Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 03.12.2024 przez Zakład Biofizyki

    Sylabus

                                                                                                               Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2024/2025

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    T  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biochemii Lekarskiej (jednostka zaliczająca moduł zajęć)

    Zakład Biofizyki

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Lech Romanowicz, dr hab. Małgorzata Wolańska, dr hab. Maria Karpińska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    X    II   □   III  □   IV  □  V  □         

    Semestr studiów:

    1   X   2  □   3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □  8  □   9  □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biochemia i biofizyka

    Język wykładowy

    polski   X     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Biochemia:

    zapoznanie studentów ze strukturą molekularną i metabolizmem organizmu ludzkiego. Student powinien znać i rozumieć strukturę molekularną organizmu i przemiany w nim zachodzące w stanie zdrowia i choroby.

    Biofizyka:

    Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur.

    Metody kształcenia:

    Wykłady: wykład informacyjny

    Ćwiczenia: ćwiczenia laboratoryjne

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Student zna i rozumie specyfikę i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju.

    A.W14., A.W15.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W2

    Student zna i rozumie budowę i funkcję składników nieorganicznych i organicznych wchodzących w skład budowy ciała człowieka i jego metabolizmu.

    A.W14., A.W15.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W3

    Student zna i rozumie działanie i funkcję enzymów oraz charakteryzuje rolę enzymów diagnostycznych.

    A.W14., A.W15.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W4

    Student zna i rozumie nazwy, przebieg i charakterystykę szlaków katabolicznych i anabolicznych człowieka.

    A.W14., A.W15.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W5

    Student zna, rozumie i potrafi wyjaśnić prawa fizyczne dotyczące termoregulacji.

    A.W16.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W6

    Student zna, rozumie i potrafi wyjaśnić biofizyczne podstawy funkcjonowania zmysłów.

    A.W13.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W7

    Student zna, rozumie i potrafi wyjaśnić wpływ czynników fizycznych na organizm ze szczególnym uwzględnieniem promieniowania jonizującego.

    A.W16.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Student wykorzystuje nazewnictwo biochemiczne oraz znajomość szlaków matabolicznych do opisu funkcjonowania tkanek, narządów oraz całego organizmu pacjenta.

    A.U5.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    U2

    Student opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy.

    A.U5.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    10

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

    10

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    50

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Peptydy, białka, enzymologia.

    W1-W4

    2

    Metabolizm cukrów i tłuszczów, regulacja metabolizmu, bioenergetyka.

    W1-W4

    2

    Nukleotydy i kwasy nukleinowe, ekspresja genu, podstawy biologii molekularnej.

    W1-W4

    2

    Regulacja metabolizmu, hormony.

    W1-W4

    2

    Biochemia tkanek i witaminy.

    W1-W4

    2

    Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach. Podstawy elektrokardiografii.

    W6

    2

    Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków.

    W6

    2

    Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne.

    W7

    2

    Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja.

    W5, W6

    2

    Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu  i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem.

    W7

    2

    ĆWICZENIA

    Aminokwasy i białka, właściwości białek krwi.

    W1-W4, U1-U2

    4

    Kwasy nukleinowe, fosfolipidy, steroidy i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

    W1-W4, U1-U2

    3

    Ogólne właściwości enzymów, enzymy przewodu pokarmowego.

    W1-W4, U1-U2

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Bańkowski E.: Biochemia. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich i magisterskich. Wyd. 2. Med Pharm Polska, Wrocław 2013.

    2. Jaroszyk F. (red.): Biofizyka. Wyd. 2. PZWL, Warszawa 2022.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Hames B.D., Hoopper N.M.: Biochemia. Krótkie wykłady. Wyd. 4. PWN, Warszawa 2021.

    2. Miękisz S. (red.): Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach. Zaliczenia cząstkowe obejmują sprawdziany pisemne na każdym z ćwiczeń, a także rozmowy ze studentami weryfikujące wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne. Zaliczenie przedmiotu odbywa się po jego zakończeniu, a jego termin ustalany jest ze starostą roku na ostatnich zajęciach. Zaliczenie przeprowadzane jest w formie testu i weryfikuje wiedzę podaną na wykładach i ćwiczeniach. Za każdą poprawną odpowiedź Student uzyskuje 1 punkt. Student uzyskuje zaliczenie z przedmiotu po uzyskaniu min. 60% punktów możliwych do zdobycia w teście zaliczeniowym.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany na kolejnych zajęciach dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni. Każde zajęcia muszą zostać odrobione przez studenta.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie przeprowadzane jest w formie testu i weryfikuje wiedzę podaną na wykładach i ćwiczeniach. Za każdą poprawną odpowiedź Student uzyskuje 1 punkt. Student uzyskuje zaliczenie z przedmiotu po uzyskaniu min. 60% punktów możliwych do zdobycia w teście zaliczeniowym.

    Data opracowania sylabusa: 09.05.2024

    Sylabus opracował(a): dr hab. Lech Romanowicz, dr hab. Maria Karpińska