Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka/ umiejętności | Liczba godzin |
1. Zajęcia organizacyjne. Przepisy BHP. Regulamin SJO. Biostatystyka jako kierunek interdyscyplinarny. Zasięg i zastosowanie biostatystyki. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem. Wyszukiwanie informacji | 2 |
2. Biostatystyka w teraźniejszości i przyszłości. Ścieżki zawodowe związane z biostatystyką. Profil zawodowy biostatystyka | 2 |
3. Wprowadzenie do zagadnień związanych z badaniami. Planowanie kariery naukowej oraz ścieżki zawodowej. Pozyskiwanie stypendiów i funduszy na badania naukowe. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne | 2 |
4. Pisanie życiorysu zawodowego (curriculum vitae). Ćwiczenie sprawności pisania. Efektywne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Ćwiczenie sprawności mówienia. | 2 |
5. Formy i sposoby komunikacji w środowisku naukowym. Praca z tekstem. Ćwiczenia leksykalne. | 2 |
6. Omówienie kryteriów oceny publikacji naukowej. Wybrane zagadnienia związane z pisaniem recenzji tekstu naukowego. Ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
7. Znalezienie kierunku badań: literatura fachowa w pracy naukowca. Zwroty i wyrazy łączące w tekstach naukowych. Ćwiczenia leksykalne. Ćwiczenie sprawności pisania. | 2 |
8. Wykorzystanie dowodów w argumentowaniu. Ćwiczenia leksykalne związane z zastosowaniem spójników wynikowych i podrzędnych. Spotkanie zespołu badawczego. Zwroty związane z aktywnym udziałem w dyskusji zespołowej. | 2 |
9. Różne podejścia do zbierania danych do badań naukowych. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
10. Ćwiczenia leksykalne - słownictwo do opisywania zjawisk fizycznych. Dokonywanie prognoz wyników eksperymentów i badań. | 2 |
11. Zwroty i struktury językowe służące opisywaniu procesów i ocenianiu wyników eksperymentów. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
12. Opisywanie problemów wynikających z eksperymentu. Archiwizacja wyników badań. Skróty i symbole stosowane w notatkach. | 2 |
13. Zwroty i struktury służące opisywaniu problemów badawczych. Ćwiczenia leksykalne. | 2 |
14. Opisywanie procedur i wyników eksperymentów. Ćwiczenia leksykalne. Ćwiczenie sprawności pisania. | 2 |
15. Test semestralny. | 2 |
16. Leksyka związana z opisywaniem stanów i procesów. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
17. Opisywanie danych: liczby i wartości liczbowe. Międzynarodowy układ jednostek miar. Przedrostki używane w jednostkach miary. Ćwiczenia leksykalne. |
|
18. Używanie notatek przy tworzeniu wstępnej wersji artykułu. Praca z tekstem. Omówienie klasyfikacji danych. | 2 |
19. Analiza danych: analiza statystyczna. Zwroty i struktury gramatyczne służące porównywaniu i kontrastowaniu. Ćwiczenia leksykalne. | 2 |
20. Tabele i wykresy jako element przedstawiania danych. Zwroty i struktury gramatyczne służące opisywaniu tendencji. | 2 |
21. Podsumowanie i przedstawianie wyników badań. Fakty, dowody i dane – utrwalenie słownictwa związanego z zagadnieniami dotyczącymi danych. Ćwiczenia leksykalne. | 2 |
22. Przygotowanie artykułu naukowego - wstęp do pisania dyskusji wyników. Ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem. Wyrażanie sugestii dotyczących przyszłych badań. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem. | 2 |
23. Omówienie struktury i cech wstępu do artykułu naukowego. Praca z tekstem. Czasowniki sprawozdawcze - ćwiczenia leksykalne. | 2 |
24. Omówienie struktury i cech abstraktu. Praca z tekstem. Tworzenie tytułu publikacji naukowej. Kontaktowanie się z czasopismami naukowymi: list przewodni do wydawnictwa. | 2 |
25. Test semestralny. | 2 |
26. Ćwiczenia leksykalne - język prezentacji naukowych. Wyrażenia związane z przechodzeniem do kolejnych części prezentacji. Omówienie typowych dla prezentacji struktur gramatycznych. Ćwiczenie sprawności pisania. | 2 |
27. Omówienie cech i struktury atrakcyjnej prezentacji multimedialnej. Ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
28. Prezentacja w postaci plakatu. Dyskusja na temat efektywności prezentacji w formie plakatu. Podejście i opinia- ćwiczenia leksykalne. Ćwiczenie sprawności mówienia, czytania i słuchania ze zrozumieniem. | 2 |
29. Indywidualne multimedialne prezentacje studentów na wybrany temat z zakresu biostatystyki. | 2 |
30. Powtórzenie kluczowych zagadnień z kursu. Ćwiczenia leksykalne. Podsumowanie kursu i zaliczenie roku. | 2 |