Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Dietetyka | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, mgr Ewa Ostrowska, lek. Paulina Woźniewska, mgr Szymon Kopko, dr Ewelina Chylińska-Kopko | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Anatomia człowieka | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski □ angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zapoznanie studentów z budową podstawowych narządów i układów, ich topografią, funkcją oraz wzajemnymi powiązaniami. Celem zajęć jest nauka podstaw anatomii prawidłowej człowieka. Umiejętność rozpoznania poszczególnych struktur anatomicznych w oparciu o materiał tkankowy, modele anatomiczne oraz komputerowe projekcje 3D. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny Ćwiczenia- prelekcja, pogadanka, pokaz | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Wykazuje znajomość anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz procesów trawienia i wchłaniania. | K_W01 | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin ustny lub pisemny | |||||||||||||||
W2 | Rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania, moczowym i dokrewnym. | K_W02 | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin ustny lub pisemny | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (m.in. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim. | K_U25 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach | Zaliczenia cząstkowe | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Posiada umiejętność stałego dokształcania się. | K_K03 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K2 | Potrafi brać odpowiedzialność za działania własne i właściwie organizować pracę własną. | K_K07 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K3 | Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. | K_K08 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K4 | Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. | K_K09 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń, ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 45 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 15 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 43 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 28 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 15 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 88 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3,5 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Układ szkieletowy część 1: kości i ich połączenia. | W1 | 3 | ||||||||||||||||
Układ szkieletowy część 2: budowa i rodzaje połączeń kości. | W1 | 2,5 | |||||||||||||||||
Układ mięśniowy. | W1 | 3 | |||||||||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Obwodowy układ nerwowy. Układ autonomiczny. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Układ krążenia: serce i naczynia krwionośne. Układ limfatyczny: grasica, śledziona. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Układ oddechowy. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Przewód pokarmowy część 1: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
Przewód pokarmowy część 2: narządy jamy brzusznej: wątroba, trzustka, otrzewna. | W1, W2 | 2,5 | |||||||||||||||||
Układ endokrynny. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Narządy zmysłów. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Układ moczowy. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
Układ płciowy. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Układ szkieletowy część 1: kości i ich połączenia. | W1, U1, K1-K4 | 1 | ||||||||||||||||
Układ szkieletowy część 2: budowa i rodzaje połączeń kości. | W1, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Układ mięśniowy. | W1, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Obwodowy układ nerwowy. Układ autonomiczny. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Układ krążenia: serce i naczynia krwionośne. Układ limfatyczny: grasica, śledziona. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Układ oddechowy. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Przewód pokarmowy część 1: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube. | W1, W2, U1, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
Przewód pokarmowy część 2: narządy jamy brzusznej: wątroba, trzustka, otrzewna. | W1, W2, U1, K1-K4 | 2 | |||||||||||||||||
Układ endokrynny. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Narządy zmysłów. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Układ moczowy. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
Układ płciowy. | W1, W2, U1, K1-K4 | 1 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie zajęć odbywa się formie trzech kolokwiów, w czasie których można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania z wszystkich kolokwiów to 60. Uzyskanie poniżej 25 punktów nie dopuszcza do sesji egzaminacyjnej. Termin i forma egzaminu zostanie określona w zależności od stanu epidemicznego z uwzględnieniem zaleceń organów władzy i uczelni. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 25 punktów z kolokwiów oraz obecność na wszystkich zajęciach. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia jednak liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej. Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych, na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach. Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując większość podstawowych zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. | Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej. Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach, nie zna szczegółów ważnych z punkty widzenia kształcenia kierunkowego. Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując wszystkie podstawowe zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. | Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych. Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych. Student rozwiązuje większość zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski. | Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, posiadaną wiedzę potrafi wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych. Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia nieliczne błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych. Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski. | Student dysponuje pełną wiedzą z zakresu anatomii prawidłowej człowieka (na poziomie przewidzianym dla danego kierunku kształcenia), potrafi ją wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, nie popełnia błędów także w odniesieniu do informacji szczegółowych. Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach wszystkie zasadnicze struktury anatomiczne oraz szczegóły ważne z punktu widzenia kształcenia kierunkowego. Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi stawiać hipotezy oraz formułować trafne wnioski. | |||||||||||||||
51-60% | 61-70% | 71-80% | 81-90% | 91-100% | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 30.05.2022 | Sylabus opracował(a): mgr Ewa Danuta Ostrowska | ||||||||||||||||||