytycznie oceniać

    P8S_UW

    U14

    Potrafi wybrać układ doświadczalny i miarę efektu odpowiednie dla studiowanego zagadnienia. Umie oszacować wybraną miarę efektu, zinterpretować uzyskaną wartość oszacowania i przeprowadzić odpowiedni test istotności statystycznej

    P8S_UW

    U15

    Umie ocenić, czy występuje zakłócanie efektu (confounding). Potrafi zastosować analizę warstwową. Umie zastosować odpowiedni model statystyczny i zinterpretować jego wyniki

    P8S_UW

    U16

    Zasady zachowania się studentów w poszczególnych jednostkach dydaktycznych (samodzielne pracownie, laboratoria).

    P8S_UW

    U17

    Umie postępować w nagłych przypadkach: nagłe zatrzymanie krążenia, omdlenie, oparzenie, porażenie prądem, zatrucie, pożar, krwotoki.

    P8S_UW

    U18

    Student umie interpretować aspekty etyczne prowadzonych badań

    P8S_UW

    U19

    Student potrafi argumentować bioetycznie na rzecz prowadzonych badań

    P8S_UK

    U20

    Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

    - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę naukową

    - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

    - wnioskować na podstawie wyników badań

    P8S_UW

    U21

    Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów o charakterze aplikacyjnym, wskazanych przez instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego lub wykonywania zadań o charakterze badawczym na zlecenie takich instytucji, a w szczególności:

    - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą

    - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

    - wnioskować na podstawie wyników badań

    P8S_UK

    U22

    Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym o charakterze interdyscyplinarnym/ miedzysektorowym a w szczególności:

    - definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą

    - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

    - wnioskować na podstawie wyników badań

    P8S_UK

    U23

    Potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, dokonywać krytycznej analizy i oceny rezultatów badań, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym i ich wkładu w rozwój wiedzy oraz możliwości ich wykorzystania w nauce i praktyce

    P8S_UW

    U24

    Potrafi dokonać analizy możliwości transferowania wyników prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej oraz zainicjować działania zmierzające do realizacji takiego transferu

    P8S_UW

    U25

    Potrafi przestrzegać tajemnicy lekarskiej oraz w sposób odpowiedzialny informować pacjenta o stanie zdrowia

    P8S_UW

    U26

    Potrafi analizować przyczyny błędów medycznych.

    P8S_UW

    U27

    Potrafi wskazać na związki bezpośrednie o pośrednie działania lekarza w postępowaniu przed sądem.

    P8S_UW

    U28

    Ma umiejętności językowe w zakresie nauk medycznych, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne w języku angielskim oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę

    P8S_UK

    U29

    Rozumie wykłady i prezentacje o tematyce zawodowej

    P8S_UW

    U30

    Potrafi napisać CV, list motywacyjny, inne krótkie pisma formalne oraz poszczególne części pracy naukowej

    P8S_UW

    U31

    Potrafi przedstawić wyniki badań w formie plakatu lub prezentacji/komunikatu

    P8S_UW

    U32

    Potrafi zastosować komunikaty asertywne podczas rozmowy

    P8S_UK

    U33

    Posiada elementarne umiejętności prowadzenia negocjacji w trudnych sytuacjach zawodowych i osobistych

    P8S_UK

    U34

    Posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się

    P8S_UK

    U35

    W oparciu o analizę sytuacji komunikacyjnej potrafi określić obecne w niej zakłócenia

    P8S_UK

    U36

    Potrafi zastosować podczas rozmowy narzędzia sprzyjające skutecznemu porozumiewaniu się

    P8S_UK

    U37

    W oparciu o analizę sytuacji komunikacyjnej potrafi określić obecne w niej bariery komunikacyjne

    P8S_UK

    U38

    Potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w zakresie nauk medycznych

    P8S_UO

    U39

    Potrafi zastosować techniki wpływu społecznego

    P8S_UN

    U40

    Posiada umiejętności dobierania stylu kierowania do specyfiki członków zespołu i charakteru realizowanych zadań

    P8S_UO

    U41

    Prawidłowo formułuje cele kształcenia dotyczące prowadzonych ze studentami zajęć

    P8S_UW

    U42

    Umie przygotować i poprowadzić zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem różnych metod nauczania

    P8S_UW

    U43

    Umie zastosować różne formy kontroli i oceny oraz pomiaru wyników kształcenia, prawidłowo skonstruować i ocenić sprawdziany praktyczne, ustne oraz pisemne

