Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus - Interpretacja wyników badań medycznych.
  • Ostatnia zmiana 16.03.2023 przez Klinika Kardiologii Inwazyjnej, Chorób Wewnętrznych z OIOK i Pracownią Hemodynamiki

    Sylabus - Interpretacja wyników badań medycznych

     

                                                                                                                                            Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Elektroradiologia

    Profil studiów

      ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Radiologii (ZR) (jednostka zaliczająca moduł zajęć), Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego (SP LOM), Klinika Kardiologii Inwazyjnej (KKI)

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr n. med. Bożena Kubas, lek. Iwona Łachmacka (ZR), dr n. med. Adam Łukasiewicz (ZR), dr n. med. Adam Garkowski (SP LOM), dr n. med. Małgorzata Mojsak (SP LOM), dr hab. n. med. Marcin Kożuch (KKI), dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec (KKI)

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)     II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne     niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □    II   □   III     I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  □    3   □   4  □  5     6  7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Interpretacja wyników badań medycznych

    Język wykładowy

    polski        angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy w zakresie interpretacji wyników badań obrazowych.

    Metody kształcenia:

    Wykład konserwatoryjny, opis, burza mózgów, opowiadanie, metoda symulacji.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Wie jak zbudowane są prawidłowe ograny i układy ciała ludzkiego.

    W01

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W2

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi przebieg badania z zakresu rentgenodiagnostyki klasycznej, ultrasonografii oraz medycyny nuklearnej a także badania metodą rezonansu magnetycznego.

    W02

     

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W3

    Potrafi porozumieć się z pacjentem i jego rodziną oraz członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego w zakresie wynikającym z udzielanej procedury.

    W03

     

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W4

    Planuje i wykonuje badanie zgodnie ze wskazaniami lekarza kierującego.

    W04

     

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W5

    Zna anatomię radiologiczną dzieci i dorosłych.

    W23

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W6

    Potrafi interpretować wynik badania obrazowych pod wglądem poprawności wykonania.

    W25

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W7

    Zna podstawowe zasady obowiązujące w obrazowaniu z wykorzystaniem radioizotopów.

    W37

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    W8

    Zna podstawy interpretacji zapisu EKG.

    W46

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny -dopasowania

    UMIEJĘTNOŚCI

    U01

    Ocenia i interpretuje przebieg i wynik badania USG, MR, PET, PET-MR/CT, CT RTG, EKG, Echo serca w zakresie kompetencji technika elektroradiologa.

    U12

    Bieżąca informacja zwrotna

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    U02

    Korzysta z dostępnych źródeł wiedzy.

    U21

    Bieżąca informacja zwrotna

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K01

    Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych w zakresie ultrasonografii.

    K01

    Bieżąca informacja zwrotna

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    K02

     

     

    W razie sytuacji problemowej umie zwrócić się z prośba o pomoc do prowadzącego zajęcia, kolegów i koleżanek z roku lub pozostałych pracowników szpitala.

    K02

     

     

    Bieżąca informacja zwrotna

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    K03

    Stosuje prawa pacjenta i zasady etyki w codziennej praktyce technika elektoradiologii.

    K07

    Bieżąca informacja zwrotna

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    K04

    Buduje wnioski dotyczące odbiorców świadczeń zdrowotnych w zakresie wykonywanych badań.

    K09

    Bieżąca informacja zwrotna

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    60

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    20 - Zakład Radiologii

    20 - Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego

    20 - Klinika Kardiologii Inwazyjnej

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    45

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    -

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    30

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    15

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    105

    Liczba punktów ECTS

    6

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    ĆWICZENIA

    Zakład Radiologii

    1. Interpretacja wyników badań wykonanych metodą radiologii klasycznej, zdjęcia przeglądowe, zdjęcia warstwowe, badania z zastosowaniem środków kontrastowych pod kątem oceny klinicznej.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1.  Interpretacja wyników badań wykonanych z zastosowaniem ultradźwięków pod kątem oceny klinicznej.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań wykonanych metodą tomografii komputerowej pod kątem oceny klinicznej.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań wykonanych metodą rezonansu magnetycznego pod kątem oceny klinicznej.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań naczyniowych: naczynia OUN pod kątem oceny klinicznej.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    ĆWICZENIA

    Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR)  klatki piersiowej

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) kręgosłupa w odcinkach: szyjnym, piersiowym, krzyżowo- lędźwiowym.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych  (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) głowy

