Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2024/2025 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | |||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki T praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biochemii Lekarskiej (jednostka zaliczająca moduł zajęć) Zakład Biofizyki | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Lech Romanowicz, dr hab. Małgorzata Wolańska, dr hab. Maria Karpińska | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ IV □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Biochemia i biofizyka | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Biochemia: zapoznanie studentów ze strukturą molekularną i metabolizmem organizmu ludzkiego. Student powinien znać i rozumieć strukturę molekularną organizmu i przemiany w nim zachodzące w stanie zdrowia i choroby. Biofizyka: Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady: wykład informacyjny Ćwiczenia: ćwiczenia laboratoryjne | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Student zna i rozumie specyfikę i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju. | A.W14., A.W15. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
W2 | Student zna i rozumie budowę i funkcję składników nieorganicznych i organicznych wchodzących w skład budowy ciała człowieka i jego metabolizmu. | A.W14., A.W15. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
W3 | Student zna i rozumie działanie i funkcję enzymów oraz charakteryzuje rolę enzymów diagnostycznych. | A.W14., A.W15. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
W4 | Student zna i rozumie nazwy, przebieg i charakterystykę szlaków katabolicznych i anabolicznych człowieka. | A.W14., A.W15. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
W5 | Student zna, rozumie i potrafi wyjaśnić prawa fizyczne dotyczące termoregulacji. | A.W16. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
W6 | Student zna, rozumie i potrafi wyjaśnić biofizyczne podstawy funkcjonowania zmysłów. | A.W13. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
W7 | Student zna, rozumie i potrafi wyjaśnić wpływ czynników fizycznych na organizm ze szczególnym uwzględnieniem promieniowania jonizującego. | A.W16. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Student wykorzystuje nazewnictwo biochemiczne oraz znajomość szlaków matabolicznych do opisu funkcjonowania tkanek, narządów oraz całego organizmu pacjenta. | A.U5. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
U2 | Student opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy. | A.U5. | Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć | Zaliczenie - test | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 30 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 20 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. | 10 | |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 10 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 50 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | Peptydy, białka, enzymologia. | W1-W4 | 2 | |||||||||||||
Metabolizm cukrów i tłuszczów, regulacja metabolizmu, bioenergetyka. | W1-W4 | 2 | ||||||||||||||
Nukleotydy i kwasy nukleinowe, ekspresja genu, podstawy biologii molekularnej. | W1-W4 | 2 | ||||||||||||||
Regulacja metabolizmu, hormony. | W1-W4 | 2 | ||||||||||||||
Biochemia tkanek i witaminy. | W1-W4 | 2 | ||||||||||||||
Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach. Podstawy elektrokardiografii. | W6 | 2 | ||||||||||||||
Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków. | W6 | 2 | ||||||||||||||
Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne. | W7 | 2 | ||||||||||||||
Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja. | W5, W6 | 2 | ||||||||||||||
Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem. | W7 | 2 | ||||||||||||||
ĆWICZENIA | Aminokwasy i białka, właściwości białek krwi. | W1-W4, U1-U2 | 4 | |||||||||||||
Kwasy nukleinowe, fosfolipidy, steroidy i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. | W1-W4, U1-U2 | 3 | ||||||||||||||
Ogólne właściwości enzymów, enzymy przewodu pokarmowego. | W1-W4, U1-U2 | 3 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Bańkowski E.: Biochemia. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich i magisterskich. Wyd. 2. Med Pharm Polska, Wrocław 2013. 2. Jaroszyk F. (red.): Biofizyka. Wyd. 2. PZWL, Warszawa 2022. | |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. Hames B.D., Hoopper N.M.: Biochemia. Krótkie wykłady. Wyd. 4. PWN, Warszawa 2021. 2. Miękisz S. (red.): Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998. | |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach. Zaliczenia cząstkowe obejmują sprawdziany pisemne na każdym z ćwiczeń, a także rozmowy ze studentami weryfikujące wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne. Zaliczenie przedmiotu odbywa się po jego zakończeniu, a jego termin ustalany jest ze starostą roku na ostatnich zajęciach. Zaliczenie przeprowadzane jest w formie testu i weryfikuje wiedzę podaną na wykładach i ćwiczeniach. Za każdą poprawną odpowiedź Student uzyskuje 1 punkt. Student uzyskuje zaliczenie z przedmiotu po uzyskaniu min. 60% punktów możliwych do zdobycia w teście zaliczeniowym. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany na kolejnych zajęciach dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni. Każde zajęcia muszą zostać odrobione przez studenta. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Zaliczenie przeprowadzane jest w formie testu i weryfikuje wiedzę podaną na wykładach i ćwiczeniach. Za każdą poprawną odpowiedź Student uzyskuje 1 punkt. Student uzyskuje zaliczenie z przedmiotu po uzyskaniu min. 60% punktów możliwych do zdobycia w teście zaliczeniowym. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 09.05.2024 | Sylabus opracował(a): dr hab. Lech Romanowicz, dr hab. Maria Karpińska | |||||||||||||||