    P8S_UW

    U44

    Potrafi posługiwać się katalogiem bibliotecznym, listą AtoZ czasopism online i elektronicznymi bazami danych

    P8S_UW

    U45

    Potrafi sformułować zapytanie wyszukiwawcze w katalogu bibliotecznym i bazie danych

    P8S_UW

    U46

    Potrafi odróżnić katalog biblioteczny od innych baz danych

    P8S_UW

    U47

    Potrafi odszukać pełny tekst artykułu na podstawie jego opisu bibliograficznego

    P8S_UW

    U48

    Potrafi przeprowadzić efektywne poszukiwanie w bazach danych udostępnianych przez Bibliotekę Główną UMB

    P8S_UW

    U49

    Potrafi stworzyć raport cytowań i sprawdzić h-index

    P8S_UW

    U50

    Potrafi stworzyć bibliografię załącznikową

    P8S_UW

    U51

    Potrafi korzystać z prac badawczo-rozwojowych i transformacji wyników badań do zastosowań praktycznych.

    P8S_UW

    U52

    Potrafi przygotować raporty oraz prowadzić dokumentację zgodnie z wytycznymi instytucji nadzorujących oraz wymogami prawa w zależności od podejmowanych działań

    P8S_UW

    U53

    Potrafi wykorzystywać w kształceniu studentów zasady metodyki i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym- z wykorzystaniem nowych technologii

    P8S_UW

    U54

    Potrafi przygotować prawidłowy plan pracy badawczej z udziałem zwierząt laboratoryjnych

    P8S_UW

    U55

    Posiada umiejętność wyszukania, doboru i krytycznej oceny publikacji naukowych

    P8S_UW

    U56

    Umie stosować zasady medycyny opartej na faktach

    P8S_UW

    U57

    Potrafi prawidłowo dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne w swojej pracy badawczej z udziałem zwierząt doświadczalnych

    P8S_UW

    U58

    Uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych

    P8S_UK

    U59

    Wybiera takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego

    P8S_UU

    U60

    Udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych

    i prozdrowotnego trybu życia

    P8S_UU

    U61

    Potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu

    P8S_UO

    U62

    Buduje atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia

    P8S_UW

    U63

    Przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną

    z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowe

    P8S_UW

    U64

    Informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę

    P8S_UW

    U65

    Przekazuje pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu

    P8S_UW

    U66

    Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych

    P8S_UW

    U67

    Posiada zdolność rozpoznawania etycznych wymiarów decyzji medycznych i odróżniania aspektów faktualnych od normatywnych

    P8S_UW

    U68

    Przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do ochrony danych osobowych, prawa do intymności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do wyrażania świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego oraz prawa do godnej śmierci

    P8S_UW

    U69

    Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji

    i przekazywanie wiedzy innym

    P8S_UU

    U70

    Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną

    P8S_UU

    U71

    Posiada umiejętność napisania publikacji naukowej

    P8S_UW

    U72

    Potrafi prowadzić dyskusje na tematy merytoryczne w dziedzinie nauk medycznych

    P8S_UK

    U73

    Potrafi analizować i krytycznie oceniać wiadomości i wyniki prezentowane przez innych uczestników seminarium oraz podejmować z nimi dyskusję merytoryczną

    P8S_UW

    U74

    Umie zgromadzić literaturę na temat przygotowywanej pracy doktorskiej oraz przygotować i przedstawić prezentację jej podstaw teoretycznych i założeń.

    P8S_UW

    U75

    Umie zgromadzić literaturę na temat przygotowywanej pracy doktorskiej oraz przygotować i przedstawić prezentację jej podstaw teoretycznych i założeń, zakresu i sposobu realizacji badań oraz wstępnych wyników.

