SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Podstawy chorób przyzębia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Propedeutyki Stomatologii | |
e-mail jednostki | stomprop@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II x III £
| 1 £ 2 £ 3 x 4 £ 5 £ 6 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 48 (12 ćwiczeń po 4 godziny) Ćwiczenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu periodontologii. Zapoznanie z anatomią i fizjologią przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej. Metody oceny klinicznej przyzębia. Opanowanie technik higieny domowej i profesjonalnej. Opanowanie wiedzy na temat instrumentarium niezbędnego do badania przyzębia i przeprowadzenia zabiegów usunięcia złogów nazębnych. Podstawy diagnostyki radiologicznej w ocenie chorób przyzębia. Praca na symulatorach fantomowych przygotowująca do pracy klinicznej. | |
Metody dydaktyczne
| - ćwiczenia - dyskusja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - konsultacje – raz w tygodniu | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Propedeutyki Stomatologii. | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. Anna Kierklo |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W5 | Zna szczegółową budowę tkanek i narządów jamy ustnej | WK3 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące - egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności na fantomach - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - zaliczenie końcowe |
W20 | Zna narzędzia i instrumentarium stosowane w poszczególnych specjalnościach | WK8 | jw | |
W25 | Zna wskaźniki stosowane w ocenie zdrowia jamy ustnej | WK10 | jw | |
W50 | Ma wiedzę na temat etiologii, diagnostyki i leczenia chorób przyzębia | WK13 | jw | |
W57 | Zna podstawy anatomii radiologicznej zębów, anatomii radiologicznej struktur twarzoczaszki, metody wykonywania zdjęć wewnątrzustnych, pantomogramu, zdjęć cefalometrycznych, CBCT – zastosowanie w diagnostyce stomatologicznej | WK33 | jw | |
W58 | Ma szczegółową wiedzę z zakresu składu i roli śliny i płytki nazębnej w jamie ustnej oraz metod ich wykrywania i badania | WK10 WK13 | jw | |
W59 | Zna metody stosowane w zabiegach domowej higienizacji i środki pomocnicze zalecane w celu utrzymania właściwej higieny jamy ustnej i protez | WK14 | jw | |
W60 | Zna wskazania i przeciwskazania, instrumentarium i sposób wykonania profesjonalnych zabiegów higienizacyjnych | WK14 | jw | |
umiejętności | ||||
U4 | Wyjaśnia budowę, funkcję i fizjologię poszczególnych elementów układu stomatognatycznego |
UK2 | Ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności na fantomach - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - zaliczenie końcowe |
U6 | Umie rozpoznać na zdjęciu wewnątrzustnym przylegającym i pantomograficznym poszczególne grupy zębów, podstawowe szczegóły anatomiczne szczęki i żuchwy | UK2 | jw | |
U24 | Posługuje się aparaturą i narzędziami stosowanymi w gabinecie stomatologicznym i potrafi dokonać ich wyboru w oparciu o ich własności i potrzeby pacjenta | UK8 UK9 | jw | |
U28 | Potrafi posługiwać się narzędziami ręcznym(skalery, kirety) i i ultradźwiękowymi do skalingu nadddziąsłowego i poddziąsłowego | UK9 | jw | |
U29 | Posiada umiejętność posługiwania się piaskarką do usuwania przebarwień i osadów na zębach | UK9 | jw | |
U53 | Ma umiejętność edukacji pacjenta w zakresie zapobiegania występowania próchnicy zębów, chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej i chorób nowotworowych | UK16 | jw | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: -ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacje) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - opinie kolegów - dyskusja w czasie zajęć
|
K2 | Student jest świadomy swoich ograniczeń i wie kiedy zwrócić się ekspertów | KK2 | jw | |
K8 | Student realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy | KK8 | jw |
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| - | |
| 48 | |
| - | |
| - | |
| - | |
| godziny razem:48 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 35 | |
| 5 | |
| 12 | |
| godziny razem:52 | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
W5, U4
W20, U24, U28
W25, U4, U24, K8
W50, U4
W57, U6
W58, U24,U4
W59,U53,K1, K2
W60, U24, U28, U29, K2, K8 | Anatomia i fizjologia przyzębia. Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej.
Narzędzia stosowane do badania przyzębia oraz przeprowadzenia zabiegów usuwania złogów nazębnych.
Badanie przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej. Metody wybarwiania płytki nazębnej i wskaźniki higieny jamy ustnej. Metody oceny klinicznej przyzębia (wskaźniki) i instrumentarium potrzebne do wykonania pomiarów.
Badanie przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej (wywiad, badanie przedmiotowe, badania dodatkowe).
Diagnostyka radiologiczna chorób przyzębia-podstawy.
Skład i rola śliny. Ekologia płytki nazębnej. Praktyczne metody wybarwiania płytki nazębnej.
Domowe zabiegi higieny jamy ustnej: metody szczotkowania zębów, oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych, metody dodatkowe, preparaty antyseptyczne.
Narzędzia i technika zabiegu profesjonalnego oczyszczania zębów. Zasady pracy przy zabiegach oczyszczania zębów w metodzie solo i na cztery ręce (aranżacja stanowiska pracy, aranżacja pola operacyjnego, technika zabiegu). Diagnostyka radiologiczna chorób przyzębia - poziom wstępny. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1. Periodontologia współczesna. R. Górska, T. Konopka 2. Periodontologia. Herbert F. Wolf, Edith M. i Klaus H. Rateitschak |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
1. Fizjologia i patologia błony śluzowej jamy ustnej. Knychalska-Karwan Z. 2. Praktyczna periodontologia kliniczna (red. ) Z. Jańczuk. 3. Zapobieganie chorobom przyzębia i ich leczenie. Poradnik dla pacjenta. Pietruska M., Dolińska E., Skurska A. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
1. Sposób zaliczania poszczególnych zajęć - teoretyczne zaliczenie wymaganego materiału oraz praktyczne wykonanie określonych procedur zabiegowych - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia w ciągu 2 tygodni - nieobecność usprawiedliwiona – obowiązek odrobienia w ciągu 2 tygodni Nieobecność nieusprawiedliwiona na 3 ćwiczeniach skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia. 2. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć i norm zabiegów oraz końcowe zaliczenie teoretyczne. 3. Egzamin w formie testu. Test jednokrotnego wyboru (ocena pozytywna powyżej 61% poprawnych odpowiedzi). Zwolnienia z egzaminu nie przewiduje się. |
…………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)