https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia
Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego
na kierunku PIELĘGNIARSTWO studia magisterskie
rok I, semestr 1 i 2
Treści programowe | Sprawności językowe | Liczba godzin |
ROK I, semestr 1 | ||
Zajęcia organizacyjne. Przepisy BHP. Regulamin SJO. Zapoznanie z tematyką zajęć lektoratu języka angielskiego. Autoprezentacja. Pytanie o i uzyskiwanie podstawowych danych osobowych, uzupełnianie kwestionariusza osobowego. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych. | Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu; autoprezentacja.
| 2 |
Pielęgniarstwo – charakterystyka zawodu. Szpital – personel medyczny i nazwy pomieszczeń szpitalnych. | Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia leksykalne; dyskusja; ćwiczenia translacyjne. Słowotwórstwo. | 4 |
Budowa i funkcjonowanie układów narządów w organizmie człowieka – powtórzenie wiadomości. | Doskonalenie sprawności czytania, rozumienia ze słuchu i mówienia; słowotwórstwo, terminologia fachowa i potoczna. | 2 |
Opis procedury przyjęcia do szpitala. Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem i uzupełnianie karty pacjenta. Parametry życiowe: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi. | Użycie pytań pośrednich. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Definiowanie i tworzenie pytań. Wypełnianie dokumentacji medycznej. Analiza i zastosowanie skrótów medycznych. Test sprawdzający wiadomości. | 4 |
Sprzęty szpitalne i przyrządy medyczne. Zawodowe narażenia w pracy pielęgniarskiej: HIV i AIDS. | Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu, mówienia i pisania; doskonalenie wymowy. Analiza i zastosowanie skrótów medycznych. Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, pisania oraz mówienia. Ćwiczenia leksykalne. | 4 |
Przedrostki i przyrostki pochodzenia łacińskiego i greckiego. | Ćwiczenia leksykalne. Słowotwórstwo związane z przedrostkami i przyrostkami. | 2 |
Opieka nad pacjentem przed i po operacji. Rola pielęgniarki na bloku operacyjnym. Rany i szwy – opis procedury zdejmowania szwów. | Doskonalenie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu; ćwiczenia leksykalne; słuchanie ze zrozumieniem (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki służbowej). Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
Wlewy dożylne. Opis procedury podawania wlewów dożylnych. | Doskonalenie sprawności mówienia, użycie trybu rozkazującego. Kolejność wykonywania procedur. Ćwiczenie sprawności czytania i mówienia. | 2 |
Układ krążenia. Budowa układu oraz serca. Schorzenia układu krążenia. Procedura wykonywania elektrokardiogramu. Analiza dokumentacji medycznej. | Doskonalenie rozumienia ze słuchu. Ćwiczenia leksykalne. Analiza i zastosowanie skrótów medycznych. Analiza i uzupełnianie dokumentacji medycznej w języku angielskim. | 2 |
Procedura wykonywania elektrokardiogramu. | Wprowadzenie terminologii. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu oraz mówienia. Utrwalenie wiadomości. | 2 |
Ćwiczenia podsumowujące zagadnienia omówione w pierwszym semestrze. | Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Ćwiczenia leksykalne, parafrazowanie. Doskonalenie sprawności mówienia. Podsumowanie pracy w pierwszym semestrze. Test sprawdzający wiadomości. | 2 |
ROK I, semestr 2 | ||
Układ oddechowy. Budowa i funkcje. Schorzenia układu oddechowego. | Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi w oparciu o tekst. Analiza stanu pacjenta. | 4 |
Układ trawienny. Budowa i funkcje. Schorzenia układu trawiennego. | Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi w oparciu o tekst. | 4 |
Układ moczowy. Budowa i funkcje. Schorzenia układu moczowego. Dializy i transplantacje.
| Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi w oparciu o tekst. Uzupełnianie dokumentacji medycznej. Test sprawdzający wiadomości. | 4 |
Cukrzyca – edukacja pacjenta cukrzycowego. Sposoby leczenia cukrzycy i podawania insuliny.
| Doskonalenie sprawności mówienia. Dialogi. Użycie języka potocznego i medycznego w komunikacji z personelem medycznym. Doskonalenie skrótów medycznych. | 2 |
Współdziałanie układów narządów i organów w ciele człowieka.
| Doskonalenie słownictwa i sprawności mówienia – prezentacje dotyczące układów. | 2 |
Układ dokrewny – budowa i funkcje. Schorzenia układu dokrewnego. Gruczoły w ludzkim ciele.
| Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej prezentacji w oparciu o tekst. Test sprawdzający wiadomości. | 4 |
Zmiany nowotworowe. Ból – rodzaje i sposoby leczenia bólu. Chemioterapia. | Ćwiczenia leksykalne, parafrazowanie. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Doskonalenie języka komunikacji z pacjentem z użyciem wybranych struktur gramatycznych. Użycie języka potocznego i medycznego w komunikacji z pacjentem. Skróty medyczne. | 4 |
Odżywianie i zaburzenia odżywiania. Makro i mikro elementy oraz ich funkcje.
| Ćwiczenia leksykalne. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia Test sprawdzający wiadomości. | 4 |
Choroby związane z niewłaściwym żywieniem.
| Ćwiczenia leksykalne, parafrazowanie. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Podsumowanie pracy w roku akademickim. | 2 |
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Kurczak K., Maczkowska-Czado A.: English for Nurses. Podręcznik. MediPage, Warszawa 2017
2. Martin E., McFerran T.A.: Dictionary of Nursing. Oxford University Press, Oxford 2008
3. DeLaune S.C., Ladner P.K.: Fundamentals of Nursing. Standards & Practice. Delmar Cengage Learning, New York 2011
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Glendenning R.H.: Professional English In Use. Cambridge University Press, Cambridge 2007
2. Allum V., McGarr P.: Cambridge English for Nursing Intermediate Plus. Cambridge University Press, Cambridge 2008
3. Grice T.: Oxford English for Careers – Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2011