    P8S_UW

    U76

    Umie zgromadzić literaturę na temat przygotowywanej pracy doktorskiej oraz przygotować i przedstawić prezentację jej podstaw teoretycznych i założeń, zakresu i sposobu realizacji badań oraz wyników badań własnych wraz z ich interpretacją i omówieniem znaczenia uzyskanych wyników dla nauki i ich aplikacyjności

    P8S_UW

    U77

    Potrafi upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych

    P8S_UW

    U78

    Potrafi inicjować debatę i uczestniczyć w dyskursie naukowym

    P8S_UK

    U79

    Potrafi przygotować wniosek o finansowanie projektu badawczego

    P8S_UW

    U80

    Potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze mające charakter aplikacyjny, także w środowisku międzynarodowym

    P8S_UW

    U81

    Potrafi samodzielnie działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób

    P8S_UW

    U82

    Potrafi opracować i realizować z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi zajęcia dydaktyczne

    P8S_UW

    U83

    Potrafi opracować i realizować z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi proste szkolenia

    P8S_UW

    M3_K

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K01

    Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów

    P8S_KK

    K02

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    P8S_KK

    K03

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    P8S_KO

    K04

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    P8S_KO

    K05

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

    P8S_KK

    K06

    Potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników

    P8S_KK

    K07

    Okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową

    P8S_KO

    K08

    Zrozumie własną sytuację, ograniczenia z nią związane, wykazuje znajomość i zdolność rozwijania zasad etyki zawodowej

    P8S_KK

    K09

    Rozumie potrzebę efektywnej komunikacji

    P8S_KK

    K10

    Rozpoznaje własne ograniczenia komunikacyjne, planuje aktywność edukacyjną w zakresie doskonalenia własnych kompetencji komunikacyjnych

    P8S_KK

    K11

    Rozpoznaje własne ograniczenia w komunikacji zespołowej, planuje aktywność edukacyjną w zakresie doskonalenia własnych kompetencji komunikacyjnych

    P8S_KK

    K12

    Rozumie potrzebę efektywnej komunikacji w zespole

    P8S_KO

    K13

    Rozumie potrzebę dobierania metod nauczania i oceny wyników adekwatnych do specyfiki realizowanych treści oraz grupy studenckiej

    P8S_KO

    K14

    Rozpoznaje własne ograniczenia, planuje aktywność edukacyjną w zakresie doskonalenia własnych kompetencji nauczycielskich

    P8S_KK

    K15

    Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, rozumie potrzebę i umiejętność samokształcenia, wykazuje zdolność do pracy w zespole

    P8S_KR

    K16

    Rozumie potrzebę efektywnej komunikacji w zespole, głównie negocjacji i merytorycznej dyskusji

    P8S_KK

    K17

    Wykazuje pełną świadomość roli społecznej i zawodowej

    P8S_KR

    K18

    Przestrzega zasad etycznych w pracy badawczej

    P8S_KR

    K19

    Planuje i efektywnie zarządza czasem własnym i innych członków zespołu badawczego

    P8S_KO

    K20

    Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym

    P8S_KO

    K21

    Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

    P8S_KO

    K22

    Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

    P8S_KR

    K 23

    Rozumie konieczność kształcenia ustawicznego i wykazuje umiejętność samokształcenia

    P8S_KR

    K 24

    Jest zdolny do wyciągania i formułowania wniosków w oparciu o wyniki badań i nabytą wiedzę teoretyczną

    P8S_KK

    K25

     

    Jest gotów do krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej oraz własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny

    P8S_KR

    K26

    Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

    P8S_KR

    K27

    Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, m.in. przez przekazywanie społeczeństwu we właściwy sposób informacji i opinii dotyczących osiągnięć nauki, zaangażowanie się w kształcenie specjalistów i inne działania prowadzące do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego opartego na wiedzy

    P8S_KO

    K28

    Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, kreowania nowych idei i poszukiwania – we współdziałaniu z osobami reprezentującymi inne dyscypliny – innowacyjnych rozwiązań, związanych w szczególności z komercjalizacją i transferem technologii, podejmowania wyzwań/ryzyka intelektualnego w sferze naukowej/zawodowej i publicznej oraz ponoszenia odpowiedzialności za skutki swoich decyzji

    P8S_KO

    K29

    Jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

    - prowadzenia badań w sposób niezależny, z uwzględnieniem istniejących ograniczeń wynikających np. ze względów finansowych lub infrastrukturalnych

    - respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

    P8S_KO

     

     

     

     

    * Objaśnienia oznaczeń:

    M3 (przed podkreślnikiem) – trzeci stopień kształcenia w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i o kulturze fizycznej

    W (po podkreślniku) – kategoria wiedzy

    U (po podkreślniku) – kategoria umiejętności

    K (po podkreślniku) – kategoria kompetencji społecznych

    01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia

     

     

     

     

    ……………………………………………………

    (pieczątka i podpis Dziekana)