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) jamy brzusznej

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) układu moczowo-płciowego u mężczyzn

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) w chorobach  OUN

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) w schorzeniach układu kostno-stawowego

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) w chorobie zwyrodnieniowej kręgosłupa w odcinku lędźwiowo- krzyżowym.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) układu moczowo-płciowego u kobiet

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych  (w tym MR, PET/CT i  PET/MR) w chorobach wątroby i trzustki

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    2

    ĆWICZENIA

    Klinika Kardiologii Inwazyjnej

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych w chorobie wieńcowej – EKG, ECHO, koronarografia.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych w zawale mięśnia sercowego – EKG, ECHO, koronarografia.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych w wadach serca – EKG, ECHO, koronarografia, cewnikowanie serca.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych w niewydolności serca – EKG, ECHO, koronarografia, cewnikowanie serca.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    1. Interpretacja wyników badań obrazowych w tętniaku aorty i zatorowości płucnej – EKG, ECHO, koronarografia, aortografia.

    W1-W8, U1, U2, K1-K4

    4

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Pruszyński B.: Radiologia, diagnostyka obrazowa. PZWL, Warszawa 1999.
    2. Daniel B., Pruszyński B.: Anatomia radiologiczna, RTG, TK, MR, USG, SC. PZWL, Warszawa 2005.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Walecki J., Pruszyński B. (red.): Leksykon radiologii i diagnostyki obrazowej. ZamKor, Kraków 2003.
    2. Herring W.: Podręcznik radiologii. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2014
    3. Burgener F.A., Mayer S.P., Tan K., Zaunbauer W.: Diagnostyka różnicowa w obrazowaniu metodą rezonansu magnetycznego. Medipage, Warszawa 2009.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    • Czynny udział w zajęciach
    • Pozytywny wynik bieżącej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego

    Zasady zaliczania nieobecności

    • Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona, zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy lub Dziekana Wydziału.
    • Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 3 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak nie później niż do dnia zaliczenia semestralnego (w przypadku nieobecności następujących podczas trwania semestru zimowego)/egzaminu końcowego.
    • Zaliczenie nieobecności polega na samodzielnym opracowaniu wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia/zagadnień w formie prezentacji, krótkiego referatu lub opracowania o charakterze naukowym.  
    • W przypadku nieobecności występującej podczas zajęć praktycznych - podstawą zaliczenia nieobecności jest wykonanie zadania w formie próby pracy.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    • Ponowne przystąpienie do zaliczeń cząstkowych/zaliczenia semestralnego.
    • W przypadku szczególnych problemów z opanowaniem materiału student powinien zgłosić się do wykładowy prowadzącego zajęcia w godzinach konsultacji (terminy podane na stronie Internetowej Zakładu) lub indywidualnie ustalonym terminie z prośbą o ponowne wyjaśnienie najbardziej kłopotliwych zagadnień. 

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    • Pozytywny wynik (≥60% możliwych do uzyskania punktów) uzyskany z wszystkich zaliczeń cząstkowych.
    • Pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/ opiekuna prowadzącego.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60%

    70%

    75%

    87,5%

    92,5%

    • Test pisemny – test jednokrotnego wyboru z 4 możliwości
    • Czas trwania egzaminu 45 minut
    • Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 30
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na  60% pytań egzaminacyjnych
    • Punktacja – za każde pytanie 1 punkt   

    W przypadku terminów poprawkowych zaliczenia semestralnego, zaliczeń cząstkowych oraz egzaminu kończącego, nauczyciel prowadzący po konsultacji z Kierownikiem Zakładu może zadecydować o zmianie formy przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się z formy testowej pisemnej na formę pisemną opisową lub ustną. Szczególnym wskazaniem do zmiany sposobu weryfikacji efektów uczenia się jest sytuacja gdy do zaliczeń/egzaminu poprawkowego przystępuje niewielki odsetek studentów dopuszczonych do pierwszego terminu zaliczenia/egzaminu.

    Egzamin kończący przedmiot obywa się w sesji letniej, w szczególnych przypadkach grupa studencka może zwrócić się do Kierownika Zakładu z pisemną prośbą o przeprowadzenie egzaminu przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej

    Data opracowania sylabusa: 28.05.2022

    Sylabus opracował(a): mgr Piotr Nowak, dr n. med. Małgorzata Mojsak, dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec